Pojem superpotraviny se v souvislosti se zdravým životním stylem a detoxikací skloňuje stále častěji. Poslední dobou se do popředí zájmu výživových specialistů a vyznavačů zdravého životního stylu dostal nutričně hodnotný prášek z listů stromu moringa z Etiopie. Patří mezi nejkoncentrovanější přírodní superpotraviny a na tělo má přímo blahodárné účinky. Seznamte se s touto superpotravinou a inspirujte se, jak ji začlenit do vašeho jídelníčku.

Superpotraviny můžeme bez nadsázky označit za poklady přírody. Jde o přírodní potraviny s výjimečným obsahem vitaminů, antioxidantů, minerálů a dalších výživných látek, které podporují imunitu, zvyšují vitalitu, posilují fyzickou i psychickou kondici a celkově mají na přirozené procesy v těle blahodárné účinky. S jejich jedinečnými vlastnostmi byly dobře obeznámeny i starověké civilizace a využívaly je jako zdroj supersíly. My na ně dnes přicházíme postupně a s obvykle drobnými plody se seznamujeme postupně. A proč v sobě ukrývají doslova koktejl výživných látek? Je to dáno tím, že tyto rostliny povětšinou rostou v nehostinných podmínkách, proto jsou nuceny uvnitř svých plodů ukládat velké množství výživných látek, aby přežily.

moringa

Poslední dobou v diskuzích o různých superpotravinách a jejich účincích zaznívá čím dál častěji pojem moringa olejodárná. Jde o jedinečný zdroj čistě rostlinných bílkovin, obsahující až 46 antioxidantů a přes 90 vitaminů, minerálů a aminokyselin. Svou koncentrací přírodních živin převyšuje mnohé jiné superpotraviny. Původní název moringy, používaný v mnoha afrických jazycích, je Nebedaye, v překladu „ta, jež nikdy neumírá“. Moringa byla objevena v severní Indii kolem roku 2000 př. n. l. Tradiční lékaři velmi rychle objevili její léčivé účinky, moringový extrakt byl dokonce podáván Mauryánským bojovníkům na válečných frontách. Věřilo se, že jim dodá potřebnou sílu a energii během boje a zároveň ulehčí od stresu z bitev a bolesti ze zranění.

Co nám může moringa dát dnes a komu pomáhá

Zařadíte-li moringu do svého běžného jídelníčku, zajistíte si mnohonásobně vyšší množství vápníku, železa a dalších minerálních látek i vitaminů, než má běžné ovoce a zelenina. Moringa prospěje každému, kdo má zvýšené nároky na svůj organismus. To se netýká jen vrcholových sportovců, ale také pracovně vytížených lidí, starších lidí, malých dětí v růstu a všech, kdo jsou pod tlakem nebo ve stresu napříč věkovými kategoriemi. Díky obsahu účinných látek je možné ji využít při řešení různých zdravotních obtíží či nadváhy. Vaše tělo se dostane do harmonie, upevníte si zdraví, zlepšíte kondici, vyčistíte organismus od toxinů, zpomalíte stárnutí a v neposlední řadě podpoříte růst a kvalitu vlasů a zdraví pokožky.

moringa

Jak začlenit moringu do jídelníčku

Mnohé superpotraviny mají exotické názvy i chutě, a přestože se o nich hodně mluví, málokdo umí poradit, jak ji začlenit do běžného jídelníčku. „Moringa je více než vhodná pro kulinářské účely. Je skvělou přísadou do teplých pokrmů, studené kuchyně i osvěžujících smoothies. Jednoduše si například připravíte moringový nápoj. Vezměte půl lžičky prášku moringa, přidejte lžičku medu, vymačkejte trochu citronu, vše smíchejte dohromady, poté přidejte vodu a můžete pít,“ říká Štěpánka Čápová, výživová poradkyně a autorka několika kuchařek, která připravila soubor receptů s využitím moringy v různých podobách. „Naši moringu si necháváme pěstovat na ověřené rodinné farmě na Filipínách. Jsou zde skvělé klimatické podmínky, navíc farma zaručuje její pěstování bez umělých hnojiv, pesticidů a další nadbytečné chemie,“ říká Jan Kraus, zakladatel rodinné firmy Moringamix, na jejíž stránkách si můžete stáhnout celou kuchařku s recepty využívající moringu.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Uložit

Reklama