Rodina

Montessori – individualitou a svobodou k úspěchu a znalostem

Navštívili jsme školu postavenou na principech výuky podle Marie Montessori: International Montessori School of Prague. Výuka dětí je zde diametrálně odlišná od běžných školek a škol. Děti se například učí již od roku a půl chystat si svačinu...

montessori

Už jste slyšela pojem Montessori? Musím se přiznat, že jsem se s tímto termínem setkal poprvé asi před čtrnácti dny, kdy k nám do redakce dorazila nabídka navštívit školku s principem výuky Montessori: International Montessori School of Prague. Slovo dalo slovo a já stál v budově nedaleko zastávky metra Roztyly po boku učitelky Alice Giles, která mě školkou (a také školou) prováděla. S návštěvou jsem se trefil zrovna do dne učitelské přípravy, takže jsem ve školce nepotkal žádné dítě. O to víc času jsem měl všechno si dobře prohlédnout. Schválně jsem si také dopředu nic o Montessori nenastudoval, abych byl překvapený a vyptával se i na ty nejzákladnější věci. Tak tedy...

Třída toddlerů

International Montessori School of Prague je rozdělena celkem do čtyř tříd, ve kterých jsou děti různého věku. První třída, kterou jsem navštívil, byla třída „toddlerů“ nebo batolat - navštěvují ji děti od 1,5 roku do 3 let.

montessori

„Každé dítě, aby se stalo nezávislým, musí mít volný pohyb po třídě a veškeré věci mu musí být dostupné,“ vysvětlila mi paní Giles. A skutečně, třída je jeden velký prostor, ve kterém najdete část s mini kuchyňkou, kde si děti samy chystají svačinky (učí se například zacházet i s tupým nožem), a část vzdělávací, kde jsou pro děti připravené různé naučné hry, respektive aktivity a knížky. Je zde také stavebně oddělená, leč volně přístupná toaleta s mini-záchůdky a mini-umyvadýlky.

Jak mi dále vysvětlila Alice Giles, děti ve školce jsou vychovávány způsobem self-discipline (samo-disciplína), který říká, že když po dítěti bude něco vyžadováno, má tendenci činit opak. Učitel je tedy jen jakýmsi průvodcem, který dítěti ukazuje, jak se které věci a aktivity používají, a směruje ho k aktivitám přiměřeným jeho schopnostem. Stejně tak se dítě může učit od dětí ve třídě, které už aktivitu znají.

montessori

Zaujalo mě, že nábytek je dřevěný a má klasické nijak nezaoblené hrany. „Učitel je tu také z důvodu bezpečnosti. Svět venku není všude obalený, a pokud bychom děti chránili úplně před vším, tak by nebyly připraveny na skutečný život. Tady mají možnost vyzkoušet si to pod dohledem.“

Nezajímavé také není, že aktivity jsou cíleně směřované na reálný život - hry tedy děti učí. S klasickými hračkami se však v Montessori školce nesetkáte, nenajdete tu žádného plyšáka ani autíčko.

Další třídy

Třídy jsou dále děleny na děti od 3 do 6 let, následně od 6 do 9 let a od 9 do 12 let. Ve všech třídách je část věnovaná praktickému životu, kde je kuchyňka a jídelní stolky. Část matematická, kde je také na koberci kruh, kolem kterého se po příchodu do školy děti sesednou, a učitel jim rozdělí aktivity, které mají za den vykonat - jsou to obvykle dvě aktivity na den. Část jazyková a část přírodovědná.

montessori

Děti se učí dávat věci do souvislostí, a tak matematické zákony poznávají nejen hlavou, ale i hmatem, kdy například deset spojených korálků proměňují za čtverec se sto spojenými korálky a dále krychli s tisíci korálky. Vidí a zároveň si mhou ohmatat, že tisíc je desetkrát sto.

Řád

Máme stanovený řád, uvnitř kterého se ale děti pohybují svobodně, vysvětluje Giles. „Ten řád je pevný, stanovuje například, v kolik hodin se jde svačit, nebo kdy chodíme ven, kde se nacházejí které aktivity, ale děti ho i dovytvářejí. Vědí, že když nebudou uklízet aktivity na své místo, tak je nebudou moci později ony nebo jejich kamarád najít, samy se starají o kytky, zvířata (ve třídě do dvanácti let mají například celou dobu ve výuce psa jednoho z učitelů - pozn. red.), umývají si boty, krájí jablíčka, zašupují si židle...“

Zajímavé také je, že je zde vše uspořádané podle obtížnosti zleva doprava, což děti podvědomě připravuje na čtení a psaní.

Odměny - žádné známky

montessori„Děti odměňují samy sebe,“ vysvětluje Alice Giles. Nedostávají známky, odměnou je dětem dobrý pocit z toho, že dokázaly správně zvládnout aktivitu, kterou mají zadanou.

Osnovy

„Držíme se osnov, které mají být, takže děti umí vše, co mají ve svém věku znát, tvrdí Alice Giles. „Pokud máme další informace o našich dětech, které odešly, tak jsou většinou pozitivní. Děti dál ve třídách vynikají zvídavostí a snaživostí. A samozřejmě je na ten přechod učitelky připravují.

Konflikty

Asi vás, stejně jako mě, napadne, co se děje, když mezi dětmi vznikne konflikt. „Učitel do konfliktu vstupuje ne jako člověk, který konflikt rozsoudí, ale jako ten, co dětem pomůže, aby si konflikt vyřešily mezi sebou,“ vysvětluje Alice Giles.

Proč se děti jen tak neflákají?

Ve vyšších ročnících mají děti dané úkoly, které musí za den splnit, je už ale na nich, kdy je plnit budou. „Každý jsme jiný, někdo je aktivnější dopoledne, někdo dopoledne, vysvětluje Giles. Druhým důvodem je, že děti aktivity baví. Alice Giles tvrdí, že je dělají s radostí.

Metodu vymyslela italská učitelka a filozofka Marie Montessori a je postavená na přirozené touze objevovat a učit se. „Do sedmi let věku děti s nadšením nasávají informace jako houby,“ říká s úsměvem Alece Giles, „to byste musel vidět, s jakou radostí aktivity dělají, jak nadšeně přiběhnou s hotovým výsledkem. My tomu tady neříkáme, že si hrají, ale že pracují... Když dokončí úkol, nepřechvalujeme je, snažíme se jim zprostředkovat jejich vlastní pocity. Když dítě přijde a řekne: Dokázal jsem to! Tak mu řekneme, že je šikovné, a zeptáme se ho, jak se cítí.“

montessori

Protože bych to skutečně rád viděl, domluvil jsem se s paní Giles, že školu ještě jednou navštívím, abych vám, milé čtenářky, zprostředkoval ten dětský pohled na věc. Časem se také podíváme za dítětem, které přešlo z Montessori školy do klasické a zjistíme, jak se mu zde vede.

Kam dál?

   
13.03.2012 - Učení - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [38] Krupová [*]

    tak do takové školy bych se hned vrátilaSml16

    superkarma: 0 24.09.2012, 09:53:54
  2. avatar
    [37] hubajda [*]

    to jsem vubec nevedela ze neco takoveho existuje parada

    superkarma: 0 13.03.2012, 23:44:32
  3. [36] Trefa [*]

    Trefa:takovou skolku vidim prvne v zivote,je to urcite zajimave uceni.

    superkarma: 0 13.03.2012, 21:52:50
  4. [35] MaVy [*]

    pajda — #33 zatím počítáme 3 dny ve školce,den doma se mnou a den s námi v práci,uvidíme až bude starší,my nemusíme pracovat každý den

    superkarma: 0 13.03.2012, 20:27:47
  5. [34] Jala [*]

    O Marii Montessori jsem viděla dvoudílný italský film. Mimochodem moc dobrý.

    Ale jinak jsem pro klasiku ve vzdělání- no klasika už vlastně neexistuje dávno.

    Pokud Montessori, tak jedině předškolní, dál ne. Vím, o co jde.

    Jsem zvědavá na další Jakubovy dojmy a zajímají mě hlavně konkrétní příklady přechodu na druhý stupeň.

    superkarma: 0 13.03.2012, 18:12:04
  6. avatar
    [33] pajda [*]

    MaVy — #31 uvidíš sama, jak je zoufale nepratkické, když se dítě nezvyká na pravidelný režim. On pak bude chtít "pořád k vám" a ve finále vám to přeroste přes hlavu...ale to si musíš vyzkoušet.

    1. na komentář reaguje MaVy — #35
    superkarma: 0 13.03.2012, 17:41:00
  7. avatar
    [32] wich [*]

    MaVy — #31 Když jsem byla na praxi, bylo běžné, že maminky dávaly dětem ještě něco navíc, třeba ovoce nebo zeleninu a děti si nosily svoje pití, pokud rodiče nechtěli dávat dětem školkový čaj. Určitě se půjde domluvit.

    superkarma: 0 13.03.2012, 17:13:45
  8. [31] MaVy [*]

    wich — #30 tak já se s tím asi smířím,ale na jídle a pití se snad dohodnem,to mi doufám trochu vyjdou vstříct,s mužem oba máme jednu kancelář,tak ho asi půjde-li to někdy vemem k nám

    1. na komentář reaguje wich — #32
    2. na komentář reaguje pajda — #33
    superkarma: 0 13.03.2012, 16:44:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] wich [*]

    MaVy — #28 Takhle bohužel školky fungují, snaží se vařit kvalitně, ale také s ohledem na rozpočet, takže to musí někdy kompenzovat. Aby děti jedly k svačinkám pouze šunku s podílem masa 95 % apod., byly by školky hrozně drahé, většina rodičů by to neutáhla. V typických školkových svačinkách typu houska/chléb s pomazánkou, sýrem, margarínem nic špatného nevidím. Ta děcka to všechno vylítají, mají ohromný energetický výdej. O svačinkách typu jablíčko a mrkev v náporu školkových aktivit by jim za chvíli kručelo v břiše. Rozvíjet se bude ve školce až až, děti v tomhle věku ten kolektiv, až na výjimky, vyloženě potřebují.

    1. na komentář reaguje MaVy — #31
    superkarma: 0 13.03.2012, 16:24:00
  2. avatar
    [29] pajda [*]

    MaVy — #28 ldyž se bude hýbat, tak to nebude tak zlé. A pokud jde o ekologii, tak to je jedno z nejpodnětnějších odvětví vůbec, řada aktivit je vyloženě všestrammě rozvíjejících a rozhodně nehledej rozvoj v tom, že dítě nemusí poslechnout a nemá v podstatě žádné mantinely.

    free — #13 fascinuje mě, že píšeš "oni spočítali". Kolik jich ve třídě je? Jestli klasických 30, pak to znamená, že každé dítě spočítalo za den přesně 3 příklady...což je tedy výkon nic moc. A jestli počítali hromadně, tak je otázka, kolik toho spočítala učitelka za ně. Nedivím se, že její kolegyně, které pak musely látku dohnat, nadávaly. Jiná věc, kdyby spočítalo jedno dítě 90 příkladů - ale to by mu asi jako hra nepřipadalo, že?

    superkarma: 1 13.03.2012, 16:22:50
  3. [28] MaVy [*]

    wich — #25 nojo,ale když mají ke svačině zelený čaj s cukrem a k tomu housku s margarínem,tak se mi to moc nezdá,syn má rychlé spalování,celá rodina bojujeme s přibíráním,mě jediné větší štíhlost nevadí,takže jíme hodně kvalitně a zdravě,co je margarín neví,čaj,ani bílý cukr nezná,tohle všechno mě tam děsí,hrozně rád se učí,tak mám takový pocit,že si ho asi budu brát do práce,ale možná je to tím,že se ho nechci vzdát,ale radši bych ho vedla ve 3 letech  k něčemu více rozvíjejícímuSml15

    1. na komentář reaguje pajda — #29
    2. na komentář reaguje wich — #30
    superkarma: 0 13.03.2012, 16:06:03
  4. avatar
    [27] wich [*]

    pajda — #26 Souvislosti, to je přesně ono. Já jsem kdysi byla s přítelem na zkoušce, zatímco byl uvnitř, jelikož mám k akad. půdě velmi pozitivní vztahSml26, nenápadně jsem poslouchala kočky, co čekaly na zkoušku z dějin psychologie. Byly zoufalé, tak jsem se připojila Sml30 a řekla jsem jim, v jaké době vlastně ten pan Freud žil a jak to teda myslel s tou psychoanalýzou a ony zůstaly s pusou otevřenou a "Aha, to je vlastně fakt. Proč nás nemůžete učit vy, to by bylo hned o něčem jiném?" Takže souvislosti, ne jen zvlášť poznatky... Tohle prostě ve školství chybí.

    A díky za přiblížení Daltonského plánu. Zase jsem o něco chytřejší Sml30Sml26

    superkarma: 0 13.03.2012, 14:41:40
  5. avatar
    [26] pajda [*]

    wich — #14 daltonský plán vypadá podstatně jinak, než stávající klasická výuka. Daltonské školy u nás existují a protože znám jednu z nich, tak můžu říct, že děti z téhle školy mají opravdu lepší výsledky než jejich vrstevníci, ale je to hodně náročné. Jde o výuku rozvrhování času a sil na zpracování úkolů, tedy něco jako manažerský trénink. Rozhodně to ale není o tom, že by děti dělaly kdy chtějí a víceméně co chtějí. Montesorri školu neznám, takže to neposoudím.

    Pokud jde o různé "aktivity" a projekty, pak z toho mám pupínky. Bepečně poznám, které dítě k nám na střední přišlo ze "zaostalé" školy s klasickou výukou a které z té "moderní", kde jsou samý projekt. Ty druhé děti jsou totiž natolik pozadu, že je málem div, když si podepíší aspoň sešity...není to o tom, že by projektová výuka byla špatná, ale o tom, že ty děti nejsou vedeny k tomu, aby viděly souvislosti a přemýšlely o tom, co dělají. Většina projektů je přezpůsobena tak, aby vznikaly různé nástěnky a paní učitelka měla čárku...o kvalitě pak nemůže být řeč.

    1. na komentář reaguje wich — #27
    superkarma: 1 13.03.2012, 14:07:40
  6. avatar
    [25] wich [*]

    MaVy — #17 Ber to z té lepší stránky. Všechny akreditované školky stejně musí splňovat určité normy co do obsahu programu, řádu atd. V tom jsou všechny stejné. Ekologická výchova se realizuje hojným používáním přírodních materiálů, tříděním odpadu..., na tom vidím jen pozitiva. A sportování ber jako další bonus - díky dobrému sportovnímu vyžití ve školce bude dobře spát, mít dobrou imunitu a nebude tlustý Sml33

    1. na komentář reaguje MaVy — #28
    superkarma: 0 13.03.2012, 13:50:59
  7. avatar
    [24] Jakub D. Kočí [*]

    malvina — #12 U této konkrétní školy je cena vyšší, ježto jsou mezinárodní, tak údajně nedostávají žádné dotace. Školné je okolo 30.000 měsíčně, u malých dětí je to prý méně. Více informací určitě najdete na jejich stránkách.

    www.montessori.cz

    superkarma: 0 13.03.2012, 12:59:00
  8. avatar
    [23] ekleinovka [*]

    Rada bych se pak docela o přestupu do zakladky,myslím,ze bych tam díte dala s klidným svedomim

    superkarma: 0 13.03.2012, 12:55:44
  9. avatar
    [22] ekleinovka [*]

    Rada bych se pak docela o přestupu do zakladky,myslím,ze bych tam díte dala s klidným svedomim

    superkarma: 0 13.03.2012, 12:55:43
  10. avatar
    [21] saruz [*]

    O takové školce čtu poprvé a moc se mi líbí. Sml67

    superkarma: 0 13.03.2012, 11:37:49
  11. [20] pinokio [*]

    Moje dcera do Montesosori školky chodila a naučila se tam spoustu věcí,určitě doporučuji.Školné jsem platili stejné jako v ostatních školkách.

    superkarma: 0 13.03.2012, 11:35:58
  12. [19] Lyrix [*]

    Můj syn do Montessori školky chodí, nenásilnou formou se tam naučil tolik věcí, že mě to až překvapuje. Školku zřizuje město, takže školné je stejné jako v ostatních školkách. Určitě bych ji všem rodičům doporučila.Sml16

    superkarma: 0 13.03.2012, 11:13:04
  13. [18] magic11 [*]

    malvina — #16 Sml22Sml22

    superkarma: 0 13.03.2012, 10:40:25
  14. [17] MaVy [*]

    já o nich slyšela už dřív a jsem z jejich konceptu nadšená ,ted budu dávat syna do školky a děsí mě,že musí jít do školky,kde je na prvním místě učení se o ekologii a na druhém sport,najivně jsem se domnívala,že prioritou ve 3 letech ve školce bude rozvíjení se,poznávání schopností vím,že ekologie je fajn,ale učit se misto poznávání světa,kreslení atd,recyklovat papír,mě děsí,bohužel školku tohoto typu mám 50 km,velká škodaSml15,a v blízkém městě není místo

    1. na komentář reaguje wich — #25
    superkarma: 0 13.03.2012, 10:37:53
  15. avatar
    [16] malvina [*]

    enka1 — #1 až se dozvíš ,kolik   peněz stojí školné pro děti  tak  budeš koukat jako......  ,,,,,

    1. na komentář reaguje magic11 — #18
    superkarma: 0 13.03.2012, 10:06:41
  16. avatar
    [15] wich [*]

    pajda — #10 A ještě díky za sdělení zkušenosti. Všude samá chvála na Montessori a nic jiného, tak jsem ráda, že nejsem jediný exot, který v aplikaci tohoto systému v dnešních podmínkách vidí nejen klady ale i zápory Sml30

    superkarma: 0 13.03.2012, 10:02:09
  17. avatar
    [14] wich [*]

    pajda — #10 Já si myslím, že svým způsobem je daltonský plán realizován i na českých školách. Rámcový vzdělávací program nebo i osnovy jsou svým způsobem taky smlouva o tom, co by děti měly do konce určitého období zvládat. Děti pro zdravý rozvoj a návyky mantinely a řád potřebují, nevím, nakolik je vhodná volnost daltonského plánu v českých podmínkách.

    Je faktem, že všechny alternativní typy vzdělávání ve své původní podobě byly nové alternativy, které také jen někdo zkoušel a kdo ví, zda by metody stačily dnešní době. Dobrý pedagog by měl být se všemi alternativami seznámen a umět využít od každého trochu, aby vytvořil dobré podmínky pro zdravý rozvoj dětí.

    1. na komentář reaguje pajda — #26
    superkarma: 0 13.03.2012, 10:00:03
  18. [13] free [*]

    U třetího dítěte jsme měli štěstí na učitelku.  Částečně zařadila takový způsob výkuky do vyučování.  Dcera mi chodila domů a u dveří hlásila, dnes jsme se vůbec neučili. Když jsem potom byla na rodičáku, a učitelka nám ukazovala co dělali, žasla jsem.  Oni si při hře spočítali devadesát příkladů.  Taky je naučila držet pohromadě a jednou ze sádad bylo říkat si jménem ne příjmením.  Když ji potom kolekyně vyštípaly, celá třída smutnila.

    1. na komentář reaguje pajda — #29
    superkarma: 1 13.03.2012, 09:57:01
  19. avatar
    [12] malvina [*]

    Sml16docela by mě zajímalo, kolik tato školka , nebo škola stojí. Vím že  jsou školky kde platíte za měsíc  deset  tisíc, ale tady mě informace o školném chybí....

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #24
    superkarma: 0 13.03.2012, 09:55:47
  20. [11] lidicka [*]

    Ta školka by mohla být fajn, ale škola???Nevím jak zvládají ty děti výuku v normální škole, ráda si to přečtu, akorát,, že podle jednoho  dítka se to těžko posoudíSml80

    superkarma: 0 13.03.2012, 09:30:53
  21. avatar
    [10] pajda [*]

    Kamarádka tam dala dcerku s tím, že jí chce dopřát volnost a možnost sebeuplatnění. Výsledek byla katastrofa - nejen, že děvče neznalo to, co ostatní, ale nebylo zvyklé na jakýkoliv řád a povinnosti, protože zadávané "aktivity" byly hluboko pod její úrovní...ve finále přechod do normální školy nezvládla a momentálně je ze zdravé, jen trošku divoké holky stálý klient různých poradenSml15 

    Co by se mi líbilo, je daltonská škola. O té by článek nebyl?

    1. na komentář reaguje wich — #14
    2. na komentář reaguje wich — #15
    superkarma: 2 13.03.2012, 09:24:08
  22. avatar
    [9] Hanula [*]

    Sml16o téhle školce slyším poprvé

    superkarma: 0 13.03.2012, 09:00:21
  23. [8] Saritka [*]

    ZajimavéSml59

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:41:12
  24. [7] FAXÍK [*]

    u nás je taková školka Montessori, ale já jsem tak nikdy nebyla, ale myslím si, že je to super pro děti a pravý opak mateřské školky

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:38:00
  25. avatar
    [6] wich [*]

    Moc zkušeností nemám, ani z pajdáku. Loni v létě jsem se účastnila semináře, kde nějaká slečna tuto metodu prezentovala. Montessori systém, tak, jak jsem jej viděla na prezentaci, by se mi líbil třeba u dětí s handicapem Sml67 zejména v mentální oblasti (s nimi Montessori také pracovala, když vyvíjela svůj systém), protože klade důraz na manuální zručnost a nácvik pracovních činností. Pak nám kočka pustila nějaké video Montessori v praxi v USA Sml28 a to se mi nelíbilo vůbec. Dítě v podstatě celý den jen pracovalo Sml57

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:03:47
  26. [5] lmajka [*]

    Dcera takovou školku navštěvovala a bylo to moc fajn, samostatná, učila se soustředit chvilku na svoji činnost - ona je rarach, a paní učitelka byla důsledná a to bylo obrovské plus. Potom přešla na klasiku a nemá problém, spíš jsem si myslela, že budu mít problém já. Ale je spokojená a já taky.

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:00:19
  27. avatar
    [4] bonda [*]

    Exisují i soukromé základní školy, ale nevěřila bych jim.

    superkarma: 0 13.03.2012, 07:46:09
  28. [3] jithule [*]

    zní to dobře, jsem také pro předškoláky

    superkarma: 0 13.03.2012, 07:43:29
  29. [2] step1 [*]

    Vypadá to dobře, ale brala bych to pouze pro předškolní děti. Měla bych obavy, jak dítě zvládne ve 12ti letech přechod do "normální" školy, kde je úplně jiný systém výuky.

    superkarma: 1 13.03.2012, 07:30:16
  30. avatar
    [1] enka1 [*]

    Tak to jsem zvědavá na pokračováníSml22

    1. na komentář reaguje malvina — #16
    superkarma: 0 13.03.2012, 06:36:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme