Na tento nový film zřejmě budou rozporuplné názory.

Na jednu stranu je jasné, že tak výrazný snímek z českého prostředí již dlouho nikdo nenatočil, na druhou stranu to dle mého názoru šlo i mnohem lépe.

Příběh nás přenese do doby války a prostředí horské vesnice. Zde se odehrává podstatná část filmu. Musím konstatovat, že výběr krajiny byl více než šťastný. Při skvělém záběru kamer člověk dostane chuť rozjet se do hor a hledat tam zbytky nedotčených koutů naší krásné přírody.

Hlavní hrdinka Eliška (Aňa Geislerová) se z důvodů odhalení práce v odboji musí z hodiny na hodinu přesťěhovat z města do malé horské vesnice. Musí změnit svou identitu, tedy i své jméno z Elišky na Hanu. Odjede s Jozou (Gyorgy Cserhalmi) přímo z městského moderního bytu do horské chalupy bez elektřiny. Protože by ji místní společnost nepřijala, tak se hned druhý den za svého zachránce provdá. Při tom všem se stále tváří, jakoby ji někdo ubližoval. Charakter hrdinky je pro nás trochu záhadou, protože se neustále mračí na lidi, kteří riskují svůj život při záchraně toho jejího. Náhle však nastane rychlý zvrat a tvář Hany je zase rozesmátá……. Kde a proč přesně nastala ta podstatná změna není tak lehké postřehnout. Jestli tedy vůbec……….

Pokud jde o obsazení, domnívám se, že herci dělali opravdu, co mohli. Aňa vyrazila ze mdlé nátury hrdinky maximum a pan Cserhalmi je oprávněně v Maďarsku jedním z nejslavnějších herců. Na počátku jsme přesvědčeni, že je tupý a nehezký buran, ale na konci děje je vše opačně. Pomalu odhalujeme jeho nitro a bodrost, jakoby jsme tuto postavu poznávali reálně. Oporou v drsném horském prostředí je Haně postava Ženi (Iva Bittová), která si ve filmu i hlasitě zazpívá. Doprovází ji porodní bába a kořenářka v jednom, Jaroslava Adamová. I tyto dvě mají ode mne za jedna.
Musím se zmínit ještě o jedné dětské postavě. Tou je dcera Ženi, kterou zahrála malá Anička Věrtelářová, a udělala to moc dobře.

Nastínila jsem dobrou kameru a působivý výběr exteriérů. Bohužel celkový dojem z filmu kazí krátké nenavazující záběry, z kterých snad bylo lépe některé úplně vynechat. Také mne nijak neoslovil humor a dialogy, které probíhají mezi hlavními hrdiny. To je podle mne hlavní kámen úrazu a celý příběh na plátně tím hodně strádá. V momentě, kdy máme pocit, že postavy trochu poznáváme a snad i konečně děj dává nějaký smysl, tak přichází konečná scéna. Hana, která už je zase Eliškou, se vrací po letech na místo činu ... a prohodí dvě tři věty s náhodně kolemjdoucí kořenářkou………
To tam snad být vůbec nemuselo.

Nicméně jsem ráda, že jsem tento film viděla a vím, že se mnohým bude líbit. Myšlenky na něj se mi stále vrací a za celý film jsem se ani jednou nepodívala na hodinky. I když trvá déle než dvě hodiny, rozhodně se nebudete nudit, protože je stále se na co dívat.

Na závěr jen takové postřehy. V málokterém záběru chybí láhev pálenky. Při jakékoli silnější scéně si postava na plátně přihne. Všimla jsem si toho asi v polovině děje a dokonce ve scéně, kdy se Hana s kořenářkou sedí uprostřed louky a probírají druhy bylin, v nohách jim leží tato průzračná rekvizita. To ale nevadí, v mnohých z nás to navodí pocit kolegiality, vzhledem k drsným podmínkám života za války.
Ale nejvíc jsem se zarazila při smrti kněze (Miroslav Donutil). On se ještě po jisté smrti kulometem dvakrát nadýchne!

A tak - i přes všechny mé rýpavé poznámky vám tento film doporučuji. I přes obrovskou reklamu, která vás trochu příliš naladí, je to přeci jen zážitek. Film ve vás zanechá hezké obrázky, které se vám chtě nechtě promítají v hlavě ještě druhý den. Buďte shovívaví k režisérovi Ondřeji Trojanovi, který se po letech pustil do tak velkého projektu. Snad se nechal trochu unést možnostmi střihu, ale dejme mu šanci. Co my víme, třeba má v hlavě nový film, který zde nebudu muset ani trochu kritizovat.

Želary (ČR, SR, Rakousko, 2003, 150 min)
scénář: Petr Jarchovský podle novely Květy Legátové
střih: Vladimír Barák