Domácnost

Moje dítě je slušné! Drogy nebere!


„Já o Honzíka strach nemám. Vím, jak jsme ho vychovali a drogy je to poslední, co by ho zajímalo!“ řekla skálopevně přesvědčená maminka na třídní schůzce, kde paní učitelka informovala, že se na škole v hojném množství kouří marihuana.

A právě tato jistota, toto přesvědčení, že MOJE dítě by NIKDY drogy nebralo, může zaslepit, skrýt první varovné signály. Rodiče by totiž nikdy neměli spoléhat jen a pouze na výchovu. Můžete své dítě vychovávat sebelíp, ale ve chvíli, kdy se chytí party, či se zamiluje do dívky v podobě „pěkného kvítka“, výchova jde stranou.

Důkazem toho je i osud dcery paní K. z Kladna:
„Moje dcera byla skutečně poklad. Do jejích 17 let jsem neměla vůbec důvod ji kárat, křičet na ni. Škola jí šla výtečně, mně pomáhala se vším, chodila i za babičkou den co den. Ale pak se zamilovala do jednoho chlapce. Naprosto bezhlavě, byl pro ni bohem, co řekl, bylo svaté… Dcera už neviděla to, že kouří trávu, nepracuje. Nepřemýšlela nad tím, kde bere peníze na „akce“ (jak tomu říkali), na pití, na drogy… Byla zaslepena láskou. Skončila na heroinu... a moje výchova? Ta se rozplynula v dým. Její přítel je už minulostí a dcera je v léčebně. Já skončila na lécích, odrovnaná, neschopná pracovat, vyjít z domu, usnout bez léků.“

MUDr. Petr Popov, primář Oddělení léčby závislostí Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, sám říká:
„Ve své praxi se často setkávám s rodiči dětí a dospívajících se skutečností, že jejich potomek bere drogy. Někdy je to zvědavost a touha po experimentování, uspokojovaná příležitostným sporadickým užitím psychoaktivní látky, jindy jde již o rozvinutou závislost s velmi častou, nebo dokonce pravidelnou konzumací drog…“
 

Zajímá vás, jaké drogy u našich dětí (protože ony to skutečně často jsou ještě děti) vedou?
1. Tabák
2. Alkohol
3. Marihuana
4. Extáze
5. Těkavé látky

Existuje vůbec nějaká prevence?
Ano, i když 100% jistotu nemáme nikdy. Především je důležité s dětmi o drogách mluvit. Tvářit se, že něco jako „tráva“ neexistuje, má nulový efekt. Naopak, hovořte s potomky otevřeně. Vyprávějte jim o drogách stejně jako o dalších nepříjemnostech v životě. Nevyhýbejte se tomuto tématu. Naopak, poukažte na to, co drogy mohou způsobit, kdo ze známých lidí (osobností) je bral, jaké jsou následky a důsledky. Vždy ale dbejte na to, aby vám dítě rozumělo, aby chápalo, o čem je řeč.

Možná vás i překvapí fakt, že vaše dcera (syn) ví o drogách víc než vy. Dnešní doba je drogami nasáklá a i na základních školách už děti pijí alkohol, kouří cigarety, marihuanu. V případě, že skutečně váš potomek o drogách ví hodně, naslouchejte mu, nechte ho mluvit, nechte debatu rozvinout. Ptejte se na jeho názory, zda ho láká zkusit nějakou tu drogu, ptejte se na spolužáky a kamarády, jaký oni na toto téma mají názor.

Existují prvotní příznaky, dle kterých poznáme, že naše dítě bere drogy?
I zde odpověď zní ANO. I když velikým mínusem je to, že ihned zpočátku nemusíme zaznamenat vůbec nic…

Ale pochopitelně nepotrvá dlouho a první příznaky se projeví:
(Zde prosím berte na zřetel fakt, že níže uvedené faktory nemusí rozhodně znamenat, že je právě vaše dítě závislé na drogách. Berte tyto příznaky jen jako pomocné vodítko).

- problémy ve škole: neomluvené hodiny, rapidní zhoršení prospěchu i chování
- nezájem o koníčky
- noví přátelé, parta, lidé, o kterých dítě nechce hovořit, které vám nechce představit
- změna chování: noční nespavost, výkyvy nálad, únava, skleslost, agresivita, denní spánek
- nechuť k jídlu, hubnutí
- mizení věcí z bytu, peněz

Pamatujte, že pátrání potom, zda vaše dítě bere drogy, je rovno skládání těžké mozaiky. Vy jste rodič, vy své dítě znáte a víte, jak se chová, co je normální a co už ne.
Pokud však skutečně zjistíte, že potomek drogy bere, nepanikařte! Uvědomte si, že situaci nevyřešíte hned, ani za 2, 3 dny. Sežeňte si všechny dostupné informace, buďte důslední a bez otálení se obraťte na Krizová centra.
Např.:
Palata – Denní psychoterapeutický stacionář, tel.: 257 322 366
Riaps – krizové pobyty na 5 dní, ambulantní služby, tel.: 222 586 768
Bohnice, Praha 8 – Centrum krizové intervence (zaměření od 18 let), tel.: 284 016 666

Otázky pro vás, naše ženy-in:

Přišly jste vy osobně někdy do styku s drogami?
Zkoušely jste kouřit marihuanu? A chutnala vám?
Jak byste reagovaly při zjištění, že vaše dítě kouří, pije alkohol, a není plnoleté?
Bojíte se možnosti, že vaše dítě nebo vy skončí/te na drogách?
Znáte nějaký případ, kdy dítě nebo dospělý člověk skončil na heroinu?

   
07.11.2007 - Dům a byt - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [46] ad.astra [*]

    gentiana: v tomhle si fakt věřím a i svým dětem. A pokud by se tedy hypoteticky mělo něco takového stát, tak to vědí, že bych je nejen přerazila, ale asi bych je v tom nechala z počátku pořádně vymáchat a padnout na dno, samo, že poklud by přišli a požádali o pomoc, neváhala bych, ale museli by asi sami chtít, teď jsou to již dospělí jedinci-22 a 21 let (té nejmladší je 19), takže věřím, že dosud neměli s drogami co společného a v pozdějším věku myslím už tolik nehrozí, že by se chytli nějaké party. Násilím je v tomto věku táhnout někam k odborníkovi - nevím, v době puberty by to možná ještě šlo prostě drogy odsuzuju, nelíbí se mi tito lidé, jejich život - ale je to jejich život a musí se s tím poprat - ovšem, pokud chtějí. Pokud nechtějí, pravděpodobně skončí kdesi na okraji společnosti

    superkarma: 0 07.11.2007, 23:08:52
  2. [45] gentiana [*]

    Prdlík: vývar z trávy je naprosto neškodný, protožeúčinné látky se rozpouští v lihu nebo v mastnotě. Já vařila s konopím, protože kouření mi nikdy nešlo... a bylo to zajímavé. Ale to bylo před tím,než jsem začala mít deprese, dnes bych do toho asi nešla.

    ad.astra: No, máma měla taky keců o tom, za co všecko mě přerazí:D a stejně jsem to dělala. Jenom jsem ji k tomu nezvala, takže byli všichni spokojení, máma, že jsem hodná holčička a já, že si žiju po svým. A taky byla přesvědčena, že se stýkám s tou zcela správnou sortou lidí:D

    átéčko: my máme na zahradě dobrou hlínu:D monžá bych někde našla semínka, máma je schovávala, protože zjistila, že konopí smradem odpuzuje různý příživný hmyz, což byl důvod, proč to tak nadšeně pěstovala.

    superkarma: 0 07.11.2007, 22:08:26
  3. avatar
    [44] Prdlík [*]

    átéčko: bohužel vím že dělají i vývar či co

    superkarma: 0 07.11.2007, 20:50:12
  4. avatar
    [43] Prdlík [*]

    nekouřím ani nepiju - o drogách jen slyím v TV nebo čtu - odsuzuju je . Taky jsem si myslela že do dětí natluču že je to svinstvo -které člověka dokáže zničit - starší syn bohužel ss s trávou potkává a divili by ste se z jakých "nobl" rodin děti kouří trávu a pokládají to za normál - maminky samozřejmě tvrdí -že jejich děti ne protože ony ví že by je přerazily -jenže takhle se to maminka prostě jen nedoví dokud se nic nestane -pozor na to sebejisté maminky

    superkarma: 0 07.11.2007, 20:48:54
  5. avatar
    [42] wich [*]

    Stonožka1: To znamená, že už si nejspíš dala a jen si chtěla otestovat vaši reakci

    superkarma: 0 07.11.2007, 20:33:19
  6. avatar
    [41] ad.astra [*]

    1/ ne
    2/ ne
    3/ zakouřit, nebo popít alkohol - to zkusí snad každý, ale pokud by šlo o drogy, ruce bych jim přerazila a oni to vědí, takže s tím souvisí i...č.4
    4/ nebojím
    5/ v TV je k vidění hodně případů, osobně neznám, ani za mlada jsem se nestýkala s touto sortou lidí

    superkarma: 0 07.11.2007, 20:08:45
  7. avatar
    [40] Stonožka1 [*]

    Feťák musí chtít sám, jinak ho nikdo nedonutí. Marjánku mám, občas si i s mužem dám, ale tak aby to děti nevěděly. Dceru mám uvědomělou, nedávno přišla s tím, že by si jí někdy dala, aby věděla, jaké to je a raději by pod naším dohledem:o) Tak jsme jí to slíbili, že jednou až bude starší, nejlíp plnoletá

    superkarma: 0 07.11.2007, 19:09:51
  8. avatar
    [39] átéčko [*]

    gentiana: Mně vyrostla malá. A nevím jestli bude mít analgetický účinek. to že smrdí, je jedna věc, kuřáci také smrdí, ale konopí se dá i požít jinak.

    superkarma: 0 07.11.2007, 17:46:03
  9. avatar
    [38] závislá na čokoládě [*]

    Nekouřím, je mi to hnusné a smrdí. Alkohol v přiměřené míře ano. Mám malého syna, ale časem to budeme muset probrat, nebo bude hůř. Jelikož je nemocný, po požití dorg by zemřel, tak snad nebude takový v.l, aby to skusil. Manželův bratr je alkoholi a feťák, je to děs, léčení nepomáhá, co dál...?

    superkarma: 0 07.11.2007, 17:15:05
  10. avatar
    [37] wich [*]

    Cigarety ani marihuanu jsem nikdy nezkoušela, cigarety mi smrdí, ze smradu trávy se mi dělá fyzicky nevolno. Kamarádi, co si dávají, mě respektují V pátek jsem byla na jedné hip hopové akci a to by se maminky divily, kolik jejich náctiletých hodných dětiček si dávalo ganju

    superkarma: 0 07.11.2007, 16:00:01
  11. avatar
    [36] pajda [*]

    Karíma: neboj se, z toho vyrosteš...

    superkarma: 0 07.11.2007, 15:49:21
  12. avatar
    [35] MEK [*]

    u nás v rodině drogy nebereme,na svým synovi nic nepozoruji a doufám,že nezapadne do nějaké takové pochybné party,i když ho hlídáte,tak nevíte,co se může stát

    superkarma: 0 07.11.2007, 15:10:37
  13. [34] gentiana [*]

    Karíma: No, u nás jsem učila mámu poznávat přírodu já. Skončilo to tak, že chtěla, abych sehnala semínka od marjány, že o tom furt žvaní ve zprávách a ona ani neví, jak ta věc vypadá. A měli jsme největší v celý čtvrti:D

    superkarma: 0 07.11.2007, 14:41:38
  14. avatar
    [33] Lilinka [*]

    Karíma:

    superkarma: 0 07.11.2007, 14:27:50

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [32] pažout [*]

    Karíma: svatá prostoto! to je nadsázka nebo jsi opravdu tak vymaštěná?

    superkarma: 0 07.11.2007, 13:41:52
  2. avatar
    [30] Karíma [*]

    Andula: No důležitý je základ výchovy. Budu ho učit poznávat přírodu , zvířátka a potom už samo bude vědět, co se smí a co se nesmí. nebude se za mě pak stydět ani před kamarády. Které si samozřejmě proklepnu.

    superkarma: 0 07.11.2007, 12:22:26
  3. avatar
    [29] Andula [*]

    Karíma: a jak se to dělá?

    superkarma: 0 07.11.2007, 12:15:07
  4. avatar
    [28] Karíma [*]

    Eva_Fl: Já bych drogy nezkoušela. A dítě, až budu mít si ohlídám a ochráním.

    superkarma: 0 07.11.2007, 12:06:24
  5. avatar
    [27] Meander [*]

    Ano.
    Ano. Ano.
    Postarala bych se o to, aby nemělo vůbec žádný volný čas. Sport je dobrý trest.
    Ne.
    Ano. Ale ona na něm neskončila. Ona se od pervitinu přes heroin dostala až k tomu, že je z ní abstinující matka tří dětí (dvojčata + jedno). Jeden neví, co je horší.

    superkarma: 0 07.11.2007, 11:52:49
  6. avatar
    [26] Eva_CZ [*]

    pažout:
    Mym detem je temer 24 a temer 32 let. Nekouri, nepijou, neberou. ZATIM.

    superkarma: 0 07.11.2007, 11:47:09
  7. avatar
    [25] Amálie [*]

    * Ano.
    * Ano, jednou. Byla hnusná.
    * Vzhledem k tomu, že jsme pomáhali (a pomohli) z perníku jednomu členovi rodiny, mám nějaké zkušenosti.
    * Já osobně ne. Moje ladění není schopno pochopit, proč to někdo dělá . A potomstvo nevedu.
    * Na heroinu ne, na peří jo. Dost hustej rok to byl, dnes je snad 10 let čistej.

    superkarma: 0 07.11.2007, 11:20:01
  8. avatar
    [24] sanvean [*]

    Mě v patnácti matka podezírala, že jsem pod vlivem drog, když jsem přišla domů vymrzlá ze zimy a půl hodiny se klepala jako ratlík To mě fakt pobavilo.

    superkarma: 0 07.11.2007, 11:07:51
  9. [23] gentiana [*]

    Ještě mě napadá, měla jsem na gymplu partu dost dobrých kamarádek. ANo, občas nosily nadlimitní množství makeupu nebo divné oblečení, ale to je puberta. Moje máma je ovšem považovala za tu špatnou společnost. Asi že by mě mohlo žvanění o knihách a filmech nějak mravně narušit, že bych z toho začla fetovat:D

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:49:20
  10. avatar
    [22] OlgaMarie [*]

    a....: V deváté třídě jsem měla neomluvené hodiny za týden,kdy jsem se chodila koupat a doma si nikdo nevšiml ani stále se sušících plavek ani toho,že jsem opálenější a opálenější.Když to prasklo,nedali mi ani dvojku z chování.Jen to tehdy soudruh ředitel okomentoval pohrůžkou,že na střední by mě mohli už vyhodit.Teď by z toho dělali problém a zkoumali,zda nejsem na drogách.

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:27:56
  11. avatar
    [21] Ťapina [*]

    pajda: No, na Egiho tlačili snad všichni, kdo ho znali, a nic. A pak se sám rozhodl v době, kdy už jsme my ostatní jeho excesy snad ani nekomentovali

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:15:30
  12. avatar
    [20] pajda [*]

    Ťapina: ano, ale k tomu naštvání musí mít důvod - a bez tlaku zvenčí jej nezíská...prostě je nutné dát vnejší popud.

    např.:
    http://www.alkoholik.cz/protialkoholni_lecba.htm

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:13:32
  13. avatar
    [19] átéčko [*]

    Já si marjánku zapálím, když už mi po několika dnech bolesti nic jiného nezabere .
    Někdy zabere, jindy ani ona ne.
    Moje dítě mě na to upozornilo, že by mi to mohlo pomoci

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:10:35
  14. avatar
    [18] Kuře [*]

    Ano
    Ne, smrdí mi.
    Podle situace, halvně bych chtěla vědět proč.
    Stát se může cokoliv.
    Ano.

    superkarma: 0 07.11.2007, 10:03:41
  15. avatar
    [17] Ťapina [*]

    pajda: Ba ne, pravdu má Lucimo. Donutit ho můžeš (třeba tím, že ho budeš tak dlouho otravovat, až tam teda půjde, aby měl klid), ale to obvykle nevydrží dlouho, takoví bývají v léčebnách i každý rok. Člověk se musí naštvat sám na sebe, aby to k něčemu bylo.

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:54:10
  16. avatar
    [16] pajda [*]

    Lucimo: nikdy jsem neslyšela, že by se dotyčný rozhodl, dokud ho k tomu okolí nedonutilo. Takže přesně, jak píše Mickey Mouse - donutit k léčbě.

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:51:39
  17. [15] a.... [*]

    Ty příznaky drogové závislost...to je přece popis chování typického puberťáka(no až na ty neomluvené hodiny) Kdybych měla svému dítku permanentně sedět za krkem a sledovat symtomy "požití" docílím tak akorát toho, že mě bude nenávidět, zdrhat z domu, ztratím jeho důvěru a zásadním způsobem tak nabourám náš vztah.

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:47:40
  18. avatar
    [14] Lucimo [*]

    Mickey Mouse: DOnutit k léčbě? Ještě nikdy jsem neslyšela, že by se někdo "donucený" vyléčil. Musí to být rozhodnutí toho léčeného...

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:42:57
  19. [13] Draco [*]

    Mickey Mouse: Tak to je bez diskuze i když ani odborník kolikrát nic nezmůže. Já jsem tím jen myslela, jak bych reagovala hned po zjištění. Pak už by to byl asi těžký boj Naštěstí děti nemám

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:19:28
  20. avatar
    [12] Mickey Mouse [*]

    Draco: pažout: No, rozumná domluva nikdy na drogami a partou narušenou psychiku teenagera nezabírá. Navíc tu situaci většinou neustojí ani sám rodič, který není odborníkem na závislosti.
    Takže skutečně nejrozumnější je vzít děcko k odborníkům a případně donutit k léčbě.

    superkarma: 0 07.11.2007, 09:05:24
  21. avatar
    [11] kareta [*]

    ano
    ano, ano
    nevím, cigarety by mi asi vadily míň jak alkohol- po něm se blbne, páchne...asi léčebna. Čím dřív, tím líp- mladí nemají odolnost a neplnoletí jsou náchylnější k závislostem...takže souhlas s Eva_FI
    Já kouřím a piju víno, na společenské úrovni by mi to u plnoletých dětí nevadilo, nevím
    ne, jen kokainisty a ti zas nepili alkohol

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:48:11
  22. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    gentiana:
    Ke kouření marihuany: Pokládám to za vzpouru proti chlastání piva a velikáškej kecem u něho vedenýma a propagaci alkoholu.Jsou vysmátí!A smějou se právě těmto článkům.Smějí se i těm,co na ně dělají ono bububu.A vůbec se jim nedivím.

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:25:32
  23. [9] pažout [*]

    Eva_Fl: když bude tvé dítě kouřit, tak ho pošleš na léčení?
    a kam, prosím tě? už vidím, jak 17ti letý borec dobrovolně půjde máš ty vůbec děti?!!!!

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:17:43
  24. [8] Draco [*]

    Přišly jste vy osobně někdy do styku s drogami? Jsou všude kolem nás.
    Zkoušely jste kouřit marihuanu? A chutnala vám? Nezkoušela, ani obyčejné cigarety a netoužím ani po jednom, obojí mi připadá ubohé.
    Jak byste reagovaly při zjištění, že vaše dítě kouří, pije alkohol, a není plnoleté? Asi bych se pokusila si s ním v klidu rozumně promluvit.
    Bojíte se možnosti, že vaše dítě nebo vy skončí/te na drogách? Všechno je možné, bohužel.
    Znáte nějaký případ, kdy dítě nebo dospělý člověk skončil na heroinu? Ne.

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:15:46
  25. [7] gentiana [*]

    Bů hů. Miluju poučné brožůrky
    Když jsem byla na gymplu, tak jsem v jednom období taky nejedla, nespala (nebo naopak spala 20 hodin denně a ani vyučování mi nevadilo) a prospěch jsem měla na propadnutí, nechtěla jsem o ničem a o nikom mluvit a nezajímalo mě skoro nic(zde patří dík mým kamarádkám, které moje máma nesnášela a které mě nechaly opisovat písemky, takže jsem nakonec nepropadla a dohrabala se k několika tvrdě zaslouženým trojkám).
    Samozřejmě mě podezřívali všichni ze všeho. Z drog, lajdáctví, příliš divoké puberty. Ale nikdo se nezajímal víc, než že mi vynadal, že se chovám divně a že bych toho měla nechat.
    Takže by možná někdo měl udělat poučnou brožůrku o tom, že i dospívající můžou mít velmi ošklivé deprese, které se projevují přesně jako feťáctví.

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:15:10
  26. avatar
    [6] malenina [*]

    1. Ano, s drogami všeho druhu.
    2. Ano, ano.
    3. Nejprve bych zkusila domlouvat, dál by se vidělo. Ale z vlastní zkušenosti (moje puberta) vím, že většinou jakékoliv domluvy selžou a nepomůže ani vyhrožování.
    4. Já už zcela jistě ne nebo aspoň na 99,9%. U dítěte člověk nikdy neví, je to ještě hloupé a může se stát cokoliv. A ano, bojím se této možnosti a to přesto, že dnes mám pocit, že by to syn neudělal.
    5. Znám, nejeden.

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:07:03
  27. avatar
    [5] Heisy [*]

    ano
    ano
    ano
    nevím
    ne
    ano

    superkarma: 0 07.11.2007, 08:00:43
  28. avatar
    [4] Evikus [*]

    * Ano.
    * Ano. Ani nevím, hlavně to se mnou nic nedělalo, asi jsem jí neuměla kouřit.
    * Záleželo by v jaké míře jakou drogu užívá.
    * Nemám děti a já jsem svéprávná.
    * Osobně neznám nikoho.

    superkarma: 0 07.11.2007, 07:57:01
  29. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    Přišly jste vy osobně někdy do styku s drogami? Ano
    Zkoušely jste kouřit marihuanu? A chutnala vám? Ano, ano
    Jak byste reagovaly při zjištění, že vaše dítě kouří, pije alkohol, a není plnoleté? Slo by TO na leceni
    Bojíte se možnosti, že vaše dítě nebo vy skončí/te na drogách? O sebe uz ne - o deti? Snad ! ne.
    Znáte nějaký případ, kdy dítě nebo dospělý člověk skončil na heroinu? Mraky.

    superkarma: 0 07.11.2007, 00:30:47
  30. avatar
    [2] Eva_CZ [*]


    Zajímá vás, jaké drogy u našich dětí (protože ony to skutečně často jsou ještě děti) vedou?
    1. Tabák
    2. Alkohol
    3. Marihuana
    4. Extáze
    5. Těkavé látky

    Protoze tupe stado stale rozlisuje na alkohol a drogy a pak : ,,ja jen kourim".... KONECNE to nekdo normalne shrnul!

    superkarma: 0 07.11.2007, 00:29:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme