Rodina

Moje dítě je hyperaktivní!


Dost možná jste takové dítě už viděli, a možná ho dokonce máte doma. Chvíli neposedí, nepomlčí, je impulzivní, zbrklé a na první pohled takové nějaké nevychované. Jenže, pravda bývá jiná - dítě trpí poruchou pozornosti a chování, spojenou s hyperaktivitou. Dříve se mluvilo o LMD, dneska spíše o ADHD - tenhle pojem pochází z angličtiny (attention deficit hyperactivity disorder), někdy se používá také označení ADD, to tehdy, pokud dítě není navzdory problémům  se soustředěním hyperaktivní.  

"Moje dcera má ADHD a není to lehké. Často však spíš než s ní bojuji s okolím, které to nechápe, včetně mé vlastní matky, která považuje výchovné problémy za důsledek mé údajné volné výchovy," stýská si Ilona, rozvedená matka devitileté Simony. Její případ nicméně není úplně typický, už proto, že ADHD postihuje většinou chlapce. "V populaci je jedno až tři procenta postižených dětí," vyčísluje psycholožka Kateřina Thorová. Zajímavé je, že diagnostika se liší zemi od země - například v USA má podle některých údajů ADHD dvacet či dokonce čtyřicet procent chlapců - to je samozřejmě nesmysl a nejspíše je to dáno volnějšími zámořskými diagnostickými kritérii.

Simona navíc kromě ADHD podle všeho netrpí žádnou poruchou učení, což také není úplně samozřejmé - mnoho takzvaně hyperaktivních dětí má často i nějakou poruchu učení, byť třeba jen v lehké formě. Není divu, obojí souvisí s nerovnoměrným vývojem mozku.

Jedno je jisté, o této poruše se mluví stále častěji, ale mnohdy i v případě dětí, jejichž problémem přitom není. I psycholožka Kateřina Thorová připouští, že se mnohdy za hyperaktivitu skrývají i rodiče dětí, které jsou možná od přírody trochu živější a hlavně rozmazlené, nezvyklé poslouchat běžné pokyny, byť by to bylo v jejich silách, a to rozdíl od dětí, které mají skutečné ADHD a pro něž jde někdy o nadlidský úkol. Vůbec nejhorší to pak mají rozmazlené děti s ADHD - ty totiž víc než jaké jiné potřebují pevně dané hranice. "A zároveň pozitivní motivaci, protože mívají malé sebevědomí, což je někdy hodně těžké. Musím být přísná a chválící zároveň," vysvětluje Ilona. Její dcera má naštěstí učitelku, která má pro její občasné  výpadky pozornosti pochopení a věnuje se jí i nad rámec běžných učitelských povinností. Přesto se Ilona bojí, co bude ve škole dál, protože od příštího školního roku se jim vyučující nejspíše změní. "Původně jsem chtěla dcerku dát na jazykovou školu, intelektem by na to určitě měla, ale po poradě s psycholožkou a učitelkou jsem to zavrhla. Ona by se nedokázala soustředit a na téhle škole by na ni nikdo nebral ohledy," ví dneska Ilona. Na druhou stranu není důvod, proč by její dcera nemohla pomýšlet na víceleté gymnázium, protože za další dva roky se může výrazně zklidnit. U dívek je to navíc pravděpodobnější než u chlapců, kteří jsou více fyzicky neklidní a dozrávají pomaleji. Na druhou stranu, stává se, že z kluka, který měl na prvním stupni problémy s chováním a školní úspěchy byly poněkud střídavé, vyroste úspěšný student - hyperaktivita pomine a mohou se naplno projevit jeho intelektuální možnosti.

Pravá porucha chování a soustředění musí trvat nejméně tři až šest měsíců a typické pro ni  jsou následující příznaky: nesoustředěnost, impulzivita a případně hyperaktivita. Pokud máte dojem, že je to váš případ, případně tomu nasvědčují třeba stížnosti ze školy či školky. Co mohou dělat rodiče dětí s ADHD? Najít si odborníka, který se touto problematikou zabývá a diagnózu potvrdí. To má význam hned ze dvou důvodů: jedním je samozřejmě fakt, že s potvrzenou diagnózou už se dá přikročit k terapii. O tom, jaké jsou možnosti, jsme psali ZDE.

Ač se to nezdá, nemenší význam má písemný výsledek vyšetření i pro rodiče. "Mně osobně se nesmírně ulevilo, když jsem v Simoniných šesti letech držela v ruce papír, potvrzující že nemohu za to, jaká je," přiznává Ilona, že právě od tohoto bodu se dokázala odrazit dál a věnovat se Simoně tak, jak potřebuje. Tedy s ní například trénovat trpělivost, soustředění, snášet projevy její hyperaktivity.

   
22.08.2006 - Děti - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [58] ellinor [*]

    Vivian: dětí s poruchou pozornosti je spousta, poněvadž jejich matky v těhotenství chlastaly...Ale možná i tím, že sposta rodičů spíš přime diagnózu, než že dítě blbě vychovali

    superkarma: 0 23.08.2006, 14:04:56
  2. avatar
    [57] Meander [*]

    Vivian: Nic takového neexistuje.

    superkarma: 0 23.08.2006, 10:12:14
  3. avatar
    [56] Eva_CZ [*]

    Nemam rada,,hodne deti" - takovy ty sadlnaty priblbly pecky.
    Zive diite je normalni dite.
    Nevychovanec dostane diagnozu... Souhlasim s Tapinou, ja si ze sveho detstvi na zadny odiagnostikovany nepamatuju, tu diagnozu bych musela mit predevsim ja...
    A ze je v USA tak vysoke cislo? No bodejt by nebylo, tady ty spratky nevychovavaji.
    Muj kamarad ted sveho syna poslal do tabora v Karoline - tabor s hodne tvrdym rezimem, bez elektriny, v horach... Na prevychovu. Ten kluk je uplne normalni - a ze je rozmazlenej? No vzdyt ho 9 let romazlovali...

    superkarma: 0 22.08.2006, 23:36:39
  4. avatar
    [55] *Kotě* [*]

    Nyotaimori: Já si to taky myslím, ale někdo si to holt neodpustí. Ale abych nebyla nespravedlivá, většina lidí v dopravních prostředcích taková není. Buď si malého nevšímají nebo se na něj usmívají.

    superkarma: 0 22.08.2006, 22:12:46
  5. avatar
    [53] *Kotě* [*]

    Tobbi: ne, věř mi, že není. Svého syna bych pochopitelně v životě nenechala tropit to, co ty popisuješ, ale ono fakt stačí, když se v metru všelijak mele v kočárku, vykecává si tam těch svých pět slabik a mává na spolucestující, abych se podobných poznámek dočkala :-(

    A s tou hyperaktivitou - malej je prostě neskutečně živý a aktivní, prostě chvíli neposedí, ale hyperaktivita to není ani náhodou, to je úplně o něčem jiném. On nemá problém se dlouhou dobu soustředit na cokoli, na co se soustředit chce. Ale je prostě takovej ještírek, že mi už několik lidí v mém okolí tvrdilo, že je určitě hyperaktivní. Prostě živé děti se nenosí, honem jim přilepme nějakou nálepku a třeba do nich ještě nacpěme léky, jen aby nevyčnívaly z davu. :-(

    superkarma: 0 22.08.2006, 20:16:47
  6. avatar
    [52] Vivian [*]

    Meander: a jak se tomu teda říká? Elektromagnetické záření?

    superkarma: 0 22.08.2006, 20:04:18
  7. avatar
    [51] Landriel [*]

    Ťapina: nevím, ale mrně bych mohla mlátit od rána do večera a k ničemu to nevede - opravdu ne - navíc jí zřejmě chybí schopnost poučit se - opakovaně dělá stejné věci, přestože ví, že za ně dostane, ale nějak si nemůže pomoct...přiznávám, že jsem docela bezradná...a diagnózu máme taky...

    superkarma: 0 22.08.2006, 19:03:58
  8. avatar
    [50] Meander [*]

    Juana: Elektromagnetický šum je blbost.

    superkarma: 0 22.08.2006, 17:48:24
  9. [49] Tobbi [*]

    *Kotě*: Věř mi, že většina lidí rozezná "zdravě živé" dítě od toho "rozmazleného nesnesitelného spratka". Nenamlouvej si, že zrovna tvoje hýkající dítě v tramvaji cestující neruší. Leč ti inteligentnější z nich pochopí, že na dítě nelze aplikovat normální standarty lidského chování (už třeba jen proto, že jednou bude rušit cestující právě jejich dítě). Ale fracek, co se houpe na madlech, dupe po sedačkách a kope do spolucestujících (což maminka komentuje slovy: On za to nemůže, on je hyperaktivní) je prostě rozmazlenej! Myslím, že rozdíl je bžné populaci vcelku jasný.

    superkarma: 0 22.08.2006, 17:40:59
  10. avatar
    [47] Juana [*]

    Navíc nikdo netuší, co vlastně dělá s naším mozkem elektromagnetický šum, kterým jsme obklopeni - tím myslím všechny ty signály televizní, rozhlasové, mobilní telefony a poslední dobou i bezdrátové počítačové sítě - nikdo netuší, co všechno můžou ovlivňovat. Bohužel se před tím nikam neshováme, snad jen do deštného pralesa a to je jen otázka, na jak dlouho.

    superkarma: 0 22.08.2006, 17:04:02
  11. avatar
    [46] Juana [*]

    Vivian: Nemůže to být v přemíře informací, s kterými se děti od malička setkávají? Mám na mysli různé vizuální a hlasové podněty, třeba to pak jejich mozek nezvládá třídit a zpracovávat. Já a sestra jsme ještě vyrůstaly bez televize, neměli jsme ani rádio, nanejvýš gramofon, divoký bratr už pak jako dítě koukal na televizi. A dneska mají navíc od malička ještě počítače. Třeba to může být jeden z důvodů, proč je těch děti tolik.

    superkarma: 0 22.08.2006, 17:01:33
  12. avatar
    [45] Ťapina [*]

    Vivian: Snad ani nepřibylo, jenom dřív prostě dostali na zadek a museli poruchu překonat, dneska mají diagnózu a speciální zacházení :o)

    superkarma: 0 22.08.2006, 16:57:53
  13. avatar
    [44] Vivian [*]

    Meander: plný souhlas. Taky mám dojem, že se poslední dobou nějak moc "diagnostikuje"... A jestli doopravdy tak výrazně přibylo dětí s poruchami pozornosti, tak čím to sakra je??

    superkarma: 0 22.08.2006, 16:46:33
  14. avatar
    [42] Meander [*]

    *Kotě*: Já nevím, asi jsi mě nepochopila :-/ Měla jsem na mysli, že se dneska jakýkoliv projev čehokoliv diagnostikuje a jakmile je dítě drobet normální, tak už vlastně normální není. Takže klid, jsem na tvo straně :-)))

    superkarma: 0 22.08.2006, 15:50:07
  15. avatar
    [41] *Kotě* [*]

    Meander: mám normální, zdravé, živé, aktivní, zvídavé dítě. Ale dneska mají zjevně lidi pocit, že normální dítě je takové, které tiše sedí v koutku a hlavně nikoho neobtěžuje, zejména "milovníky" dětí Tvého nebo Nyotaimorina typu. Takže pak se taky setkávám s tím, že se lidi domnívají, že mám hyperaktivní dítě, případně rozmazleného spratka (není ani jedno z toho). Radši s ním chodím pouze na místa dětem určená, aby svou živostí, zvídavostí a leckdy hlasitými projevy radosti ze života nikoho neobtěžoval.

    superkarma: 0 22.08.2006, 15:42:00
  16. avatar
    [39] Meander [*]

    Já nestačím žasnou. Zdravé, normální dítě už by se pomalu mělo léčit, páč není v pořádku. Je mi úplně jedno, že naše civilizace kriplů nejspíš zajde na úbytě. Nic jiného si nezaslouží...

    superkarma: 0 22.08.2006, 15:08:34
  17. avatar
    [38] Bubla1 [*]

    nejhorší je když to ty rodiče nechcou vidět a nic s tím nedělají.Já mám dítě zase opačné a taky má poruchy učení,ale zase jinak

    superkarma: 0 22.08.2006, 14:31:44

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [37] LibuR [*]

    zjistila jsem, že v mém oklí je takových dítek poslední dobou hodně a rodičům vůbec nezávidím

    superkarma: 0 22.08.2006, 14:26:18
  2. avatar
    [36] renata.mi [*]

    ale je pravda že jak to tady čtu,tak je těchto dětí moc,až moc

    superkarma: 0 22.08.2006, 14:11:53
  3. avatar
    [35] renata.mi [*]

    Tobbi: musím s tebou nesouhlasit,to není že jsou děti rozmazlený!!to určitě s rozmazleností nemá nic společnýho,přála bych ti aspon na chvilku hlídat takto hyperaktivní dítě a mluvila bys jinak,moje dcera má zase poruchy pozornosti,musím ji pochválit,jde do 4 třídy a měla samé jedničky,jen ted ve třetí měla dvoujku z matiky,ale doma ti řeknu že kolikrát brečím protože je toho prostě někdy na mě moc,ještě k tomu když má psychosomatické bolesti,to trpím s ní:o(((

    superkarma: 0 22.08.2006, 14:10:46
  4. avatar
    [34] Meander [*]

    Tobbi: Nebo rozcapený. :-D

    superkarma: 0 22.08.2006, 13:33:33
  5. avatar
    [33] Juana [*]

    Taky mám "hyperaktivní" dítě, občas mi připadá, že každý dítě, který nesedí na zadku jako pecka, ale je živější a zvídavější, je tak klasifikovaný. Kluk se tak začal projevovat až ve škole - v první třídě si nás zavolala učitelka, co s ním má dělat, že chvíli neposedí a když se na chvilku otočí, tak on už jejími slovy "leze po zdi". Nás to překvapilo, doma se tak neprojevoval. Tak jsem řekli, ať ho pořádně zaměstná, že se nudí - a šlo to (aby se nenudil, když uměl plynně číst a počítal jako ve 3. třídě). Ale holka je už od narození hodně živá, už jako mimčo v břiše hodně kopala - to samý byl můj brácha a jediný, co mne utěšuje je, že ho to v pubertě úplně přešlo, už ve škole ho učitelka - sousedka hodně zaměstnávala a teď je nejklidnější z celý rodiny.

    superkarma: 0 22.08.2006, 13:22:59
  6. [32] Tobbi [*]

    Řekla bych, že tahle diagnóza je v současnosti dost módní. Ono to taky zní o mnoho lépe než "romazlený".

    superkarma: 0 22.08.2006, 13:05:29
  7. avatar
    [31] závislá na čokoládě [*]

    Máme do ma hyperak.syna a jak tady je psáno nic než klid a nohy v teple nefunguje. Máme odklad školy ale za rok nás čeká 1.třída a nervy z toho mám už dneska.

    superkarma: 0 22.08.2006, 12:42:37
  8. avatar
    [30] Vivian [*]

    Rodí se dnes vůbec ještě nějaké normální děti??:-o

    superkarma: 0 22.08.2006, 12:37:47
  9. avatar
    [29] Ťapina [*]

    Meander: Zrovna nedávno Egi špekuloval nad tím, že jako svobodný bezdětný heterosexuální běloch živící se prací je v těžké menšině a měl by pobírat nějaké dávky, nebo přinejmenším mít alespoň specializovaný pořad v televizi :o))

    superkarma: 0 22.08.2006, 11:53:39
  10. avatar
    [28] Meander [*]

    Bóbika: Pozor, jako dítě jsem byla normální :-))))

    superkarma: 0 22.08.2006, 11:39:06
  11. avatar
    [26] Meander [*]

    Existují ještě normální děti?

    superkarma: 0 22.08.2006, 11:27:44
  12. avatar
    [25] Canadian [*]

    Já byla hyperaktivní až na půdu

    superkarma: 0 22.08.2006, 11:27:35
  13. avatar
    [24] Stana55 [*]

    Rodiče s hyperaktivními dětmi musí mít opravdu pevnou nervovou soustavu.Držím jim palce aby vše zvládli.Není to lehké

    superkarma: 0 22.08.2006, 10:24:02
  14. avatar
    [23] jjandula [*]

    mám to samé doma i s potvrzením od doktora...jen mám pocit,že to někdy nezvládnu ...

    superkarma: 0 22.08.2006, 10:22:40
  15. [20] Olca [*]

    to je fakt zajímavé, že skoro všechny rodiče mají takové děti, čím to jen bude?

    superkarma: 0 22.08.2006, 10:07:22
  16. avatar
    [19] Amálie [*]

    Bóbika: diagnostika doktorem nic neznamená, jsou to též jen chybující lidé

    superkarma: 0 22.08.2006, 10:06:13
  17. avatar
    [18] gavi [*]

    Ťapina: Myslím, že ses trefila :-D

    superkarma: 0 22.08.2006, 10:02:33
  18. avatar
    [16] Ťapina [*]

    Podle diskuzí tady by se dalo odpozorovat, že alespoň dle rodičů má ADHD zhruba 97 % dětí :o)

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:59:05
  19. avatar
    [15] blesksoft [*]

    Máme syna, který má školní zralost , ale má odklad z důvodu hyperaktivity. Hlavně to chce klid a nohy v teple.

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:57:39
  20. avatar
    [11] Aja [*]

    ALUDNEV: To je i náš případ. V pubertě ho to docela přešlo, tak jsem si docela oddychla :-)

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:36:36
  21. avatar
    [10] Beruška1 [*]

    Ještě že jsem takové dítě neměla, to snad je nejlepší ho ráno v šest vyhnat ven a domů ho vzít až s večerníčkem, a to za každého počasí.

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:15:14
  22. [9] FAXÍK [*]

    mám hodně aktivní dceru a to jí je teprve 17 měsíců,pořád doufám,že se sklidní?!

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:13:32
  23. avatar
    [8] Laky [*]

    u nás je zatím v mezích normálu

    superkarma: 0 22.08.2006, 09:10:03
  24. avatar
    [7] Zzuzzka [*]

    Hyperaktivní dítko musí být strašný! Doufám,že moje hyperaktivní nebude.

    superkarma: 0 22.08.2006, 08:44:44
  25. avatar
    [6] ALUDNEV [*]

    Tak to už mám za sebou klukovi je už 18let ale byl na zabití.Je pravda že ve škole mu šlo učení špatně ale na ruční práce je moc šikovný.Jsem ráda že to mám za sebou.

    superkarma: 0 22.08.2006, 08:37:52
  26. avatar
    [5] Paulinka [*]

    *Kotě*:s dcerou navštěvuji psycholožku a chodíme pravidelně na terapie,měla kvuli toho roční odklad docházky a zrovna ve čtvrtek nás čeká návštěva a čeká nás vyšetření na diskgrafii.

    superkarma: 0 22.08.2006, 08:29:05
  27. avatar
    [4] Amálie [*]

    Moje kamarádka tvrdí, že její syn je hyperaktivní, ovšem my ho vnímáme jako nezvládnutého výchovou.

    Nepřijde mi hyperaktivita kousání mámy a tlučení pěstí, když neni po jeho. Spratek za to ovšem až tolik nemůže, je tak prostě veden svou matkou.

    superkarma: 0 22.08.2006, 08:11:50
  28. avatar
    [3] *Kotě* [*]

    Paulinka: to, co popisuješ, jako hyperaktivita fakt nezní. Takto ti dceru někdo diagnostikoval?

    superkarma: 0 22.08.2006, 01:58:10
  29. avatar
    [2] renata.mi [*]

    Paulinka:nejsou takové snad všechny holky?moje má 9 let a pomalu z ní začínám šílet,

    superkarma: 0 22.08.2006, 00:51:50
  30. avatar
    [1] Paulinka [*]

    moje hyperaktivní dcera nám dává dost zabrat,1.třídu jsme zvládli sice na samé jedničky,ale stálo nás to hodně času a usílí hlavně 1 pololetí.Je hrozně náladová,chvílí je to usměvavé dítě a za chvílí mračící bomba,která nám vyhrožuje,že si něco udělá,že ji nikdo nemá rád a to je ji 8 let.Babičky ji hlídat nechtějí-dokáže jim říct,že jsou hnusné atd.už aby přišel čas,že se zklidní

    superkarma: 0 22.08.2006, 00:24:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme