.

Mohou dnešní agresivní hry zhoršit chování dítěte? Násilí nebylo dětem cizí nikdy, říká psycholožka

Bulvár

Mohou dnešní agresivní hry zhoršit chování dítěte? Násilí nebylo dětem cizí nikdy, říká psycholožka

Maminka dvou malých chlapců, pětiletého Honzíka a půlročního Dominika má obavy, že její starší syn trpí přehnanou agresí. Častokrát si s ním neví rady, nezabírá ani plácnutí na zadek. Tím se to prý naopak ještě zhorší.

Lenka je mladá maminka dvou dětí. Pětiletého Honzíka a teprve půlročního Dominika. Od doby, co se jim narodil druhý syn, přiznává, že na Honzíka už má méně času a nevěnuje mu tolik pozornosti jako dřív. Není výjimkou, že ho tu a tam „odloží“ k televizi. Táta s ním zase občas hraje nějaké „dětské“ počítačové hry, to ovšem Lenka vidí nerada, přijdou jí hodně agresivní. Přičítá jim i Honzíkovo zhoršené chování, projevující se zlostnými výbuchy.

agressive

Můžou mít dětské hry a televizní pohádky a seriály, kde se objevuje čím dál více násilí, vliv na agresi našich dětí? Na to jsme se zeptali Aleny Weberové, ředitelky o.s. Dítě, rodič, prarodič.

To, že má dítě výbuchy hněvu, je úplně přirozené a normální. Podívejme se na to z hlediska odborného:
Mezi 2. a 5. rokem života je povrchová kortikální oblast mozku už rozvinutá a umožňuje dítěti mluvit a rozumět řeči ostatních, ale hloubková oblast mozku, zvaná limbická, která umožňuje kontrolovat nálady, je ještě nezralá, takže dítě se vzteká při sebemenší mrzutosti. Kolikrát si ani neuvědomí, proč se vlastně vzteká. Následná reakce ze strany rodičů, tedy rozčilení, hněv dítěte ještě stupňují. A pokud mu dáme na zadek, můžeme vyvolat až hysterickou reakci.

A nyní se na to podívejme z hlediska lidského, chcete-li rodičovského.
Dítě se musí především uklidnit. Obejměte ho, vezměte do náruče a řekněte mu, že jste smutní z toho, jak křičí. Snažte se odvést pozornost od věci, která ho rozčílila.
Pokud dítě žije v prostředí, v němž panují vztahy zajišťující dítěti pocit bezpečí, jeho agresivní sklony pomalu vymizí.
Ano, dnešní filmy a seriály jsou plné násilí, ale dětem nebylo násilí cizí ani v dobách, kdy televize nebyla, jen vzpomeňte na různé dětské experimenty s pavouky, mouchami, žábami apod.

Více, než film, kde princ utne hlavy drakovi, působí na dítě například nervozita ze strany matky. Jsou známé lékařské výzkumy, kdy u dětí, jejichž matky trpěly poporodními depresemi, se agresivita u dětí projevovala mnohem častěji než u dětí, které cítily z matky pocit bezpečí a spokojenosti.

Paní Lenka rozhodně nemusí mít výčitky, že občas, jak říká, odloží dítě k televizi. Určitě mu nepouští přímo katastrofické filmy. Nemůže mu být 24 hodin k dispozici. Pokud se Honzík vzteká a jeho chování se zdá mamince agresivní, ať ho nechá vyvztekat,  může jít i o náznak jakési první puberty, která probíhá u dětí právě kolem 4 roku jejich života. Věřte, že vymizí. Jsou to kluci, a ti potřebují vybít.

A pokud by problémy neustávaly, pak je potřeba navštívit odborníka, specializující se na dětskou psychologii, ale to myslím nebude v tomto případě zapotřebí.

Čtěte také:

   
18.10.2012 - Společnost - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [37] Serena21 [*]

    Spíš by děti takvéhle hry neměli hrát vůbec, ale to je na rodičích zda jim to povolí nebo ne. Možná je lepší aby si zahráli nějaké flash hry v prohlížeči, kde se možná i něčemu naučí.

    superkarma: 0 08.03.2013, 13:53:33
  2. [36] Jarkkka [*]

    Pokud dítě vyrůstá ve "zdravé" rodině a má dobrou výchovu, agresivní hry by nijak neměly zhoršovat jeho chování. V rodinách, kde je násilí běžné, je možné, že tyto hry v dítěti utvrdí dojem, že je to v pořádku.

    superkarma: 0 18.12.2012, 00:04:54
  3. [35] sdrawa [*]

    Já jsem hrála agresivní online hry několik let a spíše mi to pomáhalo na nervy Sml22 ale kazdy ma svuj nazor

    superkarma: 0 08.12.2012, 20:50:25
  4. [34] Trefa [*]

    Trefa:urcite vse co je negativni,to se detem libi.ale dnesni mlades je velmi nevychovana.radeji delaji vse to osklive,nes to hezke.

    superkarma: 0 18.10.2012, 18:23:02
  5. avatar
    [33] SNÍŽEK [*]

    myslím že žárlí na malého brášku a vztekáním na sebe upozorňuje,byl zvyklý mít maminku jen pro sebe a teď se musí dělit,cítí se odstrčený.Sml80

    superkarma: 0 18.10.2012, 16:32:29
  6. avatar
    [32] gerda [*]

    myslím, že hlavní problém je v tom, že děti se nemají kde vylítat. Na ulici nesmí, příroda kolem města je zabetonovaná satelity a obchoďáky a rodiče dělají do večera. Kdo odpovědný dnes nechá dítě s klíčem na krku na ulici?Sml80 Takže sedí na zadku doma případně někde v kroužku. Rodiče je vozí v autě sem a tam. Výsledek - tlusté frustrované děcko, které se dostane o víkendu na chalupu, ale už vidím rodiče, jak si obujou turistickou obuv a jdou na výlet.Sml30

    superkarma: 1 18.10.2012, 14:55:49
  7. avatar
    [31] Radek Kříž [*]

    pajda — #19 Aby nedošlo k mýlce, chápu, co chceš svými příspěvky říct, ale nemyslím si, že je to tak špatné, jak píšeš.

    Ano, je možná o několik nevychovaných jedinců více. Ale to není problém těch dětí, ale rodičů. Paradoxni je, že k těmto stavům vede současný kult dítěte. Děti se nesmí bít, nesmí se na ně křičet, když jim něco nejde, hledá se nějaký ismus, na který to svést.

    Já mluvím o tom, že ty jevy o kterých píšeš tu jsou od nepaměti.  Jsem přesvědčen, že těch nevychovaných není o moc víc, než dříve.

    A myslím si to, že i naše generace poslouchala, jak je špatná, nevychovaná, jak se o nic nesnažíme, jak všechno lajdáme, jak neposloucháme atd...

    A ty píšeš v podstatě to samé.

    A za dvacet let to samé bude říkat další generace učitelek.

    Ale život půjde  dál a lidi budou stále stejní, jedni hajzlové, jedni slušní a spousta něco mezi tím, podle situace a toho, co jim bude dovoleno...

    Trvám na tom že dnešní děti nejsou horší, než kterákoliv předešlá generace...

    superkarma: 0 18.10.2012, 14:42:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] wich [*]

    Saritka — #29 To je pravděpodobně nějaká parafráze v praxi na terapii Jiřiny Prekopové. Na škole mi to přišlo vždycky jako humus...

    superkarma: 0 18.10.2012, 14:41:40
  2. [29] Saritka [*]

    Dnes děti nemají  ani čas na hraní,  jen samý počítač a telky, my to neměli a celý den jsme měli venku co dělat.Sml30

    1. na komentář reaguje wich — #30
    superkarma: 0 18.10.2012, 14:00:50
  3. avatar
    [28] catcat [*]

    No, já se opupínkovávám při představě, že při výbuchu hněvu musíme dítě obejmout a klidnit. Ne, v tu chvíli buď nereagovat ani omylem nebo proplesknout (dle stavu nervů)Sml24

    superkarma: 0 18.10.2012, 13:54:24
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    azpol — #24 Ježíšmarjá,snad nechceš srovnávat pohádku s reálem.Proto je to pohádka,že to má k relalitě daleko.

    superkarma: 0 18.10.2012, 13:42:23
  5. avatar
    [26] tajnostii [*]

    blesksoft — #1 Moc hezké -souhlasímSml30

    superkarma: 0 18.10.2012, 13:37:43
  6. avatar
    [25] Žofie [*]

    lenig — #3 SouhlasSml22

    superkarma: 0 18.10.2012, 13:25:59
  7. [24] azpol [*]

    step1 — #18 Když píšete o Krtečkovi, tak i tam jsou situace, které to malé dítě nemá šanci pochopit.Třeba když žába skočí na cestu, kudy jede krteček s myškou.O.K., naučí se, že se má rozhlídnout, když přechází přes cestu, ale krtečkova ducha po havárce ostatní zvířátka chytli a tím krtečka zachránili + žabka ho doléčila a on se uzdravil.V reálném životě to tak není.A mohla bych vyprávět dále, sama mám malé děti (2,5 a 5 let) a taky jim čas od času pustím pohádku a boužel už jsem vzdala kontrolovat obsah, aby byl pro ně vhodný.

    1. na komentář reaguje kobližka — #27
    superkarma: 0 18.10.2012, 13:17:00
  8. avatar
    [23] wich [*]

    Teď zrovna doma paříme Kill Zone Sml57 Nádherně se u toho vyblbnu a odreaguju.

    superkarma: 0 18.10.2012, 12:35:15
  9. avatar
    [22] gerda [*]

    Radek Kříž — #8 bylo by hezké, kdyby to byla pravdaSml30

    superkarma: 0 18.10.2012, 12:23:45
  10. avatar
    [21] gerda [*]

    včera jsem šla proti dětem, kterým skončilo vyučování. Tipovala bych je max do 5. třídy. Ale chovaly se tak, až jsem se styděla - kdyby jen řev, ale ten slovník!Sml15 Vím, že se potřebují uvolnit po sezení v lavici, ale tohle jsme si dřív nedovolili, protože by nás určitě někdo okřikl a ještě to na nás požaloval ve škole. (škola dnes za své žáky venku neodpovídá, dnes by to tam nikoho nezajímalo).

    superkarma: 0 18.10.2012, 12:22:41
  11. avatar
    [20] Jindriska8 [*]

    ladouch — #16 Souhlasím a dnešní děti si ani mezi sebou hrát neumějí.Sml23

    superkarma: 0 18.10.2012, 11:23:04
  12. avatar
    [19] pajda [*]

    Radek Kříž — #15 já neříkám, že jsou zkažené. Říkám, že jejich hranice chování jsou někde jinde.

    Říkám, že zatímco dřív byly hranice jasné  - "před dospělými se nemluví sprostě, rodiče neuhodíš, nekrade se a to ani malé věci", a jejich dodržování se vyžadovalo, dneska se hodně z podobných věcí považuje za normu. Dneska běžně vidíš na ulici, jak dítě vyhrožuje matce "já tě plácnu", nebo to doknce i udělá. Bez trestu. A za pár let mi tatáž matka přijde s dobitým obličejem a prosí, abych už nevolala domů, že syn má neomluvené hodiny, protože kdyby mu něco řekla, zase ji dobije. Ten posun tam - bohužel - je, stačí se podívat na průzkumy.

    A pokud jde o zkušenost, tak srovnáváš dva roky s klukama, kteří chtěli hrát hokej a tebe obdivovali jako někoho, kdo umí, se zkušeností 25 let výuky dětí, kteří učeni být nechtějí a přemýšlí hlavně o tom, jak se dostat ze školy pryč. I když příčinu k té neochotě něco se učit vidím hlavně v tom, že do školy nastupují čím dál tím mladší děti, které prostě na školu nestačí. A tím nemyslím rozumově, ale osobnostně.

    1. na komentář reaguje Radek Kříž — #31
    superkarma: 1 18.10.2012, 11:16:15
  13. [18] step1 [*]

    Ať agresivní hry mají nebo nemají vliv na chování dětí, mně se násilí nelíbí. Neměla jsem ráda, když syn hrával na počítači střílečky. Ale úplně se tomu vyhnout nedá. Naštěstí na něho to vliv nemělo. V dnešní době je nějaké malé násilí skoro v každé pohádce. Střílení, bitky. Dříve byly pořady pro děti takové něžnější (Krteček, Maková panenka, Křemílek a Vochomůrka).

    1. na komentář reaguje azpol — #24
    superkarma: 0 18.10.2012, 11:06:46
  14. avatar
    [17] kobližka [*]

    Nó....možná to nebude samotnými dětmi,ale jejich rodiči.A teď se,prosím,nezlobte vy maminky,kterých se to netýká.Ale třeba se část generace dnešních maminek sama vzhédla v tom stylu "západní" výchovy" a vychovává tak své děti.Pak není divu,že dítko nezná hranice,kam až může zajít.Nechat děcko bez vymezení toho,co smí a co ne,je  pro něho samotné velmi nebezpečné,protože si do budoucna nevytvoří přehled o tom,co je dobré a co už je za hranici norem.

    Dcera je už kolik let au-pair v Anglii,tak vím,že tam rodiče s dětmi mnoho nezmohou a mnohdy jsou rádi,když dovršením 15 let opustí rodinu.Myslím,že naše tradice ve výchově dětí je velmi dobrá.Jak už se k ní postaví samotní rodiče,to je na nich.

    superkarma: 0 18.10.2012, 10:32:44
  15. avatar
    [16] ladouch [*]

    Hlavní je, že dnešní rodiče nemají na děti čas, za mého mládí nebyli počítače a děti trávily hodně čsu s rodiči nebo s kamarády venku ne u telky nebo počítače.Sml22

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #20
    superkarma: 0 18.10.2012, 10:24:20
  16. avatar
    [15] Radek Kříž [*]

    pajda — #11 Mýlíš se, dva roky jsem trénoval kluky na ledě...

    Vždy byli hajzlíci, vždy byli hodné děti. Nevěřím, že jsou dnes zakženější než když jsem byl malý já...

    Je to móda na to nadávat...

    Úplně stejné řeči, jao vedete teď jsem slyšel, když jsem vyrůstal od dospělých..

    Nic se nemění...

    To je jako s pornem a promiskuitou mládeže.

    Ačkoliv stále slyším, jak jsou mladí nezodpovědní - doba prvního zásunu se podle výzkumů pousnuje nahoru...

    Tahle disproporce mezi tím, co se říká a co se ve skutečnosti děje, mluví jasně...

    1. na komentář reaguje pajda — #19
    superkarma: 1 18.10.2012, 10:24:19
  17. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    magic11 — #12 Neboj, vždycky mohou začít Sml30Sml67

    superkarma: 0 18.10.2012, 10:15:38
  18. avatar
    [13] ToraToraTora [*]

    pajda — #11 Dovolím se ohradit proti takovému zevšeobecnění, protože pokud řekneš dnešní děti, dotýká se to i mne a mých dětí a to se mi  nelíbí. Vychovávám děti podobně, jako vychovávali rodiče mě, protože tak to máme zakódováno. Volná výchova ve stylu Spojených států se nekoná. Maximálně se na nás doba odráží v tom, že mi učitelka žaluje meilem a nevyšťavuje se nad žákovskou. A znám spoustu rodičů, kteří to mají podobně. Naopak jsou učitelé daleko vystresovanější a dětem zakazují víc, než nám. Například dceři jsem musela sáhodlouze vysvětlovat, že pokud se úkol nestihne napsat doma, tak lepší než dostat sardel je napsat ho třeba na hajzlíku o přestávce nebo na autobusové zastávce...jako maminka. Orientace na výsledek Sml57 Zíreala na mě jak péro, že to jde. Sml80

    superkarma: 0 18.10.2012, 10:15:15
  19. [12] magic11 [*]

    ještě že mě moje děti nebijí Sml30Sml30Sml30Sml52

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #14
    superkarma: 0 18.10.2012, 09:52:50
  20. avatar
    [11] pajda [*]

    Radek Kříž — #8 je vidět, že s dětmi - myslím tím ve větším množství a s cizími - nepřicházíš do styku.

    Dnešní děti nemají nastaveny žádné hranice, pouze to, že "já chci" je zákon a všichni kolem musí sednout na zadek, jakmile ho dítě vytáhne. A rady typu "začne-li dítě křičet, hned se mu věnujte" celou záležitost značně zhoršují. Před 20 lety jsem nezažila, že by se rodič bál dítěte - dneska se s tím setkáváme téměř pravidelně. Výjimkou není ani fyzické napadání. A ano, budu se dítěti okamžitě věnovat, pokud si ublížilo nebo se mu stalo něco vážného, ale nebudu se mu věnovat, pokud spratek řve, protože nebylo po jeho.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #13
    2. na komentář reaguje Radek Kříž — #15
    superkarma: 1 18.10.2012, 09:38:27
  21. [10] zzandaa [*]

    Věrulinka — #6 Nemůžu než souhlasit. Naprostá pravda.

    superkarma: 0 18.10.2012, 09:34:46
  22. [9] Roland [*]

    Určitě výběr programu v TV děti ovlivní.

    superkarma: 0 18.10.2012, 09:16:09
  23. avatar
    [8] Radek Kříž [*]

    Dovolím si oponovat.

    Dnešní děti nejsou nevychovanější, než jsme byli my.

    Dnešní děti nejsou horší, než jsme byli my.

    Dnešní děti nejsou zlobivější než my.

    To se jen my, snažíme idealizovat sami sebe a své dětství...

    Od té doby co si lidé uvědomují sami sebe dospělí říkají, kam ty děti spějí, co z nich bude...

    A jsme tu my.

    1. na komentář reaguje pajda — #11
    2. na komentář reaguje gerda — #22
    superkarma: 1 18.10.2012, 09:15:53
  24. avatar
    [7] Hanula [*]

    Sml15ano mohou - v TV je hrozně násilí - samé akčňáky... děti občas napodují "své hrdiny"

    superkarma: 0 18.10.2012, 08:43:48
  25. avatar
    [6] Věrulinka [*]

    Každopádně by měli rodiče vědět, nač se děti dívají, ano působí to na děti, a určitě ne kladně Sml23

    Výdyť je vidět, jaká generace roste Sml15, bohužel to vidím už i na vsi Sml68Sml15

    1. na komentář reaguje zzandaa — #10
    superkarma: 0 18.10.2012, 08:42:39
  26. [5] a.Verisek [*]

    Nemyslím, že je to televizí, ale výchovou...Vidím zblízka, jak rodiče (ne)vychovávají své děti, pak se nemůžeme divit, co z nich je Sml80

    superkarma: 0 18.10.2012, 07:56:36
  27. avatar
    [4] Kytinkak [*]

    je to fakt, i pohádka pro děti má v sobě násilí, tak jak mám vybírat, ještěže jsou DVD tam je volba jasná

    superkarma: 0 18.10.2012, 07:38:57
  28. avatar
    [3] lenig [*]

    určitě mohou, vždyť my jsme doma taky zlobily, jako děti, ale to, co si dovolí dnešní generace, je neskutečnéSml68

    1. na komentář reaguje Žofie — #25
    superkarma: 0 18.10.2012, 07:30:36
  29. [2] lidicka [*]

    Programy v Tv i hry bych pro dítě pečlivě vybírala, nenechala ho dívat se na vše, co je právě na programu. I když dnes i některé animované dětské seriály působí agresivněSml80Sml22

    superkarma: 0 18.10.2012, 07:24:30
  30. avatar
    [1] blesksoft [*]

    co je svět světem bylo násilí pračlověk zabil pračlověka, že mu kradl mamuta Sml24

    1. na komentář reaguje tajnostii — #26
    superkarma: 0 18.10.2012, 07:09:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme