Styl

Módní kříže neuznávám

Je mi smutno, když vidím mladou dívku, oblečenou do černých krajek, s masívním rosenkruciánským nebo keltským křížem na krku, nebo mladíka v kožené bundě a čírem, na krku s půlkulovým klasickým křížem a v ruce s lahváčem…

Rosenkruciánský kříž

gŘád Rosenkruciánů, jehož hlavním symbolem je právě onen kříž s rudou růží, sahá svými kořeny až do starověkého Egypta.

Učí poznávat přírodní a kosmické zákony.

Některým členům se později podaří mnohdy uskutečnit věci, které ostatními mohou být považovány za zázrak nebo za něco nevídaného.

Sami Rosenkruciáni se staví za to, že nejde o žádnou magii, ale přirozené poznání a využití přírodních zákonů, které nejsou obecně známé.

I když používají vokální intonace, nejde o  žádné zaříkání. Rytmika je součástí běhu celého Universa, a oni to jen vědí.

Rosekruciáni i s jejich symboly a filozofií si zaslouží mnohem širší pohled či pochopení, než je z mého pohledu bezduché zneužívání symbolu tak osvícených lidí.

Na krk pozéra, který nechce vědět víc, nepatří.

Klasický kříž

On ale i samotný kříž, jak ho známe, není věcí jen a jen ozdobnou, a dokonce si myslím, že by být ani neměl. Málokdo z těch, kteří chodí ověšení kříži různých velikosti, alespoň okrajově tuší, co si vlastně věší na krk.

O to hůř, že je jim to namnoze jedno, neb je to přece moderní.

Kříž je podstatně starší než celé křesťanství, pokud ho takový mamlas alespoň po této rovině vůbec zná.

Pro předkřesťanské kultury, například staré Egypťany, Číňany či Kréťany byl symbolem věčnosti a propojení božského (svislé rameno) a pozemského světa (vodorovné rameno). Byl též silně ochranným zářičem. Později se stal i nejdůležitějším symbolem křesťanství.

Kristus byl odsouzen ke smrti ukřižováním. Je to škoda, protože tím pádem to na kříž vrhlo malinko jiné světlo, nebo spíš stín.

Ti, kdo si navěsí na krk obří kříž, by měli vědět, že je to také symbol utrpení.

h

Samotnou sílu kříže si můžete vyzkoušet takhle:

Vezměte nelinkovaný papír a vyrobte z něho dva stejné papíry zhruba velikosti A5. Na jeden nakreslete kolo a na druhý kříž.

Dejte jednomu člověku do každé ruky jeden papír. A ať s papíry v ruce rozpaží. V rámci objektivity řekněte třetímu člověku, aby mu stejnou vahou zatlačil pokaždé na jednu ruku. On ať tlačí proti němu vzhůru. Neříkejte jim dopředu nic, kvůli sugesci.

Ta ruka, ve které bude držet papír s křížem, mu bude připadat slabší.

Jako by kříž byl těžší, i když racionálně je to hloupost.

Klidně ať si papírky pak v rukách prohodí a zkusí totéž.

Výsledek bude stejný.

Zajímavé, že? Prostě je to velice silný zářič.

Bohužel, na tohle nejsou tabulky ani vzorce. Selhává tu základní funkce fyziky, ale prostě je to tak.


No řekněte, jestli si tak prastaré a silné symboly zaslouží, aby se staly jen módní záležitostí bez znalosti hlubšího významu a úcty?

   
22.09.2010 - Móda - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [38] Zdeňucha [*]

    A co když ti lidé jsou věřící?! Znám mnoho metalistů, kteří věří v boha nebo třeba vyznávají keltské či severní náboženství

    superkarma: 0 23.06.2012, 09:29:12
  2. avatar
    [37] 666Lilith [*]

    Každý má svůj názor a právo nosit co chce a co se mu líbí. Já bych si to nedala ale neodsuzuji to. Horší kousky se najdou v luxusních hadrech a nosí to modelky a slavní....takže at si každý kouká nejdříve na sebe a pak hodnotí druhé Sml24

    superkarma: 1 29.09.2010, 14:57:50
  3. avatar
    [36] vodfon, kolie [*]

    nelíbíSml23

    superkarma: 0 25.09.2010, 14:01:51
  4. avatar
    [35] Cinderela [*]

    Věřící nejsem, teky kříže a křížky nemusím , a mladí, kteří tohle nosí jako módní doplňky, neuznávám.

    superkarma: 0 23.09.2010, 19:38:17
  5. [34] mafi [*]

    cely clanek je nesmysl, podivejte se na moderni obleceni, je plne smybolu. Navic kriz stejne jako svastika (i kdyz se mi nelibi jeji spojeni s nackama) jsou silna davna znameni, ktera lide pouzivaji do nepameti. Nedivte se proto, ze je lide pouzivaji i dnes at se jedna o kriz zivota nebo ten krestansky...

    superkarma: 0 22.09.2010, 22:51:01
  6. avatar
    [33] vodfon, kolie [*]

    Sml23

    superkarma: 0 22.09.2010, 18:32:05
  7. avatar
    [32] peetrax [*]

    Jsem křesťanka, tudíž občas nosím křížek. A jiné symboly ne, protože k nim nemám vztah.

    superkarma: 0 22.09.2010, 18:06:30
  8. avatar
    [31] Altamora [*]

    Michaela Kudláčková — #30 A co třeba symbol slunce, který se stal symbolem nadlidí? Symbol má význam pro ty, kteří ten význam znají. Pro jiné to může být třeba jen zajímavý tvar. Každé místo, každá kultura měla své symboly, které nic neříkají jiným kulturám nebo u jiných kultur mají dokonce i jiný význam. Je to podobně jako s gesty. Zkus v Bulharsku nadšeně přikývnout. Budou se divit, proč odmítáš.Sml16

    superkarma: 1 22.09.2010, 15:16:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Michaela Kudláčková [*]

    bubidani — #21 ..mluvíme o symbolech, jejichž význam je velmi úzký a také historický..

    Lidská moudrost se odvíjí často od poznání a zájmu se vzdělávat.

    Dát symbolu jiný význam než má? No tak jasně - třeba kalich by mohl být symbolem Rožmberků a růže třeba Husitů...?

    1. na komentář reaguje Altamora — #31
    superkarma: 0 22.09.2010, 14:29:00
  2. [29] Markyza695 [*]

    ValinkaCigi — #28 Sml59Sml59Sml59

    superkarma: 0 22.09.2010, 14:17:16
  3. [28] ValinkaCigi [*]

    Ať  si dají na hlavu třeba kravinec. Mi je to úplně jedno!!!Sml22

    1. na komentář reaguje Markyza695 — #29
    superkarma: 0 22.09.2010, 14:00:25
  4. avatar
    [27] nadenica [*]

    Rosenkruciáni - to slyším prvně...Sml58

    superkarma: 0 22.09.2010, 13:41:36
  5. [26] macamala [*]

    Anai — #1 Vidím to stejně. Prostě nejsem křtěná, do kostela zavítám jako do pamětihodnosti při cestách a na Vánoce, jinak ne. Jak píšeš - ateista nejsem, ale k žádné víře se nehlásím. Jedna známá nosila Davidovu hvězdu, přičemž slavila Vánoce, nikoli Chanuku. Nikdy jsem se jí neptala, jak to má. Víra je věc intimní.

    superkarma: 0 22.09.2010, 13:41:05
  6. avatar
    [25] RenataP [*]

    bubidani — #11 no, napadá mě smutné, že to si myslej i neonacisti.Sml68

    A vlastně každý, i ten, kdož má rád jen modrou barvu nebo nošení kamenů na krku... každý žijeme ve své vlastní iluzi...Sml80

    superkarma: 0 22.09.2010, 13:24:32
  7. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    Nestyda — #17 ja to beru tak, ze lepsi krizek na krku nez male boty na nohou Sml80

    superkarma: 1 22.09.2010, 13:10:09
  8. avatar
    [23] oalison [*]

    ToraToraTora — #20 Když to máš těžký, za symboly se dneska dá považovat cokoliv, symbolem může být strom, kámen, jakýkoliv obrázek... i obyčejná čára na zemi... cokoliv... Jsme obklopení vším možnýmSml80

    superkarma: 1 22.09.2010, 12:35:09
  9. avatar
    [22] oalison [*]

    Michaela Kudláčková — #19 Však to jsem ale psala, pokud mi někdo nenutí své názory a styl ať si chodí v čem chce... Stejně tak jako já mám kamarády motorkáře třeba a po většinu času běháme v moto oblečení, do práce si ho prostě nevezmu, tam se člověk musí přizpůsobit kodexu firmy... To přece neni pozérství. Stejně tak jako když vyrazím na túru na hory, nevezmu si kostýmek a lodičky... Prostě se přizpůsobuju podmínkám. No a když halt vyrazím jen tak na ulici obleču si co se líbí mě...

    A to cosi co přináší tedy údajnému "pozérovi" není to taky prožitek? Pochybuju že by se někdo navlíknul do černého a navěsil na sebe kříže, kdyby se v tom necítil dobře... To nestačí?

    superkarma: 0 22.09.2010, 12:32:33
  10. avatar
    [21] bubidani [*]

    Michaela Kudláčková — #13 společného to asi nemá nic, co se o jejich známém významu týček, pro onoho člověka to může mít přeci uplně jiný význam

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #30
    superkarma: 0 22.09.2010, 12:29:10
  11. avatar
    [20] ToraToraTora [*]

    Ti, kdo nosí symboly, aniž by onich něco věděli, bývají vytrestáni právě tím. Symboly jsou mocné a vyplatí se jim věnovat pozornost a přemýšlet proč nosím to, či ono.

    1. na komentář reaguje oalison — #23
    superkarma: 1 22.09.2010, 12:23:38
  12. avatar
    [19] Michaela Kudláčková [*]

    oalison — #15 ..nesouhlasím...něco jiného je slušnost a nějaký morální kodex, kdy nemohu říct šéfovi, že si myslím, že jeho názor je stupidní, ale ani patolízalská póza není dobrá a většinou to není nadlouho.

    Člověk může být upřímný a ctít svou cestu a názor i s použitím základní slušnosti, či diplomacie.

    Znám lidi, kteří tak v pohodě fungují. Mám takové i ráda. Rozhodně raději, než ty kteří mají více zcela odlišných tváří :-)

    Pózér je povrchní jedinec, který bez prožitku prožitek předstírá, neb mu to cosi přináší.

    1. na komentář reaguje oalison — #22
    superkarma: 0 22.09.2010, 12:20:58
  13. [18] Nestyda [*]

    Lukáš Čejka — #16 A to jsem si myslela, že se dneska nezasměju Sml30

    superkarma: 0 22.09.2010, 12:20:39
  14. [17] Nestyda [*]

    Lukáš Čejka — #16 Ať si do Vltavy skáče kdo chce... Sml30 Sml52

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #24
    superkarma: 0 22.09.2010, 12:20:17
  15. avatar
    [16] Lukáš Čejka [*]

    at si nosi kazdy co chce, nekdo ma na triku rudou hvezdu, nekdo na krku nejakej krizek, jinej piercing kdo vi kde Sml80

    1. na komentář reaguje Nestyda — #17
    2. na komentář reaguje Nestyda — #18
    superkarma: 0 22.09.2010, 12:16:30
  16. avatar
    [15] oalison [*]

    Jsou lidi kteří nosí symboly a vědí o tom všechno, jsou lidé, kteří nosí symboly jen pro to, protože se jim to prostě líbí. Taky se mi nelíbí umělohmotní Santa Clausové visící na domech a co? Říct že se mi to nelíbí a nepořizovat si takové věci, to je tak vše co k tomu člověk může udělat. Ať si každý nosí co chce. Je to stejné ve všech oblastech. Ať si klidně někdo natře vše v bytě načerno a spí v rakvi, je mi to fuk. Pokud mi to nikdo nebude nutit a nebude všude hlásat že jedině jeho styl je správný, tak mi to neva. A označovat hned někoho hanlivě za pozéra mi přijde přehnaný. Co to vlastně má označovat slovo pozér? Člověka kterej si na něco hraje? Lidi hrajou celý život nějaké role je to nutnost. Jiní jsme v práci, jiní doma, jiní mezi přáteli atd.Sml80

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #19
    superkarma: 2 22.09.2010, 12:15:17
  17. avatar
    [14] bubidani [*]

    Nestyda — #12 mladá jsem, a tudíš musím být dle tvého vzorce i naivní a ovlivinitelná?

    superkarma: 0 22.09.2010, 12:08:41
  18. avatar
    [13] Michaela Kudláčková [*]

    bubidani — #11 ...nemyslím, že stačí aby člověka něco zaujalo a hnedle se do toho nasadil.

    U téhle věci jako jsou symboly například, by bylo záhodno, kdyby zaujetí bylo prvním krokem apokračovalo přes studium té věci, a poslední je pak onu věc skutečně pojmout za svou nejen tvarem, ale celou historií a energií, kterou přináší...Teprve pak jí dát na své tělo...nebo možná nedat.

    Co má filozofie Rosenkruciánského řádu, nebo keltská kultura společného s černou, vrstvenou krajkou, náhrobky, černými Anděly a žiletkami???

    1. na komentář reaguje bubidani — #21
    superkarma: 0 22.09.2010, 12:06:29
  19. [12] Nestyda [*]

    bubidani — #11 Cítím, že jsi ještě hodně mladé děvčátko...

    1. na komentář reaguje bubidani — #14
    superkarma: 0 22.09.2010, 11:23:55
  20. avatar
    [11] bubidani [*]

    Dante Alighieri — #3 podle toho co píšeš jsi stejný extrém akorat na druhou stranu, "nosti-mít rád něco jen protože je to moderní" nebo "nesnášet n ěco jen protože je to moderní"?... soudíš lidi podle toho jak vypadají, ale mluvil jsi někdy s nějakým "goťákem"? nebo jen sleduješ reportáže televize NOVA?

    to že člověka něco zaujme je věc cítění, intuice, a v tu chvíli nemusí vědět proč, rozdíl je jen v tom, kdy si k tomu bádání najdou čas

    1. na komentář reaguje Nestyda — #12
    2. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #13
    3. na komentář reaguje RenataP — #25
    superkarma: 0 22.09.2010, 11:07:06
  21. avatar
    [10] malvina [*]

    Mnoho  lidí  dnes  chodí i s tetováží  keltského,  rosenkruciánského  i  křestanského  kříže na  ramenou. Když jsem nedávno u 18 ti  leté  dívky viděla  vytetovaný kříž přes  celá záda, jen  jsem si pomyslela.... tento kříž dívka ponese   celý   život. Pokud si  ho nedá odstranit. Tetováž , zas  moc pěkné téma..

    superkarma: 0 22.09.2010, 10:48:22
  22. avatar
    [9] wich [*]

    24 hodin denně nosím na krku zlatý řetěz a na něm zlatý kříž. Protože se mi prostě líbí Sml32

    superkarma: 0 22.09.2010, 10:18:48
  23. [8] bernadeta1 [*]

    Já jako věřící člověk už skoro ani křížek nenosím. Nosila jsem, ale když máte známé, které si vezmou na sebe top s ohromným výstřihem a do toho štrasový kříž 7 na 5 cm, o významu kříže vědí jen to, že na něm skapal nějakej ubožák, nosím svůj kříž raději jen v srdci Sml16

    superkarma: 1 22.09.2010, 10:18:39
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Výborný článek!Sml59

    Pro mě je kříž symbol smrti.

    superkarma: 0 22.09.2010, 10:11:09
  25. [6] CityCat [*]

    Pro mě je kříž symbol utrpení a nenosím jej a přes veskrze pozitivní vztah k umění a architektuře mi zobrazení Krista na kříži vadí. 

    Symboly jsou většinou krásné výtvarné zkratky. Jako takové určitě mají své místo i jako módní záležitost a je na nás, jestli a jak je přijmeme. Necítím to jako jejich znesvěcení. Chci věřit, že kdybychom se zeptali nositelů křížů PROČ, budeme pozitivně překvapeni odpovědí.

    A pro zajímavost dodám, že při loňské návštěvě papeže byla v Brně instalována velká kotva, symbol naděje. Kde dnes tento symbol naděje najdete? Stala se symbolem přístaviště na brněnské přehradě, kam byla v tichosti přemístěna. No comment, ne? :-)

    http://www.navstevapapeze.cz/clanky/Pripravy-arealu-v-Brne/fg/Priprava-arealu-v-Brne

    superkarma: 0 22.09.2010, 09:43:11
  26. [5] Wolviecat [*]

    Já tedy křížek nosím. Souhlasím s Delli - prostě se mi to líbí.

    superkarma: 0 22.09.2010, 09:35:24
  27. avatar
    [4] RenataP [*]

    Dante Alighieri — #3 s tímhle názorem se mohu plně ztotožnit.Sml67

    superkarma: 0 22.09.2010, 09:26:29
  28. avatar
    [3] Dante Alighieri [*]

    Já osobně vůbec nemusím takový ten gothic styl, přijde mi to jako póza. Takový člověk si asi myslí, jak je strašně zajímavej. Sml80 Já sama kříž nikdy nenosila - už proto, že je to symbol křesťanství a já mám na náboženství silně negativní názor.

    1. na komentář reaguje RenataP — #4
    2. na komentář reaguje bubidani — #11
    superkarma: 0 22.09.2010, 08:57:51
  29. avatar
    [2] Delli2 [*]

    Taky se mi článek líbí. Sml22 Když jsem byla mladá, tak jsem křížek nosila, ale byl to jen takový hezký malinký vykládaný modrými kamínky. Nosila jsem ho proto, že se mi líbil, ne kvůli tomu, co znamená.

    superkarma: 0 22.09.2010, 08:56:48
  30. [1] Anai [*]

    Moc zajímavý článek Sml59 a naprosto souhlasím! Ti mladí to nosí bohužel z recese, jako by tím dávali najevo, jak opovrhují vším, i tím křížem, takhle to cítím já a i když jsem se spoustu věcí dozvěděla až teď ze článku, tak naprostý SOUHLAS! Já například nikdy nenosila ani malý křížek na krku, protože nejsem křtěná a tak mi příjde, že mi to nějak nepřísluší... prostě z úcty ke křestanům, přestože ateista rozhodně nejsem.

    1. na komentář reaguje macamala — #26
    superkarma: 0 22.09.2010, 08:36:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme