Rodina

Móda hnusu aneb v čem naše děti vyrůstají

naughy

„Slušně pozdrav!“ „U jídla se nemlaská!“ „Poděkuj!“ „Nesrkej!“ „Nebuď drzá!“ ...Spousta větiček, kterými se ze mě moje maminka snažila vychovat slušného člověka. A myslím si, že se jí to celkem povedlo. Já si ale čím dál tím víc připadám jako mimozemšťan.

Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Nevím, zda mám takovou smůlu, nebo je chování lidí v mém okolí zcela běžné a jen já jsem nenormální, jen já vybočuji z davu.

Uvedu dva příklady.

První příklad. Jdu po ulici. Proti mně kráčí skupinka mladíků. Půlka vlasů vyholená, druhá půlka natupírovaná. Mladíci si vypráví historky plné sprostých slov a násilí. Co chvíli si některý z nich odplivne na zem. No jo, blbí puberťáci, říkám si. Mají potřebu se nějak vyčlenit ze společnosti. Jenže po pár metrech míjím mladého muže, tak kolem třicítky. Slušně oblečený, vypadá sympaticky. Jen do chvíle, než nechutně zachrchle a vyplivne na zem odporné cosi, od čeho raději odvracím zrak. Že to dělají puberťáci, to ještě pochopím, ač s tím bytostně nesouhlasím. Ale že to udělá i slušně vypadající třicátník?

Druhý příklad. Díváme se s manželem na film. Americká komedie Zamilovaný profesor. Tlouštík pozve dívku svých snů na večeři ke své rodině. Večeře se ale nějak zvrtne a pánové začnou u stolu, u jídla(!), pořádat závody v prdění a krkání. To má být vtipné? Zhnuseni film vypínáme.
Díváme se s dcerou na dětský, animovaný film - Sobík Niko. Žádný kasovní trhák, ale pěkné to je a i dceři se to líbí. Ve druhé třetině filmu se malý sobík dostane k Santově letce. Všichni sobi jsou velcí hrdinové, hvězdy, ke kterým vzhlíží každý malý i velký sob. Malého sobíka pozvou ke stolu, vypijí své korbely pití a jeden po druhém si hlasitě krknou. S napětím sledují, co na to sobík Niko. Také si krkne! Je to pravý chlap! S mužem se po sobě díváme a očima obrácenýma v sloup si dáváme najevo své znechucení.
Nejsou to ale jen tyto dva filmy. S vydáváním nechutných zvuků nejen u jídla jsem se setkala již mnohokrát. Jako další příklad mne napadá třeba Shrek. Pravda, Shrek je zlobr, postava se spoustou nechutných zvyků, tudíž je to u něj do jisté míry prominutelné. Ale co ostatní rodinné a animované filmy a komedie?
Co to vlastně děti už odmala učíme? Že někdy můžou u jídla vydávat nechutné zvuky?

A kdyby to byly jen nechutné zvuky!

Děti již odmala (nechtěně) učíme spoustě dalších věcí, které ke slušnému chování rozhodně nepatří.

Vezměte si například hračky. Jak snadné je sehnat v obchodech hračky, které vydávají příšerný smrad, hračky, které dětem ukazují, že násilí je v pořádku (střílející vojáci, kuličkové pistole...) nebo hračky, které vydávají zvuky poté, co se do nich pořádně praští. Děsí mě, v jakém světě mé dítě vyrůstá.

Především malé děti si ve své hlavičce ještě spoustu věcí nedokáží správně poskládat. Jejich pocity by se pak daly vyjádřit nějak takto: Když můžu praštit do rybičky, můžu mlátit i do ostatních hraček - třeba taky vydají nějaký zvuk. Když oblíbená postavička z pohádky vydává u jídla nechutné zvuky, je to zřejmě normální a já nechápu, proč se na mě maminka kvůli tomu zlobí!

Rozhlédnu-li se kolem sebe, vidím tisíce drobností, které mi vadí, které podle mého názoru ke slušnému chování nepatří. Jak často jste se například setkali s tím, že Vás někdo nepozdravil, někdo před Vámi odhodil odpadek na zem, strkal se při nastupování do autobusu, nepustil sednout staršího člověka nebo kouřil na zastávce? Já se s takovými hulváty a nevychovanci potkávám nepříjemně často.

Má to vůbec nějaké řešení? Nejspíše ne

Není možné dítě zcela izolovat ode všech pohádek, ve kterých se krká, prdí nebo ve kterých si postavičky ubližují. Není možné přesně určovat rodině či přátelům, jaké hračky dítěti smí nebo naopak nesmí kupovat.
Jediné, co mě napadá, je jít příkladem a doufat. Ukazovat dítěti, jak se má člověk chovat. Sám zdravit, pomáhat, nemluvit sprostě... Vysvětlit, že to, co pohádkový hrdina právě udělal, není vůbec správné, že se to prostě nedělá. Že když už se stane nehoda a dítě si například krkne, má se omluvit.

Nezbývá mi než doufat, že rodičovský vliv bude silnější než vliv okolí. Že i přes to, co dítě dennodenně vidí, z něj vyroste slušný, zdvořilý člověk.
Je to nelehký úkol. Ale snad se zvládnout dá. Hodně sil!

   
08.03.2010 - Děti - autor: Markéta Matlová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] mio [*]

    linde — #65 dobře mu tak, to je sílaSml43

    superkarma: 0 12.03.2010, 20:48:07
  2. avatar
    [65] Linde [*]

    tlustoprdka — #64 značkování je nuchutné, nevím, co by pánové říkali, kdyby se dámy naučily kdekoliv ve městě dřepnout Sml57.

    Můj šéf v práci měl WC hned vedle kanceláře, ale chodil přímo do umyvadla ve své kanceláři Sml43. A vyzradil to na sebe sám - uklízečka mu umyla hrnek na umyvadle stejným hadrem jakým umyvadlo setřela a on se začal dávit přímo v kanclu, jestli je normální, umýt to stejným hadrem, když do umývadla chodí chc*t.Sml43

    1. na komentář reaguje mio — #66
    superkarma: 0 12.03.2010, 20:42:50
  3. avatar
    [64] tlustoprdka [*]

    A ještě na jednu věc jste milá děvčata zapomněly. Na značkující pány!Sml31

    Nechápu třeba u nás v práci... máme dva pánské záchody a když potřebují na malou, postaví se venku před buňku, k plotu předem (aby jim bylo vidět záda) a značkují. A na záchody to mají deset kroků! Nebo šoféři, než by k nám zašli na záchod, obchází jakože auto, jestli není někde nějaká závada, postaví se čelem k náklaďáku a močí. Kolikrát mi to přijde děsně trapný.

    Nejhorší mi to přijde ve městě nebo v parku. Nemají prostě zábrany. Ale včera jsem viděla reportáž na Nově a prý už chystají veřejné záchody pro Prahu pro značkující muže. Taková šnečí ulita, kde je na konci pisoár. Tak snad u nás bude čisto.

    1. na komentář reaguje linde — #65
    superkarma: 0 11.03.2010, 13:01:32
  4. avatar
    [63] ValinaK [*]

    chrchlající a odplivující si chlapi na ulici jsou strašnej HNUS !!!! taky se mi zježí všechny chlupy, když něco takovýho slyšim....... kam se hrabe prd či krk.....

    superkarma: 0 11.03.2010, 10:41:01
  5. avatar
    [62] denkas [*]

    Teda tady sem se fakt pobavila!Sml16Taky mě zarazilo to slovo "prcat"!Sml80 ale jinak je pravda ,že v těch filmech je to děs!  Třeba jak tam zvrací-nechutné! A taky v některých "komediích" je víc sprostých slov ,než legrace!  že děti mluví sprostě,to je fakt! Ale pamatuju ,že i za nás se mluvilo sprostě! Akorát asi né tolik před dospělýma! Já sem sprostě nemluvila a byla sem za exota!Sml80A to už je 40let ,kdy sem byla náctiletá!

    superkarma: 0 10.03.2010, 22:05:01
  6. avatar
    [61] marcous [*]

    no,je to chování lidí občas síla,to je pravda

    pro mě slůvka "dobrý den,nashledanou,prosím a děkuji" vždy byla samozřejmostí a vcelku se mi podařilo to naučit i mé dítě/nyní již dospělák :-)/a co se týká vydávání tzv.nechutných zvuků - když to není vynucené a při každé příležitosti a je to v rámci blízké rodiny,tak jsem názoru "lepší 1prd než 10doktorů" i když nestihnu odejít mimo

    a co se týká výchovy,tak si myslím,že nějaká ta občasná semtam dobře mířená výchovná není na škodu Sml22Sml30

    superkarma: 0 09.03.2010, 20:58:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] eli.emanuela [*]

    mafi — #58 A hrdá na své dítě budu moct být leda až za spoustu let. Zatím je mé dítě malé. Má před sebou celý život. Až uvidím, že i v dospělosti se chová k lidem slušně, pak teprve budu mít právo říct si, že se mi výchova do jisté míry povedla. Ale hrdá? To asi ne. Dobrá výchova není úspěchem jen matky, ale i otce, prarodičů, školy, ... Kombinace mnoha faktorů. A kasat se, že to já, jen já dítě dobře vychovala, není fér.

    superkarma: 0 09.03.2010, 14:37:04
  2. [59] eli.emanuela [*]

    mafi — #58 Tak tohle mi přijde krajně směšné! Jak vás vůbec napadlo spojovat prcnutí a sex???? Vždyť to jsou dvě úplně odlišné věci!

    Prcnutí - krom zvuku je často doprovázeno i nepříjemným smrádkem. Má-li člověk problém, má zajít za záchod, je-li to možné. Neobtěžovat druhého nepříjemným pachem.

    Sex - měl by být vyjádřením citu mezi dvěma lidmi, intimní vztah plný lásky, vášně, něhy, ... Za tohle se neomlouvá. Tedy, pokud si to ti dva nerozdají uprostřed náměstí/...

    Přijde mi, že jen máte potřebu mě urážet, dokázat mi, že jen vy máte pravdu, a tak vytahujete nesmysly z rukávu. Raději už nic nepište.

    superkarma: 1 09.03.2010, 14:32:46
  3. [58] mafi [*]

    eli.emanuela — #52 chapu, ze jste hrda na sve dite, ktere "když si náhodou prcne, má se omluvit"

    Predpokladam, ze az bude Vase dite dospele, bude od maminky spravne naucene se po kazdem sexu omluvit...

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #59
    2. na komentář reaguje eli.emanuela — #60
    superkarma: 1 09.03.2010, 14:09:53
  4. avatar
    [57] átéčko [*]

    Já a moje děti částečně vyrůstaly v komunistické hnusu. A tohle byl problém!

    Znamenalo to učit sebe i je, že všechno je úplně jinak.

    Byla to taková doba na hlavu.

    superkarma: 0 09.03.2010, 13:51:39
  5. avatar
    [56] mio [*]

    átéčko — #55 souhlasím

    superkarma: 0 09.03.2010, 13:25:35
  6. avatar
    [55] átéčko [*]

    eli.emanuela — #54 Keždá z nás už určitě potkala nevychovance. Ať už malého, či velkého.

    Některé matky hledají diagnózu,a tvrdí, že mají hyperaktivní dítě. Ano, jsou i takové. Ale většina se dětem moc nevěnovala. Anebo si myslela, že výchova je drezůra.

    1. na komentář reaguje mio — #56
    superkarma: 0 09.03.2010, 13:16:02
  7. [54] eli.emanuela [*]

    átéčko — #53 Díky! Sml16 Sml7

    1. na komentář reaguje átéčko — #55
    superkarma: 0 09.03.2010, 12:02:47
  8. avatar
    [53] átéčko [*]

    eli.emanuela — #52 Myslím, že většina s tebou souhlasí.

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #54
    superkarma: 0 09.03.2010, 10:23:52
  9. [52] eli.emanuela [*]

    mafi — #47 Jakých mladých let? Za komunismu? Tak to jsem ještě nebyla na světě. Pokud si článek ještě jednou přečtete, uvidíte, že nikde nepíšu, že "za našich mladých let se tohle nikdy nestalo". Psala jsem o situaci, kterou vidím kolem sebe. Nepsala jsem o minulosti, ale o současnosti.

    A o okřikování dětí nepadlo ani slůvko. Vychovávat se dá i bez toho. I slušně se dá dítěti sdělit, že u jídla se nemlaská, když si náhodou prcne, má se omluvit, ...

    Jestli je podle vás učení dítěte slušnému chování drezúra, je to hodně smutné. Sml15 Každý rodič by měl své dítě naučit slušnému chování. Jak by to na světě vypadalo, kdyby se každý člověk chovat jak ...? Každý by si odplivl na zem, odhazoval odpadky, kam by ho zrovna napadlo, ... Za chvilku bychom se neměli kudy hnout.

    Chci ze svého dítěte vychovat slušného člověka. Chci, aby mé dítě umělo poprosit, poděkovat, omluvit se za nevhodné chování, ... A učím ji to bez okřikování, bez "buzerace". Jestli tohle pro vás znamená "být ujetá", tak ano, jsem "ujetá", a jsem na to

    patřičně hrdá.

    1. na komentář reaguje átéčko — #53
    2. na komentář reaguje mafi — #58
    superkarma: 1 09.03.2010, 10:12:30
  10. avatar
    [51] wich [*]

    Trochu nadhledu nad televizním programem by to chtělo. No a že jsou občané ČR ve většině bordeláři a čuňata, už jsem si BOHUŽEL zvykla.

    superkarma: 0 08.03.2010, 22:52:02
  11. avatar
    [50] Mainada [*]

    sludka — #49 Myslím, že výchova má v tomhle hlavní vliv. Já dostala od taťky už za to, když jsem řekla bratrovi, že je osel, a taky nesnášel, když někdo jiný nadával svým dětem...teď, když mi unikne sprosé slovo, je to náznak nejvyššího rozčiléní...

    superkarma: 0 08.03.2010, 21:40:32
  12. [49] sludka [*]

    Asi hodně záleží na rodině, ale ne vždy se podaří, aby děti nezískali tyro návyky od některých kamarádů.

    Jednou se mi přihodilo, že jsem před školou čekala na vnučku, která byla se svoji třídou na škole v přírodě. V tom vyšly ze školy děvčata asi buď osmá nebo děvátá třída a mluvila tak, že jsem se styděla za ně a šla jsem na druhou stranu. Ani kluci tak někdy nemluví.Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje Mainada — #50
    superkarma: 0 08.03.2010, 21:28:04
  13. avatar
    [48] Mainada [*]

    za pochody v těle člověk do určité míry nemůže. Je ale rozdíl, jestli pustím "ducha" ve spaní nebo třeba na návštěvě. S krkáním mě zlobila jedna splužačka na střední...ale podařila se mi u ní určitá převýchova. Časem to nebylo na denním pořádku, a když už se stalo, tak se omluvila.Sml59

    A třeba mlaskání u stolu, toho si pravidelně užiji při návštěve babičky a dědy. Děda špatně slyší a jeho příšerné mlaskání, mě dokáže pořádně vytočit. On se ale neslyší...Sml31

    Myslím si, že každá generace má své. Kdo zažil návštěvu kostela někde na vesnici, určitě mu neuniklo hromadné potahování protéz.Sml23

    superkarma: 0 08.03.2010, 21:16:45
  14. [47] mafi [*]

    Mam pocit, ze autorka je celkem slusne ujeta. Prominte, ale chcete mi tvrdit, ze za nasich "mladych" let se neco podbneho nestavalo?

    Dalsi priserna vec, ktera je Cechum vlastni, je neustale okrikovani deti. Pokud maminka/tatinek dostatecne neokrikuje = nevychovava.

    Mam pocit, ze si pletete vychovu deti s drezurou.

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #52
    superkarma: 0 08.03.2010, 21:15:49
  15. avatar
    [46] átéčko [*]

    eli.emanuela — #45 ano, ano, anoSml22

    superkarma: 0 08.03.2010, 19:51:13
  16. [45] eli.emanuela [*]

    Eva_Fl — #38 Evo, zásadní nedorozumění. Celý článek není o tom, jak někdo vypadá, ale o tom, jak se chová. Např. bratr kamarádky. Vyžívá se v netradičním oblékání, občas měl na hlavě prapodivné účesy, číra, vyholené obrazce, ... Ale i přes to, jak vypadá, nepatří k těm borečkům z mého příkladu. Je to slušnej kluk, kterej pozdraví, poprosí, rád pomůže ostatním, nemluví sprostě, ...

    Když vidím pána v obleku, čekám, že se bude chovat slušně. Oblek podle mě patří mezi slušné oblečení, tj. takové, které si vezmeš na svatbu, na promoci, ... Prostě na významné společenské akce, kde se očekává jistá úroveň chování. Jenže když pán v obleku zachrmle a odplivne si na ulici, není to slušné chování. Slušné chování by bylo vytáhnout kapesník a co nejméně nápadně do něj umístit to, co má v puse či nose.

    A trochu nechapu to "nejpokornější". To je podle mého úplně z jiného soudku.

    1. na komentář reaguje átéčko — #46
    superkarma: 0 08.03.2010, 16:42:19
  17. avatar
    [44] Athenais [*]

    Suzanne — #27 Nesedíme náhodou vedle toho samého? Sml52

    Je to opravdu otřesný zvyk Sml31

    superkarma: 0 08.03.2010, 14:55:20
  18. avatar
    [43] Kuře [*]

    Eva_Fl — #42 Teď jsem se ptala kolegyňky a ta tvrdí, že její děti taky prcají. Ta mládež je prostě děsně zkažená.Sml32

    superkarma: 0 08.03.2010, 14:35:43
  19. avatar
    [42] Eva_CZ [*]

    Kuře — #41 no ja nevim, my ostatni tomu rikame sukani!Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Kuře — #43
    superkarma: 0 08.03.2010, 14:27:28
  20. avatar
    [41] Kuře [*]

    Eva_Fl — #40 No jo, oni tak říkají prdění Sml30. Jak je vidět, vliv dětí na slovník rodičů je veliký Sml30.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #42
    superkarma: 0 08.03.2010, 14:24:20
  21. avatar
    [40] Eva_CZ [*]

    Kuře — #39 prcat, jo?Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Kuře — #41
    superkarma: 0 08.03.2010, 14:22:54
  22. avatar
    [39] Kuře [*]

    colombo59 — #8 Říct moje dítě dědovi že je prase, tak dostane pořádnej sprďák. To že se někdo nechová nejlépe neznamená, že kvůli tomu dovolím děcku drzounit. Jak má pak drobek poznat, kdy takové věci může a kdy nemůže říkat? Když to říká dědovi, tak to kliďánko řekně i mně nebo učitelce.

    Jinak mé děti se sice na filmy dívají, ale prcat chodí na záchod, pokud jim to "uteče" řeknou promiňte a hotovo. Krkat jsem je neslyšela nikdy. Takže aspoň u nás doma to není s tím vlivem filmů tak žhavé.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #40
    superkarma: 0 08.03.2010, 14:21:43
  23. avatar
    [38] Eva_CZ [*]

    eli.emanuela — #34 kk, ale jak tohle poznas na prvni pohled? ,,Jenže po pár metrech míjím mladého muže, tak kolem třicítky. Slušně oblečený, vypadá sympaticky."

    ???????? Je treba Jakub podle tveho gusta? Mozna by podle tveho gusta na prvni pohled nebyl ani ten nejslusnejsi, nejpokornejsi a nejbajecnejsi clovek, ktereho znam. Nosi kalhoty od pyzama a neni nakratko  ostrihanej. Je to muj jogovej guru.

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #45
    superkarma: 0 08.03.2010, 14:21:04
  24. avatar
    [37] Eva_CZ [*]

    SENSITIVESKIN — #14 mne by zase zajimalo, kdo vychovaval tebe. Asi nejakej hodne dobrej komous, co?

    Ne ze by ti ve vasi vlade byli o tolik lepsi, ale volite si je dobrovolne.

    superkarma: 0 08.03.2010, 14:18:25
  25. avatar
    [36] Dante Alighieri [*]

    eli.emanuela — #34 Vidím to stejně. Slušný člověk potlačí prd i krkanec, pokud je na veřejnosti. Neplive na chodníku. Když smrká, neprohlíží si potom kapesník a podobně...

    superkarma: 2 08.03.2010, 13:55:28
  26. avatar
    [35] Dante Alighieri [*]

    Cher — #29 Chystá se na alergologii. Prej tenhle tejden.. Jestli tam opět nedojde, budu řvát.

    superkarma: 0 08.03.2010, 13:54:05
  27. [34] eli.emanuela [*]

    Eva_Fl — #4 Podle mě slušný člověk pozdraví, poprosí, poděkuje, nabídne místo či pomoct starším, těhotným či prostě potřebným. Má-li nafouklé břicho, odskočí si na záchod, aby případnými zvuky či odéry neoběžoval ostatní. Nesmrká u jídla. Snaží se eliminovat nechutné zvuky na minimum, např. tím, že se vzdálí či zavře na tu chvilku na wc či v koupelně. Prostě se snaží chovat společensky únosně. Jak by se asi dívali na chrmlajícího či popotahujícího člověka na nějakém výročním plese?

    Jinak všem děkuji za reakce na můj článek. Jsem ráda, že to vidíte podobně, ne-li stejně jako já. Sml22 Sml16

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #36
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #38
    superkarma: 0 08.03.2010, 13:46:54
  28. avatar
    [33] mio [*]

    psycho — #32 vidíš, to je možný..

    superkarma: 0 08.03.2010, 13:28:57
  29. avatar
    [32] psycho [*]

    mio — #21 Třeba si šńupla koks, po něm tě to "nutí" neustále popotahovat, i když máš nos naprosto čistý.

    1. na komentář reaguje mio — #33
    superkarma: 0 08.03.2010, 13:27:41
  30. [31] jastura [*]

    átéčko — #30 Tak to fakt nesnesu, přijde mi to odporné.....

    superkarma: 0 08.03.2010, 13:19:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme