Vaření

Moc solíme! Jak to máte vy?

Skrytá sůl je v běžných potravinách. V čem nejvíce?

Odkud se do organismu dostává nejvíce soli? Není to tím, že by si lidé přidávali tolik soli do jídel vědomě – často si jen neuvědomují, jak mnoho je jí skryto například v uzeninách.  Takto skrytá sůl tvoří přibližně 75–80 procent celkového denního příjmu. Znamená to, že nestačí přestat solit doma, ale také sledovat obsah soli v kupovaných potravinách a nápojích a apelovat na výrobce hotových potravin, aby obsah soli snižovali.

Důvody užití soli

  • Sůl je v potravinářském průmyslu důležitým konzervačním prostředkem
  • Sůl váže vodu – zvyšuje soudržnost výrobků
  • Ovlivňuje vlastnosti lepku – pevnost těsta
  • V masném průmyslu se používá do dusitanových směsí – pomáhá udržovat barvu, brání růstu bakterií
  • Používá se při fermentaci – kyselé zelí

Tipy na snížení soli

sůlZ doporučené pěti gramové denní dávky soli připadá 1 g na vlastní solení a dosolování a 4 g na sůl v potravinách.

Jak snížit příjem soli:

  • Na talíři již nedosolovat - nemít v dosahu slánku
  • Příjem soli snižovat postupně – redukce soli o 20-25 % ještě není chuťově rozpoznatelná
  • Nahrazovat část soli bylinkami, kořením, česnekem nebo ořechy
  • Zvýšit příjem čerstvé zeleniny a ovoce– draslík v nich obsažený vyrovnává do určité míry nepříznivý vliv na krevní tlak způsobený vysokou konzumací soli
  • Nakupovat potraviny s logem Vím, co jím – hlídá obsah soli ve výrobcích
  • Vařit si doma z čerstvých surovin– kontrolovat solení
  • Číst informace na obalech a sledovat obsah soli v potravinách – vybírat nutričně vyvážené potraviny, které mají nutričně vyvážené složení a tím i nižší podíl soli.

Pozor na pečivo - výsledky testů běžného pečiva

Průzkum publikovaný Evropskou unií na konci roku 2014 ukázal, že chléb a pečivo patří v řadě členských států EU mezi nejvýznamnější zdroje příjmu soli. Pekařské výrobky se podílejí na celkovém příjmu soli z 20–30 procent.

Jak jsme na tom my?

  • Iniciativa Vím, co jím a piju si nechala otestovat nutriční hodnoty 20 běžných druhů pekařských výrobků – například toastových chlebů, pšenično-žitných či žitných bochníků, rohlíků.
  • Z výsledku testu vyplynulo, že téměř polovina z nich obsahovala více soli, než je doporučováno: Pouze 11 z 20 vzorků splnilo kritéria pro obsah soli doporučené Světovou zdravotnickou organizací WHO a Vím, co jím a piju. Navíc jen 9 z 20 vzorků splnilo všechna nutriční kritéria programu Vím, co jím a piju, která kromě soli hodnotí též přidané cukry, rizikové tuky (SAFA a TFA), vlákninu a celkovou energii, říká Doc., Ing. Jiří Brát, CSc., člen správní rady iniciativy Vím, co jím a piju.

Nejvíce soli měl obyčejný rohlík solený

  • sůlRozpětí zjištěných hodnot u testovaného pečiva bylo poměrně výrazné a pohybovalo se mezi 0,71 g – 1,83 g soli na 100 g. Kritérium Vím, co jím pro obsah soli u skupiny „chléb a pekařské výrobky“ je 1,25 g/100 g, výživový profil WHO pracuje u pekařských výrobků s podobnou hodnotou 1,2 g/100 g (100 g mají přibližně 2 krajíce chleba nebo 2 a půl rohlíku).
  • „Nejnižší obsah soli 0,71 g/100 g byl zjištěn u chleba „Ličenský Kardík“, výrobce BEAS a.s. - Pekárna Lično. K výrobě byla použita solící směs s nižším obsahem sodíku,uvádí docent Jiří Brát u vítěze testu. Téměř totožně nízké hodnoty měl ale i slunečnicový chléb - 0,72 g/100 g zakoupený v běžném supermarketu. Nejhoršího výsledku dosáhl mezi chleby běžný kmínový chléb, který ve 100 g (asi 2 krajíce) obsahoval 1,42 g soli.
  • Kmínový chléb ale nepatřil mezi ty s nejvyšším množstvím soli. Ten byl zjištěn u běžného pečiva – konkrétně u pšeničného rohlíku soleného, který obsahoval 1,83 g/100 g. „Tento rohlík byl posypán hrubou solí, což zvyšuje celkový obsah soli,“ říká Brát. Obyčejný rohlík dopadl lépe a s téměř hraničním výsledkem 1,19 g/100 g se vešel mezi výrobky, které testem na sůl prošly.

Sůl je sice pro lidské tělo nepostradatelná, ve stravě jí však přijímáme tolik, že nás spíše než její nedostatek trápí její přebytek. Ve spotřebě soli patří Česká republika mezi evropské rekordmany. „Průměrná spotřeba soli se u nás pohybuje přes 13 gramů za den, což je více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je pro dospělé doporučeno denně méně než 5 gramů soli – to je jedna kávová lžička,“ upozorňuje Doc., Ing. Jiří Brát, CSc., člen správní rady iniciativy Vím, co jím a piju.

Čeští muži konzumují 16, 6 g, ženy 10,5 g soli denně. U dětí překračuje konzumace soli doporučené množství již v předškolním a školním věku. Průzkumy jídelníčků těch nejmenších prokázaly, že 80 procent dětí ve věku od 7 do 12 měsíců přijímá o 80 procent více soli, než by mělo. Tím, že si zvykají již od batolecího věku na slanou chuť, vyžadují ji i v dalších letech. Přirozeně si vybírají jídla nadměrně slaná, aby uspokojily své chuťové – naučené potřeby.

   
23.03.2015 - Gastronomie - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [16] ehornych [*]

    Četla jsem článek několikrát, i celou diskuzi. Není mi jasné, jak apelovat na výrobce, aby vyráběli potraviny s nižším obsahem soli, když pro ně to je byznys. Víc soli, delší trvanlivost i případné zarytí ne zcela optimální chuti. Od samotných výrobců asi iniciativa nevzejde. Oni nemají důvod cokoliv dobrovolně měnit. Jak jsem psala, požadavky velkých marketů na potraviny s nižším bsahem soli nejsou, alespoň podle jejich manažerů. To by snad muselo ministerstvo zdravotnictví nebo vláda vydat nějaké nařízení nebo vyhlášku, která by to upravovala. Ale tam tento problém asi nikoho nepálí. Nejsou schopni se dohodnout ani např. o kouření. Tam lítají obrovské peníze v tabákovém průmyslu. Solení je svým způsobem taky závislost. A léčení následků jeho nadměrného používání stojí naše zdravotnictví taky pěkné peníze. Ale proč cpát do lidí proti jejich vůli sůl, tomu nerozumím. Kdo si chce dosolit, ať si poslouží. Kdo nechce, nemá ale volbu.

    superkarma: 0 24.03.2015, 08:34:01
  2. avatar
    [15] SandraAbigail [*]

    Používám sůl minimálně, spíše vůbec a je to tak mnohem lepší než před lety, kdy mi to bylo jedno. Pokud se někomu mé jídlo zdá neslané, může si ho dosolit, ale já už sůl z hotového jídla pryč nedostanu.

    superkarma: 2 23.03.2015, 20:09:23
  3. avatar
    [14] Jandywoman [*]

    Myslím si, že solíme doma tak nějak rozumně, denně vařím, takže to mám docela pod kontrolou, horší je to ale s konzumací uzenin, ... když ony nám od soukromníka tak chutnajíSml15

    superkarma: 0 23.03.2015, 20:00:14
  4. [13] akna [*]

    Měli by si to uvědomit hlavně výrobci,hodně solí

    superkarma: 1 23.03.2015, 17:55:12
  5. avatar
    [12] bezinka [*]

    Sml16 solím málo

    superkarma: 0 23.03.2015, 17:39:07
  6. avatar
    [11] Léthé [*]

    Myslím že solím hodněSml80 A nějak to neřeším.

    superkarma: 1 23.03.2015, 13:16:52
  7. [10] MaVy [*]

    jak mám poznat, že solím hodně?Sml80nebo spíš jak zjistit co je hodně?Sml80dám koření, pak trochu dosolím, ale nevařím dle receptu, tak nevím jestli sůl vlastně nešidím

    superkarma: 0 23.03.2015, 11:56:57
  8. [9] anina4 [*]

    já solím málo,kdo chce může si přisolit

    superkarma: 0 23.03.2015, 10:17:11
  9. [8] Violeta [*]

    Sml69Solím přiměřeně. Prostě nemám ráda přesolené jídlo. A rodinu jsem to naučila.

    superkarma: 0 23.03.2015, 10:14:03
  10. avatar
    [7] Pentlička [*]

    Solím tak, jak mi to chutná. Podle ostatních solím spíš málo. Ale jíst nedosolené jídlo mě nikdo nepřinutí, proč se zbytečně mučit?

    superkarma: 0 23.03.2015, 09:20:39
  11. avatar
    [6] marianaant [*]

    Snažím se solit málo, ale někdy se nadaří.Sml15

    superkarma: 0 23.03.2015, 08:15:11
  12. [5] Roland [*]

    Při vaření solím málo, ale na svém talíři pak dosoluji.

    superkarma: 0 23.03.2015, 08:05:22
  13. avatar
    [4] kaba [*]

    taky solím a myslím, že přiměřeně je málo, protože jinak je to blaf co se nedá jíst.

    superkarma: 0 23.03.2015, 07:58:45
  14. [3] ZdenaZ [*]

    solím opravdu hodně málo kdo chce ať si přisolí

    superkarma: 0 23.03.2015, 07:53:33
  15. avatar
    [2] ehornych [*]

    Nikdy jsem mnoho nesolila a na talíři nikdy nedosolovala. Poté, co jsem skončila na dialýzách se selháním ledvin z důvodu autoimunitního onemocnění mi lékaři zakázali solit úplně a k tomu ještě spoustu dalších dietních omezení. Kdo se o tuto problematiku zajímá mi potvrdí, jaký je problém sehnat potraviny bez soli nebo s nižším obsahem soli. Chodím nakupovat s brýlemi a nákup se stal nepříjemnou nutností, se zdlouhavým čtením etiket. Někde potřebné údaje chybí úplně. U pultu prodavačky většinou obsah soli a dalších mě nedoporučovaných prvků v jídle nevědí. V marketu, kam pravidelně jezdíme na velký nákup, jsem již několikrát mluvila s jakýmsi manažerem a upozorňovala na absolutní nedostatek potravin s menším obsahem soli. Marně. Že prý kdyby byl o ně větší zájem mezi lidmi. Kvůli jednomu člověku se nikdo nebude namáhat. Copak jsem sama, kdo má podobný problém? Divili byste se, kde všude je obsažena sůl. I většina sladkostí ji obsahuje. Zkouším si i péct chleba a pečivo bez soli, ale taky to není ono. Uzeniny , konzervy a hotová jídla - nepoužitelné.

    superkarma: 2 23.03.2015, 05:58:38
  16. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Soli m si, jak chci a jak mi to chutna a vy si s tema radama uz trhnete nohou. Sml24

    superkarma: 3 23.03.2015, 01:11:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme