Vztahy

Mluvím tak, jak mi zobák narostl!

„Hlas lidu, včetně občasných vulgarit, považuji za koření života. Člověk ovšem musí znát míru a zapojit svou sociální inteligenci, aby nevyslovoval prasárny tam, kde se to nehodí.“

(Radim Uzel)

Na slova Radima Uzla jsem si vzpomněla nedávno, když jsem visela u tyče v narvaném metru a spolu s dalšími cestujícími se stala svědkem – nevím, jak to nazvat – namlouvání dvou mladých lidí? I naše mládí mělo, doufám, stejný cíl jako dnešní teenageři – zaujmout osobu, která se nám líbí.

„Ty jsi normálně kokot,“ řekla dívka a dloubla hocha loktem.
„A ty kráva vyjebaná. Byl jsem nachcanej, ti říkám,“ dával si záležet on, aby to vyznělo něžně, a smířlivě si ji k sobě přitáhl. Následné šavlování jazyky už jsem nedala a otočila se do propocené, silonové košile pána visícího za mnou. Cosi nesrozumitelného zafuněl a já se snažila, alespoň v myšlenkách, utéct k Raoulu Schránilovi nebo Oldřichu Novému. Gentlemanům, elegantně upraveným pánům, kteří při namlouvání dámě nosili květiny, pomohli jí do kabátu, otevřeli dveře. Můj zapáchající spoluvisitel mi na cestě k nim neuhnul ani o píď. Už jsem měla jadrné slůvko na jazyku i já.

Fuj, dáma přece sprostě nemluví! I když je pravda, zasnila jsem se na eskalátoru, že trefná vulgarita v pravý čas může vystupňovat zážitek. Ovšem s náležitou dikcí a nadsázkou. V opačném případě působí hrubě, trapně. Míjí se účinkem a může být tou poslední kapkou, která vše znehodnotí.

Připomněla jsem si svou oblíbenou chorvatskou autorku Vedranu Rudan, která se ve své knize Ucho, hrdlo, nůž doslova vyžívá ve vulgárních výrazech, ale ty zde nejsou cílem, jen komunikačním prostředkem k vykreslení reálné situace. „Život balkánské ženy po čtyřicítce prostě není žádný med, všechno stojí tak trochu „za starou bačkoru“, ale to zase není důvod uklidit se do kouta a čekat na důchod. Pěkně hlavu vzhůru, zapálit cigaretu, „kopnout“ do sebe kafe a vyrazit do reality.“ A pak se taky tvrdí, že plně pochopit vulgarismy může jen ten, kdo pronikne do duše osoby, která je vyslovuje. Paradox nastupuje ve chvíli, kdy sprostě mluví elegantní dáma. Pak je to sexy. V nejbohatších kruzích je vulgární mluva výrazem jistého cynismu. Ovšem dívka s umaštěnými vlasy a v ušmudlaných džínách, vyjadřující se vulgárně, je odpudivá.

 

vulgar

Psychologové mají pro nadávky v určitých okamžicích pochopení. I u skutečných dam. Ve stresu jsou ideálním prostředkem, jak ze sebe rychle dostat přetlak, a tím se lépe koncentrovat na další práci. Těžko ta úleva přijde, když si jen tak polohlasně odtušíme: „Jejdanánku, to mně to ale dneska nejde!“

Navíc sprostá slova nám také lépe pomáhají zvládat bolest. Britští vědci v rámci výzkumu ponořili studentům ruce do ledové vody a zjistili, že ti, co mohli nadávat, je tam nechali déle než ti, co museli mlčet.

Ovšem aby vulgarity měly ten správný léčebný účinek, je třeba s nimi zacházet opatrně. Moc se mi líbilo přirovnání k antibiotikům, o kterém jsem se někde dočetla. Vulgarity by se měly používat jen ve výjimečných situacích. Jakmile se stanou každodenní normou, organismus se vůči nim stane imunním.

Čtěte také:

   
10.07.2014 - Láska a vztahy - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [50] Suzanne [*]

    Léthé — #31 Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml67

    Co se týče k pravopisu kritickým komentářů - novináři obecně píší jako čuňata (promiňte mi, kdo ne Sml9) a nejsou zvyklí po sobě opravovat chyby, protože spoléhají na korektora. Jenže ten občas není Sml80 Zde, jak vidno, zafungoval dodatečně, já už jsem článek četla v oku libé podobě.

    Ad vulgarismy - používám je hojně a ráda, ovšem rozlišuji, kdy a před kým je to vhodné. Zajímavé je, že jsem vyrostla v absolutně "slušné" rodině, od svých rodičů jsem slyšela sprosté slovo až téměř v dospělosti a v opravdu vypjaté situaci (říci "a jsme v prdeli", pokud se auto řítí smykem do pole, považuji za příhodné). I moje sestra je velmi slušná. Já jsem pravý opak, mám libozvučnost těch slov ráda. Ale jako nadávky mi vadí, raději je používám tak nějak normálně Sml30

    superkarma: 0 14.07.2014, 11:19:04
  2. avatar
    [49] Suzanne [*]

    Ten počáteční rozhovor mě pobavil Sml30 Jo, kdo chce kam... Sml22Sml30

    Jinak souhlasím Sml22 A hezky napsaný článek.

    superkarma: 0 14.07.2014, 10:48:36
  3. avatar
    [48] Kadla [*]

    slávenka — #43 Jo, už to opravili...

    superkarma: 0 11.07.2014, 16:14:30
  4. avatar
    [47] samecka [*]

    Dudlajlama — #44 monkee — #46 Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52sáááákrakrucifix!!!

    superkarma: 0 11.07.2014, 14:34:18
  5. avatar
    [46] monkee [*]

    samecka — #42 Ty budeš seksi za všech okolností a v každé době.Sml57 I když budeš mít na hlavě prádelní hrnec a budeš stát po kolena v rybníce a bude mha.Sml32

    1. na komentář reaguje samecka — #47
    superkarma: 0 11.07.2014, 09:43:47
  6. avatar
    [45] monkee [*]

    Žulda — #35 Zkus porovnat současný text s komentem myšáka Mickeyho Mickey Mouse — #18, sakraSml58.

    Redakce se pochlapila, většinu chyb opravila (rýmuju tu jako KrokodýliceSml16).

    Díky.

    superkarma: 1 11.07.2014, 09:38:34
  7. avatar
    [44] Dudlajlama [*]

    samecka — #42 ....to si pisSml52, nekteri panove si za tento druh poteseni extra priplaci. Docetla jsem se to v hambate literature od Pascala BruckneraSml58.

    1. na komentář reaguje samecka — #47
    superkarma: 0 11.07.2014, 01:49:08
  8. [43] slávenka [*]

    Kadla — #16 v článku jsem ráno četla Schránil, že by to opravili?Sml80nebo už jsem slepá...

    1. na komentář reaguje Kadla — #48
    superkarma: 0 10.07.2014, 22:56:52
  9. avatar
    [42] samecka [*]

    ...když mluví vulgárně elegantní dáma, je to sexy...když dívka s umaštěnými vlasy, je odpudivá... Je mi 46 a mám na sobě elegantní krajkové prádlo za dva litry. Když teď napíšu, že se asi poseru, budu sexy?

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #44
    2. na komentář reaguje monkee — #46
    superkarma: 2 10.07.2014, 21:46:31
  10. avatar
    [41] MaartinkaH [*]

    peetrax — #40 Marné to je, pravda. Ale trapné? nemyslím si. Každý má jiný názor a jiný pohled na věc. Ale neustálé narážky na mluvu dnešních mladých? sprostě a nevychovaně se vyjadřují i dospělí. Nic víc jsem tím říct nechtěla.

    superkarma: 0 10.07.2014, 20:54:44
  11. avatar
    [40] peetrax [*]

    MaartinkaH — #39 Trefa je osoba kolem sedmdesáti let a zásadně se už k článkům, které jednou komentovala, nevrací, jak jsem vypozorovala. Ale jestli ti to udělalo dobře... Sml24 Ne, že by senioři neměli umět pravopis, ale co předvádíš, je fakt marný, trapný a zbytečný, mládeši. Sml80

    1. na komentář reaguje MaartinkaH — #41
    superkarma: 0 10.07.2014, 19:46:34
  12. avatar
    [39] MaartinkaH [*]

    Trefa — #37 A mně jako 19leté mládeži se dělá špatně z toho Vašeho pravopisu!

    1. na komentář reaguje peetrax — #40
    superkarma: 0 10.07.2014, 18:19:54
  13. avatar
    [38] peetrax [*]

    Žulda — #35 právě proto, že sem chodíš sporadicky. No nic, zkus si najít jiné její články, možná pochopíš.

    superkarma: 0 10.07.2014, 18:04:58
  14. [37] Trefa [*]

    Trefa:kdyz slysim jak mluvi mlades tak my je spatne.

    1. na komentář reaguje MaartinkaH — #39
    superkarma: 0 10.07.2014, 18:04:37
  15. avatar
    [36] Dudlajlama [*]

    Mne prijde clanek docela vtipne pojatySml67. Gramatiku neresim, ona obecne v tisku nejak polevuje a sama obcas po letech zivota "venku" na necem ujedu.

    superkarma: 1 10.07.2014, 17:59:07
  16. avatar
    [35] Žulda [*]

    Chodím sem sporadicky, autorky článků jsou mi šumák, ale tento je napsán vtipně a nevidím nic, co by nebylo stravitelné, ani chyby. Autorka trefně popisuje, jak se naše dětičky baví mimo domov, tam by za to určitě chváleny nebyly,možná i nějaký ten facanec by chytily.(ty dětičky-y- pro rejpaly) Takže autorku článku nechte už sakra na pokoji a radši se zaměřte na téma článku.

    1. na komentář reaguje peetrax — #38
    2. na komentář reaguje monkee — #45
    superkarma: 2 10.07.2014, 14:08:24
  17. [34] Zuza70 [*]

    https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/h...

    superkarma: 0 10.07.2014, 14:05:31
  18. avatar
    [33] marianaant [*]

    V naší rodině mluví sprostě manžel, ale jen když něco dělá a nedaří se, potom dcera ta říká, že mluví sprostě za mně.Sml16

    superkarma: 0 10.07.2014, 14:00:51
  19. avatar
    [32] datura [*]

    gerda — #23 já jsem naopak vděčná slovu prdel, neb se na něm obě mé dcery naučily brilantně vyslovovat R a to jsme to slovo doma nepoužívali, odjakživa neříkám do pr..le, nýbrž do psí boudy Sml30Sml30 eventuelně vzpomenu na Prčice.

    superkarma: 1 10.07.2014, 13:56:27
  20. avatar
    [31] Léthé [*]

    Pentlička — #25Sml2 no právě....ty používáš jako nadávku svatá slovaSml30....nauč se nějaká kolem pohlavních orgánů, to Boha tolik nenaserešSml30Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Suzanne — #50
    superkarma: 2 10.07.2014, 13:39:18

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Mickey Mouse [*]

    gerda — #24 Třeba by stačilo, aby redaktorky povinně přečetly celé dílo Karla Čapka a navrch Kunderu nebo Škvoreckého.

    Většinu chyb v tomto článku vnímám jako výsledek toho, že redaktorka nerozlišuje mezi slovem mluveným a psaným. Jenže zatímco může mluvit tak, jak jí zobák narostl, psát by měla úplně jinak!

    superkarma: 2 10.07.2014, 13:12:19
  2. avatar
    [29] Altamora [*]

    Asi jsem vadná, ale velmi sprostá slova mi neujíždějí. Tedy tak úplně slušná nejsem.  Občas hodně rozčilená řeknu do prčic, hergot fagot krucityrkn, sakra a posílám lidi k Brdičkovům. Jednou jsem zkusila zaklet hůř, ale neulevilo se mi o nic víc, tak proč bych měla mluvit kanálnicky? Sice jsem nevyrostla v kultivovaném prostředí, ale ani moji rodiče moc sprostě nemluvili. Neměli tak omezenou slovní zásobu, aby skoro všechna slovesa nahradili jedním, v češtině fekálním, ve slovenštině pro změnu sexuálním.

    superkarma: 0 10.07.2014, 13:10:12
  3. avatar
    [28] pájinek [*]

    Sml52někdy se nelze těmto výrazům vyhnout....

    superkarma: 0 10.07.2014, 13:00:53
  4. [27] hada [*]

    občas mi taky nějaké to slovo ujede, ale snažím se mluvit slušněSml16

    superkarma: 0 10.07.2014, 12:44:02
  5. avatar
    [26] Pentlička [*]

    A ještě - dovedu pochopit, když někdo ve vypjaté situaci zanadává, ale když někdo používá ta nejhrubší slova v běžné řeči, to je hnus! Měla jsem kdysi takovou vedoucí - vzdělaná inteligentní dáma přes 50, ale řeč jak dlaždič. Vnitřně jsem se vždycky svíjela, když promluvila.

    superkarma: 0 10.07.2014, 12:24:08
  6. avatar
    [25] Pentlička [*]

    Léthé — #19 Když mě ty sprosté výrazy nenapadnou. Nepoužívám jejdanánky, ale třeba krucifix nebo ježišmarjá, což zase může urážet věřícího člověka, to je fakt.

    1. na komentář reaguje Léthé — #31
    superkarma: 0 10.07.2014, 12:20:08
  7. avatar
    [24] gerda [*]

    Mickey Mouse — #18 máš pravdu. Možná ale jenom myslí dopředu a pak to už po sobě nezkontroluje. To se mně osobně často stáváSml30, že při rychlopsaní náhle změním původní nápad, ale už mu nestihnu předešlý text přizpůsobit. Snažím se to ještě kontrolovat, ale někdy odklepnu dřív a pak je to malér....Což ovšem placeného redaktora nijak neomlouváSml15 .Přiznám se, že její články zhruba proletím a pokud najdu myšlenku, tak na ni zareaguju. Jinak je už nepitvám. K čemu taky?Sml80 Beztak sem do diskuse nepřijde a příště to bude to samé v modrém. Vůbec si myslím, že má redakce okurkovou sezónu a po zveřejnění článku už nesleduje ohlasy, natož pak kritické. Jinak by musel šéfredaktor udělat vichr a rozdat pravidla českého pravopisu.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #30
    superkarma: 3 10.07.2014, 12:13:06
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    K úlevě nejlépe poslouží drnčivá slova na "er".Sml58 Zajímavé ale je, že právě ta nejneslušnější slova onu hlásku obsahují.Sml57

    1. na komentář reaguje datura — #32
    superkarma: 0 10.07.2014, 12:06:29
  9. avatar
    [22] Léthé [*]

    Rikina — #20 Sml30Sml52....lze si zlomit jazyk ?

    když já raději sahám do těch kanálních výrazů, tedy když jsem sama. Jinak se snažím kontrolovat a sáhnu jen do slovníku dětí z mateřské školkySml52, anebo když tam mám kidrharanty, tak do svých maďarských zásob.

    superkarma: 0 10.07.2014, 12:05:42
  10. [21] Rikina [*]

    Pak jsem též znávala pána, který používal výraz "do prkýnka borovýho jemným šmirglem hlazenýho" - přičemž každé R muselo patřičně rezonovat, aby kletba byla účinná. Sml57 Jinými slovy ono lze ten stres a bolest a jiné afekty zvládat i bez použití těch nejhrubších kanálních výrazů, a nemusí člověk říkat zrovna jejdanánku. Sml80

    superkarma: 0 10.07.2014, 11:55:09
  11. [20] Rikina [*]

    Kupříkladu takové "krucinálfagothimllaudondonnerwetterkrajcvajcelementtamzavodouvrákosí", to je velmi slušná a vůbec ne vulgární kletba Sml57 to může říct i dáma. Sml22

    1. na komentář reaguje Léthé — #22
    superkarma: 1 10.07.2014, 11:48:48
  12. avatar
    [19] Léthé [*]

    Podle mě žádný jiný jazyk nemá tolik sprostých slov, jako maďarštinaSml30. A některé výrazy jsou opravdu hnusné. Takže já, vyzbrojená slovníkem své matky, která nebyla žádná umaštěná bezdomovkyně, ale vzdělaná dáma pocházející z vyšších kruhů, užívala podobná "antibiotika" tak často, že já se stala vůči nim imunní.

    To že pomáhají odvézt stres, bez antidepresiv jsem již zjistila  a při upadnutí několika vajec na podlahu neřeknu jejdanánku, to se mi tedy nepovedlo...ale pořádně si od plic zanadávámSml31....již tedy česky.

    1. na komentář reaguje Pentlička — #25
    superkarma: 1 10.07.2014, 11:30:04
  13. avatar
    [18] Mickey Mouse [*]

    gerda — #10 Styl paní Novotné nelze označit za květnatý. Spíše bych jej nazval "pokroucený". Některé věty vůbec nedávají smysl a je potřeba hodně fantazie, aby čtenář pochopil, co autorka chtěla napsat (ale napsala něco jiného).

    Také je mi nepříjemný způsob, jakým paní Novotná zachází s českým jazykem. Např. jen v posledních odstavcích:

    - ... autorku ..., které ..., ... vyžívá (správně ...autorku ..., která se ..., ... vyžívá)

    - ... pochopit vulgarismy můžeme jen ten ... (správně ... pochopit vulgarismy může jen ten ...)

    - Paradox nastupuje ve chvíli, kdy sprostě mluví elegantní dáma, tak je to sexy. (Poslední věta není správně připojena - "tak" není spojka. Co chtěla autorka říci? A přesto je to sexy? A proto je to sexy? Také je to sexy?) 

    - ... ti, co mohli ... (správně ... ti, kteří mohli ...)

    - ... přirovnání ..., o kterém ... (správně ... přirovnání..., které ... )

    1. na komentář reaguje gerda — #24
    2. na komentář reaguje monkee — #45
    superkarma: 5 10.07.2014, 11:10:55
  14. avatar
    [17] gerda [*]

    Schánil a Schránil  - to si lidi pletou odjakživa. Bylo by možná fajn připomenout, že měl dceru, a ta se v zahraničí živila jako čarodějnice!Sml16

    superkarma: 0 10.07.2014, 10:48:49
  15. avatar
    [16] Kadla [*]

    slávenka — #11 Nejde o Raoula nebo Raula, ale o to, že se jmenoval Schránil a ne Schánil. Sorry, ale mě teda chyby a překlepy z míry vyvádějí.

    1. na komentář reaguje slávenka — #43
    superkarma: 3 10.07.2014, 10:45:27
  16. [15] prototype [*]

    Sml80

    superkarma: 0 10.07.2014, 10:18:08
  17. [14] theplana [*]

    Někdy poslouchat mladé, je skutečně odvaha.

    superkarma: 0 10.07.2014, 10:17:50
  18. avatar
    [13] Dimsy [*]

    Taky mluvím tak, jak mně zobák narost. Jen rozdíl asi bude v tom, že rostl od šedesátých let a nejsprostší slovo, které moje maminka vypustila z úst bylo "doprkvančic". A táta snad před námi neřekl ani to, neb u nich se sprostě nemluvilo. A to byl jeho otec námořník. Takže já jsem z rodiny nejsprostší, protože občas požiju při vypjatých situacích slovo "do pr..le!".Sml22

    superkarma: 0 10.07.2014, 10:14:05
  19. avatar
    [12] monkee [*]

    slávenka — #11 Nějaký překlep by mě už nerozhodil.Sml23Sml24

    gerda — #10 V květnatém stylu vypadávají slova, deformují se stylistické vazby, no prostě no comment.

    superkarma: 0 10.07.2014, 10:13:01
  20. [11] slávenka [*]

    monkee — #7 Raoul nebo Raul- to je přece správně.. a těch pár čárek..mně se článek p. Novotné líbilSml80Sml58

    1. na komentář reaguje monkee — #12
    2. na komentář reaguje Kadla — #16
    superkarma: 0 10.07.2014, 09:40:16
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    Kadla — #8 nene, tentokrát je myšlenka jasná. Květnatý styl jako poznávací znamení zůstává, ale to není chyba, když se použije jaksepatří.

    1. na komentář reaguje monkee — #12
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #18
    superkarma: 0 10.07.2014, 09:33:59
  22. avatar
    [9] Pentlička [*]

    Nesnáším vulgarity, vždycky, když někdo řekne sprosté slovo, tak mě píchne v břiše. Asi se na mně podepsala výchova v rodině, moji rodiče v životě vulgarismus nepoužili a já jsem až do asi 4. třídy nevěděla, co některá sprostá slova znamenají. Jenže v dnešní době mluví vulgárně každý. Jsem prostě rarita.

    superkarma: 1 10.07.2014, 08:47:05
  23. avatar
    [8] Kadla [*]

    monkee — #7 A Raoul SCHRÁNIL se dozajista v hrobě obrací nad tím překlepem v jeho jméně...

    Pro mne byl dnešní článek paní Novotné stravitelnější než jindy. Nebo že bych si už zvykala na její podivný styl? Sml30

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    superkarma: 0 10.07.2014, 08:46:48
  24. avatar
    [7] monkee [*]

    Ufff, tak jsem to přetrpěla, použila jsem jen rouhačské Ježíšikriste. U článku mě udrželo jen to téma. Dalo to hodně úsilí pochopit nejednu pasáž. Ale tuhle autorku opravdu nedávám, podle slohu patří do školních škamen. Chyby ať si dohledá sama, mně došla motivace vypisovat je tady. Howgh!!!

    1. na komentář reaguje Kadla — #8
    2. na komentář reaguje slávenka — #11
    superkarma: 2 10.07.2014, 08:43:31
  25. avatar
    [6] helikoptera [*]

    snažím se nemluvit příliš sprostě - max řeknu že je to v pr... nebo tak ale označení č...k a p..a a podobně bych z úst nevypustila. Taky často slyším, jak tak mluví malé děti, ovšem kolikrát v obchodě slyším, jak jsou schopni rodiče nadávat svým dětem - když jim na veřejnosti řeknou ty z..de zasr...j, tak pak je napováženou, odku to ty děti mají...

    superkarma: 0 10.07.2014, 08:18:14
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    to ještě nic nebyloSml22

    superkarma: 0 10.07.2014, 07:57:19
  27. [4] ruzka [*]

    nedávno jsem šla pro vnučku do školy a při čekání jsem chtě nechtě poslouchala jak kluci ze druhé třídy hrají soutěž o nejsprostší slovo

    superkarma: 0 10.07.2014, 07:43:51
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    gerda — #2 "ví vůbec, co povídají" - tak to mělo být, žduchá do mě kočka a to je pak těžké, soustředit seSml52

    superkarma: 0 10.07.2014, 07:33:32
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    Hezký článek, přichází ve vhodnou dobu. I já kolikrát žasnu, co všechno jsou lidé schopni vypustit z úst. Šokuje to hlavně u děvčátek. To si kolikrát řeknu "ví, co vůbec povídají?". A k tomu kokotovi...možná už jsem se o té knize zmínila, ale přes svůj název je velice vtipná a chytrá. Však ji napsal lékař a má i pokračování. První díl "Dost bylo kokotů" vřele doporučuju. Poznáte tam hodně lidí. Kokoti jsou prostě blbci, rozdělení do kategoriíSml52

    1. na komentář reaguje gerda — #3
    superkarma: 1 10.07.2014, 07:32:40
  30. [1] mospika [*]

    Sml22Sml16

    superkarma: 0 10.07.2014, 07:10:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme