Pacienti s ledvinovými kameny znají svůj problém velmi dobře. Podle známých zjištění by měl jejich jídelníček obsahovat co nejméně vápníku.

Důvod? Přibližně 70 % hmoty kamenů tvoří směs zvaná kalciumoxalát, a právě proto je nutné dostávat z těla tyto látky co nejrychleji, aby se zde nemohly usazovat. Řešením je vypít denně až tři litry tekutin. Nejlepší jsou zeleninové a ovocné neslazené šťávy (zředěné), bylinkové a ovocné čaje a hlavně voda.

Na základě nejnovějších poznatků však už dnes neplatí tak striktní zákaz pití mléka a vyloučení konzumace sýrů a dalších mléčných výrobků. Ty totiž na sebe ve střevech vážou větší množství kyseliny oxalové a snižují tak její obsah v moči, což brání tvorbě ledvinových kamenů.

Vědci v USA zjistili, že strava s větším obsahem vápníku je spojena s menším výskytem kamenů než potraviny obsahující méně kalcia. 100 až 800 miligramů vápníku denně tedy chrání před osteoporózou i před kameny.

Dokázali byste vyjmenovat potraviny, podporující svým složením tvorbu ledvinových kamenů? Víte, z čeho vznikají jejich „bratříčci“, žlučové a močové kameny?

Reklama