Kašmír, pašmína a šáhtúš zahřejí.

Jednou z věcí, kterou v chladných dnech oceníte, je kašmír. Tato látka z Asie patří k nejjemnějším přízím! Kašmírská příze je velice ceněna nejen pro svou lehkost a jemnost, ale především i proto, že je velice teplá. Druhy kašmírské vlny jsou celkem tři a liší se od sebe kvalitou i podle zvířete, z něhož se získává. 

Kašmír
Kašmír se dostal do Evropy počátkem 19. století. Jeho vlákna, ne silnější než 20 mikronů, pocházejí z jemného chmýří kašmírské (tibetské) kozy. Vyčesávání se provádí ručně a vlákna musí pečlivě očištěna od hrubé vrchní srsti. Kašmír se pak používá k výrobě šálů či vysoce kvalitních pánských i dámských obleků, kostýmů a plášťů.

Pašmína
Pašmína, starý perský výraz pro vlnu, je ušlechtilá forma kašmíru. Její vlákno se získává též z nejjemnějšího chmýří kašmírské kozy, především pak z tibetské horské kozy, která žije v Himálajích ve velké výšce a produkuje proto obzvláště jemné chmýří jako ochranu proti extrémně nízkým teplotám. Jedna koza poskytuje pouze přibližně 50 g vhodného chmýří ročně! Pašmínu často na trhu zakoupíte v kombinaci s jistým podílem hedvábí, což zvyšuje její pevnost a jemnost. Z pašmíny se vyrábějí především šály, ale také přehozy nebo sukně.

Šáhtúš
Šáhtúš je úplně nejjemnější kašmírskou přízí! K nám se dostal až v 90. letech 20. století. Oblíbené jsou šály, označované často jako královský šál. Jeho vlákno je tenké jen kolem 11 mikronů, tedy daleko tenčí nežli kašmír nebo lidský vlas. Problematické u šáhtúše je, že tibetskou antilopu, z jejíž srsti se surový materiál získává, se nepodařilo zdomácnět. Aby se získala její srst, musí být tato antilopa zabita. Ke zhotovení jednoho šálu je třeba srsti z přibližně pěti antilop. Kvůli tak krutému způsobu získávání tkaniny byla tibetská antilopa zařazena mezi ohrožené druhy a výroba šáhtúšu zakázána.

Bohužel, i přes mezinárodní zákaz výroby i prodeje se šáhtúš dále vyrábí. Na černém trhu obnáší cena jednoho normálně velkého šálu kolem 5000 dolarů.

Máte doma něco z kašmíru?
Nebo přehoz z pašmíny?
Jak se vám nosí?

 

Reklama