Rodina

Místo příprav na Vánoce pohřeb dcery

Okolo Boženy (60) chodí každý po špičkách. Je vůbec taktní přát jí hezké Vánoce a šťastný Nový rok, když jí před čtrnácti dny zemřela dcera (38)? Je slušné se jí ptát, jak se má, když v jejích očích vidíte bolest a slzy?

pohřeb

Je to hloupá situace. Ženské kolem ní se baví o pečení cukroví, nakupování dárků a řeší předvánoční „starosti“, a ona se na Vánoce vůbec netěší. Budou nejsmutnější v jejím životě. Co může být pro matku horšího než se dívat do hrobu svého dítěte? To si asi nikdo nedokáže představit.

Její dcera dva roky statečně bojovala se zákeřnou nemocí, ale před čtrnácti dny svůj boj prohrála. V pouhých osmatřiceti letech. Ještě stačila zaopatřit své děti (17 a 14 let) a předat je do péče své sestře, aby mohla odejít v klidu. Ptáte se, co na to jejich otec? Aby toho neměla málo, její manžel je alkoholik a budižkničemu, který by veškeré peníze na děti probendil po hospodách a na automatech.

A tak když se dověděla, že nemá šanci svou nemoc porazit, dohodla se s mladší sestrou a babičkou, že se o děti postarají.

Poslední dny už skoro nevnímala, mluvila z cesty a její odchod byl svým způsobem vysvobozením. Pro ni i celou rodinu.

Smrt je pokaždé smutná, kdykoliv v roce, ale před  Vánocemi, kdy se rodiny scházejí, obdarovávají a jsou si blízko, je snad ještě smutnější.

S Boženou všichni soucítí a zároveň se jí tak trochu straní. Vždycky byla veselá a energická ženská, teď je pohublá, zamlklá a v očích jí vidíte nezměrné utrpení, kterým si prošla. Není se čemu divit, ale o čem s ní mluvit?

Jak jí popřát veselé Vánoce a šťastný Nový rok?

   
19.12.2011 - Rodina - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [84] holčice [*]

    To je moc smutné

    superkarma: 0 07.03.2013, 12:03:29
  2. avatar
    [83] tomáš [*]

    Čeká nás to..kolegyni v práci přesně 24.12. zemřel po delší nemoci manžel. Snad jí dokážeme být oporou... Je velice milá, ochotná, účastná - všem by se rozdala...Jen o té své bolesti se nedokázala skoro bavit. A to navíc před rokem zemřela její sestra-dvojče. Na podobné zdravotní příznaky,které řeší i ona sama...Sml80

    Spoustu bolesti prožila i moje mladinká neteřinka. V létě po předčasném porodu ztratila svoje první děťátko. Zasáhlo nás to všechny, moc..Sml50

    Sešli jsme se velká rodina, o vánocích.Přišel i syn s roční dceruškou (má narozeniny 24/12). Její přítomnost byla  léčivá - dětčky jsou  sluníčkaSml22.

    Osud si nevybíráš, ale život je právě teď a tady - krásný i krutý. 

    superkarma: 0 29.12.2011, 14:42:27
  3. avatar
    [82] peetrax [*]

    florbal — #79 Sml79Sml48

    superkarma: 0 20.12.2011, 11:27:04
  4. avatar
    [81] ondrasek74 [*]

    Nejsmutnější je, když rodiče pohřbívají své dítě, to by nemělo být.

    superkarma: 0 20.12.2011, 04:35:35
  5. [80] genduna [*]

    florbal — #79Sml79 smutné, moc smutné Sml79

    superkarma: 0 19.12.2011, 23:36:19
  6. avatar
    [79] florbal [*]

    Ano,je to to nejhorší,co může v životě matku potkat,dívat se do hrobu svému děcku.Je to hrozné,když dítě zžírá nemoc,tak nějak trochu má v mysli,že to nemusí dopadnout dobře,ale doufá,do poslední chvíle.

    Jako blesk z čistého nebe zasáhne smrt náhlá,bez varování,tragická.Syn v 36 letech,jako pilot,instruktor nasedl k předposlednímu letu a už se nevrátil.Srazily se dvě stihačky a ..zhasla jeho svíčka.Bylo to tím strašnější,že byl zdravý a plný elánu...Je to 12 let,ale bolest trvá,nejhůř se cítím o Vánocích.Snad nejhorší bylo pro mně,že lidé kolem mně chodili po špičkách,skoro jako by se báli se mnou mluvit.Není to dobré,protože život jde dál....

    1. na komentář reaguje genduna — #80
    2. na komentář reaguje peetrax — #82
    superkarma: 0 19.12.2011, 23:16:11
  7. avatar
    [78] nugyna [*]

    v tuhle chvili zrovna nejde rozveselit dotycnou osobu. Je to moc smutne, kdyz nam nekdo odejde..o to vic, kdyz prezijeme sve deti. Ale jsou tu vnoucata a pro ne musite zit! Rika se...kdyz zemre maminka, zemre vse. Bohudik toto ja jeste neznam, ale vzit se do toho umim velice dobre... mam strach z toho osudneho dne.Sml15..Nemohu nic jineho, nez poprat hodne sil k zvladnuti teto situace..chce  se mi z toho hodne plakat.

    superkarma: 0 19.12.2011, 21:53:09
  8. [77] jerenika [*]

    ..přímo našemu sousedovi umřela manželka na Štědrý den, takže víme, jak je to pro něj, rok, co rok bolestné Sml15

    ..ale nestraníme se ho, naopak...

    superkarma: 0 19.12.2011, 20:35:22
  9. avatar
    [76] ekleinovka [*]

    Tohle me dojímá pořád - naše rodina je Vánocemi postižená - oba rodiče před Vánocema zemřeli,navíc beze stopy zmizel nejstarší syn - těžko radit,prošla jsem peklem a nikdy se z toho nedostanu,vánoční čas - smutný čas....

    superkarma: 0 19.12.2011, 20:17:50
  10. avatar
    [75] Kuře [*]

    borovice — #55 Souhlasím. Lidé se často těch smutných "bojí". když mi umřel táta, tak se pár lidí dokázalo zachovat krásně, dali najevo, že chápoumůj smutek, zeptali se, jak se cítím, co děti... A nejúžasnější byl můj šéf. Řekl mi, že chápe, že nechci být doma, ale že když se budu chtít v práci jít vybrečet, nebo o tom smutku s někým mluvit,  že můžu jít k němu. Využila jsem to a moc mi to pomohlo.

    Takže dneska si moc vážím těch, kdo nabídnou pomoc, nevnucují ji, ale prostě stojí opodál a JSOU.

    superkarma: 0 19.12.2011, 18:56:12
  11. avatar
    [74] reditelka [*]

    Složité téma, těžké... Vím o tom své.

    superkarma: 0 19.12.2011, 18:45:41
  12. avatar
    [73] Bugy [*]

    peetrax — #59 Ano,  tak by to mělo být, napsala jsi to správně.

    superkarma: 0 19.12.2011, 18:36:58
  13. avatar
    [72] Bugy [*]

    Moc smutné.

    Ano, člověk se nechce na tragické téma bavit a má ohledy, aby nebodal do rány a zbytečně nepřipomínal tu událost.

    Všichni, kdo prožili tyhle těžké chvíle říkají, že je třeba  o té situaci mluvit. Když se potkají a nevíme co hned říct tak alespoň obejmout. A slova - "já tuším, že je to moc těžké a nic teď není jako dřív. Hodně sil."

    Neříkat: "já vím jak ti je."

    To není pravda. Mně známá po úmrtí dcery řekla, že je to horší, než si umím představit!

    superkarma: 0 19.12.2011, 18:31:00
  14. [71] free [*]

    nevrlab — #69 Jenom to prostě přežij.  Jsem s tebou.

    superkarma: 1 19.12.2011, 18:09:41
  15. [70] free [*]

    Je jedno, jak dloho před vánocemi vás opustí milovaná osoba.  Pro mě vánoce taku znamenají velký smutek. A to jsem je měla vždycky tak ráda.  Manželovi problémy začaly taky o vánocích. Začalo to obyčejnou bolestí hlavy, ještě se šel na štědrý den vyvětrat se psem. Na Štěpána už nemohla bolestí vydržet. Hned další den jsem ho pracně dotlačila k doktorovi... ztrácel smysl pro čas a orientaci. Den vyšetřování a už jsem ho doprovázela houkačkou do brněnské nemocnice.  Byli jsme tak vystrašení a zmatení.  On všem opakoval, že večer ale se mnou musí do divadla. Jeho jediný dárek byly vstupenky na Romea a Julii.  Namísto toho mu provrtali do lebky díru, aby uvolnili přetlak..... první pracovní den v novér roce nás čekala operace mozku, následovalo celoroční léčení abychom se dočkali posledních společných vánoc. Nejsmutnější, co sem mohla zažít.... a už se mi to zas vrací.  Loňské jsem přečkala díky dětem a ty nastávající???  Jenom při psaní mi hrnou slzy. 

    A já hlavně chtěla psát na výše uváděné téma.  Víc než celá rodina, která se nás bála navštívit a navzdory slibům po pohřbu, jak mi budou pomáhat, se tak nestalo. Bohužel. Mi daleko víc pomohli kamarádi z divadelního souboru, terého byl manžel taky členem. Nejenom, že zařídili potřebné kolem pohřbu, ale třeba tím, že za mnou děvčata zašla na kávu, nebo poslala SMS, že jsou s dětmi v parku, ať hned přijdu, přinesli buchtu.  Když jsme spolu seděli v čajovně a mě začaly téct slzy, nechali mě a nekomentovali nic.

    superkarma: 0 19.12.2011, 18:06:59
  16. avatar
    [69] bonebo [*]

    Moc dobře vím jaké to je ztratit někoho blízkého. Já jsem loni 27.12. odvezla manžela s oboustraným zápalem plic do nemocnice a 16.ledna 2011 zemřel v 59. letech. 23. ledna 2011 bychom byli spolu 40 let. Manžel měl nemocné plíce. Teď se moc bojím jak prožiji první Vánoce bez něj. Vůbec mě nebaví nic chystat ale budu se snažit alespoň kvůli dcerám a vnoučatům. Nikomu bych to nepřála a zvláště když přijdete o svoje dítě.

    1. na komentář reaguje free — #71
    superkarma: 0 19.12.2011, 17:55:58
  17. [68] erarigi [*]

    úplně mě z toho příspěvku mrazí...

    superkarma: 0 19.12.2011, 17:10:50
  18. [67] magic11 [*]

    Hrozné, když nás opustí někdo blízký. Natožpak v době kolem vánoc. Paní se alespoň podařilo zabezpečit děti, ale i tak je to hrůza.

    superkarma: 0 19.12.2011, 17:04:35
  19. [66] ova9 [*]

    kruty osud, nesmiritelny ..........ani pomoc druheho bolest nad ztratou kohokoli milovaneho neztisi,,,,,,,,

    superkarma: 0 19.12.2011, 16:54:04
  20. [65] doginka [*]

    Těžko radit, snad nabídnout pomocnou ruku.

    superkarma: 0 19.12.2011, 16:41:21
  21. avatar
    [64] maje [*]

    můj otec zemřel 8,12. a pohřeb měl 13.12. babička (jeho matka) byla u něj, když dostal infarkt. ona se na něj dívala a pak mu - společně s mou matkou - zařizovaly pohřeb. od té doby jsem nesnášela vánoce. falešné úsměvy a předstírání klidu a pohody. do té doby, než se sestře narodil syn. když jsem ho viděla rozzářeného, tak to bylo nádherné zavrzpomínání na to, jak i já svátky milovala. pak jsem se odstěhovala ke svému muži a opět mi to přišlo jako  trapná parodie. ale od té doby, co se nemůže dočkat ježíška moje dcera, je opět miluji.

    a paní nepřát nic z toho. nabídnout (a dodržet) rameno k vyplakání, srdce k vyslechnutí a čas na utření jejích slz.  TO opravdu člověk potřebuje.

    superkarma: 0 19.12.2011, 15:32:54
  22. [63] daninec007 [*]

    před 20lety přesně na štědrý den zemřela moje nedonošená sestřička,jsem ale šťastná že to tehdy nebyla moje maminka........je to velmi smutné,už týden myslím na děti mé kamarádky a kamaráda oba 32let, letos na jaře oba zemřeli na rakovinu,je mi z toho smutno...Božence přeji aby byla statečná a našla v sobě sílu a dokázala dávat radost těm kteří ji mají rádi.

    superkarma: 0 19.12.2011, 15:31:43
  23. [62] járuš1 [*]

    V úterý mi umřel na rakovinu strýc (63), bylo to vysvobození od bolesti, horší je, když umře někdo tak mladý.

    superkarma: 0 19.12.2011, 15:00:53
  24. avatar
    [61] femme [*]

    nedovedu si představit nic hroznějšího, než přežít své vlastní dítě Sml13

    superkarma: 0 19.12.2011, 14:52:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] babicka11 [*]

    smutné, jedině se paní zeptat a nabídnout jakoukoliv pomoc...

    superkarma: 0 19.12.2011, 14:47:56
  2. avatar
    [59] peetrax [*]

    Ze své zkušenosti vím, že je i vhodné se citlivě zajímat, jestli pozůstalí nepotřebují nějakou praktickou pomoc. I kdyby šlo jen o přivezení nákupu nebo vyvenčení psa...

    Vzpomínám si, že když před desíti lety kamarádce tragicky zemřela 14tiletá sestra, šly jsme spolu na VZP odevzdat její kartičku pojištěnce Sml15, vyslechla jsem ji, objala na pohřbu... jsou to maličkosti, ale jsou důležité.

    1. na komentář reaguje Bugy — #73
    superkarma: 0 19.12.2011, 14:42:59
  3. avatar
    [58] peetrax [*]

    Karo Líná — #5 nevím, jak dlouho sem chodíš, ale vánoční soutěž tu bývá každoročně /nechci se plést, možná i velikonoční?/. Někdo se tím čílí, já ploštěnky ignoruju. Sml24

    superkarma: 0 19.12.2011, 14:36:48
  4. avatar
    [57] Makova_panenka [*]

    je to hrozné. rodiče by neměli přežívat své děti, takhle to není přirozené, ani si nedokážu představit tu bolest Sml13

    superkarma: 0 19.12.2011, 14:33:35
  5. [56] sedmikráska [*]

    átéčko — #24 naprosto souhlasím, zažívám to sama, před půl rokem mi zemřel manžel na zhoubnou zákeřnou nemoc a je to stále velmi těžké se stím vyrovnat, nikdy už to nebude jako dřív, ale ten druhý to pochopí, až když je sám v této situaci, nikdy jindy to nepochopí a nebo jenom minimum lidí to pochopí

    superkarma: 0 19.12.2011, 14:27:32
  6. avatar
    [55] borovice [*]

    cilani — #38 Lidi často neumí reagovat empaticky a radši se člověku, kterému se přihodilo něco zlého, vyhnou. Poznala jsem to sama, když mi umřel manžel. Pár lidí se mi vyhýbalo, protože nevěděli, jak mají sami reagovat, tak se radši tvářili, že mě nevidí...Podle mě je nejlepší dát najevo nevtíravou účast a pak se zařídit podle situace, někdo chce o tom zlém a smutném mluvit, někdo ne a radši ocení věcný a praktický přístup nebo odstup. Přát paní Boženě hezké svátky je podle mě naprosto necitlivé, hezké teda určitě nebudou. Spíš jí říct, že čas zmírní všechny bolesti, i když je nezahojí úplně.

    1. na komentář reaguje Kuře — #75
    superkarma: 0 19.12.2011, 14:04:30
  7. [54] kajinek [*]

    moc smutné, taky mě umřel tatínek na rakovinu, je to 12 let, ale pořád jsem se s tím nesmířila

    superkarma: 0 19.12.2011, 13:45:44
  8. avatar
    [53] honzik101 [*]

    znám, bohužel

    superkarma: 0 19.12.2011, 12:36:32
  9. avatar
    [52] navia [*]

    Je to smutné. Ale pokud jak je psáno v článku to bylo vlastně vysvobození, tak prostě život je občas hodně smutný.

    Jak bych se zachovala - kdyby byla paní Božena nějaká "známá od vidění" tak bych ji asi neříkala nic. Pokud by to byla spolupracovnice nebo kamarádka, tak bych ji asi objala a řekla, že jí přeju aby vánoce byly klidné a že kdyby cokoli potřebovala ať dá vědět. Nebo by jí ty ženské z práce mohli třeba nabídnout, že jí přinesou každá trochu cukroví aby nemusela péct - z toho článku to vypadá, že asi bude slavit vánoce s vnoučaty. Pro ně to budou taky příšerné vánoce.

    superkarma: 0 19.12.2011, 12:30:11
  10. [51] Zuza70 [*]

    Moc smutné.Sml79

    superkarma: 0 19.12.2011, 12:29:29
  11. [50] tinkib [*]

    Sml79 smutné

    superkarma: 0 19.12.2011, 12:14:00
  12. avatar
    [49] ladouch [*]

    My jsme tuto situaci zažili přede dvěma roky, kdy mojí sestře tragicky zemřela dcera ve svých 33 letech, teď už žádné vánoce nejsou jako dřív, vždy je tam smutek.

    superkarma: 0 19.12.2011, 11:55:18
  13. [48] sludka [*]

    Bohužel vánoce ji budou pořád připomínat smutné dny.

    superkarma: 0 19.12.2011, 11:54:11
  14. [47] genduna [*]

    moc smutné

    superkarma: 0 19.12.2011, 11:35:21
  15. avatar
    [46] vlaďuš [*]

    Upřímnou soustrast.

    Já to zažila, táta, který mě a bráchu vychoval sám, mi umřel 18.prosince na svoje narozeniny po týdnu nemoci naprosto nečekaně. Je to už 15 let,ale stejně od té doby mám o Vánocích smíšené pocity.

    superkarma: 0 19.12.2011, 11:29:44
  16. [45] Bébéčko [*]

    To je smutné, ale bohužel, takový je život. Nechtěla bych to nikdy zažít. Rodiče by neměli přežít své děti!

    superkarma: 0 19.12.2011, 11:13:52
  17. [44] myska1 [*]

    to znám...........otčíma jsem nedávno pochovala..........Sml15

    superkarma: 0 19.12.2011, 10:50:01
  18. avatar
    [43] lorja [*]

    Jedině paní Boženě nabídnout pomoc.Víc asi udělat nejde.Těžké to budou mít i děti její zemřelé dcery.

    superkarma: 0 19.12.2011, 10:33:12
  19. avatar
    [42] rusalka2008 [*]

    Není nic horšího v životě než ztratit dítě... Sml15

    superkarma: 1 19.12.2011, 10:09:11
  20. avatar
    [41] rusalka2008 [*]

    Mé kamarádce zrovna zemřel 15letý syn, spolužák mých dětí a to žádná slova útěchy nestačí  Sml80 a už vůbec ne přání šťastných a veselých... Sml13

    superkarma: 0 19.12.2011, 10:03:10
  21. avatar
    [40] hubajda [*]

    Me kamaradce zemrela maminka take pred vanocema a dva roky na to jeste tchyne. Clovek musi toho druheho hodne poslouchat a nechat ho vymluvit ci vyplakat pak se trosku udela lip nebo ho pevne obejmout

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:57:24
  22. avatar
    [39] catcat [*]

    mluvit, mluvit , mluvit a pozorně poslouchat a obejmout,... vím o čem mluvím, před 14 dny našli příteli velmi závažné onemocnění. A vzhledem k tomu, že nežije tady, musím spoléhat jen na počítače a telefony a to se taky vždycky nepotkáme...Sml79

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:47:21
  23. [38] cilani [*]

    Koukám, že okolí je docela zabedněné. Měli by se zajímat, jak to paní zvládá, jestli nepotřebuje pomoc, obejmout ji, začít řešit, jak to udělat, aby děti vše zvládly. Přece jde o to, aby paní psychicky podpořili, objali a nechali ji vyplakat se a pomalinku se s tím naučit žít. Jestli jsou schopní se svému blízkému vyhýbat, protože jej potkalo něco zlého a on není tak veselý a výmluvný jak byli zvyklí, jsou to kámoši na baterky. Tady podle mě nejde o to, jak popřát vše nej k Vánocům, ale podpořit paní a pomoct jí to překonat. S tím se člověk jen tak nevyrovná - vidím to na přítelově babičce, která svou dceru viděla umírat, ale naučí se s tím žít. 

    1. na komentář reaguje borovice — #55
    superkarma: 1 19.12.2011, 09:46:24
  24. [37] MagdalenaKar [*]

    z vlastní zkušenosti vím, nepřát je to ještě víc bolestivé, nechat vyplakat a každý se s bolestí vyrovnává jinak až bude mít sílu sama se vypovídá..... je to smutné

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:29:34
  25. avatar
    [36] Věrulinka [*]

    kobližka — #32 Sml22 pevným objetím, řekneme všechno Sml22Sml67

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:27:53
  26. [35] eri368 [*]

    Úprimnú sústrasť pani Boženke. Smrť je, rovnako ako narodenie, súčasťou života... aj keď z narodením sa zmierujeme ľahšie ako so smrťou. Prajem jej hodne síl na prekonanie tohto obdobia.

    superkarma: 3 19.12.2011, 09:25:35
  27. [34] Saritka [*]

    Je to tragedie, mamince umřela dcera a syn , mí sourozenci, je úplně jedno který měsíc to je, ale o vánocích si na ně nejvíc vzpomeneme.Sml22

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:23:05
  28. [33] Fofo [*]

    No, není to jednoduchý. Taky jsme měli týden před Vánoci pohřeb, to když zemřela moje babička. Byly to pro mojí mámu ty nejhorší Vánoce a vůbec čas - babička byla pouhé 2 měsíce v důchodu. Ale čas všechny rány zhojí. Moje kolegyně je teď moc nemocná a vyhlídky nemá skoro žádné, ale ptát se, jak se má, to by mě nikdy nenapadlo - jak se takový člověk asi může mít. Spíše nabídnout pomoc nebo povzbuzení, nic jiného se asi dělat nedá.

    superkarma: 0 19.12.2011, 09:07:41
  29. avatar
    [32] kobližka [*]

    Je to velmi těžké.Jak pro samotnou paní Boženu,tak i pro její okolí.Neví,jak se k ní přiblížit,jaká zvolit slova.Tohle je opravdu náročné i pro všechny kolem - známé,kamarády,příbuzné....Člověk by tolik chtěl potěšit,ale bojí se,aby řekl správně,to,co cítí.Někdy je víc jen vzít pozůstalého do náruče a pevně obejmout....mladí lidí by neměli umírat a před Vánocemi už vůbec nikdo.

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #36
    superkarma: 0 19.12.2011, 09:06:40
  30. [31] jithule [*]

    no určitě bych se neptala jak se má. Je to bolestivé, smutné, ale bohužel takový je život

    superkarma: 0 19.12.2011, 08:54:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme