.

Ministr školství Chládek: Velká část studentů nemá na střední škole co pohledávat

Novinky

Ministr školství Chládek: Velká část studentů nemá na střední škole co pohledávat

„Náklady na jednotné přijímačky jsou výrazně nižší než náklady na státní maturitu,“ obhajuje ministr školství Chládek svůj záměr spoustit jednotné přijímací zkoušky na střední školy už v roce 2016.

Velká čast studenstva nemá na středních škole vůbec co pohledávát, je proto nutné nastavit síto, které školy pročistí, je přesvědčen ministr Chládek. Tímto krokem chce zabránit tomu, aby se na výběrové školy dostávali i žáci, kteří nemají studijní předpoklady. Stát totiž dotuje i soukromé a církevní školy a některé školy nabíraly uchazeče i bez přijímaček, aby dosáhly na větší dotace od státu.

Jednotné testy z matematiky a českého jazyka budou tedy platit pro všechny. Ředitelé škol si však podmínky upravit, zvýšit náročnost, přidat další předměty.

skola

Přijímačky by zhruba z poloviny měly tvořit úlohy s otevřenou odpovědí a měly by ověřit, jak žáci zvládli učivo základní školy.

Ředitelé škol se k uvedenému návrhu staví kladně. Z průzkumu provedeném na více než 3600 základních a středních školách vyplynulo, že s jednotnými přijímačkami souhlasí přes 94% ředitelů ZŠ a téměř 76 % na SŠ.

Jako každý návrh má své zastánce i odpůrce - ani tento není vyjímkou. Podle Václava Klause mladšího, bývalého ředitele soukromého gymnázia PORG, jeden jediný test bez možnosti opravy bude rozhovat o přijetí na maturitní obor.

   
05.08.2014 - Redakční novinky - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. [16] Lisa11 [*]

    Ale státní maturity měly být zavedeny až v době, kdy studenti, kteří se dostali na školy na základě státních přijímaček, se dostanou k maturitě. Takto se na střední školu dostal skoro každý. Kdo se dostal až do čtvrtého ročníku a nezvládl státní maturitu, tak má základní vzdělání. Jsou to čtyři ztracené roky pro studenty, nehledě na plýtvání penězi ze státního rozpočtu. Nejdřív se řeklo "B" a pak teprve "A", to je špatně.

    superkarma: 0 06.08.2014, 06:50:07
  2. [15] slávenka [*]

    Nemyslím si, že jednotné přijímačky neřeší nic. Souhlasím s p. ministrem Chládkem, aby se nastavilo síto, které školy "pročistí." Jen ať je to jak za nás dříve, na gymnázium šli studovat ti, kteří měli samé jedničky, na střední nebo odbornou školu žáci s nějakou tou dvojkou, na učební obor žáci s trojkami a horšími...Aspoň se tak snad nestane, že se na VŠ vyskytne studentka, která bude mít v diktátě 17 chyb, i když všechno je dnes možné, že...Sml80

    superkarma: 0 05.08.2014, 23:13:48
  3. [14] MagdaN [*]

    macasev — #11 přesně tak

    superkarma: 0 05.08.2014, 20:38:08
  4. avatar
    [13] macasev [*]

    dadma — #12 Pokud chce kvalitní lidi, musí si je vychovat. Dnes je běžné že ti kluci za praxi nedostanou ani korunu, takže si myslím, že by se jim to vyplatilo.Ani nevíš jak je dnes složité sehnat dobrého zámečníka.

    superkarma: 0 05.08.2014, 19:03:14
  5. [12] dadma [*]

    macasev — #11 Tak to bývalo dříve, že se učili pro určitý podnik a měli tam i práci.Jenže ,který soukromník dnes se bude otravovat s učněma?

    1. na komentář reaguje macasev — #13
    superkarma: 0 05.08.2014, 18:01:19
  6. avatar
    [11] macasev [*]

    No jenže on je problém i s těmi co udělají učňák. Oni totiž neumí nic. V dílnách jim sice nasimulují něco málo, ale povinná praxe probíhá tak, že mistr výcviku obchází s prosíkem firmy, aby vzali kluky na praxi a pokud někoho ukecá, tak tam stejně kluci uklízí nebo se zašívají. Myslím, že nebylo od věci, když se učni učili pro podnik naprosto cíleně, tři roky měli na to aby zvládli problematiku daného závodu a po zkouškách nastoupili a hned začali plnohodnotně pracovat. Měli sice na pár let povinný závazek, ale taky měli zaručeno, že budou mít praxi a pokud budou chtít jít pracovat jinam, budou něco umět. Já se takhle trápím s klukama po vyučení víc jak půl roku a z 5 je pouze jeden schopen samostatně myslet a pracovat. Ostatní je sbírka lenochů, kteří nejsou hloupí ani nešikovní, pouze nemají základní pracovní návyky a jsou shnilí až do nich prsty lezouSml31

    1. na komentář reaguje dadma — #12
    2. na komentář reaguje MagdaN — #14
    superkarma: 0 05.08.2014, 17:48:39
  7. avatar
    [10] Mickey Mouse [*]

    pajda — #9 Jestli škola dokáže naučit žáky tak, že 95% absolventů získá práci skladníka, pak je to velmi dobrá odborná škola...

    Proto mluvím o mnohem větší specializaci škol. A proto považuji jednotné přijímačky za nesmysl.

    A také mi z toho důvodu připadá dobrá státní maturita jako "minimální" požadavek na všeobecné vzdělání, ke kterému si každá(!!!) škola musí nastavit vlastní dodatečné požadavky (ať už v odborných předmětech nebo v těch, které jsou přípravou na VŠ) podle zaměření.

    superkarma: 1 05.08.2014, 17:47:26
  8. avatar
    [9] pajda [*]

    Mickey Mouse — #8 průmyslovky a odborná učiliště jsou taky střední školy a jejich úkolem rozhodně není připravovat děcka na vysokou. To je celý ten problém. Děcko, které chce jít na vysokou, nebude nikdy figurovat v tabulkách "neúspěšných", protože půjde raději na jazykovku nebo VOŠku, než by šlo na pracák. Tím pádem jsou statistiky jednoznačně hrubě zkreslené ve prospěch nekvalitních škol. Jak je jinak možné, že kluci, kteří odchází z gymplu s trojkami na "jednodušší" střední odborné škole propadají?Učila jsem takových celou řadu a všichni se shodují na jediném: udělat z někoho opravdu kvalitního "skladníka" - tedy člověka se znalostí logistiky a účetnictví - je mnohem složitější, než ho nadřít čtyři maturitní předměty a dalšími ho nechat "proplavat". Ostatně většina VŠ dneska nabere prakticky všechny, protože dostanou dotace podle počtu přijatých - a v prváku si je vyselektují.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #10
    superkarma: 0 05.08.2014, 16:57:46
  9. avatar
    [8] Mickey Mouse [*]

    Jednotné přijímačky neřeší nic! To je prostě zase jen formální plácnutí do vody. Stejně se nakonec nastaví tak, aby prošel každý (stejně jako státní maturity). Protože žádný ministr neomezí vstup žáků na střední školy a nesníží si tak ukazatel "vzdělanosti" obyvatel.

    Mnohem lépe by fungovalo, kdyby se školy mohly více profilovat a specializovat. Kdyby si navzájem mohly konkurovat kvalitou absolventů a jejich uplatněním v praxi. Dnes škola absolventa vyplyvne a dál se k němu nezná. Úplně jinak by to vypadalo, kdyby školy musely zveřejňovat úspěšnost svých žáků při vstupu na VŠ a kolik z nich VŠ dokončí, případně do jakých pozic jsou zaměstnáváni absolventi po ukončení školy.

    Pak by si každý rozmyslel, zda půjde na školu, která má vysokou úspěšnost při přípravě na VŠ, nebo která dokáže 95% studentů připravit na skladníka...Sml80

    1. na komentář reaguje pajda — #9
    superkarma: 2 05.08.2014, 15:45:22
  10. avatar
    [7] glady [*]

    plně souhlasím, základem ale je, aby  všechny školy učily podle stejných, pevných osnov tak, jak to bylo dříve, pak můžeme na žáky všech škol klást stejné požadavky Sml22

    superkarma: 1 05.08.2014, 15:11:07
  11. [6] dadma [*]

    Dříve střední škola vychovala již opravdové odborníky a mohli nastoupit do praxe.Třeba zdravotní sestra,dříve po skončení maturity byla diplomovaná sestra a po nějaké praxi ,mohla pracovat samostatně.Dneska jsou to nějaké zdravotnice, nebo ošetřovatelky,ale samy bez dozoru nemůžou nic.Takže když chce být plnohodnotná sestřička musí studovat ještě další tři roky. Dříve ,kdo si chtěl zvýšit kvalifikaci,tak děvčata si dělala pak navíc dva roky buď specializaci a nebo tři roky dálkově a měly atestaci.

    superkarma: 0 05.08.2014, 15:04:18
  12. [5] MaVy [*]

    souhlasím s tím, střední má kde kdo, houby polovina umí, ale řemeslníci nejsou

    superkarma: 0 05.08.2014, 14:55:20
  13. [4] dadma [*]

    Bohužel je to tak.Prestižní střední školy si mohou vybírat, ale co ty ostatní,když je nedostatek žáků a peníze se přidělují na žáka? Pak přijmou i studenty, kteří ,tam opravdu nemají co dělat a určitě by se dobře uplatnili v učňovském oboru. A to se přijímají bez přijímaček.Pak se nikdo nemůže divit, ža jich také plno tu maturitu nezvládne.Když ano,tak máme samé lidi s maturitou ,ale neseženete pořádného řemeslníka.Jenže je také pravda, že minulé vlády učňovské školství poslaly do kytek. Děti to vědí,že se někam dostanou, tak je na ŽŠ  nic nenutí ,aby se učily.To za nás bylo úplně jiné.Na střední školu se nehlásili žáci s trojkama a horšími známkami.Ti co měli trojky šli třeba na elektrikáře, automechanika...a čím horší ,tak končili u zahradníka a nebo za mé éry,ještě se mohlo i po základní škole nastoupit do zaměstnání.To nebylo dobře,ale jinak to ostatní si myslím, že ano.Ten kdo chtěl na stř. školu, tak prostě v 8 a 9 třídě ,než se dělaly přijímací zkoušky,tak se musel  opravdu učit.

    Jak píše gerda,dělali se samé hokusy, pokusy,stálo to miliardy a výsledek žalostný.A vracíme se k původnímu co tu bylo.

    Pamatuji se ,když se vraceli v 90-tých letech lidi z emigrace, tak říkali" na tu bídu ,je až s podivem co tu dobře, oproti zápdu funguje je školství a zdravotnictví".Oboje po reformách je v háji.

    superkarma: 0 05.08.2014, 14:51:19
  14. [3] libuno [*]

    To přece není nic nového pod sluncem. Kolik let to trvá. Na střední školy chodí daleko více dětí než je zdrávo. Kde jsou doby, kdy maturita něco znamenala. Čím méně středních škol s maturitou, tím náročnější dostat se na střední školu. 

    Žádný ředitel střední školy s tímto návrhem souhlasí. Přece si nepodřízne pod sebou větev.

    A to stejné je s vysokými školami. Chrlí studenty, kteří mají mnohdy málo vědomostí. Tato problematika se mele stále dokola. Jsem zvědavá, zda se tady u nás konečně nějaká dobrá myšlenka dotáhne do konce.

    superkarma: 3 05.08.2014, 14:47:21
  15. avatar
    [2] gerda [*]

    já si myslím, že je to tak zcela v pořádku. Aby měli všichni stejné podmínky. Školství je jeden chaos a bylo nanejvýš potřebne aspoň trošku ho uspořádat. A nápad, aby si ředitelé sami podle požadavků školy zvýšili náročnost nad stanovenou laťku mi připadá velice rozumný.Sml22 Jen je škoda zbytečných pokusů za celá ta leta. Za prachy, co už se na ně utratily, by mohla být spousta užitečných věcí do škol.

    superkarma: 2 05.08.2014, 14:11:59
  16. [1] telelot [*]

    to je mi najednou zjištění... proč se tedy slučovala učiliště se středními školami a dělaly se z toho  obrovské "konglomeráty"...?!?! U nás kde kdo STUDUJE na servírku, na automechanika, na kadeřnici...Sml31

    superkarma: 1 05.08.2014, 14:07:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme