Když jsem před časem psala pro Žena-in.cz článek o tom, že se v Praze bude konat už třetí ročník Festivalu bollywoodských filmů, překvapilo mě, kolik se sešlo pod článkem negativních reakcí. Prostě nechápu, jak tyhle filmy někdo nemůže mít rád.

Kde jinde v jednu chvíli tančí hrdinové na rozkvetlé švýcarské louce, aby se po chvli přenesli stále v rytmu stejné skladby na pařížské bulváry a ve stejném tempu protančili po mořské pláži zpět do indické reality. Indická produkce je navíc úctyhodná už jen svým objemem - natočí se tam třikrát více filmů než ve Spojených státech.

Moje cesta k Bollywoodu byla možná trochu zvláštní. Prostě jsem se jednou čistě ze zvědavosti zapsala na seminář bollywoodského tance u Sangity Shrestové. A moje bollywoodská závislost byla na světě. Když dva dny po sobě tančíte na lehce stravitelnou indickou populární hudbu pod energickým Sangitiným vedením, do kina se pak musíte jít podívat - jak to tedy vlastně má vypadat.

Mimochodem - Sangita, která patří k hlavním organizátorům festivalu, je napůl Nepálka, napůl Češka. Sama, nejen že sestavuje náročné a efektní choreografie, ale zejména také nádherně tančí - a to jak tanec moderní, tak i klasický indický Bharat Natyam.

Indické filmy mají samozřejmě svá úskalí, kvůli kterým je mnoho Neindů zavrhuje. Jsou velmi dlouhé, ovšem pro tamní obyvatele představuje kino mnohdy jedinou dostupnou formu zábavy. Takže do kina chodí celé rodiny a je to pro ně v nejlepším slova smyslu svátek.

Taneční scény - pro nás zařazené mnohdy na nesmyslných místech - mají své opodstatnění. Navazují na tisíciletou tradici indických pohádek a legend, navíc Indové stále respektují jistá tabu (např. na závěr sáhodlouhé love story si mnohdy ani nedají hlavní hrdinové polibek). Pomocí zmiňovaných tanečních scén si tak tvůrci vypomáhají s vysvětlením děje.

Ale chápu, že někdo právě tohle z duše nesnáší. Ačkoli byste podle mého mohli ocenit v mnoha případech efektní choreografii, kde se snoubí prvky tradičních indických tanců (kathak, bharat natyam) s vlivem evropských moderních tanečních prvků a třeba i amerických hiphopových variací. Na tanečních scénách indičtí filmaři nešetří ani silami tanečníků, ani prostředky, natáčení tří minut věnují mnohdy i několik týdnů.

A jestli nejste zvědaví na to, jak vypadá bollywoodský film ani teď, tak přihazuji na pomyslnou misku poslední argument - co takový Shah Rukh Khan, proti kterému je Tom Cruise toporný panák a George Clooney opelichaný kocour a kterého milují miliony fanynek na celém světě? Nebo pro pány - exotická Ashwaria Rai, pod jejímž uhrančivým pohledem se zastaví dech? Tenhle týden máte možnost je vidět na vlastní oči....  

 

 

 

více info na www.bollywood.cz

Reklama