Tento lehce zavádějící titulek se týká prevence a léčby jarní únavy. Nevěříte? Ale ano, i tak můžete s přicházejícím jarem pookřát. Milováním. A jestli i množením? Tak to už necháme na vás...

Blbá nálada = nespokojený život
Nespokojený život = blbý partner

Takto ironicky se ke špatné náladě, v tomto období často spojované s jarní únavou, staví MUDr. Pavel Jahn, z psychiatrické léčebny v Brně.
„Blbou náladu máme občas každý, a teď, ke konci zimy, je vyšší než kdykoliv jindy. Náš organismus trpí nedostatkem slunečních paprsků a vitaminů a hlásí se i ona pověstná jarní únava.“

sex

Takže spánek, odpočinek a vitaminy!
Jak se to vezme. Vitaminy určitě, ale ne že si nakoupíme kila zeleniny a ovoce a na ostatní zapomeneme. Strava musí být vyvážená, včetně bílkovin a sacharidů. A pokud dostanete chuť na sladké, tak doporučuji sníst kousek droždí. Nejen že vás přejde chuť na sladké, ale ještě uděláte i něco pro své zdraví.

A nakyneme...
(smích) Znám lepší způsob, jak nakynout, a vztahuje se právě ke zmíněnému spánku a odpočinku.
Jak známo, čím více spíme, tím více jsme unaveni. Snažte se překonat onu kritickou dobu únavy a reagujte, komunikujte, zapojte mozek. Padá vám přes den hlava na stůl? Jděte ven. Pokud to nejde, povídejte si. S kýmkoliv. Se svou kolegyní v práci, s domácím mazlíčkem... s pejskem, s křečkem, s rybičkami... Povídejte si samy se sebou.  
Naučte se spát 8 hodin denně, ne víc, ne míň. Dostatečně kvalitní spánek v této době na povzbuzení organismu bohatě stačí.
Neprospěte půlku života, nasávejte vzduch, nasávejte jaro…
Nestresujte se a pohybujte se. Ve všech kombinacích.

Jak tomu máme rozumět, ve všech kombinacích?
Příznaky jarní únavy zesiluje stres. Pokud je to jen možné, vyhýbejte se situacím, které na vás působí stresově, a věnujte více času tomu, co vám přináší radost. Pohybu a také třeba sexu. Vždyť jaro je období lásky. Milujte se a množte se. Není kvalitnějšího a vydatnějšího spánku než po sexu.

A když se někdo nemá s kým milovat a nechce se „množit“?
Pak doporučuji krátkou procházku před spaním. A potom, když přijdete domů, žádnou knihu, žádná televize, žádný časopis. Zhasněte, pusťte si jemnou relaxační hudbu a pomalu usněte.  Ráno vstanete jako znovuzrozeni.

Ale relaxační hudba a sex, to je diametrální rozdíl.
Ovšem se stejným účinkem. Po obojím se dobře usíná. Zdráhám se říct „při obojím“.

(smích) Můžete mi prosím ještě vysvětlit, jaký je rozdíl mezi depresí a jarní únavou?
Deprese je stav trvalý. Trpíte špatnou náladou v zimě, v létě, na podzim, nezáleží na žádném z ročních období. Je to stav, kdy nedokážete dělat zhola nic, utápíte se ve svém smutku, svých starostech, dokážete celé dny a noci nečinně hledět do zdi, nefunguje vám tělo ani mozek.
Při jarní únavě se cítíte unaveni, ale mozek funguje. Vysílá signály: chtěla bych jít ven, chtěla bych uvařit dobrý oběd, chtěla bych jít do kina, chtěla bych se bavit, chtěla bych se smát.

Smích je určitě velmi důležitý.
Smích a optimismus mají zázračnou moc. Lidé nadávají na podzimní plískanice, na mrazivou zimu, na nesnesitelná horka v létě, proč tedy i na jaro? Takovým jedincům se nezavděčíte ničím. Když budou chtít, budou unaveni 365 dní v roce a nic je nebude bavit. To už ale opět mluvíme o depresi, kde je potřeba odborné léčby. Vrátíme-li se k jarní únavě, trvám na jednom. Překonat ji. Ať už s partnerem nebo samy. Ať už divoce v posteli, nebo na klidné procházce po okolí.

Děkuji za podnětný rozhovor, pokud možno zvolím obojí. :)

Přečtěte si také:

 

Reklama