Bulvár

Milujme se a křižme se!

Na světě žije kolem 12,5 milionu druhů živých organismů. Některé odhady však udávají mnohem vyšší číslo, dosahující až 120 milionů. Popsáno je jich cca 1,75 milionu. Ročně je objeveno kolem 15 tisíc dalších druhů. Každý den jich ovšem 50 až 100 vyhyne.

Den ochrany biodiverzity
Zítřejší den, tedy 29. prosinec, vyhlásila OSN Mezinárodním dnem biologické rozmanitosti neboli biodiverzity. Světový fond ochrany přírody definoval biodiverzitu jako „bohatství života na Zemi, miliony rostlin, živočichů a mikroorganismů, včetně genů, které obsahují, a složité ekosystémy, které vytvářejí životní prostředí.“ Biodiverzita tedy označuje různorodost ekosystémů, organismů i genů. Její udržení má podle odborníků kritický význam pro zajištění výživy, zdraví a jiných potřeb rostoucí světové populace. V červnu roku 1992 byla v Rio de Janeiru podepsána Úmluva o biologické rozmanitosti, která stanovuje podmínky ochrany biodiverzity.

Biodiverzita u lidí
V kontextu lidské populace je biodiverzita vlastně opakem eugeniky. Místo abychom se „šlechtili“ – tedy snažili se dosáhnout „čisté rasy“ s pokud možno stejným genotypem – tedy souborem všech genů jedince – měli bychom se křížit a porůznu množit, aby žádná genetická informace nepřišla nazmar. Žádný jedinec by tak neměl být „vyloučen z chovu“, protože kdo ví, kdy se nám jeho gen hodí. Třeba se ukáže, že támhleten ošklivý křivonohý hlupáček v sobě nese gen odolnosti na HIV. A ta obtloustlá hysterka od vedle je zase překvapivě plodná, a její geny tak zvyšují plodnost příštích generací.

Biodiverzita „ocaď pocaď“
Zkušený chovatel například psů samozřejmě poznamená, že biodiverzita je hezká věc, ale „ocaď pocaď“. Jsou zkrátka geny, které je potřeba z chovu vyeliminovat, protože na sebe vážou náchylnost k různým chorobám a špatným vlastnostem. Naneštěstí ještě nedokážeme určit přesný genetický základ jednotlivých poruch a vlastností, a tak nám u toho občas vymizí i geny užitečné. V podstatě je to otázka volby – jak moc se chceme zbavit vady a co riskujeme, že ztratíme. Pěkným příkladem jsou například argentinské dogy – jejich krásná, bílá barva se naneštěstí občas pojí s hluchotou. Na druhou stranu, pokud budeme do chovu vybírat především bílé psy s výrazným pigmentem nosu, víček a vůbec kůže, riziko hluchoty klesne.

S člověkem je to ve své podstatě stejné jako se psy. Jsou geny, jejichž další šíření je vysloveně nežádoucí. Jedná se především o vážné dědičné choroby. Na rozdíl od psů však lidem nikdo nezakáže se množit – a tak je to na jejich osobní odpovědnosti – budou svou genetickou zátěž šířit dál, třeba proto, že zároveň nesou důležité geny, nebo ne?

Pořídila byste si dítě, kdybyste věděla, že po Vás zdědí vážnou geneticky podmíněnou nemoc? Která mu výrazně zkomplikuje život? Měly by se děti vychovávat i ke zodpovědnosti ve smyslu toho, jak ovlivní jejich genom budoucí generace? Vzala byste si partnera, kterého by vám doporučili z genetického hlediska? A nechala byste si s partnerem udělat test genetické kompatibility, kdyby to bylo možné?

   
28.12.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [137] *Cinda [*]

    Meander: Pokud se dotýkám Tvého přesvědčení, je mi to líto, ale já to opravdu vidím takhle ("hnusně")
    U Apolináře (když mi brali tu krev na poslední test) jsem se potkala s maminkou, které řekli, že čeká dvojčata. Holčička měla výhřez mozku a chlapeček byl zdravý. Nevím, jak to celé dopadlo, ale děsné to muselo být v obou případech.
    Když jsem vyšla ven (se svým vlastním problémem v hlavě) stál tam kluk a na krku měl ceduli s nápisem na téma "Nezabiješ nenarozené dítě"
    Chtěla jsem zabít jeho, ale muž mě s vyvinutím značné síly odtáhl pryč.
    Myslíš, že si uvědomoval, jak MOC ubližuje? A docela kašlu na klišé o vyjadřování vlastního názoru. Byl zlý tím, jak strašně byl hloupý.

    Já na rozdíl od něj (a o tom jsem přesvědčená) vím, co obnáší 8 let péče o dítě na vozíku (díky bohu je to za námi a vše je OK). Jsou i mnohem horší věci, jistě viděla a zažila jsem i děti, které na tom byly mnohem hůř a bez vyhlídek na zlepšení.

    Možná proto hlasitě nesouhlasím s matkou, která vědomě porodí siamská dvojčata. Reakci televize a veřejnosti už (ani) nekomentuji. Proto si myslím, že jí měli nabídnout lékařskou péči.

    superkarma: 0 02.01.2008, 14:11:45
  2. avatar
    [136] *Cinda [*]

    tutík, mimo jiné jsem dostala k nahlédnutí něco jako katalog genetických vad (včetně fotografií a čistě lékařského nezaujatého popisu vad). Jsou tam i statistická čísla.

    superkarma: 0 02.01.2008, 13:55:57
  3. avatar
    [135] Meander [*]

    *Cinda: Prosím?

    superkarma: 0 01.01.2008, 17:20:41
  4. avatar
    [134] tutik [*]

    *Cinda: no me zajimalo, jake informace dali tobe na zaklade ceho si se musela rozhodovat :( muselo to byt hrozne tezke :(

    superkarma: 0 30.12.2007, 23:14:15
  5. avatar
    [133] *Cinda [*]

    tutik, zkus si najít něco odbornějšího než wikipedii a zkus si představit, že to není mozaika (to dopředu nezjistí ani z pupečníkové krve- absolvovala jsem to).
    Do puberty máš v celku normálního kluka, a pak...nikdo neví..
    LÉČBA, je kouzelné slůvko. Léčit se dá i Parkinson, ale jak? To se zatím neví.

    superkarma: 0 30.12.2007, 19:00:56
  6. avatar
    [132] *Cinda [*]

    Meander, lékařskou péči měli poskytnout matce, když se v duchu víry rozhodla porodit siamská dvojčata srostlá bříšky a orgány.

    superkarma: 0 30.12.2007, 18:52:15
  7. avatar
    [131] OlgaMarie [*]

    Eva_Fl: Mezi alkoholismem a pijáctvím je velký rozdíl,přestože vnější projevy si jsou podobné,ne-li shodné.Alkoholikem se člověk rodí,pijákem se stává.Toto odlišení je poměrně mladé a bylo publikováno pouze v odborné literatuře.
    Krásná pasáž o vrozených poruchách je v knize Johna Steinbecka Na východ od ráje.Kapitola 8 (1).

    superkarma: 0 30.12.2007, 18:13:58
  8. avatar
    [130] Eva_CZ [*]

    OlgaMarie: hm, o tomhle prispevku moc premyslim. Nevim, CO se dedi, jestli primo alkoholismus, nebo si neseme nejakej blbej gen ,,zavislosti" vseobecne, ani nevim, jestli nutne musi byt MATKA ta, ktera obdarovava potomky, ale mas pravdu.
    Jenze co s tim? V Cesku by nesmel ( nemohl ) mit deti kazdy druhy... Muj tata byl alkoholik, muj deda z matciny strany take, ja jsem alkoholik a mam strach o sve syny a vnoucka ( zatim jednoho ). Jen doufam, ze pokud nekdo z nich...., najde v sobe tolik sily, aby zil dustojnej zivot bez chlastu ( a jinych drog ).

    superkarma: 0 30.12.2007, 17:29:29
  9. [129] dwolfova [*]

    Raději si nechat udělat test, když vím, že z kterékoliv strany by mohlo být dítě geneticky poškozeno - to je základ, že před sebou nemůžeme takovéto věci tajit ne?

    superkarma: 0 30.12.2007, 13:59:42

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [128] terenniberuska [*]

    to je správný názor ,jsem pro

    superkarma: 0 30.12.2007, 13:21:57
  2. avatar
    [127] rumcajs.tm [*]

    X-tá: Myslím,že by si mohli mladí udělat před svatbou,anebo prvním stykem aspoň testy na HIV, aby se potom při porodu,nenakazilo nevinné dítě. A že to je fakt, jsem viděl předevčírem v televizi.Celý dokument,byl otřesný.

    superkarma: 0 30.12.2007, 12:22:45
  3. avatar
    [126] tyrkys [*]

    X-tá: o tom je Gattaca, jak tu zmiňovala, myslím, kareta. To se mi nezdá být zrovna nejlepší nápad .

    superkarma: 0 30.12.2007, 11:57:35
  4. avatar
    [125] foxina [*]

    Takhle jsem o tom teda neuvažovala, spíš budu ráda, jestli to dítě vůbec budu mít

    superkarma: 0 30.12.2007, 11:27:42
  5. avatar
    [124] Kite [*]

    těžké rozhodování

    superkarma: 0 30.12.2007, 08:17:53
  6. avatar
    [122] Brituš [*]

    Asi jsem to špatně podala, strach je bohužel podvědomý. Učím kluky lézt po stromech a kdejakou blbost co mají děti umět. Jinak souhlasím, Rumcajsi.

    superkarma: 0 29.12.2007, 21:12:38
  7. avatar
    [121] rumcajs.tm [*]

    Brituš: Jako časový snímek života,, bych to bral. ale jen u jednoho jedince!!!

    superkarma: 0 29.12.2007, 21:02:37
  8. avatar
    [120] Brituš [*]

    Milé dámy, porodíte a jste šťasni že je OK, čas uteče a najednou se bojíte co vaše vnouče, bude zdravé? Bude, strach je stále a bohužel zůstane, protože jsem stále maminy v každém věku.

    superkarma: 0 29.12.2007, 20:50:51
  9. avatar
    [119] rumcajs.tm [*]

    kareta: Aspoň jedna osoba,Má tady smysl pro humor.Takové srdce rvoucí elaboráty, já neberu. To je každého soukromá věc.Je tu kecačka navrchu,, a čeká se kecačka dole.Je to vlastně reakce na akci.A kdo má holt slabší zažívání,,tak může enem číst.

    superkarma: 0 29.12.2007, 20:16:04
  10. avatar
    [118] risina [*]

    Eva_Fl 7: Prpzradím ti důvěrnou informaci - na to, aby člověk měl děti, se nemusí vdávat/ženit .

    superkarma: 0 29.12.2007, 19:56:19
  11. avatar
    [117] risina [*]

    "A ta obtloustlá hysterka od vedle je zase překvapivě plodná"

    Moukám, že Ivana mě zná . Kterápak ze sousedek se asi skrývá pod jejím pseoudonymem?

    superkarma: 0 29.12.2007, 19:48:02
  12. avatar
    [116] kareta [*]

    rumcajs.tm: zdravá prostata je důležitější než závistivé kecy našich bližních
    .andrea.: to je pech Tak- hodně síly.

    superkarma: 0 29.12.2007, 19:39:24
  13. [115] .andrea. [*]

    rumcajs.tm ZAMLADA???? VŽDYŤ MĚL SNAD 13 ROKŮ !!! Možná tu budu vypadat divně, ale za úmyslnou smrt bych dala smrt.

    superkarma: 0 29.12.2007, 19:06:40
  14. avatar
    [114] rumcajs.tm [*]

    .andrea.: Ne e! málo ho řezali zamlada.Včil bych ho po právu, postavil na pranýř.

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:58:04
  15. [113] .andrea. [*]

    rumcajs.tm Děkuji. A když je řeč o zdravých dětech, bylo to i v televizi. Zdravé dítě - zdravý vnouček a on okrade vlastní babičku a potom jí ještě projistotu zavraždí. To měla za odměnu, že byl zdravý ?????

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:47:35
  16. avatar
    [112] rumcajs.tm [*]

    .andrea.: Držím Ti palce!

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:37:42
  17. avatar
    [111] rumcajs.tm [*]

    kareta: Dycky to necháme na indy . A potom, je to nemorální vlastnim vnoučatum dupat babičku. to sa dostaneš do řečí, řeší to občanská komis, a to je pak na dědině ostuda.

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:36:18
  18. [110] .andrea. [*]

    Vážení, tady! Mám dvě děti, dceru, která se narodila zdravá. Pak se nám po pěti letech narodil syn, těhotenství bylo v pořádku, krevní odběry jsem měla taky O.K. Synovi zjistili až po narození, že má genetickou vadu, dalším vyšetřením v rodině se zjistilo, že sahá až o 80 let zpátky. Během této doby se u nás v rodině narodilo 31 dětí. Ale jenom to moje je postižené, PROČ???? ptám se, když mají všichni pravděpodobnost této gen. vady. Dnes má syn tři roky a naučili jsme se s tím žít, je s ním trošku více práce než se zdravým dítětem, ale určitě to není důvod, abych ho dala někde do ústavu, nebo odhodila do popelnice. Čauky mňauky

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:34:04
  19. avatar
    [109] kareta [*]

    rumcajs.tm: podle toho mnicha Vatsjá(cosi)jány? To jako meditujete????

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:15:35
  20. [108] mamča123 [*]

    bych asi nechtěla kdybych věděla že bude moocinky nemocné.Ale pokud by mě ujistili doktoři že by bylo zdravé tak bych ho měla.Je to sporné každá žena touží po dítěti a rozhodování je vždy těžké

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:14:11
  21. avatar
    [107] breberka [*]

    Jelikož v létě čekáme dalšího potomka , tak na nějaké gen. poruchy nechci ani myslet .

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:13:58
  22. avatar
    [106] rumcajs.tm [*]

    kareta: Neblbni.Po 37mi letech, už to děláme indycky.

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:10:34
  23. [105] veerac [*]

    Nepořizovala bych si dítě, kdybych měla vážnou genetickou vadu, ale...většinou toto sahá do x pokolení a pokud se to přímo nedotýká, tak o tom člověk ani nemusí vědět.

    superkarma: 0 29.12.2007, 18:09:59
  24. avatar
    [104] kareta [*]

    rumcajs.tm: frustrace je sviňa Chudák Manka Teď už ale nejde o potěšení, nýbrž o zdraví- zkus trénovat o samotě, to taky funguje Sex je taky návykový, tak až získáš závislost, OHROMÍŠ MANKU

    superkarma: 0 29.12.2007, 17:19:15
  25. avatar
    [103] rumcajs.tm [*]

    kareta: Myšlenku máš dobru,enem co mám robit, když sa mi obrátil tlak??????Kdysi mi sáhla Manka na vlasy, a hned sa mi postavil vercajk.Včil mi sáhne na vercajk,,,a mi sa postaví vlasy.

    superkarma: 0 29.12.2007, 16:55:47
  26. avatar
    [102] rumcajs.tm [*]

    kareta: Já vím Bohumile, Já vím.Enem jsem to dal jako příklad, bo v naší familii, všichni chlapi odcházejí na prostatu.Po nemocnicích, většinou pod drn, nebo do plynu.

    superkarma: 0 29.12.2007, 16:52:25
  27. avatar
    [101] kareta [*]

    rumcajs.tm: nekastrovat, zvýšit frekvenci pohlavních styků a předcházet těmto problémům

    superkarma: 0 29.12.2007, 16:43:17
  28. [100] pralinka07 [*]

    souhlasím s Rybízkou,ale kdybych měla genetickou nemoc a dítě by jí mělo zdědit,tak bych ho neměla.Ale zase záleží jak vážné by to bylo.

    superkarma: 0 29.12.2007, 15:44:06
  29. avatar
    [99] tutik [*]

    *Cinda: v cem spociva ta nemoc (Klinefelter)? nasla jsem si to na internetu a tam pisou, ze se s tim s lecbou da zit normalne...?
    tak si urcite mela jine informace, kdyz ses musela rozhodnout pro potrat :(
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Klinefelter%C5%AFv_syndrom

    superkarma: 0 29.12.2007, 14:49:56
  30. avatar
    [98] rumcajs.tm [*]

    Dejme tomu, u psů se dá eliminovat tvrdnutí prutu, Vyřazením z chovu.Ale co když se zjistí,že do pátého kolena, všichni muži umírají na prostatu?Zastřelit? nebo kastrovat??

    superkarma: 0 29.12.2007, 14:45:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme