Zdraví

Milujete máslo? Kolik si ho ale můžete dopřát bez rizika?

Tuky jsou jednou ze tří základních živin. Lidské tělo je pro svoje fungování bezpodmínečně potřebuje. Bez tuků by například některé vitamíny nevstřebávaly. Jejich nedostatek je tedy pro tělo rizikový, stejně tak je tomu, i když je jich ve stravě nadbytek. Které tuky v jídelníčku upřednostňovat a co si namazat na chleba? I s tím vám v dalším díle video seriálu Vím, co jím poradí odborníci na výživu Petr Havlíček a Karolína Hlavatá.

máslo

Jen třetinu nasycených

Ve stravě západního člověka by měly tuky tvořit zhruba 30 % z denního příjmu energie, což je asi 70 gramů,“ říká výživový specialista Petr Havlíček. Základní stavební složkou tuků jsou mastné kyseliny, které dělíme na nasycené a nenasycené. Podle doporučení odborníků bychom měli konzumovat třetinu tuků nasycených a dvě třetiny nenasycených.

Živočišné versus rostlinné

Tuky s převahou nasycených mastných kyselin najdeme převážně v živočišných produktech. Například v tučném mase, uzeninách, sádle, másle ale třeba i v sýrech či masných výrobcích. Své zástupce mají ale také v rostlinné říši. Patří sem především kokosový a palmojádrový tuk,“ vysvětluje Havlíček.

Lepší chuť díky tuku

Proč nám brambory maštěné máslem chutnají víc než ty bez omastku? Tuk je významným nositelem chuti. „Ale i když nám chutná, neměli bychom to s tuky přehánět nebo alespoň sáhnout raději po tucích rostlinného původu. Ty jsou totiž pro naše tělo daleko zdravější než tuky živočišné,“ doporučuje dietoložka Karolína Hlavatá.

Máslo je tučné, ale aktivní a zdraví lidé si jej mohou dopřávat

Máslo obsahuje vysoký podíl nasycených kyselin, které lidské tělo ke svému fungování zásadně nepotřebuje, a ve větším množství mohou zvyšovat hladinu cholesterolu. Máslo je výrobek, který obsahuje výhradně mléčný tuk ve formě emulze vody v tuku. Mléčný tuk má vysoký obsah nasycených mastných kyselin (více než 60 %), ale přesto je poměrně dobře stravitelný, protože na rozdíl od jiných živočišných tuků obsahuje mastné kyseliny s krátkým a středním řetězcem. Výhodou másla je i přirozený obsah vitaminů A, D a karotenů.

máslo

Pozor na srdce

Nadbytečný příjem nasycených mastných kyselin významně přispívá ke vzniku srdečně-cévních onemocnění, proto je vhodné je omezovat. Nasycené mastné kyseliny by ve výživě člověka neměly tvořit více než 10 % z celkového příjmu energie. Pro zdravé, aktivní, štíhlé lidi ale nepředstavuje máslo žádné zásadní nebezpečí. To spíše pro lidi s nadváhou, kardiovaskulárními chorobami nebo cukrovkou.

Obsah rizikových nasycených mastných kyselin garantuje logo Vím, co jím. To ohlídá i minimální množství i dalších rizikových živin jako jsou trans mastné kyseliny, jednoduché přidané cukry a sůl. V některých kategoriích sleduje celkovou energetickou hodnotu jídla a obsah vlákniny.

chipsy

Nový produkt označený logem „Vím, co jím“

Do programu Vím, co jím a piju, který naviguje spotřebitele k výživově hodnotným potravinám, se se svým produktem Štýrské jablečné chipsy zapojila společnost Mercacultura s. r. o.

  • Štýrské jablečné chipsy

chipsyŠtýrské jablečné chipsy jsou skvělou alternativou slaných a mastných bramborových chipsů. Jsou bohatým zdrojem vlákniny, která zlepšuje činnost střev, snižuje cholesterol a normalizuje střevní mikroflóru. Nejsou doslazované, neobsahují žádné konzervační ani chemické přídatné látky. I díky tomu si vysloužily certifikaci v rámci projektu „Vím, co jím“, který uděluje logo výživově hodnotným potravinám (více na www.vimcojim.cz).

Štýrské jablečné chipsy jsou zdravým pamlskem vyrobeným tradičním způsobem sušení. Mix červených a zelených jablíček zaručuje vyváženou sladkokyselou chuť.Hodí se ke zdravému mlsání při jakýchkoliv příležitostech. Když dostanete chuť na něco sladkého, k zakousnutí na výlety nebo jako chutná svačina pro děti do školy.

Na jedno balení sušených jablečných chipsů jsou potřeba zhruba 4 kusy čerstvých jablek.

K dostání jsou v dm drogerie markt v balíčcích po 50 g za 49,90 Kč.

Výhradním distributorem v Česku a na Slovensku je společnost Mercacultura s. r. o.

Tip: Jablečné chipsy můžete po namočení do vody použít také jako klasická jablka do sladkých moučníků. Jejich chuť výborně doplní vanilka nebo skořice.

   
25.03.2014 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [13] kobližka [*]

    Rozhodně nesním tuny másla a tak mě ten ranní krajíc s ním učitě nezabije.

    superkarma: 0 01.04.2014, 10:11:24
  2. avatar
    [12] Eva_CZ [*]

    Od te doby, co jsem vsechny ty nahrazky a ,,zdrave" oleje a jakomasla vyhodila a zivime se normalne, zhubla jsem a citim se mnohem lepe. A klesl mi spatnej cholesterol. Sml54

    superkarma: 0 28.03.2014, 18:36:50
  3. avatar
    [11] SNÍŽEK [*]

    máslo a sádlo jíme,margaríny vůbec ne. Sml23

    superkarma: 0 28.03.2014, 16:17:39
  4. avatar
    [10] rusalka2008 [*]

    Máslo rozhodně upřednostňuji nad margaríny. Ty nejíme.

    superkarma: 0 26.03.2014, 08:31:56
  5. avatar
    [9] paníliška [*]

    Baa — #7 A rozhodně zdravější.

    superkarma: 0 25.03.2014, 21:32:23
  6. avatar
    [8] denkas [*]

    Máslo máme rádi a sníme ho opravdu dostiSml80Ty perly,ramy ,..vůbec nekupuju,jen heru na pečeníSml22 Jo a chleba se sádlem taky není špatnejSml30

    superkarma: 0 25.03.2014, 15:23:57
  7. [7] Baa [*]

    Jako dítě jsem máslo nemilovala, dnes si myslím, občas v jídelníčku nezaškodí. Určitě je chutnější než ty všechny margaríny.

    1. na komentář reaguje paníliška — #9
    superkarma: 0 25.03.2014, 13:58:22
  8. [6] Trefa [*]

    Trefa:kazdy musime vedet co muzeme a co ne.kupuju maslo ale i perlu a nebo ramu.

    superkarma: 0 25.03.2014, 13:09:38
  9. [5] Gykiss [*]

    chléb se sádlem a cibulí je lepší...

    superkarma: 0 25.03.2014, 12:56:08
  10. avatar
    [4] wich [*]

    Mám teď dietu "dvojku", takže máslíčko si nějakou dobu odpustím Sml30

    Ale jinak kdo si váží svého těla a chce přejít na zdravý způsob života, všechny rady ing. Havlíčka můžu vřele doporučit. Není to hysterický zdravovýživář, ale člověk se selským rozumem a fakty Sml67 A velký sympaťák.

    superkarma: 0 25.03.2014, 10:33:40
  11. [3] halflive [*]

    já mám nejradši chleba ze sádlem. Pořád zkoumají co je lepší, vůbec to není jednoznačné- každé tělo je jiné. Důležité je nic nepřehánět

    superkarma: 0 25.03.2014, 10:28:29
  12. avatar
    [2] marianaant [*]

    Já mám pocit, že to  se mění podle trhu. Jednou jezte máslo, sádlo je to zdravé, Druhý rok je zase trend nejezte to je to škodlivé. Baštěte umělé tuky , no jak se jim to hodí do krámu.Sml31

    superkarma: 2 25.03.2014, 08:50:37
  13. avatar
    [1] Dudlajlama [*]

    Vida, dnes byl v TV zpravach artikl, ktery podle nejnovejsich vedatorskych vyzkumu hlasal, ze ani ty "spatne" tuky nejsou vlastne tak spatne, jak se puvodne myslelo. Jak si ma clovek vybrat, kdyz je to kazdy rok jinakSml57.

    superkarma: 2 25.03.2014, 02:32:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme