Zdraví

Mezinárodní den zdravého spánku. Víte, co děláte špatně?

Jak jinak oslavit zítřejší Mezinárodní den zdravého spánku než zdravým spánkem? Jenže z toho se vlivem stresu a pracovního vytížení stává hotová věda. Ty tam jsou doby, kdy lidé přišli unavení z fyzické práce a během chvíle usínali.

Než se vydáte k lékaři pro prášek na spaní, zkuste dodržovat několik zásad pro kvalitní spánek. Nebo alespoň ty, které jsou právě pro vás schůdné.

spánek

Než se vydáte do postele

  • Odpusťte si nápoje s obsahem energizujících látek. Kávu, kolové nápoje, černý a zelený čaj, nebo energetické nápoje byste měli pít nejpozději 4 hodiny před spaním.
  • Ani cigareta vám dobře neudělá. Obsahuje nikotin, který také povzbuzuje.
  • Večer nejezte těžká jídla. Poslední si dopřejte 3 hodiny před spaním. Ale nechoďte spát ani hladoví.
  • Rádi se večer uklidníte sklenkou něčeho ostřejšího? Možná rychleji usnete, ale váš spánek nebude tak kvalitní. Alkohol narušuje důležitou fázi spánku, takže se ráno cítíte unavení.
  • Spánek můžete naopak podpořit bylinkovými čaji. Výborně se hodí meduňka, kozlík lékařský, chmel otáčivý nebo mučenka. Nechutná vám? Naštěstí existují doplňky stravy s jejich extrakty.
  • Nestresujte se. Ne vždy to jde, ale zkuste neřešit důležité věci před ulehnutím do postele. Ráno moudřejší večera tu platí dvojnásob.
  • Potřebujete si pročistit hlavu? Nepouštějte se do náročného cvičení, jděte raději na pohodovou procházku.

Když už jste v peřinách

  • Do postele byste se měli dostat každý den přibližně ve stejnou dobu. A to i o víkendu. Vaše tělo potřebuje stereotyp.
  • Ideální teplota na spaní je 18–20 stupňů Celsia. Základem je mít v teple nohy. Se studenýma se usíná hůře.
  • V ložnici byste neměli dělat nic jiného, než pro co je určená. Tabu by měla být elektronika.
  • Nechoďte do postele s knihou. Tu si čtěte raději v křesle. Ulehnutí do postele má automaticky signalizovat, že jdete spát.
  • Zhasněte. Spaní při rozsvíceném světle, třeba i tlumeném, má negativní vliv na strukturu mozku. Produkce melatoninu, který navozuje spánek, se zastavuje, když na sítnici oka dopadá světlo. Hlavně to modré o vlnové délce 460 až 480 mm. Pokud se tedy v noci vypravíte na toaletu, ideální bude, když půjdete potmě. A v posteli mějte při usínání zavřené oči.
  • Nekontrolujte během usínání hodiny. Oddejte se raději sladké nevědomosti, kolik hodin vám zbývá do ranního budíčku.
  • Nepodřimujte přes den, večer budete mít potíž zabrat.
   
20.03.2015 - Zdraví - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. avatar
    [10] danca79 [*]

    Co delam spatne? Mam male mimino Sml24Sml57

    superkarma: 0 23.03.2015, 03:28:37
  2. avatar
    [9] Léthé [*]

    "Nechoďte do postele s knihou"... ? Ale to je jediné, co na mě zabíráSml22.

    superkarma: 0 21.03.2015, 18:32:45
  3. [8] DCOlga [*]

    Skoro pravidelně vytuhnu k večeru v křesle a v noci spím jak dřevo. Jediné, kdy hůře usínám je neděle a to nespím odpoledne.

    superkarma: 0 20.03.2015, 16:48:17
  4. avatar
    [7] Jandywoman [*]

    Jak to tak čtu, dělám skoro všechno špatně, ale starého psa...Sml16

    superkarma: 0 20.03.2015, 15:52:40
  5. avatar
    [6] chanahd [*]

    Pentlička — #5 Meduňkový čaj jsem také zkoušela. Ale jediný účinek byl, že jsem běhala na malou. Ale jinak to tedy účinek nemělo žádný.

    superkarma: 0 20.03.2015, 15:05:52
  6. avatar
    [5] Pentlička [*]

    Večer piju meduňkový čaj, ale jeho účinky nějak necítím. Občas si dám i malé kafíčko a klidně po něm usnu. Někdy si kafe nedám a neusnu a neusnu, nevím proč. V posteli si čtu každý večer již od svých šesti let a žádný vliv to na mě nemá. Po alkoholu se mi spát vůbec nechce, naopak alkohol mě vzpruží, a to i pivo, které má prý mít sedativní účinky. Na mě působí zcela opačně.

    1. na komentář reaguje chanahd — #6
    superkarma: 0 20.03.2015, 09:59:58
  7. avatar
    [4] Milala [*]

    A já se tak celý den těším,jak si v posteli otevřu knížku a oddám se čteníSml30

    superkarma: 3 20.03.2015, 09:39:59
  8. [3] SmartSissy [*]

    Při usínání mějte zavřené oči, haha, to by mě nenapadlo Sml59

    superkarma: 5 20.03.2015, 08:52:18
  9. [2] Stendy [*]

    alenabl — #1Taky to dobře znám.Sml80

    superkarma: 0 20.03.2015, 08:48:00
  10. [1] alenabl [*]

    už jsem vyzkoušela kde co, ale jsou prostě dny, kdy spaní je bídnéSml68

    1. na komentář reaguje Stendy — #2
    superkarma: 1 20.03.2015, 08:35:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme