Rodina

Metoda Helen Doron: Anglicky se mohou děti učit už od tří měsíců

V jednom z pražských center na Praze 6, kde se věnují metodě výuky angličtiny podle britské lingvistky Helen Doron, si nelze hned při vstupu nepovšimnout cedule: Angličtina pro děti od 3 měsíců do 14 let.

Od 3 měsíců? To jde? A tak jsem se tam ze zvědavosti vypravila, abych se o této metodě něco více dozvěděla.

Krátce o metodice Helen Doron Early English
Britská lingvistka, pedagožka a matka tří dětí Helen Doron se zajímala o tzv. Suzuki metodu aplikovanou při výuce hry na housle. Tato metoda učí malé děti hře na hudební nástroj pomocí stále se opakujícího poslechu. Učitel ukáže dětem, které ještě nedokážou přečíst notový zápis, jak mají dané partie zahrát. Sám Dr. Suzuki nazývá tuto metodu výuky na hudební nástroj jako „metodu mateřské řeči“, protože dítě se zpočátku učí pouze díky melodii, kterou opakovaně slyší. 

Od tohoto základu se také vyvíjí metoda výuky angličtiny pro děti od tří měsíců. Jde vlastně zjednodušeně řečeno o pravidelný poslech.

Dále už si budu povídat s Mgr. Olgou Paterovou, manažerkou výukového centra a certifikovanou učitelkou Helen Doron Early English.

olgapaterova

Můžete mi prosím prozradit, jak naučíme malé děti, dejme tomu už od těch tří měsíců, anglickému jazyku? Vždyť ty děti ještě nemluví?
Nemluví, ale neuvěřitelně hodně toho vnímají. Metoda Helen Doron je založena na opakovaném poslechu, dětem tohoto věku je to blízké, mají rády opakování textu, písniček. Dokážou velice dobře vnímat, jsou-li motivované. V raném věku dítěte se při učení jazyků zapojují obě dvě mozkové hemisféry. Tato schopnost s věkem slábne. Mnozí vědci tvrdí, že v podnětném prostředí  se vytváří statisíce neuronových spojení mezi buňkami v mozku malého dítěte, velmi důležitých pro další život jedince. Nevytvoří-li se tato spojení již v raném věku, snižuje se tak potenciál mozku. V prvním roce života roste mozek dítěte velmi rychle, mezi rokem a 2,5 lety věku zaznamenáváme nejrychlejší růst mozku dítěte. Po šestém roce se proces učení zpomaluje. Proto je velmi dobré začít s výukou prakticky už od narození (nebo co nejdříve).

Znám mnoho dvojic, kdy maminka je Češka, mluví tedy mateřským jazykem, a otec je cizinec, třeba právě hovořící anglicky. Na děti mluví už od narození oběma jazyky současně a ony je vstřebávají.
Ano, to je příklad, i když děti teprve začínají vnímat a mluvit, oba jazyky vnímají současně. Dokážou přepínat z jednoho jazyka do druhého bez potíží. Nenuťte je ale překládat výrazy, to je pro ně příliš obtížné! Jenže bilingvních manželství není mnoho, a proto je tu přímá metoda výuky jazyka založená na opakovaném poslechu, který simuluje cizojazyčné prostředí.

Co když maminka neumí anglicky?
To vůbec nevadí. Nemusí umět mluvit anglicky, stačí, když se dítěti plně věnuje například tím, že mu pouští pravidelně dvakrát denně CD a spolupracuje s učitelkou v hodině. U nás jsou rodiče do zhruba 4 let dítěte přítomni ve výuce. De facto se i sami učí. Ale v převážné většině se k nám hlásí maminky, které anglický jazyk umí dobře a chtějí, aby ho uměly co nejlépe i jejich děti.

V čem je metoda Helen Doron, a zůstaňme prosím ještě u malých dětí, tak výjimečná? V čem je odlišná?
Například při hodinách, kam přijdou maminky s dětmi, používáme názorné pomůcky a tzv. přímou metodu vyučování angličtiny bez použití mateřského jazyka. Pro malé dítě je mnohem snazší „přepnout“ do angličtiny a komunikovat pouze v jednom jazyce. Dětem to nečiní obtíže. Dáváme dětem čas, aby se samy rozmluvily, nenutíme je mluvit, pouze vytváříme situace, kdy se samy chtějí zapojit a začnou mluvit spontánně. Výuka je pro děti zábava, radost. Na angličtinu se těší. Hodně v hodinách děti chválíme, to je obrovsky motivuje k další práci. Snažíme se stimulovat všechny smysly dítěte. Může si na všechno sáhnout, ochutnat… Učitelé imitují matku, mluví na dítě pouze anglicky a ono odpovídá nejprve svým tělem, pak teprve začíná mluvit v daném jazyce. 

Kolik takový kurz stojí a jak dlouho trvá?
Vyučovací  hodina trvá většinou 45 minut, děti dochází do našeho výukového centra jednou týdně. Cena za vyučovací hodinu se liší v různých částech republiky, ale pohybuje se okolo 200 korun. Délka kurzů se liší podle věku. Po ukázkové hodině zdarma rodiče dětem zakoupí aktovku s pracovními sešity, knížkou příběhů a poslechovými CD. Ostatní materiály jsou již v ceně kurzu. Děti v hodinách nalepují obtisky, kreslí, malují a lepí… Rozvíjí tak i jemnou motoriku. Aktivity jsou velmi pestré a často se v hodině střídají. Samozřejmě existují i levnější kurzy, ale já i rodiče dětí, které k nám chodí, zastáváme názor, že investice do kvalitního vzdělání se vyplatí, a to už u malých dětí.

Nesetkáváte se s názory, že dítě pak třeba bude umět lépe anglicky než česky?
To víte, že se s takovým názorem občas setkáme. Je pravda, že některé výrazy se ti nejmenší naučí dříve anglicky nežli česky, neučíme jenom jazyk, ale harmonicky rozvíjíme celou osobnost dítěte. Dnes je svět otevřený, děti by měly umět ovládat alespoň dva světové jazyky, jak o tom hovoří i školní Rámcové vzdělávací programy. A je jedno, zda se budou v budoucnu živit duševní prací, nebo manuálně, v obou případech to obohatí jejich život. Proč tedy s výukou nezačít už v době, kdy jim to jde prakticky samo a vše nové je zajímá a fascinuje? A to se netýká jenom anglického jazyka, to se týká všech jazyků.

 fotokniha

 

   
15.03.2012 - Děti - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. [27] jitacka [*]

    Ahoj maminky, po precteni clanku a diskuze se take pripojuji. Jsem velice rada za tento clanek, se kterym souhlasim ve vsech smerech. Rikam to jako maminka dvou synu, kteri oba navstevuji kurzy Helen Doron. Vsude se objevuji "nepodlozene" nazory, jak je vyuka anglictiny u takto malych deti nesmyslna - ja s timto nesouhlasim. Je vedecky dokazano, ze cim drive se s vyukou anglictiny (nebo jineho ciziho jazyku) u deti zacne, tim je to lepsi - protoze jak uz tady bylo napsano, detsky mozek je neskutecne pruzny a vse souvisi s vyvojem jazykovych center. Metoda HD je navic absolutne nenasilna a prirozena, zabavna - me deti tato setkani miluji a cele leto se ptaji, kdy uz zase zacneme chodit za kamarady a pani ucitelkou. Nejsem maminka, ktera by nadsene slysela na 3 pozitivni ohlasy a rychle zapsala deti do kurzu, protoze nekdo rikal, ze je to tak spravne. Naopak - hodne jsem to zvazovala - nacetla jsem si clanky a knihy o vyvoji deti, konzultovala jsem to s mou kamaradkou - vystudovany psycholog - a ta me odkazala na dalsi vyzkumy s tim, ze pokud chci vest deti k cizim jazykum, je nejlepsi zacit co nejdrive. S odstupem casu vidim, ze jsem se rozhodla investovat penizky do skveleho kurzu, kterym me deti ziji. Uci se cizi jazyk prirozenou cestou (a rozhodne nemaji v hlave zadny zmatek! - Samuel 3 a Dalim 2), uci se vychazet s ostatnimi detmi a pani ucitelkou, rozviji senzomotoriku, rec... Je to hrave odpoledne se skvelymi detmi a uzasnou pani ucitelkou pruzne reagujici na detskou spontaneitu. Zaznel tady argument prehlceni deti - nemyslim si, ze by moje deti byly prehlcene, kdyz travi kazdy tyden v centru 45 minut, ktere jsou naplnene zabavou, hrou, basnickami a rikankami. A penize - ano, jsou to penize, ale pro me jsou to dobre investovane penize - vidim vysledek, vidim nadseni a radost mych deti a vic uz nepotrebuji (+nez jsem kluky zapsala do HD - spocitala jsem si, kolik bych zaplatila za jinou pravidelnou cinnost - plavani apod. a dospela jsem ke stejnym cislum). Respektuji nazor kazdeho z Vas, ale v mnoha pripadech mi prijde, ze o nesmyslnosti metody HD a celkove vyuky ciziho jazyka od utleho veku pisi ty z Vas, ktere se v centru HD nikdy nebyly podivat (mate moznost - ukazkove hodiny jsou k dispozici) a take nikdy necetly zadne z dostupnych informaci, vyjadreni psychologu ci vyzkumu. Tot muj nazor, respektuji Vas - respektujte muj. Dekuji a preji hezky den. J.

    superkarma: 0 22.08.2012, 14:58:13
  2. [26] jasnenkam [*]

    Já jsem své dítě dala ve dvou letech na angličtinu. Výuka jazyků Ostrava pojímá výuku pro děti zcela jinak. Naučí je vnímat jazyk jako takový, a to je podle mě důležité. Lektoři s nimi mluví anglicky, hrají si s nimi a hrají různé anglické hry. Mé dítě tam chodí rádo.

    superkarma: 0 30.06.2012, 10:06:47
  3. avatar
    [25] Francaise [*]

    Pokud dítě začnete učit cizí jazyk od útlého věku, je důležité, aby učení mělo náležitou návaznost. Učení dětí v předškolním věku jsou vyhozené peníze, pokud pak nastoupí do školy, kde se zařadí do běžné povinné výuky. Během krátké doby se znalosti srovnají.

    Když učím malé dítě, musí další výuka navazovat na již dosažené znalosti, jinak to nemá význam.

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:04:02
  4. [24] medvidek panda [*]

    Čím dřív se dítě začne učit anglicky, tím lépe. Ale ve třech měsících toho děti moc nepochybí, lepší je začínat tak kolem tří let. Je ale lepší dětem vše ukazovat formou hry. Angličtina je hlavní světový jazyk, který je dobré znát, v dospělosti se bude všem dětem hodit.

    superkarma: 0 17.03.2012, 14:32:11
  5. [23] Pajushka [*]

    Byla jsem se podívat nedávno na ukázkové hodině a docela se mi to líbilo. Jestli si někdo představuje, že tam děti sedí 45 minut v lavicích a "učí" se, tak je na omylu. Překvapilo mě, že si vlastně jen hrají... Když se nad tím zamyslím, tak dělají to samé, co jsem dělala se synem, když byl malý a já ho učila česky... Hrají si s autíčky a říkají u toho barvy, počítají, ukazují, že pejsek má očíčka a pusu atd, ale jen je všechno v angličtině. Bylo to milé a příjemné prostředí. Je pravda, že kolikrát mi přijde, že v dnešní době rodiče zapíšou děti na milion kroužků a děti toho pak mají moc. Ale potom můsí rodiče uvažovat, jestli jim bude víc ku prospěchu keramika nebo jazyk... Pokud je to baví, proč ne. A výborné je, že rodiče se můžou zapojit. Nemám ráda, když někam se synem přijdu, odvedou ho a jen mi oznámí, kdy si pro něj mám přijít. Jsem ráda, když se můžu zapojit, podívat a všechno si taky vyzkoušet.

    superkarma: 0 15.03.2012, 23:54:14
  6. [22] doginka [*]

    Kluk chodí na angličtinu ve školce a je to podle mě, tak akorát

    superkarma: 0 15.03.2012, 20:05:20
  7. avatar
    [21] Altamora [*]

    Trefa — #20 Před časem jsem viděla kousek pořadu, ve kterém říkali, že kojenec nerozlišuje slova, ale je zvuky. Že tedy má smysl pouštět v jeho přítomnosti kromě rodného jazyka i cizí jazyky, že se mu tím rozšíří množství zvuků, které pak v budoucnu bude schopen reprodukovat. Připadalo mi to logické, když jsem si vzpomněla na to, jak si syn hrál se slabikami, jak je různě modifikoval, dokud se neustálil na našem přízvuku.

    superkarma: 0 15.03.2012, 18:24:06
  8. [20] Trefa [*]

    Trefa:od 3mesicu se mi zda brzo ucit deti cizim jazykum,vzdyt jeste nereknou ani jedno slovicko.

    1. na komentář reaguje Altamora — #21
    superkarma: 0 15.03.2012, 17:20:00
  9. avatar
    [19] saruz [*]

    Naše dítka začínala s angličtinou ve školce a přišlo mi to tak akorát. Sml22

    superkarma: 0 15.03.2012, 14:50:09
  10. avatar
    [18] JankaAnna [*]

    Pokud znáte alespoň něco málo z psychologie osobnosti a vývojové psychologie, nezpochybňovali byste to až do takové míry, milí reagující...

    Nicméně bohužel český školský systém není připravený ani na nadané děti ani na děti, které potřebují individuálnější přístup. Možná existují výjimky, ale tam se všechny děti všech zájemců nevejdou... takže na nás zbývají školy, které jedou "jakousi zlatou střední cestou"... 

    Jsem Moravačka, vzala jsem si Slováka, doma se často mluví anglicky a něco málo padne i německy. A náš malý s tím rozhodně problém nemá... Dětský mozek je do 6ti, 7mi let neuvěřitelně "pružný", na rozdíl od mozku dospělého, jak se ukazuje i v reakcích níže... Chcete snad říct, že děti z vícejazyčných rodin jsou pomatené a mají v řečích hokej nebo snad nemají žádné dětství???

    superkarma: 0 15.03.2012, 14:38:00
  11. avatar
    [17] Kytinkak [*]

    je to tak, neumí pořádně češtinu a ještě jim motat cizí jazyk, co mám kamarádek co mají dětí a mají špatnou výslovnost a ještě jim do toho motat jiný jazyk..., jinak je to věc názoru...

    superkarma: 0 15.03.2012, 11:40:32
  12. avatar
    [16] ladouch [*]

    Přijde mě to strašně brzy a přetěžování dětí se mi vůbec nelíbí, mají si užívat dětství.Sml22Sml22

    superkarma: 0 15.03.2012, 11:06:01
  13. [15] free [*]

    A jak potom to dítě mluví.  Vnouček začíná zrovna teď a ty slovíčka se mu tak pletou a zní stejně... nedovedu si představit.

    superkarma: 0 15.03.2012, 10:26:00
  14. avatar
    [14] ekleinovka [*]

    Deti jsem ucila,umeliy hodne dobre,problem byl v tom,ze ve skole se ucily vse znova

    superkarma: 0 15.03.2012, 10:17:50
  15. [13] macamala [*]

    dadma — #1 Je to tak, občas se po některých jedincích nedá ani přečíst text, jelikož se hemží chybami. Nedávno jsem četla článek od Prekopové a zrovna tam kritizovala onu přehlcenost dětí - kroužky, angličtina pomalu od plenek a ve finále dětem chybí láska, protože na ně nikdo nemá čas.

    superkarma: 0 15.03.2012, 09:41:05
  16. avatar
    [12] Altamora [*]

    Někdy mi připadá, že cílem je, abychom všichni mluvili všemi jazyky jako cirkusáci v době cirkusu Humberto. Problém je v tom, že ti lidé mluvili všemi jazyky najednou, vlastně žádný jazyk neuměli dobře. Nelíbí se mi ta představa. Kdysi češtinu zaplevelila němčina, ruštině se to až na pár slov nepodařilo, a teď ji mršíme anglicismy. Je to často směšné. Proužky z kuřecího masa obalené v trojobalu určitě chutnají lépe, když je autor pojmenuje kuřecí stripsy. Sml57

    superkarma: 0 15.03.2012, 09:24:54
  17. avatar
    [11] vmarta [*]

    není to brzo ?Sml80

    superkarma: 0 15.03.2012, 09:12:37
  18. avatar
    [10] Hanula [*]

    Sml16uf já se dřu celé roky.....

    superkarma: 0 15.03.2012, 08:40:52
  19. [9] Roland [*]

    Od 3 měsíců mi to přijde přehnaně brzy.

    superkarma: 0 15.03.2012, 08:40:25
  20. avatar
    [8] LudPa [*]

    Všeho moc škodí, já to moc neschvaluju.

    superkarma: 0 15.03.2012, 08:15:25
  21. [7] FAXÍK [*]

    Dcera teď chodí ve škole do nepovinné angličtiny a příští rok ji budou mít už jako povinný předmět.

    superkarma: 0 15.03.2012, 08:04:17
  22. [6] jithule [*]

    no jo dneska je to in

    superkarma: 0 15.03.2012, 08:00:02
  23. avatar
    [5] Suzanne [*]

    Ale jo, proč ne. Ovšem myslím, že dítě se zdravě vyvine a později se naučí jazyk, i když se nejdřív naučí česky. Ve dvojjazyčných rodinách se mi líbí rozkošné paskvily, např.když tatínek Němec křičí na děti - všichni dostanou auf dem zadekSml52Sml52Sml52

    superkarma: 1 15.03.2012, 07:33:20
  24. [4] step1 [*]

    Teď, když se angličtina učí ve škole, si myslím, že je to zbytečné. Stejně se budou učit všechno od začátku a budou se pak v hodině nudit. Navíc je to drahé.

    superkarma: 0 15.03.2012, 07:24:39
  25. [3] lidicka [*]

    Vnouček bude mít 3 měsíce, ale nedovedu si představit, že by v tomto věku poslouchal cizojazyčné písničky či pohádky. Myslím, že ještě ani česky jim moc naslouchat nebudeSml16

    superkarma: 0 15.03.2012, 06:49:13
  26. avatar
    [2] Jindriska8 [*]

    To je zajímavé,ale maminky na děti mluví českým jazykem,tak nejdříve česky a postupně přidávat slovíčka anglicky.Sml22

    superkarma: 0 15.03.2012, 00:51:25
  27. [1] dadma [*]

    Kolik řečí umíš tolikrát jsi člověkem.To je sice pravda,ale děti by se měly naučit svůt rodný jazyk.Kolikrát se neumí vymáčknout ani na střední škole.

    1. na komentář reaguje macamala — #13
    superkarma: 1 15.03.2012, 00:47:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme