Zdraví

Menopauza. Hubené, bezdětné a kuřačky navštíví dřív!

Menopauza je období, které jednou čeká každou z nás, a vyvolává řadu otázek. Dá se oddálit? Může žena v přechodu otěhotnět? Jaká jsou rizika a výhody hormonální terapie? Co se děje v těle, když přijde „nával“? Na tyto a mnoho dalších otázek mi ochotně odpověděl MUDr. Pavel Turčan, odborný ženský lékař a sexuolog.

menopauza

Jakou roli v nástupu menopauzy hraje dědičnost. Je období, kdy žena přichází do menopauzy stejné u dcery jako u matky?
Dědičnost v období nástupu menopauzy hraje spíše roli nepřímou. Určitá shoda mezi matkou a dcerou se objevit může, ale někdy jsou i dost významné rozdíly. Přece jenom polovina genetického materiálu nepochází od matky a při nástupu menopauzy nezáleží jen na genetických danostech, ale i na zeměpisné oblasti, způsobu života a stravování, počtu dětí a podobně. Odpověď na další část otázky tedy zní: období nástupu u dcery a matky může vykazovat jistou podobnost, ale pravidlem to není.

Je možné, aby se příznaky klimakteria objevily už ve 40 letech? Co proti nim dělat?
Samozřejmě možné to je, ale v tomto případě jev označujeme jako klimakterium předčasné. No a co proti nim dělat? Postup je stejný jako u klimakteria fyziologického. Pravidelně chodit na preventivní prohlídky, včetně preventivního vyšetření na osteoporózu, protože po přechodu dochází k rychlejšímu odbourávání vápníku z kostí, ale i na další vyšetření. Vhodnou životosprávou, zdravým pohybem na čerstvém vzduchu a určitými stravovacími návyky, případně doplněnými o užívání doplňků stravy, můžeme dopad přechodu zmírnit či se alespoň částečně ubránit mnohým nepříjemným potížím jako například návaly horka a potu, zimince, brnění končetin, depresivních a úzkostných nálad, atd.

Dá se menopauza nějak oddálit? Třeba způsobem života, výživou?

MUDr. Pavel Turčan   Myslím, že alespoň částečně to možné je. Ale opravdu jen do určité míry. Menopauza totiž nastupuje tehdy, když dojde ve vaječníku zásoba dozrávání schopných vajíček. Všechny se totiž vytvořily již v průběhu nitroděložního vývoje a žádná nová se v průběhu života ženy netvoří, pouze dozrávají a odumírají. Pokud pomineme extrémní podvýživu či chybění některých základních substancí ve výživě, které by mohly samy o sobě přechod uspíšit, můžeme vhodnou stravou s dostatkem pohybu či udržením zdravého poměru svalové a tukové hmoty v těle spíše zmírnit příznaky přechodu a jejich negativní vliv na organizmus.  Uvádí se, že pozdější nástup menopauzy mají ženy, které porodily více dětí, zvláště v pozdějším věku. Dřívější nástup menopauzy mají naopak ženy bezdětné a taky kuřačky.

Které ženy se jí „dočkají“ dříve?

Na to jsem vlastně již částečně odpověděl. Nejčastěji se jedná o velice hubené ženy, bezdětné, kuřačky se špatnou výživou. Některé ženy mají časný nástup geneticky daný, u jiných může nastat i kupříkladu v důsledku autoimunitního onemocnění, kdy si žena vytváří protilátky proti vlastním vaječníkům či vajíčkům, a sama si je tak likviduje.

Jaká jsou rizika u pozdější menopauzy? Co když žena ještě menstruuje v 52 letech? Hrozí jí nějaké nebezpečí?
Pokud žena menstruuje v 52 letech a později, mluvíme skutečně o pozdní menopauze. Za určitých okolností, pokud i v tomto období má žena menstruaci pravidelnou, s vyváženými hormonálními hladinami v průběhu cyklu, by tento stav neměl být nějak nebezpečný. Dosti často již ale dochází k výkyvům hormonálních hladin, anovulačním cyklům, a v tomto případě je sliznice v děloze (endometrium) i děložní svalovina vystavená dlouhodobému působení vyšších hladiny estrogenů, s chyběním gestagenů, což může mít za následek extrémní nárůst endometria (tzv. endometriální hyperplazie) s nepravidelným a silnějším i delším krvácením, riziko tvorby polypů a myomů a taky, bohužel, vyšší riziko vzniku rakoviny děložní sliznice. Proto je vhodné se vždy nespoléhat jenom na přírodu, ale pravidelně se nechat vyšetřit i u odborníků.

Jsou půlroční výpadky menstruace normální?
Jsou poměrně běžné. Menopauza je termín, označující první den poslední menstruace v životě ženy. Je to tedy pouze jedno datum v kalendáři. A to, že byla menstruace opravdu poslední, se dozvíme až po roce, jestliže se žádná další již nedostaví. U většiny žen navíc činnost vaječníků nepřestane náhle, jedním šmahem, ale spíše pozvolna. Pokud vaječníku začínají „docházet síly“, začne se tělo bránit tím, že v hypofýze zvýší tvorbu tzv. folikuly stimulačního hormonu (FSH), kterým se snaží vaječník opět probudit a donutit k činnosti. Někdy se to ještě na určitou dobu podaří, třeba i po půl roce. Pokud se ale krvácení objeví až s pauzou po jednom roce a více, mohlo by se jednat o krvácení z polypu či hyperplastického endometria, ale bohužel i o rakovinu endometria. Proto by každé takovéto krvácení mělo být řádně vyšetřeno a objasněno.

Známe příznaky jako návaly horka, pocení, bušení srdce. Co přesně je způsobuje? Víme, že za to „může“ změna hormonální hladin a úbytek hormonů, ale zajímal by mě přesný mechanismus. Co se děje v těle, když přijde třeba „nával“?
S blížící se menopauzou klesá počet dozrávání schopných vajíček. Na začátku každého cyklu dochází k nastartování růstu několika vajíček, z nichž většinou jedno dozraje až do stadia dominantního folikulu, tedy toho, ze kterého se uvolní oplodnění schopné vajíčko, zatímco ostatní folikuly mu dělají pouze hormonální podporu, tj. vytváří se v nich hormony, zvláště estrogeny. Po ovulaci se zbytek dominantního folikulu mění v tzv. žluté tělísko (corpus luteum) a opět v něm probíhá čilá hormonální aktivita s tvorbou zvláště gestagenů, ale částečně i estrogenů. Tato fáze je většinou dlouhá asi 12 až 14 dní a její délka je za normálních okolností stabilní. S blížícím se přechodem většinou nejdříve selhává funkce žlutého tělíska a cyklus se zkracuje, pak postupně ustává ovulace a  začínají anovulační cykly, nebo se ovulace značně zpožďuje a cyklus se významně prodlužuje. Zpočátku se jedná spíše o nedostatek nebo chybění gestagenů, pak se k nim přidává i kolísání hladin či významnější pokles až chybění estrogenů. Na tyto tělo reaguje zvýšením již zmiňovaného FSH a jeho vyplavování z hypofýzy neboli podvěsku mozkového, je doprovázeno příznaky jako návaly horka, potu, atd. Takto to lze zjednodušeně popsat. Celý tento proces je samozřejmě poněkud složitější a navíc mnohé souvislosti nám zatím ani dnes ještě nejsou známé.

Některé příznaky menopauzy zní až děsivě. Bolest na hrudníku, deprese, závratě. Dají se nějak zmírnit i bez podávání hormonů?
V naprosté většině případů ano. Jednak vhodným složením stravy se správným poměrem tuků, sacharidů a bílkovin, s vyšším příjmem omega 3 mastných kyselin, s dostatkem vitaminů a minerálů, včetně stopových prvků, zdravým pohybem atd. Jsou ale určité potraviny, například sója či sojové klíčky, které obsahuji rostlinné estrogeny- fytoestrogeny, a ty mohou být zvláště v tomto případě vhodné. Někdy si můžeme pomoct užíváním některých doplňků stravy, například s obsahem extraktu z drmku, nebo přípravky s obsahem mateří kašičky a pylu, případně s přidanými izolovanými fytoestrogeny ze sóje a červeného jetele, například Sarapis soja.

Jistě jsou ženy, kterým se hormonální substituční terapie nedoporučuje ze zdravotních důvodů. Co byste poradil takovým „nešťastnicím“? Jsou nehormonální rostlinné přípravky účinné, nebo je to placebo?
Výsledky několika studií dokládají, že se o placebo nejedná. Existuje ale určitá část lidí v populaci, je jich asi kolem 11 %, kteří nemají enzymatickou výbavu na zpracování fytoestrogenů, a těm většinou tento způsob přírodní léčby fungovat nebude. U zbývající části populace šance na úspěch je. Přírodní prostředky v mnoha ohledech sice nejsou tak účinné jako hormonální léčba, ale u větší části případů jsou dostatečně účinné.

Ženy se hlavně obávají, že hormonální léčba může mít zvýšený podíl na vznik rakoviny. Uklidnil byste je, nebo jejich obavy spíš potvrdil?
Dlouhodobá léčba estrogeny opravdu mírně zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu, ale rozhodně to není tak tragické, jak se někdy uvádí. Ono záleží na tom, ze kterého úhlu pohledu se na to podíváme. Když vám někdo řekne, že po pětiletém užívání estrogenů se zvyšuje riziko vzniku rakoviny o více než 30 %, zní to hrozně a ten dotyčný má pravdu. Ale když si uvědomíme, že oněch zhruba 30 % znamená 3-4 nové případy na 10000 žen, toto číslo již tak hrozné není. Navíc ženy s hormonální léčbou jsou mnohem více a častěji hlídané lékaři a na rakovinu se tak přijde mnohem dříve. Je dokonce i prokázané, že u žen, které užívaly estrogeny a objevila se u nich rakovina prsu, tak tato lépe reagovala na léčbu a vyskytovalo se u nich méně vážných a smrtelných komplikací. Navíc, hormony ani tak nejsou vždy zodpovědné za vznik rakoviny, jako spíše za urychlení jejího vzniku. Hormonální léčba by správně neměla být předepisována masově, ale vždy je nutné zvážit více faktorů a případných rizik. U správně nasazené léčby by měl být přínos léčby vyšší, než rizika, která může způsobit.

Může žena v menopauze otěhotnět?
Pokud už žena má menopauzu, myslím tím, že již nemenstruuje a nedozrávají u ní žádná vajíčka, otěhotnět již nemůže. V období před menopauzou, tedy v perimenopauze, kdy se již vyskytují přechodové potíže, je sice již pravděpodobnost otěhotnění výrazně snížená, nicméně nelze ji naprosto vyloučit.

Na otázky odpovídal: MUDr. Pavel Turčan, odborný ženský lékař a sexuolog

Centrum MEDIOL, s.r.o., Olomouc

   
22.03.2012 - Intimní zdraví - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [54] Žanik [*]

    Kdyz to prijde, tak to prijde. A s Elli se to zvladnout v pohode. proc neco takoveho nevyuzit, kdyz tu moznost mame, misto toho abysme se trapily ;)

    superkarma: 0 19.05.2017, 13:19:49
  2. [53] Žanik [*]

    Kdyz to prijde, tak to prijde. A s Elli se to zvladnout v pohode. proc neco takoveho nevyuzit, kdyz tu moznost mame, misto toho abysme se trapily ;)

    superkarma: 0 19.05.2017, 13:19:28
  3. [52] Jarmila Vodičková [*]

    Já jsem tak akorát a taky jsem se tomu nevyhla. Je fakt, že mi hodně pomohlo Elli meno osteo, které jsem si koupila po přečtení recenzí a v hodně věcech mě pomohlo, tak nelituji. Určitě by každá žena měla pro sebe něco dělat, nebo to aspoň vyzkoušet tak, jako já :)

    superkarma: 0 12.02.2015, 13:15:25
  4. [51] Majka Tríblová [*]

    Nevím tedy co je na tom pravdy. Věřila bych tomu, že ženy kuřačky mají horší průběh nebo opravdu menopauza příjde dříve, i když co je dříve.....Já mám 54 let a v období přechodu jsem již 2 roky, ale nestěžuji si. Na příznaky jako výkyvy nálad, pocení a nespavost existuje plno přípravků na potlačení. Co mě však trápilo bylo zjištěná osteoporóza. Takže jsem si v lékárně sehnala přírodní produkt elli meno osteo forte, který jak zmírňuje příznaky, tak i pomáhá zmírňovat ostoporózu.

    superkarma: 0 31.10.2014, 18:01:11
  5. [50] Nella9 [*]

    Tak zrovna já nejsem ani hubená, ani nekouřím a stejně na tyto problémy trpím! Nejhorší s věkem je toto období, které zase bohužel zasáhnou jen nás ženy. Nejhorší pro mě asi z toho všeho byl únik moči, nadváha a poslední dobou hrozné nálady. Začla jsem to už řešit, dokud to šlo a po radě známe jsem vyzkoušela Elison. Objednala jsem si ho telefonicky, což pro mě bylo pohodlnější. Druhý sen jsem ho měla doma a s rychlostí účinku jsem byla víc, než spokojená! Velmi rychle mi ulevil od toho všeho, co jsem popsala a teď bych neváhala a vždy po něm sáhla!

    superkarma: 0 05.05.2013, 22:03:29
  6. avatar
    [49] cibulicka [*]

    jsem v celku hubená,tak budu mít stále problémy???ach joooSml80Sml79Sml79

    superkarma: 0 28.03.2012, 23:44:00
  7. [48] macamala [*]

    Ostatně v dobách dávných přechod nebyl - málokdy (skoro nikdy) se ho ženy dožily. Pak také nemenstruovaly, buď byly těhotné, nebo kojily.

    superkarma: 0 23.03.2012, 08:04:21
  8. [47] macamala [*]

     Pokud tedy menstruace tak vadí, pak je tady možnost brát antikoncepci nepřetržitě. Vím o pár ženách, které to zkusily a dosáhly toho, že mají klid.

    superkarma: 0 23.03.2012, 07:47:32
  9. [46] macamala [*]

    wich — #34 Pokud se však v těle netvoří hormony, což s cyklem souvisí, je žena náchylnější k osteoporoze, infarktům.

    Chápu, že odrozením potomstva je tohle dění v těle zbytečné, ale tak příroda chytrá není.

    superkarma: 0 23.03.2012, 07:40:24
  10. [45] papír [*]

    Já už přes rok nemenstrujuji,ale návaly pocení,nebo zase zimu pocituji pořád,kéžby už to přestalo je to zdrcující.

    superkarma: 0 22.03.2012, 23:03:48
  11. [44] Reni [*]

    Já jsem nic výrazného nepocítila. Jsem tomu ráda. Sml67

    superkarma: 0 22.03.2012, 21:49:51
  12. avatar
    [43] femme [*]

    denkas — #32  taky jsem přišla o dělohu ve 44 letech a bylo to to nejlepší, co mě potkalo Sml67 Sml58

    superkarma: 1 22.03.2012, 20:12:57
  13. avatar
    [42] femme [*]

    já už jsem 12 let po hysterektomii a musím říct, že to bylo nádherných 12 let bez menstruace a s ní spojených nepříjemností a problémů Sml67  Sml36

    superkarma: 0 22.03.2012, 20:09:52
  14. avatar
    [41] ekleinovka [*]

    step1 — #12 Já sice ještě ne,ale čeká to každého...alespoň s menses problémy nijak výrazný nemám,jen mne bolí prsa

    superkarma: 0 22.03.2012, 19:34:06
  15. avatar
    [40] Pentlička [*]

    Menopauzu jsem měla ve 44 a téměř bez problémů. Pár návalů, několikrát jsem se zpotila v noci, deprese mám už dlouho, takže beru AD a tudíž jsem je nijak neprožívala. Ale souhlasím s Rikinou, menzes je šílený opruz a bez toho je to taková pohoda! Můžu si dělat kdy chci, co chci, jít plavat, jet kamkoli, naplánovat si dovolenou u moře kdykoli, nebolí mě prsa ani břicho, nemusím mít strach, že někde něco prosakuje nebo nedejbože smrdí. Už si takhle báječně žiju devátým rokem a nemůžu si to vynachválit!

    superkarma: 1 22.03.2012, 18:02:07
  16. [39] free [*]

    Hurá sem s menopauzou... stačí vysadit práškySml58

    superkarma: 0 22.03.2012, 16:32:54
  17. avatar
    [38] denkas [*]

    wich — #37 jj,přesně tak sem to měla i já!!Taky sem žádný problémy neměla ,ale bylo to otravný,protivný,omezující,..

    superkarma: 0 22.03.2012, 16:01:42
  18. avatar
    [37] wich [*]

    denkas — #35 Jako vyloženě trápení to neberu (no, i když ten druhý a třetí den taky stojí za to Sml57Sml30), holt se s tím žít musí, ale kdyby to odrozením potomstva skončilo, vůbec bych se nezlobila Sml30

    1. na komentář reaguje denkas — #38
    superkarma: 0 22.03.2012, 15:47:32
  19. [36] Trefa [*]

    Trefa:vsechno uz mam za sebou,nikomu to nepreju,co jsem zazila,bylo to utrpeni.

    superkarma: 0 22.03.2012, 15:44:06
  20. avatar
    [35] denkas [*]

    wich — #34 Rikina — #33 Máte úplnou pravdu!!!Je to jen trápení.

    1. na komentář reaguje wich — #37
    superkarma: 0 22.03.2012, 15:38:13
  21. avatar
    [34] wich [*]

    macamala — #15 Sml80 Konec menzes ve třiceti, proč ne? Mezi menstruací a mládím rovnítko není. Pokud už má ženská odrozeno a další neplánuje, taky mi to přijde poněkud jako zbytečná komplikace. Já plánuju potomka tak kolem 35, ale pak bych to taky nejradši utla Sml30Sml30 Leze to do peněz, komplikuje dovolené (snad jako naschvál vždycky v posledních třech dnech přijde Sml31), bolí z toho břicho a když už jsou děti, vlastně k ničemu už není Sml49

    1. na komentář reaguje denkas — #35
    2. na komentář reaguje macamala — #46
    superkarma: 2 22.03.2012, 15:33:03
  22. [33] Rikina [*]

    macamala — #15 Mno, já tu dobu docela dobře pamatuju, kdy vložky nebyly, nebo byly hnusné. Takže mně to nemusí nikdo vyprávět, mám srovnání, jak se člověk musel zaopatřit před 35 lety a jak se může zařídit dnes. To ale na věci nic nemění. Obtěžuje mě myslet na to, abych včas nakoupila hygienické pomůcky, abych je měla k dispozici doma, v práci i na cestách, abych se případně měla do čeho převléct, kdyby bylo nejhůř. Obtěžuje mě na výletě každé dvě hodiny běžet do křoví vyměňovat tampon (a vysvětlovat to spoluvýletníkům, že). Ani v práci to není nic příjemného, když jsou k dispozici 2 WC na 50 lidí a setrvale je před nima fronta. O sportu ani nemluvím, jízdu na kole si v tyhle dny radši odpustím. Sml80 Prostě je to věc, která je v mých očích zcela zbytečná a otravná. A to mám ještě štěstí, že nemám žádné fyziologické potíže, jak se člověk zhusta dočte i zde na tomto magazínu, jak některé ženy doslova protrpí víc než týden, a jsou k nepoužití. Sml24 Takže já osobně sice taky "umím žít s menstruací", protože mi jaksi nic jiného ani nezbývá, ale mít možnost volby, ruším to okamžitě. Sml57 Závidím oběma mým kamarádkám, které po operaci již tyto věci neřeší a mají svatý klid a pokoj. Sml15

    1. na komentář reaguje denkas — #35
    superkarma: 3 22.03.2012, 15:22:48
  23. avatar
    [32] denkas [*]

    macamala — #19 Tak já taky nenaříkala ,ale dost mě to otravovalo!!Sem ráda,že už je to pryč!! Ve 44letech mě vzali dělohu a to pak byla pohoda!!!žádný problémy,žádný vložky ,žádný útěky na WC,žádný strachy ,"že je to vidět"Sml80.....

    1. na komentář reaguje femme — #43
    superkarma: 1 22.03.2012, 14:24:12
  24. avatar
    [31] denkas [*]

    IVECO — #13 Já to pochopila a směju se!! stařena!!Sml30Sml30

    superkarma: 0 22.03.2012, 14:20:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] denkas [*]

    28] fakt? Tak já taky ani nevim ,zda už mám přechod za sebou,či ne?Je pravda ,že se víc potim-když něco dělám,ale jinak sem tak nějak v pohodě.Ale už mě bude 60,tak asi už mám poSml30

    superkarma: 0 22.03.2012, 14:17:06
  2. avatar
    [29] datura [*]

    Mám to za sebou už 12 let a abych pravdu řekla, ani jsem neměla čas si toho nějak zvlášť všimnout. Snad jen toho, že jsem ušetřila za vložky Sml59Sml59

    superkarma: 0 22.03.2012, 13:50:41
  3. avatar
    [28] Májík [*]

    No já jsem moc zvědavá, jak to na sobě poznám. Mám totiž odstraněnou dělohu, tudíž už nějakej ten rok nemenstruuju a to mi letos bude 42, takže klasické příznaky, že se nedostaví mestruace, jaksi půjdou mimo mě.  Kolegyně, která na tom byla stejně jako já (odoperovaná děloha) to ze začátku taky vůbec nepoznala, až když prý byla schopná brečet i u reklamy, tak jí napadlo nechat si na gyndě udělat testy na hladinu hormonů a ejhle, byla v přechodu.

    superkarma: 0 22.03.2012, 13:00:28
  4. avatar
    [27] Kytinkak [*]

    step1 — #12 ani já néé, a to je dobře viďSml22

    superkarma: 0 22.03.2012, 12:46:07
  5. avatar
    [26] ekleinovka [*]

    No,zádné priznaky nemám,vek ano,nechávám to na prirode

    superkarma: 0 22.03.2012, 12:02:43
  6. [25] magic11 [*]

    zatím doufám, že mám času dost Sml22

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:39:11
  7. [24] Saritka [*]

    Tak já ji měla bez problémů.Sml59

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:04:40
  8. [23] Jala [*]

    Taky trochu souhlasím s názorem Rikiny, že by nebylo od věci se menstruace zbavit dříve, než přijde menopauza. Samozřejmě když má žena splněno.

    Ale slyšela jsem, že je opravdu takový trend, aby žena menstruovala co nejdéle, aby se předešlo těm popisovaným problémům.

    superkarma: 2 22.03.2012, 10:03:00
  9. [22] macamala [*]

    Florencie — #20 Věřím, že ten, kdo trpí bolestmi, že to bere jako krutou věc. To zcela chápu.

    superkarma: 0 22.03.2012, 09:57:33
  10. avatar
    [21] ladouch [*]

    Tohle mám už za sebou, ale nejhorší byly ty návaly, nemohla jsem brát žádné hormony, takže jsem si to hezky protrpěla.Sml80Sml80

    superkarma: 0 22.03.2012, 09:55:19
  11. avatar
    [20] Florencie [*]

    macamala — #19 Tak ono asi s tím žije a chová se normálně každá. Jde o to, že je to jak psala Rikina, spousta peněz za hygienické pomůcky, prvních pár dní nepříjemné bolesti. To by fakt bejt nemuselo.

    1. na komentář reaguje macamala — #22
    superkarma: 3 22.03.2012, 09:52:43
  12. [19] macamala [*]

    Florencie — #18 Zas tak nějak ne, žiju s tím normálně - chodím cvičit, žiju normálně. Asi je to tím, že v mém okolí běžně neslyším od žen nářky.

    1. na komentář reaguje Florencie — #20
    2. na komentář reaguje denkas — #32
    superkarma: 1 22.03.2012, 09:42:21
  13. avatar
    [18] Florencie [*]

    macamala — #15 A chceš říct, že tě to neobtěžuje? Kdyby to šlo bez toho, vůbec bych se nezlobila. Každej měsíc týden opruz.

    1. na komentář reaguje macamala — #19
    superkarma: 3 22.03.2012, 09:10:11
  14. avatar
    [17] Florencie [*]

    Rikina — #1 Naprosto souhlasím Sml67

    superkarma: 0 22.03.2012, 09:08:30
  15. [16] Violeta [*]

    Sml69 naštěstí mám tento problém za sebou. A to ve 40. letech, bohužel. S tím přišly postupně problémy, které se dají léčit.

    superkarma: 0 22.03.2012, 09:03:23
  16. [15] macamala [*]

    Rikina — #1 To ne!! Menopauza ve 30? Sml23 V 50 pak stařena a pokročilá osteoporoza.

    Ohledně menstruace - když se s ní člověk naučí žít, tak není co řešit. Navíc dnes máme dokonalé hygienické prostředky. To si vždy vyslechnu od mami, jak hnusné vložky byly dřív.

    1. na komentář reaguje Florencie — #18
    2. na komentář reaguje Rikina — #33
    3. na komentář reaguje wich — #34
    superkarma: 0 22.03.2012, 09:02:18
  17. avatar
    [14] capkova [*]

    Zatím mě to minulo - uvidíme...

    superkarma: 0 22.03.2012, 08:51:01
  18. [13] IVECO [*]

    step1 — #12 to měl být pokus o žert Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje denkas — #31
    superkarma: 0 22.03.2012, 08:32:34
  19. [12] step1 [*]

    IVECO — #9 Už to mám za sebou, ale jako stařena si nepřipadám.

    1. na komentář reaguje IVECO — #13
    2. na komentář reaguje Kytinkak — #27
    3. na komentář reaguje ekleinovka — #41
    superkarma: 0 22.03.2012, 08:21:04
  20. [11] step1 [*]

    Taky už to mám za sebou a žádné problémy nebyly.

    superkarma: 0 22.03.2012, 08:19:35
  21. avatar
    [10] geriliw [*]

    a tak to bych měla prestat kouřit teda už konečně...

    superkarma: 0 22.03.2012, 08:17:15
  22. [9] IVECO [*]

    hlavně mě nestrašte...když se z dívky stává žena,je to poměrně příjemné...ale jak tak čtu,když se z ženy mění ve stařenu...nic moc...Sml80Sml80 no mám to za pár...

    1. na komentář reaguje step1 — #12
    superkarma: 0 22.03.2012, 07:56:09
  23. avatar
    [8] Věrulinka [*]

    lidicka — #4 já už 20 let mám po menopauze a vše proběhlo v klídku a bez problémů Sml67

    Ve 42 letech, máme to v rodě-geny pracují poctivě.

    Babička(máma mojí mámy) ve 43, moje máma ve 42, já ve 42.

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:44:10
  24. [7] FAXÍK [*]

    to jsem ještě nikde nečetla, ani neslyšela Sml80

    přechod zatím nemám a tiše doufám, že ho prožiju v pohodě a bez problémů..

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:34:35
  25. avatar
    [6] blesksoft [*]

    je mi 45 mám Mirenu, 4 děti, nekouřím, nepiju, nadváhu nemám - ježišííí to snad až do důchodu tedy jestli do nějakýho půjdu

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:20:20
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    Krom toho, že přibírám na váze a rozbrečí mě každá blbost, jsem v pohoSml30

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:15:31
  27. [4] lidicka [*]

    Menopauzu jsem prožila docela v pohodě, už je to víc než 10 letSml22

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #8
    superkarma: 0 22.03.2012, 06:26:00
  28. avatar
    [3] řinka [*]

    Pane jo umělé hormony,mám s nima velice špatné zkušenosti.Ani za nicSml31

    superkarma: 0 22.03.2012, 00:49:13
  29. avatar
    [2] Jindriska8 [*]

    Rikina — #1 To je dobrý názor na toto téma.Sml22

    superkarma: 0 22.03.2012, 00:43:11
  30. [1] Rikina [*]

    To tedy slyším prvně, že by si někdo přál záměrně oddalovat menopauzu. Sml57 Naopak, příroda měla udělat k této záležitosti vypínač, aby to šlo zrušit třeba už ve třiceti. Sml80 Nevidím nic pozitivního na tom, že je člověk obtěžován každý měsíc a to zcela bez účelu, pokud už má potomstvo nebo si žádné míti nepřeje. Kolik by se ušetřilo nervů osobám trpícím PMS (a jejich okolí Sml57) a peněz za hygienické pomůcky, kdyby si člověk mohl říct, že tenhle měsíc to bylo naposledy, hotovo, šmytec. Sml24

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #2
    2. na komentář reaguje macamala — #15
    3. na komentář reaguje Florencie — #17
    superkarma: 4 22.03.2012, 00:22:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme