Bulvár

Matura obscura aneb temno kolem maturit

Tak jsem včera byla na třídní schůzce. Začalo to dobře - nedostala jsem ani jeden ošklivý lísteček, pomocí kterého jednotliví profesoři upozorňují rodiče na velmi slabý prospěch studenta ve svých předmětech! Jupí!
Pak se ale do třídy dostavila paní ředitelka. A jelikož jsme 3.B (na poměrně prestižním pražském gymnáziu), všichni rodičové s napětím očekávali její slova. Budou či nebudou naše děti maturovat po novém způsobu? A pokud dojde na nejhorší, jak to vlastně bude vypadat?

Hned na začátku je třeba říct, že pokud jsme už předtím pociťovali nejistotu a určité obavy (vždyť kdo by toužil po tom, aby se zrovna jeho dítě stalo pokusným králíkem!), po emotivním proslovu paní ředitelky jsme propadli hlubokým chmurám. Dozvěděli jsme se, že ona sama ví jen o málo víc než my, rodiče. O posunutí státní maturity by prý měli poslanci hlasovat koncem května – pokud všechno půjde dobře, na sklonku školního roku by tedy aspoň mělo být jasné, zda ano či ne. Pokud odsunutí neprojde, státní maturity prostě budou, vem kde vem.

To je ale asi tak všechno, co bude jasné. Prováděcí protokol, který by měl řešit různé ty drobné a nedůležité organizační detaily, je zatím v nedohlednu. „Nevíme například, kdo nové maturity zaplatí. Kdo bude maturitní vysvědčení vydávat a kdo je bude podepisovat. Netušíme, kdo bude učit ostatní třídy, když bude velká část profesorského sboru zaměstnaná opravováním velkého množství prací. Musíme si opatřit na písemky trezor, že je ale povezeme do školy metrem, to nikomu nevadí…“

 

Nutnost či naopak neužitečnost jednotné maturitní zkoušky, při které se bude měřit stejným metrem studentům gymnázií i odborných učilišť, je věc diskutabilní. Naše paní ředitelka soudí, že jsou záměrně směšně lehké, protože není politicky únosné, aby vznikl velký „odpad“. Faktem je, že na středních odborných školách bývá až poloviční hodinová dotace pro český jazyk a literaturu, než je tomu na gymnáziích. Na SOŠ učí mnohem víc nekvalifikovaných učitelů cizích jazyků a jsou tam přijímáni slabší žáci. Je skutečně možné předložit dětem s tak odlišnými podmínkami stejné testy?

 

I kdyby ale byla státní maturita rozumná a potřebná (což nedokážu posoudit), není vážně škoda ji uspěchat? České děti už mají za sebou reforem, pokusů a kotrmelců až dost. Pamatujete si třeba na množiny? Já jsem je zažila a legrace je to až dnes, s odstupem času. Tehdy to taková psina nebyla…

A signálů, že ta uspěchanost opravdu hrozí, je docela dost. V březnu rezignoval ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Martin Chvál, který měl dozor nad připravovanými testy. I ministryně školství Dana Kuchtová vidí odložení státních maturit jako nutnost. Na ní to teď ovšem nezáleží. Rozhodovat budou páni poslanci.
„Asociace ředitelů gymnázií už poslala do parlamentu celou hromadu dopisů, rozborů a peticí,“ odpověděla nám hořce paní ředitelka, když jsme se ptali, jestli můžeme jako rodiče pro celou věc něco udělat. „Myslím, že to tam prostě strkají do skříně a nikdo to ani nečte.“ Po této větě nastalo ve třídě ticho jako… no, jako v hrobě. „Co k tomu dodat…“ porušila ho jedna maminka. Následovala informace o vodáckém kurzu. Hlavně ať si s sebou neberou žádný alkohol! Bylo nás ale víc, komu by v tu chvíli nějaký ten frťan přišel vhod.

 

Na stránkách www.stopstatnimaturite.info najdete iniciativu studentů, rodičů i učitelů, kteří považují projekt státních maturit za nedotažený. V pátek 4. května pořádá tato skupina protestní pochod centrem Prahy, během kterého chtějí slušnou formou vyjádřit svůj názor. Člověku by se chtělo skoro říct – vida, konečně je tu něco, co studenty opravdu zajímá a za co jsou schopní dokonce i demonstrovat.   :-)

 

A co si myslíte o státní maturitě vy?

Myslíte si, že je jednotná zkouška potřeba?

Zkoušela jste si maturitu nanečisto? A jak to dopadlo?

Maturuje vaše dítě letos? Nebo ho to čeká právě ten kritický příští rok?

Či snad to už má za sebou?

   
27.04.2007 - Společnost - autor: Eva Jedelská

Komentáře:

  1. avatar
    [23] Dájka [*]

    Původně, pokud si dobře pamatuju, byla myšlenka taková, že každý předmět bude mít více levlů a maturant pak má na výběr podle toho, na jaké škole studuje a co dál potřebuje. Univerzální zkoušku na známky přece udělat nejde. Leda by se zavedl bodovací systém, což se mi docela líbí. Chce to jenom naučit se nestresovat z toho, že něco nemám a netratit čas s úkoly, se kterými si nevím rady.

    superkarma: 0 29.04.2007, 22:15:05
  2. avatar
    [22] GreenTea [*]

    Jsem ve třeťáku, takže jedna z těch, kterých se otázka státních maturit přímo týká. Jsme teď v situaci, kdy nevíme, jak vlastně za rok budeme maturovat. A věřte mi, to klidu nepřidá.
    Jsem tedy rozhodně proti. Nechci skládat maturitu s nejasnostmi a chybami v zadání. Stresu bude i tak až dost. Ti, kteří jednou budou "státně maturovat" by se o tom měli dozvědět už v prvním ročníku. A ne na konci třetího...

    superkarma: 0 29.04.2007, 10:29:13
  3. [21] Bellana [*]

    gentiana: Souhlasím s tebou. Sice nevím přesně, jak to funguje v USA, ale mám dojem, že tam mají nějaké referenční testy a každá prestižní škola si vybírá z uchazečů ty, kteří v dobře uspěli v té části, která se týká vybraného oboru. Pro herce to nejspíš matamatika a fyzika nebude.

    superkarma: 0 28.04.2007, 20:17:33
  4. [20] Bellana [*]

    phoebe24: Tak nějak to je, ale já psala téhož typu, tedy ne srovnání obchodní akademie a gymnázia. Budeš se mnou nejspíš souhlasit, že ne všechna gymnázia mají stejnou úroveň.

    superkarma: 0 28.04.2007, 20:13:16
  5. avatar
    [19] sanvean [*]

    Jupíí: Jim ukazovali jenom pár příkladů a sami učitelé je strašili..ale bylo to minulý rok, tak to třeba zase změnili Jinak by ta škola byla úplný blbákov, a to snad zase není :))

    superkarma: 0 28.04.2007, 09:02:54
  6. [18] gentiana [*]

    Já mám pocit, že to prostě vzali ze špatnýho konce. Podle mě by se měl dělat test ne na známky, ale na body. A pak ať si třeba vysoké aj. školy řeknou fajn, na medicínu vezmeme přímo k pohovorům toho, kdo má 800 (z 1000) z biologie a 790 z fyziky, ostatní budou psát písemku... a na nástavbu pro umývače nádobí bude stačit 50 bodů - je gramotný:). Projdou všichni, kdo mají kladný počet bodů:D. Test, který má být k něčemu,nemůže být jednoduchý - tedy pokud je účelem něco testovat.
    A ten test by měl být asi něco jako jsme psali u maturity my.... šest nebo osm hodin tvrdé dřiny, žádné odškrtávání, pokud se pamatuju, tak něco tedy bylo A,B,C,D, něco bylo na krátké odpovědi,něco na dlouhé odpovědi, pak byla analýza textu (mohli jsme si vybrat dva úkoly ze tří nebo čtyř) a pak esej na tisíc slov, výběr z pěti témat. A pak pohovor. K tomu tuším 10% hodnocení tvořilo hodnocení iks písemných prací napsaných a ohodnocených v průběhu školního roku, které se při hovoru předkládaly - jako esejí. Tohle jsem osobně dělala z angličtiny (tam možná byl i nějaký poslech, nevím už) a dějepisu a mám pocit, že se z toho dalo poznat, jak to umím. Ostatní předměty byly velmi, ehm, pani učitelka měmá ráda, dala mi jedničku, pani učitelka mě nemá ráda, dala mi trojku. Nebo by se dal pohovor vyhodit úplně, kromě cizích jazyků.
    Dále, největší chybga je, že učitelé testují vlastní svěřence. Sice by to byly manévry jak prase, ale posílala bych je nejméně do sousedního okresu.

    superkarma: 0 28.04.2007, 00:04:41
  7. avatar
    [17] Jupíí [*]

    Jak drsná?? syn ji letos dělal na nečisto a za tři neděle maturuje načisto. Říkal že to byla blbárna, lehká, a ztráta času, že ji zvládli během 45 minut, celá třída. Z češtiny a potom myslím z angličtiny, tam totéž, jen ještě lehčí

    superkarma: 0 27.04.2007, 19:01:54
  8. avatar
    [15] Lilinka [*]

    tornado-lou: cmelda: Souhlasím s váma. Navíc spousta učilišť a podobných zařízení nechá prolízt maturitou i ten největší odpad, nedovolí si nikoho vyhodit.

    superkarma: 0 27.04.2007, 13:38:38
  9. avatar
    [14] azur [*]

    pajda: já měla na mysli - když už musí být, tak... srovnat alespoň hodinovou dotaci, ať mají všichni stejné možnosti
    Jinak jsem samozřejmě všema dvaceti pro zrušení státních maturit - byť důvod PRO (každý, kdo maturitu má, by měl mít stejné základní znalosti) není až tak špatný...

    superkarma: 0 27.04.2007, 12:08:08
  10. avatar
    [13] pajda [*]

    azur: stejná možnost nebude zaručená nikdy. I kdyby zdravušky měly stejný počet hodin matiky jako průmyslováci na počítačové škole, budou ti průmyslováci vždycky lepší - většina jejich předmětů totiž matiku a matematické myšlení podporuje, kdežto zdravotní sestry mají řadu úplně odtažitých předmětů a mám pocit, že v praxi uplatní mnohem častěji znalost psychologie nebo fyziologie člověka než odmocniny a logaritmy...státní maturiu považuju za nesmysl - už i proto, že vím, jak se tvořila náplň v mém předmětu - ITZ (Informačně technologický základ).

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:42:43
  11. avatar
    [11] sanvean [*]

    Jo a nevím, jak to mají ostatní školy, ale sestra bude kvůli tomu dělat maturity dvě - fakt paráda.

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:34:43
  12. avatar
    [10] Meander [*]

    O čem asi tak bude vypovídat stejná maturita pro absolventy matematicko-fyzikálního gymnázia a hotelové školy? Když se přizpůsobí jedněm, druzí nemají šanci. A když druhým, bude pro první naprosto zbytečná.

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:27:58
  13. avatar
    [9] azur [*]

    Učím na jedné SŠ a můj názor je:
    PRAVIDLA SE NEMĚNÍ BĚHEM HRY!
    Tzn. ti, co nastoupili na střední školy s tím, že maturity sjednoceny nejsou, by s takovými maturitami měli i končit! A tím by byl i poskytnutý potřebný čas k dopilování spousty nejasností okolo...
    Dále by ve školních osnovách měla být zahrnutá povinná hodinová dotace pro jednotlivé maturitní předměty ve všech typech škol s ukončením maturitní zkouškou. Tedy i zmiňované učební obory s maturitou. A tím by byla zaručena stejná možnost jednotlivých typů škol žáky na státní maturitu připravit
    A dále, v rámci nepovinných maturitních předmětů, by se mohly diferencovat školy na tzv. "lehčí a těžší"

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:18:39
  14. avatar
    [7] phoebe24 [*]

    Bellana: maturanti na průmce mají 3 hodiny češtiny týdně. Gymnazisti 5 hodin (cca - někde 4 a 6). To jen tak na okraj.....

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:05:51
  15. avatar
    [6] Luciš [*]

    Maturita by měla být "maturita" odevšad. Na učňácích by na ni neměli dosáhnout všichni Zkušební králík jsem byla i já, maturovala jsem 1998 a dělala jsem srovnávací zkoušky

    superkarma: 0 27.04.2007, 11:04:41
  16. avatar
    [5] cmelda [*]

    tornado-lou: souhlasim s tebou. navic nevim, z jakeho titulu by napr. gymnazista s maturitou mel byt posuzovan stejne jako absolvent nejakeho SOU, ale s maturitnim oborem

    superkarma: 0 27.04.2007, 10:16:40
  17. avatar
    [4] sanvean [*]

    Sestru to příští rok čeká a třese se už teď, protože co měli možnost vidět z ukázek, státní maturita je prý celkem drsná. A to chodí na gympl a patří ve třídě mezi ty chytřejší, nechci vidět, jak dopadnou obchodní akademie...

    superkarma: 0 27.04.2007, 09:45:21
  18. [3] Bellana [*]

    Jasně, že se některým ředitelům do státní maturity nechce - co kdyby se ukázalo, že jejich jedničkáři mají horší výsledky než trojkaři na jiné škole téhož typu. Což samozřejmě nic nevypovídá o budoucí úspěšnosti v životě.

    superkarma: 0 27.04.2007, 09:29:04
  19. [2] tornado-lou [*]

    statni maturita by mohla byt fajn vec, ale to by nutne musela obsahovat matematiku a byt nastavena tak, aby nebylo uplne lehky projit. jestli budou pozadavky takovy, aby proslo 95% lidi, tak je uplne k nicemu. soucasna podoba maturit je ovsem taky k nicemu.
    muj osobni, soukromy a nepopularni nazor je, ze dobra tretina lidi kteri ji maji, by ji vubec nemela mit.

    superkarma: 0 27.04.2007, 09:23:08
  20. avatar
    [1] Beruška1 [*]

    Taky mám dceru ve třeťáku a na rodičáku nám paní učitelka neřekla nic konkrétního. Jenom vyslovila své tajné přání, aby se nové maturity odsunuly co nejdál.

    superkarma: 0 27.04.2007, 08:21:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme