Rodina

Mateřská dovolená a finance

Mateřskou dovolenou mohou nazvat jako dovolenou a chápat ji jako čas osobního volna snad jen muži.
Ale abychom jim nekřivdily, jsou mezi nimi i jedinci, kteří z nejrůznějších důvodů také volí tuto formu, jak se více věnovat svým dětem.
Jak na takové muže pohlížejí zákonné předpisy ?
Jaké mají možnosti ?

S některými z nich se blíže seznámíme.

Zákoník práce

V zákoníku práce došlo k podstatné změně v tom, že vedle klasické mateřské dovolené je zde nyní definována také rodičovská dovolená.
Tu může čerpat otec dítěte od jeho narození po tak dlouhou dobu jak bude chtít, nejdéle však do 3 let věku dítěte.
Rodiče také mohou čerpat rodičovskou dovolenou oba současně. Je však třeba si uvědomit, že finančně zabezpečen peněžitou pomocí v mateřství nebo rodičovským příspěvkem bude jen jeden z nich.

Peněžitá pomoc v mateřství

Tuto dávku pobírají v drtivé většině případů ženy.
Muži mohou tuto dávku pobírat pouze výjimečně. Pokud se jedná o svobodného, ovdovělého, rozvedeného nebo z jiných vážných důvodů osamělého muže, který nežije s družkou a matka dítěte zemřela, nebo mu dítě bylo svěřeno soudem, má nárok na tuto dávku po dobu 31 týdnů od převzetí dítěte, ovšem nejdéle do 8 měsíců dítěte.
Pokud manželka nemůže nebo nesmí ze závažných zdravotních důvodů o dítě pečovat, a sama tuto dávku nepobírá, poskytuje se dávka po dobu 22 týdnů od převzetí dítěte a také nejdéle do věku 8 měsíců dítěte.

Výše dávky činí 69 % z hrubého příjmu zjištěného v posledním kalendářním čtvrtletí. Vyplácí ji zaměstnavatel, v případě malých firem (do 25 zaměstnanců) Okresní správy sociálního zabezpečení, které zpravidla sídlí v bývalých okresních městech.

Rodičovský příspěvek

Zde se nároky mužů i žen nijak neliší. Tuto dávku tedy může pobírat ten z rodičů, kdo celodenně a řádně pečuje o dítě do 4 let věku, nebo o zdravotně postižené dítě do 7 let věku.
Pokud o dítě pečují oba rodiče, musí se dohodnout, kdo z nich bude dávku pobírat.

Dítě může maximálně po dobu 5 dnů v měsíci navštěvovat jesle nebo mateřskou školu, jinak je péči o ně povinen zabezpečit rodič.
Výše dávky v současné době činí 2 552 Kč.
Pokud rodič při pobírání tohoto příspěvku pracuje, nesmí jeho čistý příjem v měsíci přesáhnout částku 3 480 Kč.

O tuto dávku si můžete požádat na Kontaktním místě pro výplatu dávek státní sociální podpory, které zpravidla sídlí ve všech větších městech.

Jak vidíme, situace „mužů na mateřské dovolené“ se z hlediska zákonných předpisů stále zlepšuje.
Můžeme polemizovat o tom, co je pro dítě v tak útlém věku z psychologického nebo pedagogického hlediska vhodnější, zda péče matky, nebo otce.
Musíme však připustit, že se vyskytují situace, kdy je odchod tatínka na „mateřskou dovolenou“ pro rodinu tím nejlepším řešením, a jako společnost tento narůstající trend přijmout a ocenit.    

Pokračování příště...      
   
30.09.2003 - Finance a práce - autor: Lída Řezníčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [124] karolina78 [*]

    jelikož jsem tajké na mateřské a podnikám z domova, tak mi skvěle pomohla služba poskytnutí sídla společnosti, to mi zachránilo klientelu

    superkarma: 0 08.01.2014, 17:11:49
  2. [123] onohlo [*]

    jo teď už je to trochu jinak

    superkarma: 0 20.03.2013, 10:51:34
  3. [122] AlenkaS. [*]

    V poslední době mě zaujalo investiční zlato Myslíte že se taková investice vyplatí? Sml16

    superkarma: 0 10.03.2013, 20:05:10
  4. [121] jithule [*]

    Ťapina — #117 bohužel je to pravda

    superkarma: 0 26.12.2012, 16:47:05
  5. avatar
    [120] hubajda [*]

    dnes to maji zeny moc tezke na materske

    superkarma: 0 04.11.2012, 11:06:57
  6. [119] Manheru [*]

    :-)

    superkarma: 0 20.07.2009, 21:56:59
  7. avatar
    [117] Ťapina [*]

    To je hrozný, jak málo mají mladé rodiny peněz

    1. na komentář reaguje jithule — #121
    superkarma: 0 09.12.2003, 22:20:03
  8. avatar
    [115] Lesana [*]

    Ája: Zákonný nárok na mateřskou je do tří let - tu zaměstnavatel MUSÍ poskytnout. Pokud chceš být doma do čtyř let, tak ho požádáš, a pokud ti vyhoví, jsi doma oficiálně na neplaceném volnu, ale zaměstnaná stále jsi - zaměstnavatel ti stále drží místo a po skončení mateřské tě musí přijmout zpátky. Samozřejmě, potom ti klidně může dát výpověď, ale to máš stejné jako po návratu z "tříleté" mateřské. Pokud ti volno do čtyř let poskytnout nechce, tak na to nárok má a ty musíš buď nastoupit zpátky do práce nebo dát výpověď a být doma s dítětem. Pokud ti volno poskytne, tak to chtěj PÍSEMNĚ!!!, aby pak případně nemohl tvrdit, že ti žádné volno nedal a tys svévolně do zaměstnánínenastoupila - to by tě mohl vyhodit :o(

    superkarma: 0 02.10.2003, 18:46:31
  9. avatar
    [111] kakina [*]

    ja jsem docela v soku muj pritel chce mimco a ja nevim co ted ma delat me je 21 a pritelovi 27.Ja nevim jak se mam rozhodnout prosim poradte.Deti mam moc rada

    superkarma: 0 02.10.2003, 12:51:43
  10. avatar
    [110] Gabi [*]

    Lesana: souhlas

    superkarma: 0 02.10.2003, 09:30:26
  11. [109] Mína [*]

    Tak já jsem sice byla na mateřské jen 3 roky. Ale najít potom práci je veliký problém. Tak by mne zajímalo, jak by asi po mateřské dovolené dopadl muž - samoživitel. Nejspíš mnohem líp...

    superkarma: 0 01.10.2003, 23:04:54
  12. [107] tventula [*]

    Naštěstí jsem byla na mateřské,když stál sunar 10.60Kč.Mateřská byla 900Kč. V dnešní době to musí být složité,když vidím kolik všechno na mimča stojí.

    superkarma: 0 01.10.2003, 16:01:16
  13. avatar
    [106] Drahuška [*]

    Jsem na mateřské a přijmu práci domů. Poradíte, nabídnete seriozní přivýdělek?

    superkarma: 0 01.10.2003, 14:00:37
  14. avatar
    [105] Drahuška [*]

    Proč nesrovnali mateřskou alespoň s minimální mzdou???????
    Pokud někde existuje nějaká PETICE, tak SEM S NÍ!!!

    superkarma: 0 01.10.2003, 13:42:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [104] Jeremi [*]

    Lesana: Počítali jsme to tady v práci nedávno - zhruba do platu 13.000 hrubého dokonce dělá nemocenská víc než čistý plat. Osobně za svinstvo považuju, že na nemocenské pojištění odvádím % z celého platu, ale dostanu "maximálně však".

    A jinak souhlasím s tím, cos napsala.

    superkarma: 0 01.10.2003, 10:40:51
  2. avatar
    [100] Lesana [*]

    Sandy: Ale nezapomínej, že 69% z hrubého platu. VE skutečnosti u nás mají ženy až 88% toho, co si běžně odnášejí čistého... čili v čistém příjmu ten pokles není tak drastický. Problém je, že s platem kolem jednadvaceti hrubého dosahuješ maximální mateřské ve výši cca 80% procent čistého platu, a pak už to procentuálně jde jednom dolů a dolů... :o(

    A ještě by stál za zmínku jeden český nešvar - u nás si spousta těhulek myslí, že když se jí ráno nechce vstávat do práce a dělá se jí nevolno od žaludku, tak má nárok na neschopenku, samozřejmě vyplácenou ze stejnech peněz, jako se platí mateřská... Pokud vím, to v zahraničí zrovna běžné nebývá, tam se na neschopenky kolikrát nedostávají ani ženy po umělém oplodnění s vícečetným těhotenstvím, což u nás snad patří k základům lékařské péče :o) Takže jak je vidět, on ten náš stát zas až tak lakotný není, jenom si musíš umět správně přepočítat peníze, které jinak rozhazuje na všechny strany :oD

    MMCH teď se tu projevím jako rasista, za což mě čeká oprávněné odsouzení vás všech, ale jestlipak víte, kdo by na zvýšení rodičovského příspěvku vydělal nejvíc? Určitě ne ty, které předtím stát deset let odíral o nehorázné daně - ty by teď stát deset let odíral ještě víc, aby si zvýšený příspěvek mohl dovolit. Takže vracím se k mé původní myšlence - než aby mi stát bral peníze, které bude přerozdělovat a podstatně zeštíhlené mi vrátí, dávám přednost tomu, aby vyplácel nějaký základní příspěvek (jako je teď), a ti co normálně pracují, měli výrazné daňové úlevy a ty, co pracovat chtějí i s dětmi, aby tu šanci měli (např. daňové úlevy firmám, které pro matky s dětmi vytváří vhodné pracovní podmínky - zkrácené úvazky, hlídací koutky, práce z domova... ???)

    superkarma: 0 01.10.2003, 08:57:57
  3. avatar
    [95] _Lucky [*]

    Ty kontroly mi přijdou dost diskriminační. Jak se někdo může ptát sousedů (co když jsou na mě nas...?), prohlížet skříně (kdybych měl(a) hypoteticky 10 milenců - co je komu po tom)! Jinak uznávám, že je to almužna, systém není propracovaný, snad se to zlepší...
    P.S.: No, když moje bude mít místo platu 6000Kč mateřskou 2500Kč, takový skok to nebude (Pošťouchnutí těch movitějších). Souhlasím s Lesanou.

    superkarma: 0 30.09.2003, 23:18:12
  4. avatar
    [92] Landriel [*]

    Jeremi: svým způsobem s tebou souhlasím, ale na druhé straně mám pořád pocit, že i s těmi sociálními příplatky pro matku samoživitelku to žádná sláva není, zvlášť pokud třeba bydlí ve větším městě a platí nějaký úžasný nájem za 1 plus 1.

    superkarma: 0 30.09.2003, 22:37:46
  5. avatar
    [90] Lucka * [*]

    Jeremi: Když pro tebe není 2.500 měsíčně almužna, nechceš nám nějaké ty peníze co máš navíc posílat? Nám by doma pomohly!

    superkarma: 0 30.09.2003, 22:31:14
  6. avatar
    [89] Jeremi [*]

    Já jsem taky ten troufalec, co tvrdí, že rodičovský příspěvek není almužna. Nasčítáno za 3,5 roku, co ho tak většina z nás pobírá, to dá přes 100.000,- Kč. A to mi nepřijde jako malá pomoc. Není moc států, které by platily čtyři roky za to, že zůstaneš s dítětem doma vůbec něco. I ta česká lhůta, po kterou se pobírá PPM (tj. těch 28, respektive 37 týdnů) je ve světovém měřítku extrmémně dlouhá. Nemyslím si, že by bylo šťastné řešení, kdyby stát platil maminkám (tatínkům) na rodičovské dovolené výrazně víc. Kvůli těm penězům by stejně měli děti jen lidé, kteří se o ně pak příliš nestarají. Spíš by mi měl stát umožnit, abych se o své děti lépe mohla postarat sama. Zvýšit odpočitatelná částky na dítě, umožnit společné danění manželů apod. Prostě méně mě oškuboávat a nechat mě, ať se sama starám. Jenže to neudělá a mimo jiné i proto, že neustále někde někdo stojí s nastavenou dlaní a "státe přispěj", aniž by si uvědomoval, že stát žádné své peníze nemá. Má jen to o co nás obere.

    Něco jiného je samozřejmě péče o děti nějak postižené (Zemin, souhlasím - takovým jako jste vy, by se mělo výrazněji přispět, protože pořád vyjde levněji péče o dítě doma než v ústavu, nehledě na to, že zejména pro to dítě je domácí péče lepší).

    Ad Silv - myslím, že se mýlíš, opravdu nemá nijak závratný plat. Ono je to spíš o pohledu na svět než o konkrétním výdělku.

    superkarma: 0 30.09.2003, 22:23:13
  7. avatar
    [84] Lesana [*]

    zemim: stát by se měl uměl postarat o postižené občany - vím, že něco málo jim dává, nevím kolik, nikdy jsem to nepotřebovala. Proč by se ale měl starat i o zdravé občany? Těm by měl spíš vytvořit podmínky, aby se v maximální míře mohli postarat sami o sebe, ne?

    Ostatně, já nepsala o péči o postižené děti, ale o rodičovské jako tako vé, a nedá se říct, že o té bych věděla, ne, ne, to zas já vím

    superkarma: 0 30.09.2003, 21:39:41
  8. avatar
    [83] werka [*]

    zemim: No Silv o rodičovském příspěvku asi něco vědět bude - donedávna měla muže na RD

    superkarma: 0 30.09.2003, 21:39:19
  9. avatar
    [82] Lucka * [*]

    To je síla. Za tohle by se měli všichni tam nahoře stydět. Chtěla bych vidět, jak by se jim žilo ze 2.500 Kč za měsíc !!!

    superkarma: 0 30.09.2003, 21:37:45
  10. avatar
    [76] Lesana [*]

    Samozřejmě jsem se překlepla, Česká správa sociálního zabezpečení má http://www.cssz.cz

    superkarma: 0 30.09.2003, 20:24:08
  11. avatar
    [75] Lesana [*]

    meluzína: pro OSVČ platí ty samé podmínky, co pro zaměstnané ženy - musí porodit živé dítě, v době mateřské nesmí osobně vykonávat podnikatelskou činnost, musí být pojištěné minimálně 270 dní, z toho minimálně 180 jako OSVČ. Výše mateřské se počítá stejně jako u zaměstnankyň, při výpočtu se vychází z vyměřovacích základů na důchodové pojištění z PřEDCHOZÍHO ROKU. Mimochodem, kdysi jsem si to zkusmo zkoušela propočítat - abys brala mateřskou cca jedenáct tisíc, tak bys na zálohách na důchodové a nemocenské pojištění musela odvádět asi šest tisíc měsíčně. Jinak info najdeš na stránkách http://www.cszz.cz

    superkarma: 0 30.09.2003, 20:22:36
  12. [74] meluzína [*]

    Zajímalo by mě, jak je to s výpočtem mateřské u žen, které jsou OSVČ. Je mi jasné, že si musí platit nemocenské pojištění - jaká je minimální doba účasti na NP? Počítá se výše mateřské rovněž z výdělku za posledního čtvrt roku? Nebo se stanovuje na základě výdělků za předchozí rok? Daňové přiznání se přece podává jednou ročně a dokud není rok uzavřený, není vždycky snadné průměrnou výši příjmu přesně určit. Pokud někdo víte, poraďte... dík

    superkarma: 0 30.09.2003, 19:56:50
  13. avatar
    [73] ramida [*]

    Já jsem momentálně taky MD, naštěstí máme koupenej a zařízenej byt, nový auto... to jsme zvládli ještě před miminkem. Díky tomu, že muž vydělává slušně, netřeme rozhodně bídu s nouzí, ale už prostě musíme počítat. Částka rodičáku není fakt moc vysoká, ale zase je fakt, že snad není jiný stát, který by takovou dávku vyplácel takovou dobu. Když se podíváte na okolní "vyspělé" státy, tak je to v rozmezí od pár měsíců do roka. Jo, jsou ale jiná zvýhodnění rodin s dětmi, protože tam jim je zřejmě jasné, že je dobré, aby se rodily děti... Taky bych ocenila spíš daňové zvýhodnění, možnost práce na zkrácený úvazek, "podnikové" jesle a školky...ale toho se tady asi nedočkám, alespoň ne v době, kdy to pro mne bude aktuální.

    superkarma: 0 30.09.2003, 19:56:48
  14. avatar
    [72] Lesana [*]

    N.: Peněžitou pomoc v mateřství v každém pádě dostáváš od správy sociálního zabezpečení, požádáš o ní přes svého zaměstnavatele (i když bývalého). Pokud stihneš nastoupit na mateřskou (=6 týdnů před plánovaným termínem porodu) půl roku po skončení pracovního poměru :o)
    Petra: Na nemocenskou bys měla nárok jedině tehdy, kdybys nastoupila zpátky do práce, třeba jen na jeden den. Nicméně pokud ti zaměstnavatel povolil rodičovskou dovolenou do tří let věku dítěte, tak nemá povinnost přijmout tě dřív...
    helip: Jenže takové matky nesmí BYDLET se svým druhem, jinak riskují, že stát po nich bude chtít peníze zpátky. Údajně chodí namátkové kontroly, zda opravdu bydlí samy... A to si třeba já nedovedu představit, že manžel by své děti sledoval jenom jaksi... na dálku.

    Jinak já vcelku souhlasím se Silveig, na mateřský jsem a kdovíjak uboze si nepřipadám. A kdybch připadala, nikdo mě přecinenutí být doma a můžu nastoupit do zaměstnání, ne? Nemám pocit, že beru "velký peníze", ale na druhou stranu ani nemám pocit, že by stát byl povinen sponzorovat moje děti. Spíš bych ocenila, kdyby zrušili omezení výdělku (na tom se snad pracuje :o) ); motivovali zaměstnavatele, aby zaměstnávali ženy s dětma na zkrácený úvazek; zvýšili odpočty na děti (no, nějaké drobné navýšení by taky mělo začít platit, pokud projde reforma); možná společné zdanění manželů a tak...

    JInak na rodičovské dovolené přece nedostáváte jenom rodičák, ale většinou i řídavky na děti, stát za vás platí zdravotní pojištění (to je momentálně skoro tisícovka, že jo?), ženám se zaměstnavatelem drží zaměstnavatel místo a jsou brány, jako kdyby platili sociální pojištění...

    superkarma: 0 30.09.2003, 18:31:59
  15. avatar
    [70] Ladia [*]

    medved: nejsi sama, můj každej měsíc zuří nad výplatní páskou, kolik zase nacpal státu a kde nic tu nic

    superkarma: 0 30.09.2003, 17:00:14
  16. avatar
    [69] Sanofi [*]

    Silveig: Ty jsi asi na mateřské ještě nebyla, že takhle mluvíš. Nebo máš doma magnáta a je Ti to fuk.

    superkarma: 0 30.09.2003, 16:08:44
  17. avatar
    [68] medved [*]

    jsem rada, ze nejsem sama s pocitem, ze platim obrovske dane+soc a zdr pojisteni a vlastne za to vubec nic nedostavam
    bud at stat plati resp. poskytuje sluzby vsem lidem vcetne me täkove, ze budu mit pocit, ze jsem neplatila zbytecne nebo at se dane dramaticky snizi a ja se o sebe postaram zcela sama a nebudu chtit od statu ani halir...tenhle "mezistav" je fakt na

    superkarma: 0 30.09.2003, 16:07:41
  18. avatar
    [66] Vladunka [*]

    Nejhorší je, že ta mateřská se skutečně skoro nezveda! Ja jsem brala na kluka v roce 1991 celych 1700,- Kc. A ted si vemte, jak od ty doby vsechno podrazilo, a tu materskou nezvedli ani o celou tisicovku!!! Fakt skvela "motivace"

    superkarma: 0 30.09.2003, 16:01:23
  19. avatar
    [64] emma [*]

    Líza@: daně nejdou na nemocnice. ty jdou na provoz státu, třeba na poslanecké nebo úřednické platy

    superkarma: 0 30.09.2003, 15:45:21
  20. avatar
    [62] Acinka [*]

    Je to fakt hrozný. Měli by ti poslanci ten zákon trošku pozměnit . Jak tady někdo psal: těch 69% aspoň ten rok, to už by bylo lepší

    superkarma: 0 30.09.2003, 15:18:09
  21. avatar
    [61] Landriel [*]

    medved: souhlasím s tebou s těmi odpočty a taky s anonymem

    superkarma: 0 30.09.2003, 15:15:40
  22. avatar
    [59] medved [*]

    taky myslim, ze stat by nemel platit vubec zadnou materskou, ale radsi pro rodiny udelat mensi zdaneni resp. vyssi odpocitatelne castky...snad se toho jednou dockame
    jo a souhlasim s anonymem at uz je to kdokoliv

    superkarma: 0 30.09.2003, 15:04:34
  23. avatar
    [58] Agátka [*]

    Petra: myslím,že to nejde musíš mít něco odpracované - je to kolem 300 dní pokud se dobře pamatuju

    superkarma: 0 30.09.2003, 14:52:58
  24. avatar
    [57] emma [*]

    Anonym: nemusíš bejt anonym, já tě chápu.

    superkarma: 0 30.09.2003, 14:50:10
  25. avatar
    [55] emma [*]

    Silveig: jak uspokojíš alespoň základní životní potřeby ženy a poloviny dítěte (počítáme-li, že druhou polovinu zabezpečí otec)?

    superkarma: 0 30.09.2003, 14:43:16
  26. avatar
    [53] Landriel [*]

    Silveig: Ty myslíš, že ty dva a půl tisíce jsou dost?

    superkarma: 0 30.09.2003, 14:15:13
  27. avatar
    [52] Palita [*]

    zemim: souhlasím, myslím si že, nás si nikdo nevšímá, ale my jsme důležitější pro tento stát než důchodci z hlediska odvádění daní.

    superkarma: 0 30.09.2003, 13:46:09
  28. avatar
    [51] Silveig [*]

    já bych řekla že to přeháníte s tou ubohostí na mateřské

    superkarma: 0 30.09.2003, 13:45:55
  29. [49] helip [*]

    Nejlíp se mají svobodné matky, ty na dávkách a podporách naberou okolo 10 000,00 Kč, takže přibývá těch, které se vdávají až po mateřské, sama takové případy znám ze svého okolí.

    superkarma: 0 30.09.2003, 12:57:16
  30. avatar
    [48] Wiki [*]

    Veruška: presne tak, myslim, ze dane na to platime dost velke a rok uz by byl uplne o necem jinem

    superkarma: 0 30.09.2003, 12:52:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme