Ne, nejde o žádný výmysl. Pitný režim je třeba dodržovat v každém ročním období, nejen v parném létě. Láhev s pitím byste u sebe měly mít na houbách i na lyžích.

Houby už sice nerostou, ale i tak nesedíme doma a jdeme se projít do přírody. Do podzimní, sychravé, někdy i deštivé. Alespoň hodinku denně bychom takové procházce „obětovat“ měly. Pokud se však „zaběhneme“ na delší čas, rozhodně bychom u sebe neměly postrádat láhev s pitím.

pití

Znáte po delší cestě takový ten nepříjemný pocit sucha v ústech, který se dostavuje, i když kolem nás prší? Je jedním z mnoha znaků dehydratace, nedostatku tekutin, podceňovaném právě v podzimním a zimním období.   

Podle slov MUDr. Anny Chalupecké z pražského dialyzačního střediska: „Nedostatek tekutin způsobující dehydrataci organismu vnímají ze všeho nejdříve mozkové buňky. Ty vysílají varovné signály k ostatním orgánům. V horkých letních měsících však tyto varovné signály vnímáme citlivěji než v zimních, kdy jsou velmi často podceňovány. Dochází pak k celkovému zhoršení zdravotního stavu, způsobeného nejen úbytkem vitamínů, ale také úbytkem tolik nezbytných tekutin.“

Největší problém s dodržením pitného režimu mají:

Děti - mohou mít horší školní výsledky, jsou podrážděné, mají větší tendenci k onemocnění ledvin a močových cest.
Senioři - vnímání pocitu žízně u starších lidí je oslabeno, pitný režim je ale často
špatný kvůli jejich pohodlnosti.   
Pracovně přetížení lidé - nedostatek času vede k pití pouhé kávy, dehydratace způsobená kávou zhoršuje soustředění na práci.   
Lidé, kteří hubnou - průběh redukčního režimu je při nedostatku tekutin subjektivně vnímán hůře.

Všechny živiny z potravin a nápojů, které sníme a vypijeme, se dostanou tam, kam mají. Základem jejich přenosu v našem organismu je právě voda. Díky ní buňky získávají energii potřebnou na to, aby mohlo tělo fungovat.

Sucho v ústech (odborný lékařský název xerostomie) je způsoben sníženou tvorbou slin, právě nejčastěji z důvodu dehydratace. Ta může být způsobena také nadměrnou konzumací alkoholu a kofeinových nápojů. Pokud se nejedná o závažnější onemocnění (při delším pocitu sucha v ústech je rozhodně nutné navštívit lékaře), může být příčina zcela banální, málo pijeme.
Zato důsledky nedodržování pitného režimu už tak banální být nemusí. Ohrožují naše ledviny, mozek, srdce, trávící systém, pokožku, svaly i klouby.

  • Pro ledviny je dostatek tekutin nejdůležitější, protože voda napomáhá při odvádění odpadových látek, škodlivin a nadbytečných živin z těla.
  • Přiměřená hydratace je důležitá také pro správnou funkci mozku. Již mírná dehydratace,  tedy ztráta 1 - 2 % tělesné váhy v důsledku ztráty tekutin, může mít negativní vliv na soustředění a následnou bolest hlavy, nejčastěji provázenou úpornými migrénami.
  • Významnou roli mají tekutiny i na srdce, a to v souvislosti s vyrovnáváním krevního tlaku. Dehydratace organismu totiž snižuje minutový objem, což může vést ke zvýšení tepové frekvence a zvýšení krevního tlaku.
  • Nemalou měrou se voda podílí také trávení potravy. Nachází se téměř v celém zažívacím traktu od slin až po roztok enzymů v tlustém střevě. Pomáhá při rozkladu živin, aby se mohly vstřebat do krve a dostat až do buněk.  
  • Voda tvoří přibližně 70 až 75 % našich svalů. A je to právě voda, která klouby odlehčuje a zabezpečuje, aby správně fungovaly.

Voda zavlažuje naše buňky zvenčí i zevnitř. Kvalitní hydratace přispívá k zachování pružnosti naší pokožky.

Akutní nedostatek tekutin vede také k poklesu fyzické a psychické výkonnosti a pocitu slabosti. Sílu a výkonnost potřebujeme pořád. Proto bychom pravidelný přísun tekutin neměli podceňovat v žádném ročním období, ani na podzim.

použitý zdroj: www.webozdravi.cz

Reklama