Domácnost

Máte dítě malého vzrůstu? Choďte s ním plavat


Uplatnění při některých druzích sportu pro děti s menším vzrůstem může být někdy problém. Ne tak při plavání. Naopak se pro ně může stát ideální pohybovou aktivitou.

Plavání rozvíjí a posiluje všechny svalové skupiny, podporuje koordinaci pohybů, působí blahodárně na páteř. Pravidelný pohyb navíc patří k preventivním opatřením proti nadměrnému ukládání tuku v těle. V neposlední řadě sport zvyšuje tvorbu a vyplavování vlastního růstového hormonu vyplavování vlastního růstového hormonu do organismu.

Americká organizace DAAA vypracovala speciální plavecký program, který může představovat zajímavou inspiraci pro neplavce i ty, kdo se v tomto sportu chtějí zdokonalovat. Nebo třeba i trénovat ostatní.

Z místního bazénu až na olympiádu

Plavecký program DAAA byl vytvořen pro všechny plavce malého vzrůstu všech věkových kategorií a schopností. Účastníci se učí plavat podle přesně propracovaného programu, který lze rozvíjet v bazénech ve skupinách, na školách a stejně tak např. ve speciálních plaveckých táborech. Ti nejlepší se mohou probojovat až na paralympijské hry nebo na světový šampionát.

Rady pro začínající plavce (nejen menšího vzrůstu)

1. Prvořadá je bezpečnost. Zajímejte se o to, jak hluboký je bazén. Než se vnoříte sami nebo s dítětem malého vzrůstu do vody, ověřte si vždy její hloubku. Když nedosáhnete na dno, řešení je nasnadě.
2. Pořiďte sobě i dítěti plovací vestu nebo jinou pomůcku na plavání.
3. Pohybujte se v bazénu v doprovodu silnější osoby. Ta zajistí bezpečnost, když se bude plavec cítit unavený.
4. Plavte blízko okraje bazénu, aby se mohl plavec kdykoli zachytit.
5. Pokud se cítíte nejistí, hledejte bazén s menší hloubkou.
6. Naučte se nejprve „šlapat vodu“. Šlapání vody je zvlášť důležitou dovedností pro plavce malého vzrůstu, kteří nemohou v bazénu dosáhnout nohama na dno.

Potápět se, či nepotápět?

Nestabilita krční páteře lidí s některými formami malého vzrůstu může vést častěji k úrazu páteře v případech, kdy je při potápění oblast krku vystavena nějakému tlaku. Poraďte se proto ohledně potápění se svým ošetřujícím lékařem a zjistěte si předem jeho stanovisko k potápěcím aktivitám.

Doporučení pro rekreační začínající plavce

Používejte zpočátku „nadnášecí" pomůcky – plovací vestu nebo nafukovacích křidélka. Potom se nemusíte bát v klidu nacvičovat jednotlivá tempa. Nespoléhejte ale na tyto pomůcky jako na záchranu – pomáhají vám jen učit se novým dovednostem a nabývat na vytrvalosti. Techniku plavání vám jistě pomohou zvládnout plavčíci nebo vyučující v kursech plavání, které najdete v každém veřejném bazénu.

Autoři programu americké organizace DAAA zdůrazňují: Ať už je člověk menšího vzrůstu závodník, anebo jenom občasný plavec, jeho odměnou by měla být radost z pohybu a hlavně tělo, které je fit.

Připravil server www.rustovyhormon.cz

   
12.11.2008 - Dům a byt - autor: Pavel Miškovský

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme