Rodina

Máslo, nebo rostlinný tuk? Jak se má stravovat malé dítě?

Oslovili jsme s několika zajímavými dotazy nutriční terapeutku, paní Hanu Knížkovou z poradenského centra Výživa dětí. Děkujeme jí za odpovědi

výživa

Dobrý den, od kdy mohu dávat dceři máslo? Je lepší ho střídat například s Ramou? Popřípadě s kterou, je jich více druhů. Dceři je nyní 8 měsíců. Děkuji vám
Tzv. volné tuky (např. olej, margarín nebo máslo) se mohou do jídelníčku malých dětí zařazovat v době prvních nemléčných příkrmů. Např. tepelně upravená zelenina na oleji apod. Pokud je Vaší dceři již 8 měsíců, můžete ji mazat pečivo libovolně margarínem či máslem. Z důvodů prevence srdečněcévních onemocnění od dětského věku, bych Vám doporučovala upřednostňovat v jejím jídelníčku spíše tuky rostlinné. Podle aktuálních doporučení lékařů, nutričních terapeutů a dalších výživových odborníků jsou rostlinné tuky nedílnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku dospělých i dětí od útlého věku. Ze všech přijatých tuků by měly být 2/3 rostlinného a 1/3 živočišného původu. Musíme si ale uvědomit, že doporučené množství pro živočišné tuky již většinou vyčerpáme konzumací skrytých tuků v potravinách (uzeniny, smažené pokrmy, maso, mléčné výrobky), z viditelných tuků bychom měli tudíž konzumovat tuky rostlinné. Na našem trhu je velké množství rostlinných tuků, které můžete v dětském i Vašem jídelníčku střídat. Různé rostlinné oleje (př. slunečnicový, řepkový, olovový aj.) a rostlinné tuky (př. margaríny Rama, Flora, Perla a další). Důležité je, aby Vaše dcerka nedostávala nízkotučné formy těchto potravin. V případě margarínu Rama můžete volit např. druhy Rama Classic, Rama Idea!, Rama Máslová i ostatní a můžete je libovolně střídat. V jídelníčku Vaší dcerky by se ale neměl vyskytovat druh Rama linie, protože
má snížený podíl tuku. Tuky by se dětem do dvou až tří let věku neměly v jídelníčku nijak zvlášť omezovat.

Můžu dávat ročnímu dítěti mléčné jogurty? Někde jsem četla, že například Pacholíček nebo Bobík
by se takto malým dětem ještě dávat neměly. Moc díky za odpověď.

Ročnímu dítěti již mléčné jogurty dávat můžete. Upřednostňovat byste měla výrobky obsahující maximálně 5% tuku. Vhodnou volbou jsou jogurty bílé, do kterých pokrájíte čerstvé ovoce. Z ovocných jogurtů je dobré volit ty, které obsahují nejmenší podíl přidaných látek. Pokud se bude jednat o různé mléčné dezerty či jiné pochoutky, vybírejte takové, které mají ve složení na prvním místě tvaroh, nikoli smetanu. Nevhodné jsou výrobky se sníženým podílem tuku. Tuky by se dětem do dvou až tří let věku neměly v jídelníčku nijak zvlášť omezovat.

Dělám každý den dítěti svačiny, celá naše rodina používá máslo. Je to špatně? Rostlinné tuky co se mažou synovi nechutnají, chleba s tím odmítá.
Z důvodů prevence srdečněcévních onemocnění již od dětského věku, bych Vám doporučovala upřednostňovat v jejím jídelníčku spíše tuky rostlinné. To znamená namísto sádla používat do teplé kuchyně rostlinné oleje např. slunečnicový, řepkový, olivový a další. Do studené kuchyně volit namísto másla k mazání na pečivo rostlinné tuky např. margaríny Rama, Flora, Perla a jiné.
Podle aktuálních doporučení lékařů, nutričních terapeutů a dalších výživových odborníků jsou rostlinné tuky nedílnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku dospělých i dětí od útlého věku. Ze všech přijatých tuků by měly být 2/3 rostlinného a 1/3 živočišného původu. Musíme si ale uvědomit, že doporučené množství pro živočišné tuky již většinou vyčerpáme konzumací tzv. skrytých tuků v potravinách (uzeniny, smažené pokrmy, mléčné výrobky), z viditelných tuků bychom měli tudíž konzumovat tuky rostlinné.

Aktuální výživová doporučení reflektují skutečnost, že více než polovina české populace má zvýšenou hladinu cholesterolu, což se bohužel týká i dětí. Zejména tito lidé by měli živočišné tuky výrazně omezit. Živočišné tuky (včetně másla) nejenže obsahují velké množství cholesterolu, ale ve svém obsahu mají i vyšší podíl nasycených mastných kyselin, které hladinu cholesterolu zvyšují. Rostlinné tuky oproti tomu obsahují vyšší procento nenasycených mastných kyselin, které přispívají
ke snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Zajímalo by mě, od kolika let je možné dávat dětem rostlinné tuky (Rama, Perla, Flora).
Rostlinné tuky se mohou do dětského jídelníčku zařazovat v době prvních nemléčných příkrmů. Přibližně tedy od šestého měsíce věku dítěte. Např. tepelně upravená zelenina s olejem apod.
Ve chvíli, kdy začne dítě jíst namazané pečivo je možné je potírat Vámi zmíněnými rostlinnými tuky Rama, Perla a Flora. V dětském jídelníčku by se však měly objevovat potraviny s normální tučností. Nízkotučné varianty nejsou vhodné z důvodu, že do dvou až tří let věku neměly v jídelníčku nijak zvlášť omezovat.

Moje devítiletá dcera má lehkou nadváhu, můžu jí omezit nějakou dietou? Samotné jí to vadí, myslím, že upravený jídelníček vy jí prospěl. Někde jsem ale četla, že diety jsou pro děti nevhodné. Tak nevím. Děkuji za odpověď.
výživaAbych Vám mohla poskytnout plnohodnotnou odpověď, musím znát také výšku a váhu Vaší dcerky.
Pokud máte zájem zhodnotit stravovací zvyklosti Vaší dcery, můžete na našich webových stránkách www.vyzivadeti.cz vyplnit Dotazník stravovacích zvyklostí. Ten se po vyplnění odešle nutriční terapeutce, které zhodnotí stravovací zvyklosti a cca do 4 týdnů pak posílá rodičům vyhodnocení a doporučení, jak některé stravovací zvyklosti změnit tak, aby odpovídaly zásadám zdravé výživy.
Dále Vám mohu nabídnout osobní konzultaci s nutriční terapeutkou v naší poradně ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Do nutriční poradny je nutné předem se objednat na bezplatné infolince 800 230 000 nebo e-mailu info@vyzivadeti.cz. V případě, že nejste z Prahy, nebo Vám cesta činí potíže, a napíšete nám, odkud pocházíte, pokusíme se pro Vás podobný kontakt zajistit v místě Vašeho bydliště.

Dobrý den, všude čtu, jak jsou důležité rostlinné tuky pro děti. Jaký je ale rozdíl mezi klasickým máslem a například Ramou - o co větší přínos má ta Rama na rozdíl od másla?
Tuky dělíme na rostlinné a živočišné. Hlavním zástupcem živočišných tuků je máslo, které se vyrábí z mléka, respektive smetany. Margarín je zástupcem tuků rostlinných a vyrábí se z rostlinných olejů, nejčastěji ze slunečnicového a řepkového.
Živočišné tuky (včetně másla) obsahují velké množství cholesterolu, ale také mají vyšší podíl
tzv. nasycených mastných kyselin, které hladinu cholesterolu zvyšují. Proto by konzumaci másla měli omezit především lidé s kardiovaskulárním onemocněním či sklony k nadváze a obezitě.
Rostlinné tuky (včetně margarínu Rama) oproti tomu obsahují vyšší procento nenasycených mastných kyselin, které přispívají ke snižování hladiny cholesterolu, Obsahují také i omega 6 a omega 3 mastné kyseliny, které jsou velmi důležité pro zdraví dětí i dospělých. Některé z nich jsou takzvaně esenciální, to znamená, že si je naše tělo nedokáže vyrobit a musíme mu je dodávat stravou.
Výroba másla i margarínu je založena na využití přírodních surovin - v případě másla se používá mléko, v případě margarínu rostlinné oleje. Spoustu lidí například překvapí, že si margarín mohou velmi snadno vyrobit i doma za použití běžných surovin a kuchyňského vybavení.
Aktuální výživová doporučení reflektují skutečnost, že více než polovina české populace má zvýšenou hladinu cholesterolu, což se bohužel týká i dětí. Zejména tito lidé by měli živočišné tuky výrazně omezit. Živočišné tuky (včetně másla) nejenže obsahují velké množství cholesterolu, ale ve svém obsahu mají i vyšší podíl nasycených mastných kyselin, které hladinu cholesterolu zvyšují. Rostlinné tuky oproti tomu obsahují vyšší procento nenasycených mastných kyselin, které přispívají
ke snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Děkujeme za odpovědi, na otázky odpovídala

Hana Knížková
nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí

www.vyzivadeti.cz
800 230 000

   
11.04.2011 - Děti - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [10] BastMetztli [*]

    Nejím máslo, sádlo, stejně tak rostlinné tuky. Nikdy mi nechutnaly, raději jsem si namazala tvaroh. Cokoli se pro mě smažilo a peklo, muselo se důkladně osušit, protože mi tuk opravdu nedělal a nedělá dobře.Sml23 Bratr jí a jedl jedině máslo a našim je to celkem jedno.

    superkarma: 0 12.04.2011, 10:53:02
  2. avatar
    [9] denkas [*]

    Vivian — #8 To je pravda,moje svačina byl chleba s máslem a se sýrem! A do dneška to mám rádaSml59A hlavně sme lítali venku.Nás museli rodiče zahánět domu.Já když tu mám vnoučata ,tak je naopak vyháním ven.

    superkarma: 0 12.04.2011, 10:51:01
  3. avatar
    [8] Vivian [*]

    denkas — #7 měli jsme víc pohybu, počítače nebyly, v televizi nic nedávali, při tělocviku se s námi nemazlili...Sml30 A taky neexistovalo, že by nám máma místo svačiny dala peníze a my že bychom si koupili ve školním automatu čokoládu, slazený mlíko nebo brambůrky.

    1. na komentář reaguje denkas — #9
    superkarma: 0 12.04.2011, 10:02:43
  4. avatar
    [7] denkas [*]

    Vivian — #6 tak to máš pravdu! A taky za mého dětství se jedlo máslo a sádlo a nebylo tolik tlustých dětí jako je dnes! Takže máslem to asi nebude Sml80

    1. na komentář reaguje Vivian — #8
    superkarma: 0 12.04.2011, 09:53:55
  5. avatar
    [6] Vivian [*]

    Chudinky děti... Sml23

    Já osobně tedy uzeniny ani tučné maso dítěti nedávám, takže si myslím, že pláteček dobrého másla mu určitě neublížíSml20 Jistě je pro dítě a pro člověka vůbec zdravější a přirozenější, když to, čím se živí, je co nejméně průmyslově zpracované. Margaríny a ztužené pokrmové tuky jsme nikdy nekupovaliSml23 Za prvé je to chuťově hnus a za druhé mám prostě k těmhle syntetickým potravinám odpor. I při pečení používám máslo, neošidila bych to nějakou Herou. Nepečeme tak často, aby mě to finančně nebo zdravotně zruinovaloSml30 A jsme zdraví.

    Základem zdravé životosprávy je střídmost, ne umělé náhražky.

    1. na komentář reaguje denkas — #7
    superkarma: 0 12.04.2011, 09:41:39
  6. [5] mafi [*]

    Pane bože, to jsou marketerský kecy non plus ultra... Takhle malému dítěti (6m plus) samozřejmě pouze máslo nebo VELMI kvalitní oliváč. Rama (margarín) je nesmysl, který vznil v době války kvůli neodstatku. Za kvalitní tuky považuju máslo, slunečnicový, extra virgin olivový a sezamový olej. Rama a 100% tuk jako doplněk. Sádlo jako nutnost, u některých jídel je prostě nenahraditelné. Problém je, že taková jídla si dovolíme 1-2x měsičně. Občas ještě pro dochucení salátú používám dýňový olej...

    superkarma: 0 11.04.2011, 23:53:14
  7. avatar
    [4] janinkab [*]

    to by mě zajímala ta domácí výroba margarínu...Sml80  

    Jinak ale spotřebujeme víc másla- neumím si moc představit, jak dávám třeba k pečenému kuřeti něco jiného...naopak když dělám pomazánku nebo si náhodou mažu na pečivo, tak většinou Ramu nebo Floru a když smažím lívance, tak jedině na tekuté Ramě.

    superkarma: 0 11.04.2011, 13:34:54
  8. avatar
    [3] SNÍŽEK [*]

    máslo a sádlo je lepší a přírodní na rozdíl od nechutných a nezdravých náhražek Sml22

    superkarma: 0 11.04.2011, 11:13:52
  9. avatar
    [2] denkas [*]

    Máslo ,je máslo! Vyrostla sem na másle,bude mě 60 a nemám žádné problémy. a i cholesterol mám v pořádku.

    superkarma: 0 11.04.2011, 10:47:47
  10. [1] Hanule [*]

    Já naopak preferuji máslo.  Margariny nám páchnou. A dcera je štíhlá jak proutek.Sml16

    superkarma: 1 11.04.2011, 10:36:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme