Nadbytečný příjem tuku ve stravě a zejména špatný poměr mezi jednotlivými druhy tuků je jednou z hlavních příčin řady nemocí. Nadváha, obezita, cukrovka 2. typu – na všem se podílejí nevhodné tuky. Karolína Hlavatá s Petrem Havlíčkem vám poradí, jak si vybrat správně.

tuky

Tuky střídejte

Asi nejlepší volbou je jednotlivé druhy tuků střídat – mít doma jak máslo, tak margarín a samozřejmě oleje, nejlépe olivový nebo řepkový. Důležité je však vědět, jak velké množství jednotlivých tuků konzumovat.

tuky

Máslo pro všechny… ale s mírou

Nevýhodou másla je jeho špatná roztíratelnost a tedy i riziko, že si namažete příliš velkou porci. Těžko ho však nahradíte při vaření, například při přípravě bramborové kaše. Máslo je především zdrojem nasycených mastných kyselin, které jsou jednou z příčin srdečně-cévních onemocnění, například infarktu nebo mozkové mrtvice. Proto by tyto mastné kyseliny, zpravidla obsažené v živočišných tucích (kromě ryb) měly tvořit jen třetinu ze všech přijímaných tuků. Kdo si je může dovolit, prozrazuje Petr Havlíček ve videu.

tuky

Dejte margarínu zelenou

Margaríny mají oproti máslu mnohem výhodnější složení mastných kyselin. Jsou totiž vyrobeny z rostlinných olejů, v jejichž složení převažují prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Obsahují i esenciální mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro růst a vývoj organismu. Margaríny jsou také vhodné na mazání, do pomazánek nebo k omaštění pokrmů. Obecně bychom měli upřednostňovat rostlinné tuky, tedy oleje a margaríny, a živočišné tuky, jejichž zdrojem jsou vedle másla například mléčné výrobky nebo uzeniny, bychom měli hlídat.

tuky

Hledejte logo

Při výběru margarínů se nejlépe řiďte logem Vím, co jím, budete tak mít jistotu, že daný výrobek má optimální složení a neobsahuje škodlivé trans tuky, ani vysoký podíl soli.

Reklama