Ano, je tomu tak, jak jsem vás, milé čtenářky, informovala minulý týden, swing v současné době prožívá svou renesanci! Martin Kadlec, taneční lektor jediné taneční školy v Česku se zameřením na všechny swingové styly, je toho živým důkazem...

bfggrg

Martine, jsi jedním z vyučujících taneční školy Cream Swing, první otázka je tedy nasnadě - popiš nám ji, jakým tancům se konkrétně věnujete?
Jsme jediná taneční škola v Česku s univerzálním zaměřením na všechny styly swingové hudby, tedy jak vintage, tak i electro swing, neo-swing, balkan atd. Našim žákům se věnujeme i individuálně, takže si s nimi během lekce také zatančíme a upozorníme na případné nedostatky.

Jak vznikla myšlenka, díky které jste založili taneční školu s tímto zaměřením?
Nápad založit taneční školu, která se věnuje electro swingu a obsáhlému rozsahu swingové hudby, jsem měl už delší dobu, a nakonec jsem ho realizoval na konci roku 2013. Máme několik lokací, současně 3 - hlavně v etablovaných tanečních klubech - nechceme tanečníky držet ve sterilním prostředí tanečních studií, ale poskytnout jim co nejvíce zábavnou a uvolněnou (“paříčí“) atmosféru pro optimální zážitek při tanci. Snažíme se tedy co nejvíce pokrýt naše hlavní město a vyhovět poptávce studentů, například venkovními akcemi při hezkém počasí.

Jak dlouho se ty osobně výukou swingu zabýváš? Máš i jinou taneční průpravu?
Aktivně se věnuji 4 roky swingu, předtím jsem tančil jen příležitostně - tzn. třeba jen tak 6-10 lekcí - akrobatický rock'n'roll a salsu, v „mládí“ i standardní a latiskoamerické tance - ale nevím, jestli se to u mě dalo nazývat „tancem“, byl jsem tehdy strašné dřevo.

Který taneční styl preferuješ?
Preferuji párový tanec, protože umět porozumět a ovládat své vlastní tělo v souladu s hudbou je hezké, ale při tom ještě porozumět a ovládat tělo partnerky - to je teprve perfektní zážitek. Rád tančím na všechnu možnou hudbu, protože každý styl vyjadřuje a vyvolává jiné emoční prvky. Moc rád si užívám široké spektrum emocí a též i hudby. Proto nerad zařazuji svůj tanec do určité stylové „škatulky“. Když se člověk začíná učit tančit, je vhodné určité vodítko - nastavení mantinelů, ve kterých se zdokonalujeme, ale časem toto omezení musíme prolomit, abychom se optimálně přizpůsobili všem hudebním stylům. Proto většinou vycházím „stylově“ ze swingového tance Lindy Hop, dále pak z blues, charlestonu a rock'n'rollu. Vše pak modifikuji a míchám podle toho, co vyžaduje hudba, partnerka a má vlastní inspirace.


rer

Z jakého důvodu si myslíš, že právě swing zažívá v současné době své znovuzrození?
Stejně jako móda, tak i styly hudby se neustále vrací, jsou jen obohacené o něco nového. Lidé mají rádi swing. Je hravý a živý. Spousta lidí má rádo „vintage style“ - vzbuzuje nostalgické pocity pro dobu, která se v retrospektivě zdá více elegantní, stylová a galantnější. Swing byl vždy vývojově velmi živý hudební styl a od začátku inkorporoval a míchal se s mnoha jinými hudebními styly. Jen se to celé v 60. letech minulého století z nějakého důvodu zastavilo a swing vyšel zcela z módy. Teprve v 90. letech se swing podařilo, díky několika inovativním hudebníkům, obnovit. Byly do něj přijaty hudební prostředky nové doby, a tak vznikl elektro swing. A stejně tak, jak se i původně první swingová hudba (která se tehdy ještě vůbec tak nejmenovala) vyvinula na základě změn hudebních stylů, v současnosti jsou velmi oblíbené silnější beaty novodobé elektronické hudby, které se míchají se starými formami swingové hudby. Proto se stal electro swing tak oblíbeným stylem.

Jaký je tedy, dle tvého názoru, největší rozdíl mezi elektro swingem a klasickým swingem?
Základní rozdíl je v hudbě, a té my přizpůsobujeme styl tance, rychlost a styling. Klasický swing je obvykle pomalejší, nejsou v něm tak jasné beaty, často jsou i nepravidelné. V electro swingu jsou beaty velmi zřetelné, hudba je obvykle o něco rychlejší, a proto tomu přizpůsobujeme i figury. Zároveň styling, který k tanci patří, je odlišný. Elektro swing je ale obecný název, do kterého je možno zařadit mnoho písní moderního swingu, a jak jsem se dočetl v jednom z interview s Parov Stelar (přední celosvětově známý hudebník, který propaguje elektro swing - pozn. redaktorky), tak i on není zcela spokojený s tímto názvem, protože redukuje „moderní“ swing (tzn. ten, co vznikl od 90. let) na pouhé elektronické prvky, což Parov Stelar odmítá - název elektro swing byl, dle jeho názoru, pouhým marketingovým tahem a „prodejním obalem“ jeho hudebního stylu, který se ovšem primárně nezakládá jen na pouhém mixu moderní elektronické hudby se swingem.

Co vše se u vás mohou naše čtenářky naučit?
Naše žáky se snažíme učit nejen určité figury a kroky, ale také muzikálnost. Po kurzech si lidé mohou zatančit na tančírně. Po nějaké době si začnou obvykle s rytmem hrát a mnohem snadněji pak zachycují určité okamžiky v rytmu a reagují na ně. Hlavně chceme, aby si naši žáci tanec užili, není to žádný dril, ale hlavně zábava a seznamování se s novými lidmi. Pořádáme kurzy pro úplné začátečníky až po pokročilé, podle toho, jak se naši studenti zlepšují. Počet lekcí se nyní ustálil na 6 za jednu sezonu.


Co konkrétně tebe na elektro swingu fascinuje?
To, že elektroswingové písně rozšiřují spektrum swingové hudby, a tím i emoce. Nabízí úplně nové způsoby prožití hudby a aplikaci tanečních prvků. Jako dítě jsem se naučil hrát na piáno a asi 10 let jsem hrál výhradně klasické skladby, sonáty atd. Ale v době dospívání to pro mne bylo už moc úzké, tak jsem začal hrát i ragtime a pop, za dalších 10 let i swing a blues. Stejně tak jsem před čtyřmi lety začal tančit na klasický swing, ale po dvou letech jsem měl pocit, že by mě velmi obohatilo, toto spektrum rozšířit. Na různých akcích jsem zaslechl elektro a moderní swing, který se na tančírnách klasického swingu nehrál, a poznal jsem, že je to je skvělá hudba a že by byla velká chyba, kdyby na ni lidé nebyli schopni tančit tak dokonale, jako tančí na klasický swing. Myslím si, že člověk se nikdy nesmí zastavit na jednom „fleku“, ale musí se rozhlížet, objevovat a zdokonalovat. Proto jsme se rozhodli swingové tance přizpůsobit moderní době a rozvíjet je. Musíme si uvědomit, že elektro swing pokračuje ve vývoji swingové hudby, a to je velmi důležité pro to, aby tato hudba zůstala zajímavá a populární. Stejně tak, jak se „klasická“ hudba nezastavila u Mozarta, ale byla mnohokrát obnovena a obohacena novými hudebníky s novými styly - přes Antonína Dvořáka až k Johnu Williamsovi, i swing je živý organismus - lidé potřebují živou a se rozvíjející se hudbu, aby se mohli sami dále ve svém vývoji posouvat.

Je na vaše hodiny vhodný nějaký dress code?
Hlavní je mít pohodlné boty, podpatky nejsou moc vhodné. Oblečení záleží na každém, ale obvykle lidé volí vintage style. Sukně, šaty, košile a kšandy jsou vítané (smích), ale nikoliv podmínkou.

Kde vaše výuka probíhá a kam na vás mohou naše čtenářky vyrazit?
Především se podívejte na naše stránky, kde jsou informace o lekcích a tančírnách: www.creamswing.cz.Teď před létem otevíráme jednu mini sezonu, budeme každou středu v pražském Storm Clubu, a v průběhu léta budou následovat jednorázové akce. Mimo Prahu probíhají lekce klasického swingu, a to v Brně (Swing Wings), Hranicích a Frýdku-Místku.

Martine, děkuji ti za rozhovor!

Čtete také:

Reklama