Bulvár

Marodím a šéfovi se to nelíbí

Znáte to, právě jste po nekonečně dlouhé době našla pořádné zaměstnání a něco na vás leze. Než byste však přišla o práci, raději s horečkou, ucpaným nosem, kašlem a obřími krčními mandlemi, zasednete na své místo, rozhodnutá prostě tu pracovní dobu nějak přetrpět.

Paní Hana P. otěhotněla hned po maturitě a po mateřské nemohla, jako absolvent s malým dítětem, dlouho sehnat práci. Konečně se jí to podařilo, avšak hned první dny musela zalehnout s hnisavou angínou a horečkami, které ji k lůžku prostě připoutaly. Zaměstnavatel po skončení neschopnosti nelenil a dal jí ještě ve zkušební době výpověď.

Nebo snad máte práci už léta, ale váš šéf nekompromisně vyžaduje vaší přítomnost za každého počasí a za jakéhokoliv rozpoložení? Bojíte se jít marodit, protože vám někdo neustále o hlavu otlouká, že na vaše místo už za dveřmi nedočkavě čeká dalších dvacet zájemců?

Lenka (25) říká:  "Hned při nástupu do zaměstnání mi bylo oznámeno, že pokud snad budu nemocná, mám nárok na tři dny neschopnosti. A tak to taky funguje. Pokud někdo u nás často marodí, je prostě za určitou dobu dohnán k výpovědi. Firma se nechává slyšet, že neproduktivní lidi nepotřebují. A já to musím, pokud si chci to místo udržet, respektovat, i když vím, že to není správné.”

Dana P. k tomu dodává: “Vzít si “volno” na ošetřování malého dítěte je absolutně nemyslitelné. Pokud je prostě potřeba, musím to řešit přes babičky.”

Máte podobnou zkušenost? Máme pro vás pár zákonů, jejichž znalost by se vám mohla hodit:

  • Nárok na pracovní neschopnost není vázán žádnou čekací dobou, jako je to třeba u dovolené. Máte na ni nárok ihned po nástupu do zaměstnání.
  • V době trvání neschopnosti vám nesmí zaměstnavatel dát výpověď.
  • Pokud v době trvání neschopnosti pracovní poměr skončí, vyplácí se nemocenská až do skončení nemoci (nejdéle však po dobu podpůrčí doby - tj. max. 1 rok).
  • Skončíte-li pracovní poměr a nenastoupíte hned do nového, začíná vám po dobu 42 dní běžet tzv. ochranná lhůta. Onemocníte-li v této době, uplatňujete nemocenské dávky u posledního zaměstnavatele.

Ale také byste měli vědět, že nárok na výplatu nemocenských dávek nevznikne, pokud jste si jej přivodili:

  • úmyslným poškozením zdraví
  • zaviněnou účastí ve rvačce
  • jako bezprostřední následek opilosti nebo zneužití omamných látek

Pokud porušíte léčebný režim, pak vězte, že příslušná správa rozhodne o sankci. Z mé zkušenosti je to většinou snížení výplaty nemocenských dávek o 25 %.

Pokud si snad myslíte, že onemocníte-li ve zkušební době a budete marodit po celou její dobu, přelstíte ji. Pak vězte, že zkušební doba se od 10. dne neschopnosti prodlužuje.

Avšak těch, co zalehnou do postele při útoku nějaké nemoci, je opravdu poskrovnu. Jedním z faktorů jsou výše zmíněné podmínky v zaměstnání. Druhým, docela určitě nezanedbatelným faktem, jsou nízké nemocenské dávky. Tím, že se rozhodnete chřipku nebo angínu přechodit, si nejen zaděláváte na další a mnohem komplikovanější problémy, ale zároveň jste bacilonosič a bezohledným způsobem můžete nakazit ostatní kolegy v práci.

Je mi jasné, že i když víte, na co máte nárok, víte, že pokud marodíte, nestojí to firmu ani korunu, přesto všechno existuje spousta firem a podnikatelů, kteří mají své vlastní zákony. Pak nezbývá, než pamatovat na to, že zdraví je to nejcennější

   
05.01.2005 - Společnost - autor: Eliška

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [185] Vivian [*]

    petruška 2: kdo radí? a kdo nedodržuje? a není to jejich problém? já bych se tím vůbec nevzrušovala...

    superkarma: 0 07.01.2005, 19:03:26
  2. avatar
    [183] Vivian [*]

    Korálek: to já si taky nemyslím

    petruška: pročpak se tak vztekáš? ať ti nezaskočí drobeček

    superkarma: 0 07.01.2005, 16:47:08
  3. avatar
    [179] Vivian [*]

    petruška 2: ono je pochopitelně jednodušší a pohodlnější svést vinu za svoje problémy na životní prostředí nebo geny, že

    superkarma: 0 06.01.2005, 23:01:19
  4. avatar
    [172] Petronilka [*]

    gryzli: dělala jsem na mateřské účetnictví. Pracovala jsem jak mi to prostě vyšlo, ale zmákli jsme to. Podle mě prostě jen "stahuješ kalhoty, když brod je ještě daleko"

    superkarma: 0 05.01.2005, 19:33:24
  5. avatar
    [171] man-mimo [*]

    Jeremi: o tom nepochybuju

    superkarma: 0 05.01.2005, 19:10:15
  6. avatar
    [170] Jeremi [*]

    man-mimo: To je fakt pech, že jste se s gryzlim oba tak špatně oženili. Žádná Ž-I taková mrcha není.

    superkarma: 0 05.01.2005, 19:03:56
  7. avatar
    [167] man-mimo [*]

    Jeremi: 116 jo, jste

    136 státní zaměstnanci mají jen závratné příjmy

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:50:07
  8. avatar
    [165] Jeremi [*]

    gryzli: No, a ty snad nemáš nikde životní pojistku? Oni to zpravidla nabízejí jako připojištění k ní.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:49:31
  9. avatar
    [163] Vivian [*]

    gryzli: 162 - nechápu smysl

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:48:43
  10. [161] xenie [*]

    přiznávám že mi ty výpočty nic neříkají, nemarodím často, max. chřipka, a to si raději vezmu dovolenou a je to vyřešeno

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:47:32

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [158] Vivian [*]

    gryzli: co znamená ta poznámka o navigování v autě? Čeho se to týká?

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:46:29
  2. avatar
    [157] Vivian [*]

    gryzli: 154. to ano.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:45:50
  3. avatar
    [155] Vivian [*]

    gryzli: produkt se jmenuje u každé pojišťovny trochu jinak, konkrétně třeba u Allianz (kde ses údajně dozvěděl, že nic takového neexistuje ) je to to "připojištění pro případ ušlého výdělku při pracovní neschopnosti"

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:45:32
  4. avatar
    [153] Vivian [*]

    gryzli: jo a to připojištění pro případ ušlého výdělku při pracovní neschopnosti jsem našla v nabídce Allianz

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:42:56
  5. avatar
    [151] Vivian [*]

    gryzli: a nebo hledej "připojištění pro případ ušlého výdělku při pracovní neschopnosti"

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:41:57
  6. avatar
    [150] Aspiková [*]

    gryzli: To mi neříkej, že bys nevyšel kdyby jsi se "hodil" marod. Rok jsem zůstala rozvedená se dvěmi dětmi (bez přítele) na mateřský. Žili jsme jen z mateřský, alimentů a sociálu. Platila jsem z toho nájem i veškerý složenky. Nikdy jsme si nemuseli půjčovat, vždy jsme vyšli. Nemocenská snad nemůže být nižší než to co jsem měla.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:41:04
  7. avatar
    [149] Vivian [*]

    gryzli: http://www.google.com/search?hl=cs&q=poji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD+u%C5%A1l%C3%A9+mzdy&lr=

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:39:48
  8. avatar
    [148] Vivian [*]

    gryzli: prosímtě, kde to hledáš?? mně to na Googlu našlo 342 odkazů na "pojištění ušlé mzdy" že tys to napsal špatně

    Penízky si stát bere od každého, ale kde jsi přišel na to, že by je měl nějak vracet, když to člověk potřebuje?? To jako že bych si napsala na sociálku žádost typu "prosím vás, já teď potřebuju peníze, nmohli byste mi vrátit to, co jsem vám loni poslala?"

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:39:21
  9. avatar
    [147] Jeremi [*]

    gryzli: Fakt o tom moc nevíš - nemusí dělat jako OSVČ, ale normálně jako zaměstnanec.

    je to 25% z denního vyměřovacího základu po první tři dny a 69% z denního vyměřovacího základu po zbylé dny. Denní vyměřovací základ se vypočítává z příjmu za předchozích 12 měsíců a částka do 480,- Kč na den se započítává plně, z částky od 480 do 690 Kč se započítává 60%... A vůbec tady je odkaz http://www.mpsv.cz/scripts/clanek.asp?lg=1&id=278#vypocet

    Jinak velice děkuju, že mě platíš ze svých daní a že mi (považ ta hrůza!) dokonce umožňuješ, abych se povalovala s chřipkou doma.

    P.S.: Tu pojišťovnu z hlavy nevím a ještě pracuje.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:37:04
  10. avatar
    [143] Vivian [*]

    vlastně ne ženy, ale osoby, může to být i muž.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:30:25
  11. avatar
    [142] Vivian [*]

    gryzli: od minimální daně jsou ženy pobírající rodičovský příspěvek osvobozeny. Kdyby sis nejdřív aspoň zjistil základní informace, než začneš něco namítat

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:30:08
  12. avatar
    [140] Vivian [*]

    gryzli: a proč by mi měl stát pomáhat? Já jsem mladá zdravá ženská, jsem schopná se o sebe postarat sama. Nejsem z těch, kteří čekají, co pro ně stát udělá a na co všechno jim přispěje

    ad pojištění - nevím, nic takového nemám, ale zkus si v Google hledat podle "pojištění ušlé mzdy", ono ti to vysype kupu informací

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:23:17
  13. avatar
    [138] Vivian [*]

    gryzli: ale je na rodičovské. Ty o tom nic moc nevíš, co? I při rodičovské dovolené (resp. při pobírání rodičovského příspěvku) má žena možnost si přivydělávat v neomezené výši. A spousta jich to taky dělá, sama jich pár znám. Takže se nemusejí spokojit jen s tím, co dá stát. Možnosti tu jsou.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:20:47
  14. avatar
    [136] Jeremi [*]

    gryzli: Normálně tady v Čechách.

    Jinak se mi zdá, že tu mlátíš pusou, aniž bys věděl o čem - o jakých 200.000,- Kč/měsíc to mluvíš? Těch 12.500,- Kč jako maximální nemocenské bych dosáhla i já jako státní zaměstnanec (tj. s příjmem nijak závratným).

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:18:09
  15. avatar
    [133] Avilka [*]

    gryzli: A v minulosti snáď musela?! Mňa sa nik nepýtal na zdravie chlapa s ktorým mám dieťa. Akurát v Športke, či môžem chodiť na SC, keď mám 5 ročné dieťa.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:09:29
  16. avatar
    [132] Vivian [*]

    gryzli: spousta žen na rodičovské pracuje. Když se chce, jde všechno, tomu věř.

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:09:22
  17. avatar
    [130] Avilka [*]

    grzyli, to ako tvoja pani na pohovore povie: Dobrý deň, som pani grzyliová a môj gryzli je permanentný marod?
    To tvoja choroba jej vypáli cejch na čele?

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:06:27
  18. avatar
    [125] Petronilka [*]

    Pane jo vy jedete
    Gryzli: nejsi sám, kdo živí rodinu, v době kdy je žena na mateřské. Když jsem byla já, manžel si zranil kotník tak, že musel být 5 měsíců doma. A taky jsme to zvládli. prostě jsem mákla já a bylo. Možná by ses neměl tak bušit do hrudi, tvá žena by to taky určitě zvládla, aniž byste se šli pást

    superkarma: 0 05.01.2005, 18:00:15
  19. avatar
    [124] Jeremi [*]

    gryzli 119: Nic takového neexistuje? Tak jak je možné, že můj muž takové pojištění má? Pro případ, že by jeho pracovní neschopnost přesáhla 30 dní.

    Jo, a jak ses ptal, kde to žiju, že maximální nemocenská je 9500,- tisíce, tak se ptám, kde (nebo spíš KDY) to žiješ Ty, protož ta maximální částka je zhruba o tři tisíce vyšší.

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:59:08
  20. avatar
    [123] Vivian [*]

    gryzli: to tedy nevím, jaké pojišťovny jsi obcházel, ale připojistit se opravdu můžeš

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:57:54
  21. avatar
    [122] Avilka [*]

    Gryzli, keby s tebou bolo fakt tak zle, že by si musel byť doma dlhšie, manželka by nešla do práce?

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:57:04
  22. avatar
    [121] Vivian [*]

    gryzli: stylem života se staráš o svoje zdraví a měsíční nemoc je pro tebe krátkodobá? No potěš pánbu... A manželka je nesoběstačná?

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:56:53
  23. avatar
    [118] Avilka [*]

    gryzli 107: kolega mal volno každý druhý piatok, keď bol na chemoške, lebo mu bolo po nej zle.

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:53:36
  24. avatar
    [116] Jeremi [*]

    gryzli 87: "Ženy mají manžela nebo přítele". A chlapi jako nemají manželku nebo přítelkyni? Anebo jsme my ženské takové svině, že se na vás v nemoci vykašleme? Anebo jak jsi to myslel?

    Dlouhodobá pracovní neschopnost je samozřejmě průšvih, ale pro případy, že se plat opravdu podstatně liší, existuje připojištění. Fakt si nemyslím, že by mi měli ostatní daňoví poplatníci zajistit pořád stejnou životní úroveň i pro případ, že jsem nemocná. Dávky nemocenského pojištění by měly umožnit mi tu chorobu přežít. A to plní.

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:52:01
  25. avatar
    [115] Avilka [*]

    petruško a prečo sa hneď rozčuľuješ? Nestálo by za reč investovať do nejakého kurzu sebe ovládania? Infart síce nedostaneš ale klepne ťa pepka.

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:51:53
  26. avatar
    [114] Meander [*]

    Máš pravdu, Vivian. O své zdraví je třeba se starat. Já sama se starám, jak to jde. Proč? Před rokem lety jsem byla 3 týdny v nemocnici a pak ještě dva týdny doma. Nebýt toho, že můj šéf je gentleman a zaplatil mi nájem (jako prémie, i když nevím za co), jsem na ulici. A pak by mi zbylo jedině

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:50:52
  27. avatar
    [113] Meander [*]

    Máš pravdu, Vivian. O své zdraví je třeba se starat. Já sama se starám, jak to jde. Proč? Před rokem lety jsem byla 3 týdny v nemocnici a pak ještě dva týdny doma. Nebýt toho, že můj šéf je gentleman a zaplatil mi nájem (jako prémie, i když nevím za co), jsem na ulici. A pak by mi zbylo jedině

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:50:07
  28. avatar
    [112] Vivian [*]

    petruška 2: "doktoři sice melou o prevenci", ale naše petruška je chytřejší než deset doktorů

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:49:41
  29. avatar
    [111] Avilka [*]

    petruška sú nemoci, ktoré sa nedajú liečiť, ale sú choroby, ktorým sa dá predísť správnou životosprávou.
    Práve prevenciou sa dajú podchytiť niektoré druhy rakoviny - prsníka, maternice, hrubého čreva. Švagor je gastroenterológ ( neviem ako sa to správne píše) ale nedávno na preventívke dvom pánom zachránil život, lebo včas objavil karcinóm!

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:49:10
  30. avatar
    [110] Vivian [*]

    petruška 2: kde píšu, že bys to v sobě měla dusit? To je přece nesmysl .

    superkarma: 0 05.01.2005, 17:48:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme