.

Markéta: „Můj syn je demotivovaný už v první třídě. Domácí učení je lepší alernativou vzdělávání“

Rodina

Markéta: „Můj syn je demotivovaný už v první třídě. Domácí učení je lepší alernativou vzdělávání“

Vzpomínáte na svá školní léta s nostalgií, nebo byla základní škola místem, kam byste se raději nevrátili? Ať už jsou vaše zážitky pozitivní, nebo naopak, většinu z nás ovlivnily na celý život. Stačí mít totiž „štěstí“ na učitelku, která nejenže nemá pro učení vlohy, ale navíc dokáže děti demotivovat. Jak tomu ale zabránit? Stále více rodičů vsází na domácí vzdělávání. Stejným způsobem má v plánu vymanit ze zajetých kolejí českého školství svého syna i mladá maminka Markéta. Ani on, jakožto prvňáček, neměl na učitelku štěstí.

Co vás vedlo k přesvědčení, že klasická základní škola není pro vašeho syna to pravé?
Když Péťa nastoupil do první třídy, byla jsem se podívat ve vyučování, kam nás, rodiče, paní učitelka pozvala. A nevycházela jsem z údivu. Ačkoli by konkrétně tato škola měla fungovat na principu mezinárodního vzdělávacího programu Začít spolu, vůbec to tak nevypadalo. Jen pro představu, tento program klade důraz na individuální přístup k dítěti, zaměřuje se na projektové učení, integrovanou tematickou výuku a podnětné prostředí ve třídě – dětí se učí v takzvaných centrech aktivit, kterým se říká hnízda. Každý předmět má tedy své hnízdo a děti se v nich v průběhu vyučování střídají. Učí je to samostatnosti a spolupráci. Naše škola sice takové prostředí má, ale bohužel jej žáci moc nevyužívají. Péťova paní učitelka je zvyklá učit svým zaběhnutým způsobem. Dětem zakazuje pracovat napřed, nadaní žáci musejí čekat, než úlohu vypracuje i ten nejpomalejší. Když jde někdo na toaletu, vyučování se zastaví, dokud se nevrátí…

hrouA to není správně, když se čeká i na ty pomalejší?
Vůbec ne. Rychlejší žáci mají práci dávno hotovou a většinu hodiny pak nevědí, co dělat. Přestávají se soustředit, mají rozdloubané gumy v penálech, protože se nudí. Ale není to o tom, že by se na pomalejší děti mělo zapomínat. Právě od toho je ve třídě učitelka, která musí vyučování strukturovat. Najít způsob, aby všechny děti pracovaly na úrovni svého maxima. Pro prvňáčky se zkrátka vůbec nehodí, aby seděli celých 45 minut v lavici nad učebnicí a dělali cvičení za cvičením. Aby pedagog udržel pozornost prvňáčků, měl by střídat aktivity třeba i po deseti minutách. Tím netvrdím, že na státních školách takoví učitelé nejsou. Znám skvělé učitele! Jen my neměli zrovna štěstí.

A Péťa s paní učitelkou tedy nevychází?
Cítím na něm, jak je v nepohodě. Je jako lakmusový papírek. Začal být agresivní, mluvit sprostě, to jsou u něj signály, že je něco v nepořádku. Děti si ale na formu učení stěžovat nedokážou, neumí posoudit, co je správné. Učitel je zkrátka autorita a ony k jeho způsobu výuky přilnou, ať je jakýkoli. Hrozně mě ale mrzí, když vidím, jak je můj syn demotivovaný hned v první třídě. A opravdu bych nerada, aby sem musel chodit i do druhé třídy.

Nabízí se tedy otázka, zda by nebylo lepší přestoupit na jinou školu?
Ano, taková možnost existuje. Ovšem pouze teoreticky. Prakticky není v dnešní době přestup reálný všude. Do prvních tříd teď přivádějí své potomky takzvané silné ročníky, Husákovy děti. Třídy o třiceti žácích už zase nejsou výjimkou. Školy bývají přeplněné a kolikrát se do nich nevejdou ani spádoví žáci. Občas to někdo řeší změnou trvalého bydliště, ale to už jsou zoufalé kroky zoufalých rodičů… A navíc – opět je to o náhodě, zda to bude v další škole lepší. Jak vyučování vypadá v praxi, vůbec nezávisí na konkrétní škole a programu, který hlásá, ale vždy na jednotlivých kantorech.

Takže už zbývá jen domácí vzdělávání…
Je to tak. Jako vystudovaná pedagožka s řadou let praxe vím, že vzdělávat děti lze úplně jinak, s mnohem lepšími výsledky. Domácí vzdělávání má celou řadu výhod. Ať už je to svoboda rodiny v možnosti vzdělávat děti jiným, poutavějším způsobem, možnost věnovat se dítěti individuálně nebo používání jiných způsobů hodnocení, než je známkování.

Co je špatného na známkování?
Pro děti je demotivující a neříká vůbec nic o tom, co mají vlastně špatně a jak postupovat, aby chybu příště neudělaly. Není konstruktivní. Můj syn třeba nedávno přišel zkroušený ze školy s tím, že dostal zase „nicmocáka“, což je takové razítko s vyplazeným jazykem. Dostal ho za písanku, kde poprvé zkoušel psát písmeno L. Snažila jsem se mu vysvětlit, ať si z toho nic nedělá, že to přece nemohl umět hned napoprvé. Je to stejné, jako kdybych ho postavila poprvé na lyže, poslala ho z kopce dolů a on spadl. Tak mu přece taky nemůžu dát pětku. Mnohem lepší je využívat možnosti pozitivní motivace než děti odradit. A úplně nejlepší motivace je ta přirozená, vnitřní. Neubít ji, ale stále podporovat, to má být úkolem školy. V domácím prostředí můžeme vyučovat děti na tématech, která je zrovna v danou chvíli zajímají, což přirozeně udržuje jejich pozornost i motivaci. Nemusíme se za každou cenu držet harmonogramu, jako je to ve škole klasické. A velkou výhodou je také zodpovědnost přenesená na děti, které si pak dokážou s řadou problému poradit samy a nespoléhají se slepě na paní učitelku. To je hodně rozvíjí a učí přemýšlet. Každé dítě se také potřebuje učit trochu jinak a v domácí škole mu to můžete ušít přesně na míru.

Takže od září začnete Péťu učit vy?
Kdepak, nejsem zrovna zastánkyní modelu, kdy dítě učí jeho rodič. Není vůbec snadné střídat role maminky a učitelky. Mnohem lepší je podle mého názoru vytvoření komunity pro domácí vzdělávání. Tedy malé skupinky dětí, které se učí pospolu. Proto jsme také s několika rodiči, kteří chtějí své děti vzdělávat jinak, založili spolek nazvaný Za výlohou. Měl by začít fungovat od září. Už delší dobu jsem totiž přemýšlela, co smysluplného dělat po rodičovské, na které jsem nyní s rok a půl starou dcerkou. Do klasického školství se vrátit nechci. Tak se s kamarádkou, která také nebyla spokojená, pouštíme do učení dětí smysluplnějším způsobem.

Proč zrovna název Za výlohou?
Chceme, aby byl náš způsob vyučování na očích a kdokoli, kdo půjde kolem, se mohl zastavit a podívat se skrz okno nebo výlohu. Plánujeme mít třídu otevřenou všem. V Česku je to nezvyk, ale v severských zemích to přesně takhle funguje. Třídy tu mají prosklenou stěnu do chodby nebo do exteriéru, takže kdokoli jde kolem, může vyučování vidět. A nikomu to nepřipadá divné. Toužíme vybudovat hravé domácí vzdělávání, které neudusí dětskou zvídavost. Rozhodně nejsme alternativa, máme s kolegyní roky zkušeností se vzděláváním dětí na prvním stupni. Jen bychom rády učily smysluplně, v souvislostech a s respektem k dítěti i jeho rodičům. Koho náš způsob zajímá, může se podívat na webové stránky hrouzavylohou.cz.

Čtěte také:

   
12.02.2015 - Děti - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [37] risina [*]

    Mickey Mouse — #24 Moc dobře si neumím představit, jak známkou hodnotit dovedosti. Do celkové klasifikace je můžu zahrnout, stejně jako snahu a přístup k předmětu, ale není to nějak exaktně měřitelné, tak tomu rodiče budou rozumět hůř než známkkám za vědomosti...

    superkarma: 1 25.02.2015, 20:51:28
  2. avatar
    [36] gerda [*]

    pajda — #35a já obdivuju každého pedagoga, který se pořád ještě o něco snaží. Protože nikdy snad nebyla taková neúcta k učitelům, jako dnes. Děti jsou vychovávány v pocitu nedotknutelnosti a že to rodiče vždycky vybojují. Ti rodiče si nedohlédnou na špičku nosu, za pár let se budou divit.

    superkarma: 3 13.02.2015, 15:26:56
  3. avatar
    [35] pajda [*]

    lenka.ms — #34 když já jsem ta nemožná stará rašple, nepatřící do dnešního školství.

    Mám představu, že žák ze základní školy umí základní věci: sečítat, odečítat, násobit, dělit, procenta a trojčlenku. Úprava rovnic už je výhra jen pro ty nejchytřejší. A pokud k tomu umí ještě i psát bez chyb (míněno pravopisných), má u mě naprosto nejvíc našplháno. Z fyziky by mohl umět tři něbo čtyři zákony a podobně i z ostatních předmětů jenom základ, ale zato dokonale...bude-li to všechno umět bez přemýšlení a zadýchávání se a nebude mi psát "algor(i/y)tmus", zbývá už jen vědět adresu a umět popsat nejbližší okolí svého bydliště. Jakmile to zná, je plně připraven na absolvování střední školy.

    Bohužel dnešní děti umí úplně jiné věci: najít a okopírovat referát z Wikipedie, nahrát na YouTube video učitelky a poslat kamarádovi výsledky písemky, které dostal už včera od spolužáka z druhé třídy...a pokud někdo chce jakýkoliv výkon, tak ječet, jak se nemají učit suché vědomosti, ale praktické dovednosti. Třeba několik hodin důležitého čumění do Google maps namísto nepraktického počítání peněz v peněžence.

    Proto existují borci, schopní prohlásit dvacetikorunu za bankovku (opsali úkol z 20 let starého kódu na netu). Na Internet se přece nemůže dát něco, co není pravda.Sml23

    1. na komentář reaguje gerda — #36
    superkarma: 4 13.02.2015, 14:17:23
  4. avatar
    [34] lenka.ms [*]

    pajda — #32 Že by základní škola neposkytovala základní vzdělání?

    Nj, raději všichni budou diskutovat, jestli to někdy k něčemu budou potřebovat, pak potřebují správnou vnitřní motivaci a nakonec ještě někdo vyrobí úžasný projekt, který bude potřeba ověřit na pilotních školách atd.

    České školství se řítí někam do ...

    To, že žáci nezvládají ještě v devítce malou násobilku, natož pak dělení, nevadí, školy po nich chňapnou rády - každá duše je dobrá, jsou to přece peníze.

    Ale nejsou takoví všichni, naštěstí. Je to hodně o rodině, ale to už tady zaznělo.

    1. na komentář reaguje pajda — #35
    superkarma: 0 13.02.2015, 13:48:46
  5. avatar
    [33] gerda [*]

    Eva_Fl — #29ty mě vždycky pobavíšSml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 13.02.2015, 10:42:44
  6. avatar
    [32] pajda [*]

    Mickey Mouse — #24 Učím operační systémy. Prakticky. Instalujeme je na virtuálech podle série videí, která jsou přeložena do češtiny. Každý svým tempem, každý na svém profilu. Jsou stanoveny body a pokud jich žák dosáhne, dostane jedničku. Jiné známky z instalace nejsou. Mají na jeden systém tři měsíce, čtyři kontrolní body a známku z prezentace. Co se slečnou, která po pátém opakování základní instalace "zapomněla heslo admina" a už čtvrtou hodinu odmítá pracovat, protože "ona to po šesté dělat nebude"? Nechci vůbec žádné vědomosti, pouze mechanicky zopakovat postup...a ke konci vypracovat prezentaci z libovolné části instalace a vysvětlit ji. Z té se dává známka podle kvality. Žáci to ví od začátku, ti chytřejší se zaměřili na určitou část a z té si např. ukládají screeny. Ti hloupější nemají nic. Kam až bych měla uhnout?

    Poslední stížnost, která na mě byla, zněla "nestejně obtížné zadání písemky z programování". Jedna skupina určovala počet sudých čísel v řadě, druhá (ta "těžší", která si stěžovala) počet čísel dělitelných třemi...jde o třetí ročník SŠ.

    Co jim jednoznačně chybí je znalost dělení ze základky. Nic víc a nic míň. Proč se to neučí? Přečti si svoji odpověď o nesmyslném učení znalostí a pochopíš...

    1. na komentář reaguje lenka.ms — #34
    superkarma: 4 13.02.2015, 09:54:27
  7. avatar
    [31] enka1 [*]

    libuno — #28 Pod to se podepisujuSml67

    superkarma: 0 13.02.2015, 08:37:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] gerda [*]

    libuno — #28děkuji za potvrzení mého názoru. Vždyť je to proti zdravému rozumu, nutit někoho bez schopností, aby je měl, protože to vymyslil nějaký chytrák od zeleného stolu.

    superkarma: 0 13.02.2015, 05:38:42
  2. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    Aby se matka z Nynanka neposrala! Umel L? Neumel. Tak na to bylo upozornen. Ze hajzl mluvi sproste a je agresivni? Mel by dostat po cuni. Mne po cuni nedali, u nas se tak mluvilo. Sml30

    Ano, zla oskliva skola, dame Nunusky jinam. Sml28

    A k tem vsem vasim DYS - za mych casu to byli hnupi, nebo grazlove, dnes jsou to DYS. At zije psychologie. Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #33
    superkarma: 7 12.02.2015, 22:33:06
  3. [28] libuno [*]

    Celé naše školství je obrácené vzhůru nohama. Ať už jde jen o učebnice. Pomůcek je skutečně mnoho, to za mě nikdy nebylo (což vítám a děkuji).

    Učím již 32 let, letos 1. třídu. Nedávno nás navštívili předškoláci z MŠ s paní učitelkou a ta konstatovala, že k nám chodí již 5 let a takovou hodinu plnou aktivit ještě neviděla (omlouvám se za chloubu).

    Nevěřím tomu, že starší učitelky učí hloupě a postaru. Jen mám někdy pocit, že někdo má doma geniální dítě a má pocit, že paní učitelka není "to pravé ořechové". Možnost vzdělávat dítě doma je možná, tudíž není co komentovat.

    A ještě několik slov k inkluzi. Nemám slov. Děti, které nepatří do normální školy, mají nižší IQ, ty mají být vzdělávány v jiných školách. Naprosto souhlasím, že děti s tělesným postižením a schopny se normálně zapojit do výuky, proč by tam neměly být.

    Já mám v 1. třídě obojí, holčičku po mozkové obrně, posléze i ty, kteří patří jinam. Na asistenta škola peníze nemá. A já se mám rozkrájet? Komu se má věnovat více. Všem. A to se snažím. Ale někdy to nejde.

    1. na komentář reaguje gerda — #30
    2. na komentář reaguje enka1 — #31
    superkarma: 6 12.02.2015, 21:42:37
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    pajda — #21 Dokonale shrnuto Sml67Sml67Sml67

    superkarma: 0 12.02.2015, 21:30:00
  5. avatar
    [26] lenka.ms [*]

    Mickey Mouse — #24 Učitel hodnotí žáka průběžně (aspoň by měl). Pokud je horší hodnocení zapříčiněno momentálním stavem žáka (každý máme "své dny blbec"), tak to mezi jedničkami nebo i smajlíky snadno pozná.

    Ad Mickey Mouse — #20: ujišťuji vás, že rozdíly ve schopnostech mohou být hodně velké. Pravdu máte ale v tom, že velké jsou i rozdíly ve startovací úrovni (co si přinesou z rodiny). Když se to "povede" a u někoho sečte...Sml80

    superkarma: 0 12.02.2015, 20:31:38
  6. [25] libuno [*]

    Mickey Mouse — #24Dovednost[/b] (angl. skill[/b]) je učením získaná dispozice ke správnému, kvalitnímu, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou. gerda — #1 Jinými slovy jde o vlastnost živého objektu, která vyjadřuje jeho schopnosti.

    Škola tlačí znalosti (Váš názor), co dělají rodiče? Dovednost je dispozice, pokud ji nemáte, máte smůlu. Jak chcete zohlednit snahu například ve výuce čtení - dítě není schopné se naučit číst. Denně se ve škole procvičují písmena, dítě je po týdnu, po 14 ti dnech nezná. Jak to dítě ohodnotit? Neumí, ale má snahu, tudíž za jedna? A děti i rodiče to pochopí.

    Jak Vy můžete vědět, že známka (každá, leckterá) je hodnocení momentálního stavu? Známky se odjakživa dětem dávaly průběžně (Vy jste do školy nechodil?), tudíž nemůžete posuzovat, jak to ve škole chodí.

    Každý má nárok na svůj názor, já Vám ho neberu. Jděte si na měsíc stoupnout před žáky. Zcela jistě to nebude tak, jak to píšete.

    superkarma: 4 12.02.2015, 20:12:26
  7. avatar
    [24] Mickey Mouse [*]

    pajda — #21 On je ještě jeden problém. Škola dnes do dětí tlačí znalosti a ty také zkouší a hodnotí. Vůbec se nemluví o dovednostech. Jenže mezi znalostí a zvládnutím nějaké dovednosti je obrovská propast. Když by se ve škole učily a hodnotily dovednosti, bylo by ve známkách možné lépe zohlednit snahu (přístup) žáků a také by děti i rodiče známce lépe rozuměli.

    Navíc se vůbec nemluví o tom, že známka je hodnocení momentálního stavu žáka a není správné se na ni ptát nebo ji používat k porovnání žáků po delší době.

    1. na komentář reaguje libuno — #25
    2. na komentář reaguje lenka.ms — #26
    3. na komentář reaguje pajda — #32
    4. na komentář reaguje risina — #37
    superkarma: 0 12.02.2015, 18:23:44
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    pajda — #21Když jsem za totáče četla Hunterovu Džungli před tabulí, nemohla jsem uvěřit tomu, co čtu. A jak se tam ve škole ti spratkové k učitelům chovají. No, otevřeli jsme se světu a ono to k nám pomalu taky došlo!

    superkarma: 4 12.02.2015, 16:28:46
  9. avatar
    [22] gerda [*]

    Mickey Mouse — #20samozřejmě vám přiznávám kus pravdySml22. Od toho jsou ostatně zápisy malých prvňáčků, aby se poznalo, na co mají a na co ještě ne. V rodině máme hyperaktivního a "dis" kluka, kterému velmi uškodilo, když od šestky přešel do "normální" třídy s asi 30 spolužáky. Předtím až do páté třídy chodil do speciální třídy, a dobrý. Od šesté to s ním šlo prudce s kopce. Nestačil, nosil pětku za pětkou, matka lítala do školy, oháněla se papírem z poradny - a nic. Nikdo na jeho odlišnost ohled nebral. Už jsem to tu někdy psala - až, když přešel na jinou školu, kde mu vypracovali speciální učební program, začal znovu prospívat. Ale tam je ani ne 20 dětíSml58, tak to jde. Nevím nevím, jak se s tím popasuje kantor ve třídách nad 30 žáčků, to se asi nedá a něco se pak musí ošidit. A ten náš kluk tam beznadějně plavalSml15, docela to vzdal. Nejde o nějaké zastrčené místo, jsme velkoměsto a školství by to mělo být na úrovni. No, asi není...Sml80

    superkarma: 0 12.02.2015, 16:26:59
  10. avatar
    [21] pajda [*]

    Mickey Mouse — #20 řekla bych, že jsi to vystihl přesně.

    Až na jednu věc, kterou ale člověk mimo školství nevidí. Dneska dítě nesmí dostat špatnou známku. A to téměř za nic. Nenosí úkoly? To se přece nesmí postihnout, že něco "jen nedoneslo". Napsal špatně písemku? Určitě je chudáček dys- něco, jen ještě nebyl v poradně. Když se zeptám zaměstnavatele, jestli tedy taky nemusím v práci pracovat, protože to přece nejde postihnout, když nedělám, dozvím se, že už jsem dospělá a mám to chápat...a tady vidím podstatu věci.

    Dospělý dostává výplatu, občas i s nějakou tou motivační složkou. Dítě dostává známku - dobrá znamená, že udělalo to, co se po něm chtělo, nic víc a nic míň. Chvalitebná znamená, že už ho je za co pochválit, že udělalo víc, než co mělo. A výborná znamená, že je ve věci nějaká přidaná hodnota a tedy je to výborné.

    Ovšem dnešní interpretace? Jednička je samozřejmost, už jenom to, že se dítě obtěžovalo něco dělat, je výborné. Chvalitebná znamená, že chudáček bude mít trauma, protože ostatní určitě vůbec nic nedělali a mají nespravedlivě lepší známku...a trojka znamená, že učitelka je drzá kráva, která ubohého génia sráží v rozletu. Jakákoliv horší známka je důvodem pro okamžitou písemnou stížnost, nejlépe na inspekci...a má-li dítě jakýkoliv, byť i domnělý handicap, není přece možné mu ještě snižovat sebevědomí špatnými známkami. Tady je podle všeho zakopaný pes. Dnešní děti prostě nemají hranice, protože pokud si učitelka stojí za svým, hledá se tak dlouho, až se najde některá, která uhne...nebo se založí soukromá škola.

    A ano, existují případy šikany žáka učitelem. A taky existují postupy, jak žáka chránit. Ovšem mezi využívat a zneužívat je celkem úzký přechod.

    1. na komentář reaguje gerda — #23
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #24
    3. na komentář reaguje kobližka — #27
    superkarma: 6 12.02.2015, 16:12:31
  11. avatar
    [20] Mickey Mouse [*]

    gerda — #12 S tím zase nesouhlasím. Jednak se na záčatku nedá určit, na co které dítě má nebo nemá. Jednak pomáhání slabším prohlubuje pochopení učiva těm lepším. Čili oni se tak také zlepšují!

    Dnes dítě na začátku něco nestihne, je označeno za slabší a "odstaveno". Ve skutečnosti by téměř vždy to dítě s pomocí ten první rozdíl mohlo dohnat a později (v jiné části učiva) třeba i předehnat.

    Ty rozdíly ve schopnostech nejsou tak velké. Mnohem větší jsou rozdíly ve startovací úrovni (co si přinesou z rodiny) a v zájmu o jednotlivé části učiva. Někomu jde snáz násobilka a nezvládá zlomky, zatímco druhý se učí násobilku pomalu a jde mu geometrie, a třetí to má ještě jinak. Takže každý chvilku má problémy a chvilku "předbíhá". Jenže když dítěti hned na začátku necháte ujet vlak, pak už nikdy ostatní nedožene - to dítě fakticky hned na začátku odepíšete podle toho, jak mu jde/nejde jedna dílčí dovednost a jakou startovací pozici si přineslo z domova. Tohle všechno platí i pro děti s lehkými disfunkcemi a s lehčím tělesným postižením. (U těžších postižení se dítě z některých aktivit skutečně vyloučit musí.)

    Takže separace dětí podle "schopností" je velmi nespravedlivá a podle mne nesprávná!

    1. na komentář reaguje pajda — #21
    2. na komentář reaguje gerda — #22
    3. na komentář reaguje lenka.ms — #26
    superkarma: 0 12.02.2015, 15:55:12
  12. [19] Be7la [*]

    Z toho co jsem si přečetla mám pocit, že maminka si nepřipustí vůbec fakt, že by synáček nemohl něco nezvládnout nebo odfláknout a navíc je asi vychováván v iluzi, že je nejlepší vždy a ve všem..., tak co si paní učitelka dovolila mu dát horší hodnocení. Možná právě ti pomalejší byli pečlivější a dostali tudíž hodnocení lepší. To že mluví sprostě a je agresivní určitě není vina vyučující, ale rodiny a stylem výchovy. Může to ale být i reakcí právě na výše zmíněné, kdy se synek nedokáže vyrovat s tím, že není nejlepší, přestože splnil co se po něm chtělo, relativně rychle, ale ne perfektně - spíše to odflákl, aby to měl za sebou. Být jeho maminkou snažím se synkovi vysvětlit, že není důležité být nejrychlejší, ale nejpečlivější.

    Myslím, že paní M. by se měla zamyslet nad stylem své výchovy, než házet vinu na paní učitelku. Navíc si myslím, že oddělit děti od počátku od širšího kolektivu vede jen v budoucnu od vydělení ze širší společnosti. Navíc je ukazovat za výlohou jak cvičená zvířata se mi nezdá vhodné a může to být i negativem pro výuku.

    superkarma: 3 12.02.2015, 14:40:03
  13. avatar
    [18] gerda [*]

    pajda — #17Člověk nestačí žasnout, co si pseudohumanisté vůbec vymýšlejí za koniny a čím chtějí obohacovat školství. Národ Komenského!!!! Sml14 Zavírají oči před skutečností, odmítají uznat, že jsou hranice, za které nelze. Pojmenovat věci správnými výrazy jakoby se najednou neslušelo. Ale to není způsob, jakým handicapovaným jejich postižení zmizí, to je pštrosí politika. Nemůžou být chováni v bavlnce, tak život nevypadá - ostatně - ti lidi, co je cikán Mirga či jak se jmenoval - choval v přerovské "ubytovně" v hrozných podmínkách, byli přece handicapovaní! Tak jak to, že jim nikdo nepomáhal?Sml58

    superkarma: 3 12.02.2015, 14:29:20
  14. avatar
    [17] pajda [*]

    Mickey Mouse — #10 dneska se bohužel vyžaduje velmi tvrdě právě ten opačný přístup. S řadou postižených jsem v kontaktu, pracovala jsem s nimi, dělám na střední škole...to, co si někteří pseudovzdělanci představují pod pojmem intergace je prostě jenom nesmyslné plýtvání časem a penězi nás všech. Mám-li beznohé dítě, musím mu vyysvětlit, že může jenom tam, kam dojde a ne zakázat celé třídě výlety, jak to vyžadují dnešní pseudohumanisté. To dítě se totiž může dostat do situace, kdy ohrozí nejen sebe, ale i řadu jiných prostě tak, že se vydá někam, kam s jednou nohou nemůže - a stačí i jenom dlouhé schody...prostě jen proto, že mu nikdy nikdo nevystvětlil, že ze schodů se dá i spadnout. A že okolí není povinno ty schody kvůli němu zrušit.

    1. na komentář reaguje gerda — #18
    superkarma: 8 12.02.2015, 14:15:02
  15. avatar
    [16] lenka.ms [*]

    gerda — #15 jj, a založíme pro ně jejich SŠ, VŠ..

    Ba ne, ty už máme.

    superkarma: 0 12.02.2015, 13:43:58
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    lenka.ms — #14k tomu se mi vlastně ani moc psát nechce, protože ten syneček se mi jeví jako typické současné dítě z dobře postavené rodiny, kde se žije bez mantinelů. Do určité doby se má velmi dobře, protože se mu dostává vydatné opory v rodině a cítí se jako mistr světa. Ale až se s ním (světem) skutečně a bez maminky za zadkem, setká, najednou chytne zleva zpravaSml30 a to se bude teprve divit, kde se to octl! Elita...Sml3

    1. na komentář reaguje lenka.ms — #16
    superkarma: 6 12.02.2015, 13:39:52
  17. avatar
    [14] lenka.ms [*]

    " Začal být agresivní, mluvit sprostě.." - je vážně vina paní učitelky???

    "...dostal zase „nicmocáka", což je takové razítko s vyplazeným jazykem. Dostal ho za písanku, kde poprvé zkoušel psát písmeno L. " - považuju za něco jako slovní hodnocení pro prvňáčka, jak jinak mu říci, že by se měl ještě snažit?

    Neznám paní učitelku, ani pisatelku článku (kolik že to je let praxe ta řada?). Jenom přemýšlím o tom, co budou dělat děti po opuštění školy, až jim přestaneme vytvářet ty ideální podnětné podmínky, kde jsou správně motivovány.

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 4 12.02.2015, 13:29:51
  18. [13] Maria28 [*]

    gerda — #12 Plně souhlasím, a jak kdesi kdosi k tomuto tématu napsal: ti špičkoví se dostanou ke špičkovým profesím a budou pak dotovat daněmi sociální systém a náklady pro ty slabší.

    superkarma: 0 12.02.2015, 13:28:06
  19. avatar
    [12] gerda [*]

    Mickey Mouse — #10já naopak si myslím, že je lepší, když se slabší netrápí nadměrnými požadavky a naopak si vychutnají úspěch v případě, kdy dostanou úkol, na který dobře stačí. A dostanou pak zaslouženou jedničku. Naopak ti, kterým to pálí, musí zvládat daleko těžší náklad bez úlev. Splňovat mnohem náročnější kritéria. Když nadaní budou mezi sebou soutěžit o prvenství, budou si bystřit mozek a vyšroubují ho do vysokých obrátek. Kdežto při setrvalé pomoci slabším v pomíchané třídě půjdou dolů. Neříkám, že je špatné pomoci občas, ale při normální výuce se mi to nezdá dobré. Nemluvím samozřejmě o vozíčkářích a tělesně postižených - mluvím o těch, co mají nižší IQ. Nutit žáčky, kteří na to prostě "nemají hlavu" do zátěže nad jejich možnosti je stejné, jako nutit beznohé závodit se zdravými atlety. To ale nikoho nenapadne - proč jinak by byly pořádány paralympiády??Sml80

    1. na komentář reaguje Maria28 — #13
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #20
    superkarma: 8 12.02.2015, 12:51:31
  20. avatar
    [11] enka1 [*]

    Smázla jsem delší povídání k příspěvkům a názorům, protože mi vzniklo klubko. Těžko rozmotatelné.

    Nemůžu se zbavit pocitu, že paní M. v plné třídě individuální přístup (kdo jste nestál za katedrou - je to fakt těžký) nezvládala, tak si chce do budoucna práci ulehčitSml80.

    A ještě jeden postřeh - do "výloh" mohou nakukovat a tipovat si i všelijací úchylové........

    superkarma: 3 12.02.2015, 12:32:50
  21. avatar
    [10] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #8 Nojo, jenže ona taky ta pomoc nestála na tom, jak se lidi rozesadí (taky se nemusí celé vyučování sedět s rukama za zády).

    Hlavní je správná motivace a takové úkoly, kde za tu pomoc ten rychlejší není penalizován. Při písemce to samozřejmě nedává smysl. Ale při výuce a procvičování lze pracovat více ve skupinách a přizpůsobit úkoly tomu cíli (zapojení všech a větší spolupráce).

    Separace lidí do tříd podle schopností vede jen k naprosté demotivaci těch slabších.

    pajda — #6 Cílem integrace také bývalo, aby Ti slabší se naučili větší samostatnosti a převzali dovednosti od těch schopnějších. Opačný přístup je samozřejmě nesmyslný a poškuzuje jak ty slabší, tak ty schopnější.

    1. na komentář reaguje gerda — #12
    2. na komentář reaguje pajda — #17
    superkarma: 0 12.02.2015, 12:21:44
  22. avatar
    [9] enka1 [*]

    Koukla jsem se na ty stránky, přelítla jsem je sice zběžně, ale dost věcí mi tam chybí (např. kritéria přijímání žáků...), bude to drahé..., další varianta dlouho zkoušeného a debatovaného, slibovaného..Sml80

    superkarma: 1 12.02.2015, 10:56:51
  23. [8] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #4 Jo, pamatuju, že tohle zkoušela učitelka někdy v sedmé či osmé třídě, v hodinách jazyka tehdy ruského. Že ti rychlejší mají pomáhat těm druhým. Taky žactvo takticky rozsadila tak, aby vždy seděl v lavici jeden ten rychlejší a druhý pomalejší. Vedlo to k jedinému - její hodiny byly upřímně nenáviděny už jenom pro tu nutnost jít si přesednout k někomu, o koho člověk třeba zrovna nestál, a pomalí začali být všichni, protože ti rychlejší prostě zvolnili tempo, aby se nemuseli zabývat pomalejším spolužákem. Který vesměs taky nestál o to mít nálepku blbečka, kterému je třeba pomáhat. Sml80

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #10
    superkarma: 4 12.02.2015, 10:36:12
  24. avatar
    [7] janaa1 [*]

    myslím si, že pro první stupen tenhle způsob výuky není zrovna nejlepší..a vjakémkoliv kolektivu bude třeba čekat na pomalejší žáky,jinak to prostě ani nejde, i oni musí umět všechno...pamatuju si dobu, kdy naši studenti byli na špičce v úrovni vzdělání- pak jsme začali kopírovat americký systém a najednou jsme na úrovni vzdělání pod průměrem...myslím, že jsme měli dobrý systém, nevím proč ho měnit :-/

    superkarma: 7 12.02.2015, 09:36:14
  25. avatar
    [6] pajda [*]

    Mickey Mouse — #4 jenže on měl možnost se s tím zbytkem srovnat. Jinými slovy: nebyl nemocný, měl jen neadekvátní přístup. O takových dětech nikdo nemluvil.

    Starší postižení, kteří skutečně žijí sami a jsou začleněni do běžného života, nad současným trendem "začleňování", které ve skutečnosti probíhá tak, že se okolí postiženého násilně deformuje v jeho prospěch, pochybovačně kroutí hlavou. Dřív se slepýši učili používat "fofrklacek" vždy a za všech okolností, aby nenaráželi do věcí. Dneska se učí, že ostatní jsou povinni jim překážky oddělávat z cesty a fofrklacek je tím pádem nedůstojná pomůcka pro lidi, kteří nemají dostatečně chápající okolí. Výsledkem je to, že hůlku neumějí používat a každou chvíli si natlučou. To asi není správně, nebo je?

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #10
    superkarma: 10 12.02.2015, 08:57:43
  26. [5] funnka [*]

    Mickey Mouse — #4tak to jste měli skvělýho učitele.U nás žádná motivace nebyla(taky ty známky podle toho vypadaly) a když chtěl jeden učitel k nám najít cestu,tak ho radši vyhodili.

    superkarma: 0 12.02.2015, 08:52:08
  27. avatar
    [4] Mickey Mouse [*]

    gerda — #1 Ano, pan prezident řekl hloupost a ukázal, že nezná podstatu toho problému.

    Problém není v tom, že jsou ve třídě různě inteligentní, různě rychlé, různě pokročilé a různě motivované děti. To je v každé třídě. Inkluze jen tuto různorodost jen prohlubuje.

    Problém je v učitelích/učitelkách, které vůbec neumí s dětmi pracovat individuálně, dávat individuální úkoly a vést děti k tomu, aby pracovaly nejen samostatně, ale také společně.

    Např. když "za krále klacka" do naší třídy na základní škole propadl slabý žák, nezdržoval třídu. Namísto toho nás kantor motivoval mu pomáhat. Čili ti rychlejší sice rychle dokončili svoje úkoly, ale pak se nenudili, namísto toho pomáhali tomu slabšímu klukovi. A ten se díky tomu chytil a postupně srovnal se zbytkem třídy...

    1. na komentář reaguje funnka — #5
    2. na komentář reaguje pajda — #6
    3. na komentář reaguje Rikina — #8
    superkarma: 1 12.02.2015, 08:41:59
  28. avatar
    [3] pajda [*]

    Připomíná mi to osmdesátá léta, kdy se na naše výsledky vzdělávání jezdili dívat z celého světa a hlavně ze Západu (ano, osobně jsem tehdy byla jako průvodkyně u americké a japonské delegace), protože liberální způsob výuky se ukázal jako naprosto nevyhovující. Většina těchto zemí od něj upustila a např. Daltonská metoda už se používá pouze na vyšším stupni. Ovšem našlo se hodně takových, kteří bez jakékoliv znalosti problematiky přesně věděli, že musíme vzdělávat liberálně, protože "na Západě jsou mnohem dál a učí tam mnohem líp". A jakmile se tento "úžasný" způsob prosadil, šli jsme se vzdělaností už jen a jen dolů...o škodách, které napáchala ministryně Buzková jenom kvůli tomu, aby se její dcera nemusela ve škole učit, ani nemluvím. Mmch učitel v Norsku bere 120 000 Kč/měsíc a volna má přitom stejně. Tolik informace z minulého měsíce od kolegů, kteří tam byli na týdenním představení školského systému. Taky námět k zamyšlení...

    superkarma: 9 12.02.2015, 08:10:36
  29. [2] cilani [*]

    Mě by zajímalo, jestli paní vůbec ve škole řešila, že učitelka neučí tak, jak bylo slibováno, tedy podle toho programu.. Sml80

    superkarma: 2 12.02.2015, 08:02:43
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    No, jestliže má paní odborné vzdělání, pak je naděje, že ho uplatní správně. A nemohlo mi nenapadnout - v souvislosti s výrokem pana prezidenta - o začleňování slabších žáků mezi ty, jimž to myslí rychlejiSml57. Tady je praktická ukázka.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #4
    2. na komentář reaguje libuno — #25
    superkarma: 3 12.02.2015, 04:01:40

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme