V zajímavém rozhovoru s režisérkou a scénáristkou Marií Poledňákovou se dozvíte zajímavé informace o její nové komedii Líbáš jako ďábel, ale narazili jsme i na téma krize mužství v dnešních rodinách...

Scénáristka a režisérka Marie Poledňáková je veleúspěšnou autorkou nejedné komedie. Její film S tebou mě baví svět je diváky považován za komedii století. Já jsem se s paní Poledňákovou sešel po křtu knihy k jejímu novému filmu Líbáš jako ďábel. Knížka už je na pultech, ale na filmu je ještě spousta práce. Co mi Marie Poledňáková o filmu i knize řekla? Nejen to se dozvíte v následujícím rozhovoru...

poleďnákováPředstavila byste mi trošku knížku Líbáš jako ďábel?
Je to knížka i film a je pokračováním také knížky a filmu Líbáš jako Bůh. Rozvíjím zde další osudy lékaře záchranné služby Františka a profesorky francouzštiny, kterou hrála Kamila Magálová. Jde o lásku v pokročilém věku, která v minulém díle měla otevřený konec. Helena s Františkem se rozhodnou, že spolu budou žít. Rozhodnou se - mají přece už své zkušenosti a nic se nemůže stát. Samozřejmě ale zapomenou na to, že mají každý svou rodinu. Tak soužití a oťukávání se narušuje ze strany Heleny velká rodina, ze strany Františka jeho bývalá žena Bohuna, kterou hraje Eva Holubová. Vypadá to tedy, že to moc fungovat nebude, ale František přijde se spásným nápadem společné dovolené. Nečekaně tak s Helenou odjedou do vzdáleného Maroka. Tam má ale jejich štěstíčko jepičí život, protože se jim přihodí pár situací, které vedou k tomu, že volají do Prahy o pomoc. Jiřího Bartošku, což je bývalý manžel Heleny, a Evu Holubovou nenapadne nic lepšího, než se za nimi vydat. Na základě toho se roztočí kolotoč komediálních situací. Myslím si, že to má i napětí...

Kam na své nápady na komedie pořád chodíte?
Do života. Všechno je to z mého života. Příběhy, které slyším od známých, nebo které se opravdu staly. Jádro je tedy život sám, ale samozřejmě žijeme v reálném čase, kdežto tady musíte vystavět příběh za hodinu a půl tak, aby to všechno fungovalo...

Takže je v tom život a hodně práce. Zeptám se teď trošku na jinou věc: Vy točíte prakticky celý život komedie, uvažovala jste někdy nad nějakým řekněme závažnějším tématem, nebo lépe žánrem?
Ne, ani za nic. Ne že by to bylo těžší - napsat detektivku je daleko lehčí než komedii. Vymyslet drama, kde někdo umírá na rakovinu, nebo ztratí dítě, či se stanou nějaké nehody, to je strašně jednoduché, protože tam máte dramatický konflikt. To stačí pistole nebo osamělý dům, kde se dějí divné věci - píše se to jako víno. Ale napsat komedii, kde to musí fungovat a musíte diváka udržet, přitom ho přivést do světa, kde chce být, kde se cítí dobře a zapomene na své starosti, to je, podle mě, umění. Takže píšu a točím filmy jen takové, na které bych sama chtěla jít. Proto naprosto racionálně říkám, do jiných vod bych nechtěla.

Bude třetí pokračování?
Nebude, nikdy jsem třetí pokračování nedělala a říkám to vždycky. Třetí pokračování nebude, ačkoli konec není úplně uzavřený.

líbášFilm ještě není v kinech, je už pro vás uzavřený autorsky, už přemýšlíte nad dalším projektem?
Kdepak, ještě jsem celé dny ve studiu, čekají mě postsynchrony, míchačky, hudba... je s tím ještě spousta měsíců práce, vůbec nad ničím jiným nepřemýšlím.

Hodně ve svých filmech řešíte vztah muže se ženou...
To je to, co nás nejvíc zajímá.

Nepřijde vám, že v dnešní společnosti probíhá určitá krize mužství?
Dnes je takový obecný jev, že ženy vypadají silnější než muži, a mnohdy i jsou. Myslím si, že je strašná škoda, že muži ztrácejí své pozice, protože když se mužský povede, něco umí, rozumí tomu a přitom zůstává malým klukem, je v tom velký půvab. Ženy nezůstávají malýma holkama. A musím říct, že to někdy ženy přehání v tom, že muže posouvají někam, kde si ho pak ani nemohou vážit. To je špatně. Je třeba trochu ženské chytrosti a nechat chlapovi dost prostoru.

Jak to myslíte?
Když chci chlapa k něčemu dovést, tak nějakým vtipným způsobem, ale rozhodně ne tak, že ho budu buzerovat, že musí vynést odpadky a tak dále... Může to vést i k tomu, že si žena přestane chlapa vážit. Pro děti je pak táta bačkora a není to ten frajer, za kterým by šly. Přitom ho ve svém životě potřebují jako kámoše pro hry, pro zábavu, se kterým by dělaly lotroviny. To všechno bylo i v mých filmech, ať už to byl muž z polepšovny, nebo další... I ve filmu Líbáš jako ďábel se dostanou Bartoška s Keiserem do rolí, ve kterých si hrají na kluky a hrozně je to baví, zatímco ty ženské z nich šílí, ale v tom je problém mužství - každý chlap v sobě určitou nezodpovědnost má.

Když jsme se zase vrátili k těm filmům, všichni velebí váš film století S tebou mě baví svět. Ale co vy považujete za svůj majstrštyk?
Jsem úplně zničená z toho, jak stále všechny televize o Vánocích mé filmy dokola opakují. Sama mezi nimi nemám žádný, který bych nějak vyzdvihovala. To je, jako byste měl pět dětí a chtěl říct, které máte nejradši - nejde to. Vždycky se snažím dát filmu maximum.

Téma dne 3. února 2012: Krize mužství

  • Co si myslíte o postavení mužů v dnešních rodinách?
  • A jak funguje hierarchie ve vaší rodině?

Pojďte si povídat o mužském elementu - zajímá mě, jak ho vnímáte, a zda se (podle vás) posouvá role muže v rodině tím správným směrem? Své názory mi posílejte na redakční e-mail (viz níže). Délka vašich příspěvků, ať je rovna nebo delší délce tohoto odstavce, tedy alespoň chcete-li mít větší šanci na uveřejnění a případně i získání milého dárku v podobě sladkostí od firem Orion a Haribo a knižní příručky Penis - rádce nejen pro muže od nakladatelství GRADA.

Uzávěrka zasílání příspěvků je 3. 2. 2012 ve 14.30 hodin.

penis

Reklama