Bulvár

Marečku, podejte mi pero

Dnes už si učitelé raději nosí pero s sebou.
Když jsem po dlouhé době viděla film Marečku, podejte mi pero, tak jsem si uvědomila, že dnes to ve školství funguje poněkud jinak. V něčem je to lepší a v něčem zase kapánek horší.
Zkusím aspoň některé body popsat.

V minulosti se žáci a studenti učili převážně drilem. Zpaměti uměli odříkávat různé věci například z fyziky, chemie, českého jazyka atd. Sice si cvičili paměť, ale mozek k pochopení významu byl namáhán méně.
A dnes, pokud žáci mají „dobrého učitele“, se učí poznávat věci kolem sebe z vlastních zkušeností, názorem „škola hrou“.
Dříve si společnost více vážila učitele jako takového. Učitel byl člověk naprosto bezúhonný, seriózní, no prostě dokonalý. Žáci ho museli poslouchat - nesměli mít žádné připomínky. Jenže to zase logicky vedlo k pasivitě.

Dnes jsou schopni někteří rodiče říct dítěti, vykašli se na učitele i na určité učivo, stejně je nebudeš v životě potřebovat apod. Ale zase tito žáci bývají při hodinách více aktivní (samozřejmě, záleží na učiteli).

Já jsem z řad učitelů mladší generace. Vyučování mě moc baví. Své žáky se snažím brát jako individuality. Učivo co nejvíce zpříjemňuji například hrami a soutěžemi. Všímám si individuálních potřeb žáků, jak učebního tempa, tak i různých poruch atd.
Beru také v úvahu, že rodina je nejdůležitějším článkem mezi školou a dítětem. Proto se snažím, co nejvíce zapojit rodiče do vyučování a spolupracovat s nimi.
Musím se však přiznat, že kolikrát to není vůbec jednoduché a o to horší je to, když učitel nemá nikde oporu (tzn., že nemá dobré vedení), ale to je v každém zaměstnání.

Ovšem už jsem i kvůli finančním prostředkům ze školství odešla do farmaceutického průmyslu. Byla to zajímavá zkušenost.
Zjistila jsem, že sice peníze jsou jedna věc, ale vztah ke své práci a radost z dobře vykonané práce je věc druhá, důležitější.
Tak jsem se vrátila zpátky, sice do jiného odvětví, ale zpět do školství.

Ovšem nedávno bylo 1. září.
Co to znamená pro všechny děti? Přeci hurá do školy.
Co to znamená pro všechny učitele? Přeci hurá do školy.

Kdyby to tak ve skutečnosti bylo, bylo by to fajn.
Zatím letošní 1. září vypadalo poněkud jinak.
Více než polovina škol základních a středních (3 000 škol z asi 5 860) byla ve stávkové pohotovosti. Žáci a studenti si prodloužili o jeden den prázdniny a pedagogičtí pracovníci měli ve školách diskutovat o současném stavu českého školství.
Jestli to tak bylo, nebo ne, to se už nedozvíme.

Já jako učitel se stávkou souhlasím, ovšem jinou formou.
Co je to za stávku, když učitelé musí být stejně ve školách, i když plat za tento den nedostanou, a to se ještě neví, jestli si nebudou muset platit sociální a zdravotní pojištění sami.
Ve vládě se jakoby něco děje, veřejnost si asi říká, no co by chtěli, dostanou přidáno a dokonce o 3 platové skupiny, ale nevidí, že vláda chce ušetřit tím, že zruší 13. a 14. platy (mimochodem nejen ve školství).

Takže u nás již klasické škatule, škatule, hejbejte se.
Ale aspoň určitá snaha tu je, a přeci záleží, jak už jsem říkala, na pocitu z dobře míněné práce.

Jenom pro příklad: Hrubý příjem učitele na základní škole v České republice je asi 12 000,-Kč/měsíc.
V Bruselu je to asi 800,- euro/měsíc, a to jsou v Belgii nejhůře placení učitelé z vyspělejších evropských států, a má se to v nejbližší době měnit k lepšímu.
V Německu je to asi 1500,- euro/měsíc.
V Londýně je to 20 000,- liber/rok.
A pro zajímavost, ve Francii učitelé stávkují skoro každý měsíc a i několik dní.

To jen, že i u nás si to učitelé můžou občas dovolit, nemyslíte?    

          
   
04.09.2003 - Společnost - autor: Petra Marossyová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [101] Ťapina [*]

    Simba: Já jsem o tom i uvažovala, naštěstí jsem včas zjistila, že nejsem pedagogický typ

    superkarma: 0 09.12.2003, 22:12:56
  2. avatar
    [100] Simba [*]

    Ťapina: Já taky ne, to mne nikdy ani nenapadlo.

    superkarma: 0 03.12.2003, 14:10:08
  3. avatar
    [99] Ťapina [*]

    Když to vidím, tak bych do školství nešla. Bohužel nemůžou asi všichni učitelé "jít jinam", jak tu někdo psal. Někdo ty děti učit musí a pokud možno kvalitně.

    superkarma: 0 17.11.2003, 20:12:25
  4. avatar
    [98] ireda [*]

    Souhlasím se stávkou učitelů u nás, za ty peníze co berou a hlavně na základních školách , to je ubohost. Každá učitelka / podle mých zkušeností z okolí/ je svým způsobem za roky učení poznamenaná , ale to raději nebudu rozebírat. Zlaté nervy !!!

    superkarma: 0 19.09.2003, 07:20:28
  5. avatar
    [96] trdlo [*]

    pajda: je to proste bordel, co.

    superkarma: 0 05.09.2003, 23:43:13
  6. avatar
    [95] pajda [*]

    trdlo: tohle můžu jenom podpořit. Bohužel rozdíly jsou skoro nulové - za "odbornou komisi" mají všichni stejně úřední příplatek, ať už odborně řídí 12 lidí, nebo je v ní sám. Stejné je to s ostatními penězi - nedá se nijak rozdělit, kdo jak pracuje a ty, které na tohle povolání kašlou, se pak těm poctivým smějou do očí. Vyhodit je nikdo nevyhodí - nového učitele dneska neseženete...

    superkarma: 0 05.09.2003, 17:04:23
  7. avatar
    [92] trdlo [*]

    ja si myslim, ze 13. a 14. platy jsou blbost. kdo bere kazdy tyden, bere 52x do roka. kdo bere mesicne, bere 12x. ja beru 15. a posledniho, nekdy beru za 9 dni a nekdy za 11. nikam mi zadnej 13. nepasuje. a jestli to maji byt premie, pak by je mela dostat ta dobra ucitelka, a ne ta spatna. nechci debatovat, jestli berou dost, nebo moc malo. ale myslim, ze dobra ucitelka by mela brat vic nez ta spatna celej rok. taky ta co uz uci 20 let by mela brat vic nez ta nova cerstve po skole. ale to je asi na politiku moc logicky.

    superkarma: 0 05.09.2003, 01:37:04
  8. avatar
    [90] Suzanne [*]

    Jo, jasně, když se to učitelům nelíbí, ať jdou jinam! Dámy, to je ta tragédie, ono už jich dost jinam šlo!!!! Ti dobří, co zbyli, to jsou nadšenci, kteří obětují svoje pohodlí pro povolání. Ale to nemůžete brát jako samozřejmost. A ty, co se vám tak nelíbí, ty by se jinde nechytly. Ovšem dokud tam budou tyhle, tak se nám to školství nezmění. Jsem bývalá učitelka, matka samoživitelka. Makal jsem 12 hodin denně - ještě jsem si přivydělávala v hudebce. Měla jsem i tak houby peníze a nervy v kýblu - dávala jsem tomu fakt všechno. A pak jsem si řekla dost, šla jsem do soukr. firmy a za menší práci mám dvojnásobek. Už nepřemýšlím po večerech, jak Davidovi vysvětlit to, či Barušce něco jiného. Zaklapnu a jdu, mám svatý klid

    superkarma: 0 04.09.2003, 23:02:07
  9. avatar
    [88] zn0uz4 [*]

    BIM: manzelka (zdr. sestra), mela nastupni plat v 1999 presne 5730, zvlastni priplatek 400, osobni 500 a smenny 400... nic moc.

    superkarma: 0 04.09.2003, 21:52:50
  10. avatar
    [87] pajda [*]

    Sanofi: nevím, jak to máš doma, ale já měla ještě před měsícem muže bez práce...takže můj plat je pro mě docela podstatná věc. A že jsem si své povolání vybrala? Četlas někdy před volabma noviny? Víš, jaký plat jsem měla slíbený v době, kdy jsem se vracela do školství? Chceme hlavně to, aby když někdo něco slíbí, tak to taky dodržel, a ne že se nasype do kdejakého tunelu...

    superkarma: 0 04.09.2003, 21:07:14
  11. avatar
    [86] Sanofi [*]

    Dávat za příklad stávku učitelů ve Francii není vhodný příklad. Ve Francii se totiž stávkuje pořád a důvod se vždy nějaký najde.
    Co se týká učitelů, mám ten názor,že mají být náležitě ohodnoceni,vzhledem k vysokoškolskému vzdělání,ale ať pořád nepředhazují jejich vyjímečné zásluhy. MY učíme a vychováváme Vaše děti. No,a co? Vždyť jste si tohle povolání dobrovolně vybrali. Já pečuji o nemocné lidi za ještě menší než učitelský plat (rovněž s VŠ vzděláním). Dělám práci,která je psychicky nesmírně obtížná. A stávkuji? Já si přece tohle zaměstnání dobrovolně vybrala.

    superkarma: 0 04.09.2003, 18:48:25
  12. avatar
    [85] pajda [*]

    Exupery: to já nemám taky...víš? Dá se to dodělat dodatečně...jen se pojď flákat, ať v tom nejsem sama...

    superkarma: 0 04.09.2003, 18:15:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [83] Exupery [*]

    Pajda: Tak já se teda nejdu flákat proto, že nemám pedagogickou fakultu, přijímačky jsem na ní sice taky dělala, ale pak jsem si vybrala jinou. No možná jsem udělala blbost
    Jo a ještě k článku. Abysme se fyziku učili nazpaměť po nás snad nikdo nikdy nechtěl. Kdo se to nazpaměť naučil a jinak tomu nerozuměl, tak těžko mohl spočítat nějakej příklad a dostat dobrou známku

    superkarma: 0 04.09.2003, 17:30:39
  2. avatar
    [82] pajda [*]

    Když jsem dělala ve firmě, nebrala jsem další dvě poloviny základní mzdy (což není polovina z platu - je to půlka ze základu a ten je o dost menší než 12000, zvýšení na uváděnou částku tam dělají převážně příplatky za vedení a placené funkce), ale za to jsem brala prémie každý měsíc - a ne zrovna malé...a ve školství se mi může o něčem takovém jenom zdát. A řeči o tom, že učitelství má být poslání? Kolikpak z vás si představuje, že za svou práci dostane zaplaceno? Pokud jsem si všimla, tak převážná většina...tak proč zrovna učitelé mají dělat " z přesvědčení"? A ještě něco - stejně jako si můžou vybrat učitelé, můžete si vybrat i vy - tak proč se teda nejdete flákat pár hodin týdně s dloooouhým volnem? Asi to zase takový trhák nebude...že?

    superkarma: 0 04.09.2003, 17:20:30
  3. [81] ZuzkaB [*]

    Není lehké být učitelem

    superkarma: 0 04.09.2003, 16:51:32
  4. avatar
    [79] Brett [*]

    Ja take nechapu, proc se mluvi o 13. a 14. platu. Vzdyt prece, jak jsme se ucili ve skole, je jen 12 mesicu v roce. Pravda je, ze za totace byly premie, a to kazdy kvartal, ale byly samozrejme nizsi nez mesicni plat a rozdelovaly se podle zasluh (to je ale blby vyraz, co?) takze kdo vice pracoval dostal vyssi premie a lenosi nizsi. A ted dostanou vsichni stejne (nebo nedostanou) ten 13. a 14. plat. Nejak to moc nechapu a to mam vysokoskolske vzdelani.

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:48:21
  5. avatar
    [78] ANAMOR [*]

    Já bych tu dnešní mladež neučila ani za nic PRIDAT

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:39:05
  6. avatar
    [77] Exupery [*]

    Vlastně jsem napsala blbost, páč o víkendu asi nedělají

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:33:45
  7. avatar
    [76] Exupery [*]

    Vitamín: Asi by holt měly učitelky v MŠ dělat krátkej dlouhej tejden, jako skoro ve všech profesích, kde se dělají dvanáctky.

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:32:33
  8. avatar
    [75] Vera1 [*]

    Vitamin: asi mas pravdu, ze to nemaji v MS lehke ...ja napr. ucim na VS a clovek by si rekl,ze ti 21-24,kteri mi prijdou pod ruku, budou jiz trochu rozumni, a ona chyba lavky...stravenych 6 hodin v kuse s temito pardon "hajzliky" byva taky obcas ocistec ...a fakt mi uz opravdu v jejich letech prijde hloupi je ucit, ze treba pozdrav patri ke slusnemu vychovani ...prave mi donesli rozvrh a jen treba v ut a ct 7:00 do 19:00 v kuse taky nic moc , ale ono se to podda, no ne?

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:23:30
  9. avatar
    [74] Exupery [*]

    Mě tedy sám o sobě a v jakékoli profesi přijde 13. nebo dokonce 14. plat dost divnej. Co to jako je? Kdyby to byla odměna za něco dobrá, ale tu by si asi nemohli takhle hromadně vynucovat. Proč nemají vyšší plat 1.-12.? Vůbec to nechápu. I když představa, že by mi třeba na konci roku dal někdo ještě dva platy navrch je příjemná.

    superkarma: 0 04.09.2003, 15:23:08
  10. avatar
    [71] Landriel [*]

    Souhlas s Irena1. Opravdu bysme měli stávkovat všichni, ale ne za vyšší platy. Za to, aby se v téhle zemi nerozkrádaly naše daně, neplatily tunely nejrůznějších bank, zlaté padáky, aby se vymýtila korupce a podobné neřády. Pak budou peníze opravdu na to, co je potřeba. Podívejte se třeba na akci Internet do škol. Tohle řeší opravdu jen následky a nakonec to zase zaplatíme všichni.

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:56:15
  11. avatar
    [70] Vera1 [*]

    Vitamin: ale ve vestine skolek chodi pani ucitelky MS na smeny,ne??...timto samozrejme nechci jejich praci nijak snizovat, je pravda, ze prave ty pani ucitelky v MS byly mozna ty nejlepsi, ktere me kdy neco naucily

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:54:27
  12. avatar
    [69] Vera1 [*]

    nahodou ja bych jim ty platy zvedla, dokonce i ten 13. i 14. ponechala, ale zvysila bych pocet nahodnych hospitaci na skolach, oni by se pak vsichni museli vice snazit ...sama jsem na skolach zazila, jak se pricitila ucitelka jeste pred prestavkou nebo 2-3 dny predem aby se ten a ten naucili,ze je vyzkousi az prijde pan inspektor ...vsechno pak bylo dokonale pripravene na inspekci a vzdy bylo vyucovani jine,vetsinou se pani ucitelka usmivala, nikdo nevyrusoval-no proste idealni pracoviste ....a pri nahodnem navstiveni tridy inspektorem by se mozna kdejaka ucitelka ci ucitel divil ..podle toho bych pak upravovala premie...jee ja bych chtela byt inspektor

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:49:59
  13. avatar
    [67] Ivanka [*]

    ještěrka.ehp: Například u nás ve firmě nerozlišujeme jestli je zaměstananec středoškolák či vysokoškolák. Ale podle toho jak je šikovnej, jak se k práci staví, jak se zajímá apod.
    Srovnání učitelka - sestřička jsem uvedla v tom smyslu, že sestřička odpracuje víc hodin, včetně nočních,Co se psychiky týče není na tom sestřička taky zrovna nejlíp, neposlušní, nevrlý, unudění, protivní NEMOCNÍ taky nejsou žádný med.
    Taky jsem chodívala k dětem, 25 - 30 dětí celý den je skutečně spousta práce a nervů, neberu učitelkám prázdniny, ať si je mají, ale proč platy navíc?

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:35:35
  14. avatar
    [66] Vera1 [*]

    Vitamin: pokud vim, tak moje kolegyne stehovala deti pres prazdniny z materske skolky do jine, protoze funguje tak jedna dve skolky na raz tydne...a co poobedovy spanek??

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:33:19
  15. [64] tventula [*]

    Přesně tak.Je spoustu povolání,kde je práce náročnější.A kdyby se chtěli všichni srovnávat s cizinou stávkoval by celý stát.

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:08:30
  16. avatar
    [63] Exupery [*]

    Kromě těch dvou měsíců prázdnin mají navíc učitelé jako plný úvazek odučit asi 25 hodin týdně, zbytek je na přípravu na hodiny. Když ten učitel učí v pěti třídách totéž, tak má na přípravu na jednu hodinu 5 hodin. To je celkem fajn. Mojí kamarádky maminka začala před pár lety učit na průmyslovce, před tím to nedělala a nemůže si vynachválit, jak je skoro každý den ve dvě doma.

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:06:51
  17. [62] Hanamu [*]

    Taky si myslím, že je to nefér. Co by měli říkat ostatní. A ty prázdniny a volna a určitě nikdo z učitelů není v práci každý den do šesti nebo i déle. Ať už dají pokoj, nikde to není takové, jak by mělo být!!

    superkarma: 0 04.09.2003, 14:01:16
  18. avatar
    [60] Vera1 [*]

    Sama: mohla by jsi me trochu priblizit to "vzdelavani za pochodu" vim jak to probiha u VS ucitelu ale nevsimla jsme si,ze by si moje zname ze zakladky nebo z prumky zvysovali kvalifikaci

    superkarma: 0 04.09.2003, 13:45:24
  19. avatar
    [58] Sama [*]

    Konečně někdo, kdo to rozumně napsal :_) A to tam ještě není napsáno, že na západě je normální, že po určité době ve školství dostávají tzv. studijní volno - délka je různá. U nás se, bohužel, učitelé vzdělávají za pochodu:-(

    superkarma: 0 04.09.2003, 13:13:55
  20. avatar
    [57] ještěrka.ehp [*]

    Ivanka: Vypadá to, že v naší republice se trošku zapomíná na to, že vysokoškolsky vzdělanej člověk by měl být (alespoň teoreticky) trochu líp ohodnocenej než jako sestřička se střední školou. A mimochodem. Moje maminka je učitelka a za těch 10 měsíců má tak zničené nervy, že si ty 2 měsíce odpočinku plně zaslouží. Chtěla bych vidět Vás, starat se každej den o 30 dětí a ještě si nosit spousty práce domů (přípravy, písemky atd.). Já pracuju uplně v jiném oboru a hodně si cením toho, že mi skončí pracovní doba a já si můžu dělat co chci a ne trčet doma nad sešitama

    superkarma: 0 04.09.2003, 13:07:10
  21. avatar
    [56] ještěrka.ehp [*]

    Teda ať se snažim jak se snažim, pořád mi připadá, že tenhle článek je ze začátku o voze a ke konci o voze a nic podstatného sem si z něj nevzala :(

    superkarma: 0 04.09.2003, 13:01:14
  22. avatar
    [55] Sirikit [*]

    K tomu kantorskému povolání - dřív se to skutečně bralo jako poslání. Ještě za první republiky, chtěla-li se dívka stát učitelkou, musela se zavázat k celibátu. Někdy to bylo ovšem na celý život. Ovšem slečny učitelky byly velmi vážené, vzpomínám si na jednu takovou slečnu učitelku, co bydlela už jako důchodkyně na vesnici, kde měli rodiče chalupu. Bylo jí už kolem osmdesáti, ale na té vesnici požívala vážnosti, jakou by jí mohly ty dnešní učitelky jen závidět.

    superkarma: 0 04.09.2003, 12:56:09
  23. avatar
    [53] Ivanka [*]

    Taky se stávkou nesouhlasím!!!!
    Za co by učitelé chtěli 13. a 14. plat? Za ty dva měsíce prázdnin? To snad ne.....
    Nevím to jistě, ale myslím že třeba zdravotní sestřičky mají nižší plat než učitelky, a pracují mnohem víc.
    Taky si myslím, že být učitelem je jakési "poslání". Čímž nechci říct, že by to měli dělat zadarmo, to určitě ne. Ale je to prostě takový, že to dělám pro děti, mám z toho radost a ta práce mě naplňuje, a proro ji budu dělat i když mám "míň" peněz /mimochodem 12000,- Kč není málo/. A nebo mě to tolik nenaplňuje, radši budu dělat práci jinou a víc placenou.
    Každý si přece může vybrat.
    Je to stejné jako když si máte vybrat třeba mezi prací u pásu nebo podnikáním. Budu u pásu, budu mít míň peněz a víc času. Oddělám si svých osm hodin a mám volno. A nebo budu podníkat, budu mít víc peněz a míň času. Něco za něco, tak jeto přeci u všeho.

    superkarma: 0 04.09.2003, 12:34:02
  24. avatar
    [52] Kájina [*]

    Ja se stavkou ucitelu taky nesouhlasim,nechapu na co si porad stezujou...maji prazdniny...zase tak narocnou praci nemaji,myslim ze jsou daleko narocnejsi....a 13.a 14. platy...?co to je?ja to neznam...a myslim si ze spousta lidi taky ne...tak co si stezujou ze jim je chteji kratit nebo vzit...stejne ty penize od statu nedostanou,tak kdyz se jim to nelibi at odejdou

    superkarma: 0 04.09.2003, 12:19:58
  25. avatar
    [51] Veruška [*]

    Se stávkou učitelů nesouhlasím zásadně. Mám spoustu kamarádek - učitelek, co by učit šly, ale místa nejsou. Tak ať ti nespokojení odejdou do fabriky a uvolní místo jiným. Já bych učitele na rok nahnala do fabriky, aby dělali poctivých 8 hod denně, s min dovolenou, kterou by ještě museli podřídit celozávodce a pak by mě zajímalo, zda by stávkovali.

    superkarma: 0 04.09.2003, 12:13:00
  26. avatar
    [48] Irena1 [*]

    Ale jinak souhlasím s tím, že by učitelé měli mít větší platy - pak by totiž učili lidé, které to baví a chtějí to opravdu dělat, stejně tak i vychovatelé apod. Takhle většinou učí ten,komu nic jiného nezbývá a proč by se za tu almužnu nějak zvlášť namáhal nebo hledal vhodný přístup k dětem, ne?

    superkarma: 0 04.09.2003, 11:45:13
  27. avatar
    [47] Irena1 [*]

    Myslím, že stávkování ničemu nepomůže - musela by stávkovat půlka republiky, a to proti vysokým platům poslanců, špatným zákonům apod. Naše ekonomika není nic moc, zaplácnete díru v platě učitelů a bude to chybět třeba ve zdravotnictví..je to na houby A ta zmiňovaná mateřská - to opravdu považuju za tragédii, vždyť i důchodce má víc, než maminka s dítětem!!

    superkarma: 0 04.09.2003, 11:44:11
  28. avatar
    [46] Aja [*]

    Mě připadají takové ty "jakostávky" komický...

    superkarma: 0 04.09.2003, 11:21:34
  29. [44] Fofo [*]

    No fuj!!! Samozřejmě chtěly školy něco dokázat - a šup do lavic zpátky!!!

    superkarma: 0 04.09.2003, 10:55:51
  30. [43] Fofo [*]

    Já si myslím, že pokud chtěli školy něco dokázat, tak měli stávkovat VŠICHNI! Takhle to asi nikomu nepomohlo.
    A jen tak mimochodem, já pracuji ve farmaceutické firmě, u německé jsme měli 13. plat, u americké ani to ne. Snaží se nás "brát u huby" kde se dá!

    superkarma: 0 04.09.2003, 10:54:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme