Vztahy

Mámou po čtyřicítce. No a co?!


Milá redakce, milé čtenářky,

 

nedá mi to, abych nereagovala na článek paní Daniely, která si stýská nad věkem, ve kterém ji počali její rodiče.

 

Asi nejsem jediná, která v životě poznala na vlastní kůži úsloví, že nelze házet všechny do jednoho pytle. A já bych to, Danielo, nedělala ani v tomto případě. Chápu vaše stesky, pocit břemene na hřbetě... touhu po svobodě, volnu, skutečném vlastním životě. Vězte, že já se nacházím v podobné situaci jako Vy, ovšem na té druhé straně, kterou jste odsoudila.

 

Je mi 42 let a jsem těhotná, za několik měsíců porodím své první dítě. Čekala jsem nesmírně dlouho na toho pravého, na partnera pro život a na otce svých dětí. Jednou mi někdo řekl, že nejtěžší v životě je volba životního partnera. Dřív jsem se tomu smála – dnes onomu člověku dávám za pravdu. Jak si asi můžete zvolit partnera v 19 letech na diskotéce? Mnohé se vdaly natruc rodičům... Já bohužel taky. Tak vehementně mi rodiče rozmlouvali kolegu v práci (mém prvním zaměstnání), že jsem se zatvrdila a vzala si ho. Chyba lávky, po necelých šesti letech jsme se rozešli, to proto, že většího sobce jsem neviděla. Pak bylo jen pár známostí, kratších i delších. Žádná z nich nebyla vhodným kandidátem na otce – ono v pětatřiceti už přemýšlíte jinak - ale toho mužského pro život jsem poznala před dvěma lety.

 

A proto si mám odepřít těhotenství a mateřství, protože jsem muže, se kterým si rozumím, nepotkala před dvaceti lety? Proto se mám vzdát své touhy po dítěti, po vlastní krvi, která mi bude říkat mámo? Budu snad o to horší máma a on horší otec?

 

Zkuste se na to podívat i z toho mého pohledu. Prostě z pohledu nás starších žen, které mají stejné právo na mateřství ve věku začínajícím čtyřkou, stejně jako když nám bylo o deset dvacet let méně.

 

Vaše Jolana

   
13.01.2006 - Láska a vztahy - autor: Tereza

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [191] Líba [*]

    superkarma: 0 16.01.2006, 13:06:52
  2. avatar
    [190] evita_ij [*]

    JOlanko, hodně štěstí

    superkarma: 0 16.01.2006, 09:15:51
  3. avatar
    [189] Kačena1 [*]

    1Simon1: Jádro pudla není v tom, jestli maminky litují, že si pořídili mimčo ve vysokém věku. To je bez debat - omládnou. Pes je zakopaný v tom, jestli dítě bude rádo, že má ve třiceti maminku nad sedmdesát, která v tomhle věku nemusí být vždycky samostatná.

    superkarma: 0 16.01.2006, 07:21:56
  4. avatar
    [188] Kačena1 [*]

    risina: Nejde přece o mladou babičku. Jde o to, že ve třiceti je většina žen zmítaných vrcholným maminkováním - dejme tomu dvě děti na ní plně závislé, třeba mateřská = jeden příjem pro rodinu, existenční starosti, nedejbože manželská nepohoda a do toho staří rodiče, kteří potřebují pomoct, sehnat, udělat, opravit, chtějí čas jim věnovaný. A takováhle mamina se z toho může lehounce otelit, když to má všechno zvládnout. Nejde o pocit, že na rodičák přijdou mladí rodiče a ne "děděčkové a babičky".

    superkarma: 0 16.01.2006, 07:19:37
  5. avatar
    [187] clarCa [*]

    kočanda: screening vytipuje určité markery, které mají děti s VV (nejde jen o DS, ale o trizomii 18, rozštěpy páteře, břišní dutiny, hydrocefalus atd.). Specializovaný screening v I. trimestru odhalí 93% plodů s DS a 97% trizomií 18 (AFP má úspšnost u Downa jen asi 60%)... po tomto screeningu jsem měla pravděpodobnost DS asi 1:7000 - což ve srovnání rizikem potratu při amnio (1:200) nestojí za to riziko, že amniocentézou zabijou zdravé dítě... A NIC ti nezaručí ZDRAVÉ dítě - protože amnio dělají jen na ty nejprofláknutější vady - takže dítě klidně může mít nějakou další...

    superkarma: 0 16.01.2006, 01:47:46
  6. avatar
    [186] kočanda [*]

    clarCa: ale bohužel dawnův syndrom ti skreeningem nezjistí.To se dá poznat opravdu jen z plodovky

    superkarma: 0 14.01.2006, 23:03:17
  7. avatar
    [185] novinka [*]

    risina: hmm tomu se nedivím,že tomu nerozumíš, protože takhle jsem to nemyslela, ale neumím to popsat . Hlavně jsem to nemyslela tak, abych se tím mohla prezentovat...to už vůbec ne.

    superkarma: 0 14.01.2006, 22:15:46
  8. avatar
    [184] novinka [*]

    Jeremi:o tom neuvažuju...s tím souhlasím, jen jsem psala názor na to, proč bych nechtěla dítě v pozdním věku...toť vše.

    superkarma: 0 14.01.2006, 22:09:51
  9. avatar
    [183] risina [*]

    novinka: Taky tomu nějak nerozumím.. To měla mamka mít bráchu v 16 a tebe ve 22, aby ses dneska cítila líp, že mají tvé děti mladou babičku?

    superkarma: 0 14.01.2006, 21:32:39
  10. avatar
    [182] Jeremi [*]

    novinka: Já to nějak nechápu - co Ti dneska, když jsi dávno dospělá a samostatná, vadí na tom, že máš maminku, které je 72 a ne 58? Mojí mámě bude tenhle měsíc 74, ale uvažovat o tom, jaké by to bylo, kdyby byla o dvacet let mladší, mi přijde asi tak stejně smysluplné, jako přemýšlet, jaké by to bylo, kdybych byla vysoká hubená bruneta.

    superkarma: 0 14.01.2006, 20:28:18
  11. avatar
    [181] novinka [*]

    risina: nejsem jedináček byla jsem druhá...mám o 6 let staršího bráchu.A z pozice "dítěte" mám prostě jen pocit,který neumím dost dobře slovy vyjádřit,ale úplně zjednodušeně řečeno je rozdíl mezi ženskou v těchto letech a třeba 58 ...

    superkarma: 0 14.01.2006, 20:16:52
  12. avatar
    [180] risina [*]

    1Simon1: Jo, kdybychom měli peníze, tak bych se taky nebránila si v třeba těch 36 pořídit čtvrté - ze stejného důvodu - te´d máme 2 dopspělé děti a lehce rozmazmleného prepubertálního jedináčka. Ale po čtyřicítce už bych do toho nešla, ani kdybychom na tom byli finančně sebelíp.
    novinka: Mé mámce je taky 72 a taky má vitality na rozdávání, ony jsou nějaká nezlomná genrace . Ale měn 36 nepřipadá nějak pozdě na dítě, zvlášť an druhé nebo třetí.. Tys byla první nebo jedináček?

    superkarma: 0 14.01.2006, 18:53:08
  13. avatar
    [179] novinka [*]

    souhlasím s risinou..taky jsem si svoje dětičky vypiplala a už chci mít svůj klid....ale těším se na vnoučata, to joo Jasně, že jiná situace je, jak to popisuje článek a je to první dítě.
    A sama za sebe, páč mě mamina měla v 36, musím říct, že jako děcku mi to ani nevadilo, ale dnes mě je jako jí tenkrát a sice má vitality na rozdávání, ale přece jen je jí 72.

    superkarma: 0 14.01.2006, 18:38:54
  14. avatar
    [176] risina [*]

    Chápu, že touh po dítěti je silná, zvláš´t poku dse předtím nedařilo.
    Smama za sebe ale říkám, že (další, tj, ne první) dítě po čtyřicítce bych nebrala. Užiala jsem si tři mateřství mezi 24 a 34 a připadá mi, že teď už jsem mnohem snáze unavitlená a taky "sobečtější", chci mít čas sama na sebe a ne se točit kolem mrněte.

    superkarma: 0 14.01.2006, 11:45:53
  15. avatar
    [175] Jeremi [*]

    peguša: Ale ta Tvoje kamarádka by se takhle pravděpodobně chovala, i kdyby měla dítě v pětadvaceti, to není věkem.

    Mám rodiče, kterým bylo 41 a 45, když jsem se narodila, a jediný problém, který jsem s jejich věkem měla, byly stupidní poznámky spolužáků na ZŠ, kteří měli vesměs rodiče o generaci mladší (a mnohdy takové, co si dítě "zodpovědně" pořídili v 18 po tříměsíční známosti a do bytu ke svým rodičům). Dneska na třídních srazech přiznávají, že mi moje rodiče záviděli, protože energií a nasazením se s nimi nikdo nemohl měřit. Dnešní děti to budou mít jednodušší, protože mít mimčo ve zralejším věku je běžné.

    superkarma: 0 14.01.2006, 08:06:45
  16. avatar
    [174] Myskdalen [*]

    Já chci být taky těhotná,to bylo mé nejlepší období,vše se mi dařilo,vydělávat peníze,žádné problémy,pohoda.
    Hned bych to brala zpátky,tento rok se mi má dařit,tak uvidíme.
    Sice bych byla taky starší matka,má to úskalí,ale záleží i na jiných faktorech.
    Někdo leží už ve 20 s pivem na gauči u TV a dál jeho zájem a rozsah nesahá a někdo je aktivní v 90 jako byla moje babička.Společenská,soběstačná a zdravá.
    Moje matka chodí na univerzitu 3.věku a koníčky taky má.Jezdí s námi na hory,na kole,brusle,kino,divadlo.
    Asi je to výchovou a modelem v rodině.
    Někdo je jak stará bába oblečenej ve 30 a někdo má mladistvý look v 50.
    Záleží na lidech,není to tak úplně ve věku.Ne ve všem.
    Mít díte jako mladší je sice lepší,ale někdy to holt nevyjde.
    Utahaná,rozvedená matka se 2 dětma,která pak zoufale shání chlapa kdekoli,taky není ideální model.
    To možná partnera později a na stálo!!!

    superkarma: 0 13.01.2006, 23:16:52
  17. avatar
    [173] clarCa [*]

    ... pro mě bylo zase nepřijatelné jít na amnio a riskovat potrat jen proto, že mi bylo právě 35 a bylo mírné riziko, že by dítě nebylo "zcela dokonalé"...

    superkarma: 0 13.01.2006, 21:51:46
  18. avatar
    [172] clarCa [*]

    peguša: jenomže jsou i jiné testy, než AFP... to chyti jen asi 60 % downova syndromu... screening v I. trimestru odchytí asi 95%. A ultrazvuk může podchytit některé fyzické znaky DS - například 60% DS populace má srdeční vadu... nebo dilatace ledvinových pánviček se vyskytuje u 3% normální populace a u 17% DS populace atd. (nepamatuju si všechny ty ostatní markery na VV - nějaké délky a poměry kostí atd.) - takže to vyšetření může taky lecos napovědět.
    A amniocentéza není 100% - protože sledují jen nejběžnější vady, nedělají vyšetření na ty okrajové - takže ani "dobrý" výsledek amni ti nezaručí zdravé dítě - a navíc je tam 0,5% riziko potratu... Kromě toho se dá dělat podobné (stejně rizikové) vyšetření v prvním trimestru (odběr choriových klků) - takže by se dalo zasáhnout cca do toho 13. týdne... věci se za těch 12 let fakt hodně změnily...

    superkarma: 0 13.01.2006, 21:50:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [171] peguša [*]

    clarCa: No právě AFP bylo špatný, kvůli cukrovce. Ta ho zkresluje, ale protože o ní doktoři ještě nevěděli, byla doporučena "plodovka". O genetickém UZ nic nevím. Stalo se to před 12 lety. Jo, počkej, ty máš na mysli, jestli má dítě v pořádku srdíčko, končetiny a tak? Tak to jo, to mi dělali, ale tím se jaksi nezjistí, jestli má dítě Downův syndrom. Spolehlivě to určí pouze amniocentéza.
    Mimochodem, já neříkala, že má jít na potrat, že bude mít blbý dítě. Je jen pravděpodobnější, že dítě může být poškozené. Po pětatřiceti se posílají na plodovku snad všechny. A je to dobře. Nemusí to absolvovat, ale já osobně bych si nevzala na svědomí, abych x let čekala na dítě a pak přivedla na svět třeba Downa. Proto jsem psala o tom, že musí být těžké se rozhodovat v době, kdy už se dítě hýbe, to vyšetření se dělá tak kolem 17.týdne a trvá 3 týdny. Já si totiž nejsem jistá, zda bych psychicky unesla, že bych měla postižené dítě. Možná jo, fakt nevím....

    superkarma: 0 13.01.2006, 21:05:03
  2. avatar
    [170] clarCa [*]

    peguša: jak to myslíš "musela" podstoupit odběr plodovky? Mě bylo pětatřicet a nic jsem nemusela. Existují i jiné, neinvazivní testy (screening v I. trimestru - krevní odběry a UTZ; screening v II. trimestru - AFP; genetický UTZ ve 20. týdnu).

    Moje tchýně měla dítě ve dvaačtyřiceti (po dvaceti letech snažení otěhotněla, když už to vůbec nečekala). Můj manžel měl starší rodiče - no a co? Vedlo ho to k tomu, aby se uměl o sebe postarat (od třeťáku na VŠ docházel do školy jen na zkoušky; chodil do práce; zvládne komplet domácnost atd.). Jinak tahle diskuze mi připomíná jisté soudržky z uličního výboru, které přišli tchýni domlouvat - samozřejmě v zájmu ubohého dítěte - aby šla na potrat - protože přeci v tomhle věku bude její dítě "blbý"... jsem moc ráda, že s nima vyrazila dveře....

    superkarma: 0 13.01.2006, 20:41:11
  3. avatar
    [169] peguša [*]

    sarume: 55: Osvícenější? Tak to bych netvrdila. Mám kamarádku, která měla první (a taky poslední) dítě v 38. Je to hotová katastrofa. Kluka nechá dělat, co se mu zamane (prý volná výchova), takže ani ne tříletý prcek si vezme pilota od televize nebo digitální foťák a lítá s ním po bytě. Máma je mu věčně za zadkem. Spí s ní v posteli a bez ní neusne. Tatínek spí v jiné místnosti, protože kluk prostě ve své postýlce nechce být. Odmala, jak hejknul, hned se chovalo. Tatínek rád lyžuje a malej už k tomu taky čuchnul. Ale na jeden den s ním máma nejede, protože kluk se sice vzbudí v 6, ale ona ho ještě udolá a chrní s ním do půl 9. To už je pozdě jet 140 km na lyže. Tak pošle chlapa samotného a s klukem jde courat do smogu a inverze. Co je na tom osvíceného? . Na jednu stranu mu rádoby svobodně všechno dovolí a na druhou ho neustále sleduje a kontroluje.
    Tím nechci tvrdit, že to je tak u všech, ale většina starších matek je až hystericky starostlivá a dítě nemá kapku svobody.

    superkarma: 0 13.01.2006, 20:21:06
  4. avatar
    [168] peguša [*]

    Ale Jolano, přece tvoje situace se s tou Danielinou nedá srovnat. Daniela byla třetí dítě svých rodičů. U nich byl důvod pravděpodobně úplně jiný než u tebe. Oni měli zřejmě pocit, že když už mají dospělé děti, jsou staří a tak šli do dalšího dítěte, aby se ujistili, že jsou ještě plni sil. Jak to vypadá u nich teď, jsme četli.
    Tys prostě neměla kliku na partnera a tak se stalo, že teprve teď čekáš první mimi. Je to krásné, ale rizikové, což jistě víš. Naštěstí lékařská věda je na tak vysoké úrovni, že to velký problém není. Přeju ti krásné a zdravé dítě, ale jak je všeobecně známo, je po 35. roce věku zvýšené riziko vrozených vývojových vad, ale díky prenatální diagnostice, je riziko minimální. Sama jsem musela podstoupit odběr plodovky (bylo mi 30), jelikož mi cukrovka, o které zatím lékaři nevěděli, zkreslila vyšetření právě na tyto vady. Ty tři týdny byly nekonečné a vůbec jsem si nebyla jistá, co bych dělala, kdyby byl výsledek špatný. Ono jít na potrat, když už se mimi hýbe, je hodně velké dilema. I proto si myslím, že pozdní těhotenství není zrovna ideální. Ale jak říkám, když osud nedopřeje ženě mít dítě dřív, je ochotná podstoupit všechna rizika. A vlastně se ani nedivím. Asi bych nejspíš jednala stejně jako ty.

    superkarma: 0 13.01.2006, 19:52:49
  5. avatar
    [167] bokul [*]

    Jolano, drzim Ti palecky, me mamce bylo 39,5 kdyz me porodila a ja bych ji za jinou nevymenila. Nikdy.

    superkarma: 0 13.01.2006, 16:17:46
  6. avatar
    [163] kočanda [*]

    Aluše: předně taky tak.29 první dítě,33druhý dítě

    superkarma: 0 13.01.2006, 15:21:19
  7. avatar
    [162] Meander [*]

    Monina 161: Zrovna jsem jí to chtěla napsat

    superkarma: 0 13.01.2006, 15:05:57
  8. avatar
    [159] Meander [*]

    a....: Odemětobě: Já vím, já se stydím

    superkarma: 0 13.01.2006, 15:02:04
  9. [158] a.... [*]

    Kačena1: Meander: Holky!!! to už je MOC

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:59:02
  10. avatar
    [157] Odemětobě [*]

    Meander: počkej,ty to schytáš

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:56:24
  11. avatar
    [156] Meander [*]

    Kačena1: Nač buřty? Což nebude dost masa?

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:52:48
  12. avatar
    [155] Kačena1 [*]

    Nyotaimori: Můžete opékat buřty, taťka by byl jistě rád .

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:45:48
  13. avatar
    [154] Gabi [*]

    pajda: já myslím, že to není tak černobílé To, že některé děti mají všechno a vyrůstají v blahobytu nemá nic společného s věkem rodičů (jen pokud to vezmeme tak, že ve vyšším věku mám vyšší příjmy a nějakou tu kariéru za sebou, ale je mnoho bohatých lidí, kteří ke kapitálu prostě přišli jinak než prací). Ale tyto děti byly u nás i před rokem 1989 a také to s věkem nemělo nic společného. A s klidným srdcem říkám, že tyto děti sjou vybaveny na ten styl života, který je z 90%, ony se s nějakou "naší realitou" nepotkají - budou jezdit na určité dovolené, budou chodit do určitých škol (od mateřinky po univerzitu), budou pracovat na určitých postech nebo pokračovat v rodinném podniku, budou chodit do určitých restaurací, ... Co je tedy pro ně realita?
    Že je někdo úzkostlivý ve výchově dětí ve vyšším věku - nevím, spíš bych čekala, že bude naopak více "cool" - hnedtak něco ho nerozhází a dokáže za své dítě bojovat.
    To, že mladou "náročnou" matku usměrní ostatní rodina, tomu se směju. Já mám spíš zkušenosti ty, že rady ohledně výchovu dětí od předků jsou nepoužitelné - jsou v nich zamotány různé předsudky a tabu, které si v sobě ta generace nese - naši rodiče (dejme tomu cca 60 let staří) jsou ještě příliš mladí, aby měli odstup.
    Samozřejmě, že mít ve 40 dítě a předpokládat, že budu aplikovat český model "tři roky doma" a nebýt nějak finančně zajištěná je nesmysl, ale já znám dost žen, které toto nedělaly ani ve 3 ani v 25
    P.S.: S umělým posouváním hranice plodnosti žen moc nesouhlasím, ale na druhou stranu všichni jásáme na možnostmi asistované reprodukce, takže toto je její druhá strana. Pokud si hrajeme s přírodou a uděláme nějakou akci, dá se očekávat nějaká reakce - ale dle teorie chaosu přijde asi z jiné strany

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:37:39
  14. [153] bejby [*]

    Přeju ti aď tve bude zdravé!!!A určitě si to užij 100%Držim ti palce!!

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:26:15
  15. avatar
    [152] Tanzi [*]

    Přeju zdravé miminko a hodně štěstí a radosti v dalším životě

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:19:43
  16. avatar
    [151] ad.astra [*]

    Nyotaimori: potom se tedy divím, kde jsi sebrala ten černý pohled na svět a vše kolem?

    superkarma: 0 13.01.2006, 14:06:44
  17. avatar
    [148] Meander [*]

    Nyotaimori: Máti nám řekla, že jestli ji jednou pohřbíme v celku bez kremace a jí pak budou šimrat červy v očních důlcích, bude nás chodit strašit. Tak jsme jí raději vyhověli, člověk nikdy neví.

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:58:36
  18. avatar
    [145] Odemětobě [*]

    a....: jenom jim doma říkal:nehádej se,dospělým se neodporuje,učitelka má vždycky pravdu.Když si stěžoval soused,postavili se proti svému dítěti.A ještě mu dopřáli takové lahůdky:jsi nemehlo,ani na to nesahej,podívej se,jak vypadáš.Ale to je mimo tento článek.Bohužel neexistuje škola na výchovu dětí,takže rodičem se stává i ten,kterému do ruky nepatří ani pes,natož dítě.

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:45:45
  19. avatar
    [144] Vivian [*]

    Nyotaimori: lidi, kteří přes internet provádějí psychiatrickou diagnostiku, snad ani nelze brát vážně když dojdou argumenty, vždycky začnou lítat diagnózy

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:40:24
  20. [143] a.... [*]

    sarume: ano ano!!! Na waldorfské lyceum chci dát dceru!!! Myslím, že se tam bude skvěle hodit
    Odemětobě: podle mě pevná disciplína tragicky deformuje dětskou osobnost, fakt bych brečela nad dětma, který nedokážou dospělým říct svůj názor, stydí se promluvit a nejradši by zalezli někam do kouta. To si vždycky říkám-co jste to s nima proboha udělali???

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:40:04
  21. avatar
    [142] ad.astra [*]

    Nyotaimori: například v čem tě chtěli rodiče omezovat a v čem si se nedala?

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:39:09
  22. avatar
    [140] olafka [*]

    kemy: Mýmu je 60, mě je 51, máme doma šestnáctku a myslím si, sakra, že rozumíme docela dost věcem a máme přehled o hudbě, filmech, zájmech, škole i trablech, který moje děvče má. Když chtěla před rokem HA, tak jsem šla na gyndu s ní. A jestli je kámošce 17, tak by mohla svý mámě s lecčíms pomoci, když jsou samy

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:31:22
  23. avatar
    [139] ad.astra [*]

    Bridgetj: tak to jsi vystihla fakt na jedničku to víš, i po čtyřicítce se dá válet doma - na dovolený(mateřský)

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:27:01
  24. avatar
    [138] kareta [*]

    A co rodiny, kde mají více dětí-4,5 a víc? Sice jsem slyšela o matkách, co do 32 stihly po VŠ 7 dětí, ale vícečetné rodiny asi věk neřeší, příroda jim rozmnožování dovolí..A co neplodné páry, je vlastně nepřirozené rodit děti, když to nejde

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:23:16
  25. avatar
    [137] Hanela [*]

    a nemělo by být každému u *****, kdy má ten druhý dítě? Vždyť je to věc jen a jen toho dotyčného

    superkarma: 0 13.01.2006, 13:20:49
  26. avatar
    [135] kačinka [*]

    kemy: V 60 ničemu nerozumět, to je podle mě buď psycická porucha, Alzheimer nebo totální rezignace na svět okolo.

    superkarma: 0 13.01.2006, 12:55:39
  27. avatar
    [134] kemy [*]

    mojí kámošce je 17 a její matce 60. táta jí už umřel. její máma ničemu nerozumí, a to pro ní znamená hodně problémů. např, že se nechá každým ošálit a naposled je to stálo ztrátu bydlení. od tý doby, co je otec mrtvej, její mámu nic nezajímá a ona teď žije v malym bytě se starou mámou a nemá ani vlasní pokoj. takle to chceš? třeba za 15 let budou věci, kterym neporozumíš a nebudeš moct svýmu dítěti pomoct..

    superkarma: 0 13.01.2006, 12:52:53
  28. avatar
    [132] olafka [*]

    nač tolik tlachů každej si pořídí "spratky" kdy se mu zachce a někdy i když se nezachce (i za války a v hladomoru se rodí děti) a každej si s nima poradí lépe či hůře podle svých možností a že jich je, těch možností (tak kolem 6 miliard, tuším)
    Jolana: hodně štěstí, zdraví a sil přeju

    superkarma: 0 13.01.2006, 12:39:04
  29. avatar
    [130] pajda [*]

    Pokud jde o zkušenosti: existuje tzv. "syndrom starších rodičů" - tedy postoj, typický pro starší rodiče: přehnaná úzkostlivost. Jistě že se občas vyskytne i nějaká prvorodička, která musí mít všechno "akorát", jenže ta má kolem sebe většinou zbytek rodiny (zejména prarodiče), kteří ji usměrní. Starší rodiče už většinou nemají nikoho, jsou na svoje úzkosti a strachy sami. Když už nic, tak já měla dítě v 25 a při hledání místa (staré místo zrušili v rámci reorganizace a na "zachovaném" místě jsem podle předpisu šla tři týdny po nástupu do konkurzu - jasně že podmínky byl takové, abych nevyhrála)jsem měla to štěstí, že jsem měla dvě schopné babičky, jinak bych místo nenašla. Neumím si představit, že bych teď, ve 40, otěhotněla a po třech letech obcházela zaměstnavatele s tím, že mám malé dítě, pokročilejší věk a žádné prarodiče (přesněji - jsou na živu, ale staráme se spíš my o ně než oni o vnuky). I to je handicap, ten ovšem Veronika Žilková těžko pozná. A jinak? Děti, které nejsou vybavené pro život prostě proto, že měly vždycky všecko nalajnované, určené, které třebas jezdily na hory a k moři, ale jenom do hotelu s plnou penzí atd. mají skoro vždycky aspoň jednoho z rodičů ve vyšším věku. Tyhle děti neumí řešit nepředvídané věci prostě proto, že nemají potřebný nadhled - starší rodiče už jsou zkušení, umí si věci lépe zařídit, neřeší nic "ad hoc", jenže to je zkušenost, kterou potřebuje snad každý - umět se postavit něčemu, co nečekám a na co nemám žádné instrukce. Osobně si myslím, že příroda nějaké hranice postavila z praktických důvodů a že není správné je uměle posouvat - i když se to třeba někomu povede.

    superkarma: 0 13.01.2006, 12:15:14
  30. avatar
    [128] ad.astra [*]

    Bridgetj: vždyť by jste se tu mohly taky poslední dobou nudou ukousat, většinou se tu objeví obden jeden článek, pod kterým se můžeme vybrebentit

    superkarma: 0 13.01.2006, 12:12:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme