RelaxPodle nezávislých vědeckých testů jí pravidelně ovoce a zeleninu méně než polovina českých školáků. Dostat do dětí ovoce a zeleninu je prostě čím dál tím obtížnější. Mlsné dětské jazýčky preferují spíše slazené limonády, mlsky v nejrůznější podobě a fastfoody. Málo kdo však ví, že obliba ovoce a zeleniny u dětí se formuje už v batolecím věku.

Ovoce a zelenina českým dětem nevoní. Důvodů je hned několik. Děti dávají větší přednost sladkostem všech druhů, slazeným ovocným či colovým limonádám, fastfoodům, pizze a masu. Do jaké míry dítko ovoce a zeleninu konzumuje, můžete však sami ovlivnit. Sáhněte si tedy do svědomí, zda-li jste pro své dítě dostatečným příkladem a sami si denně dopřáváte doporučených pět porcí ovoce a zeleniny! Oblibu ovoce a zeleniny u dětí totiž formují sami rodiče. A to už od batolícího věku. „První tuhý příkrm, který začíná batole po mléce konzumovat, by měl být jednosložkový, v první fázi zeleninový, teprve po navyknutí na zeleninu, bychom měly dítěti nabídnout ovoce. Jednosložkový příkrm nabízíme z důvodu testování případných nežádoucích reakcí na daný druh nabízené potraviny. První volbou by také měla být zelenina, protože nabídneme-li nejprve ovoce, které má sladší chuť, s větší pravděpodobností bude dítě odmítat zeleninu. První příkrmy by měly být pro lepší stravitelnost tepelně zpracované“ vysvětluje výživová specialistka Nikola Hanyšová.

Laskominy z ovoce a zeleniny

RelaxPokud u vašeho dítěte čekáte, až dostane chuť na ovoce a zeleninu a řekne si samo, nemuseli byste se dočkat. Navíc myslete na to, že příjem ovoce a zeleniny je u dětí je stejně tak důležitý, jako u dospělých. Nejen že se pravidelný příjem podílí na aktuálním zdraví dítěte, ale odrazí se také v dospělém věku. Pravidelná konzumace ovoce a zeleniny přispívá k vyvážené hladině cukru v krvi. Navíc přírodní cukr obsažený v ovoci uspokojí mlsný dětský jazýček, nebudete se tedy tak často potýkat s problémem, že váš drobek bude vyžadovat laskominy. Pravidelná konzumace ovoce a zeleniny se také do určité míry podílí na prevenci proti civilizačním chorobám, napomáhá správné funkci střev a bojuje proti zácpě. A v neposlední řadě nezapomeňme na fakt, že ovoce a zelenina dodává tělu spoustu vitamínů, minerálních látek a antioxidantů a významně se podílí na imunitní odolnosti dítěte. Pokud podáváte dítěti některou ze tří až pěti doporučených denních porcí v podobě ovocné či zeleninové šťávy, současně tak doplňujete tekutiny do jeho pitného režimu. Dbejte však na vhodný výběr. Volte pouze 100 % ovocné a zeleninové šťávy. Nejsou totiž uměle doslazovány a jsou vylisovány nebo stlačeny z kvalitního ovoce a zeleniny ihned po jejich sběru nebo jsou vyrobeny z koncentrované ovocné šťávy či zeleninového pyré. Jedna 200 ml sklenice ovocné či zeleninové šťávy tak plnohodnotně nahradí jednu z pěti doporučených denních porcí ovoce a zeleniny. Všechny tyto požadavky splňují džusy Relax 100 %. Vyzkoušet můžete třeba příchuť multivitaminu, která je u dětí jednou z nejoblíbenějších.

Ovoce a zelenina nejsou za trest!

S pravidelnou konzumací ovoce a zeleniny je dobré začít již v batolecím věku. Avšak průzkum poradenského centra Výživa dětí hovoří zcela jinak. Nedostatkem příjmu ovoce a zeleniny v tomto věku trpí až 80 % dětí. A nezapomínejte na fakt, že právě batolecí období je jedno z nejdůležitějších, co se týče formování příjmu potravy. Děti v tomto věku objevují nové chutě a osvojují si stravovací návyky, které jsou důležité pro správné fungování organizmu. Jednoduše řečeno, pokud v batolecím věku naučíte vašeho drobečka jíst ovoce a zeleninu pravidelně, vyhnete se tak v budoucnu problémům, že jejich příjem bude odmítat. Nejlepší je samozřejmě začít přikrmovat dušenou a vařenou zeleninou. Ty jsou pro dětské bříško mnohem lépe stravitelné a šetrnější k zažívacímu traktu. S koncem prvního roku pak můžete začít s malými dávkami čerstvého ovoce a zeleniny, které postupně zvětšujte. Od tří let můžete také zařadit ovocné a zeleninové šťávy.

Samozřejmě asi budete postupem času narážet na dětské vrtochy, že na ovoce a zeleninu nemají chuť. Pokud je však vaše dítko zvyklé jíst ovoce a zeleninu od batolecího věku pravidelně, tento rozmar brzy zase pomine.

Dobrůtky ze zahrádky

Pokud chcete být v případě dětského jídelníčku úspěšní, musíte prostě začít u sebe. Nevzdávejte   boj oblíbenosti ovoce a zeleniny u dětí a běžte dál. Naučit jíst děti ovoce a zeleninu může být někdy běh na dlouhou trať. Mějte však na paměti pár jednoduchých pravidel, která by vám v tomto ohledu mohla pomoci:

Relax

  • Děti neustále nabádejte a nevzdávejte to hned po prvním pokusu! Je totiž naprosto běžné, že dítěti musíte nabídnout novou potravinu někdy i více než 20 krát, aby si tuto chuť oblíbilo. Právě toto je jeden z velmi častých důvodů, proč mají děti v jídelníčku nedostatek ovoce a zeleniny.
  • Nabízejte dětem ovoce místo sladkostí! Nabídka nevhodných, avšak chuťově atraktivnějších potravin, jako jsou různé sladkosti, není správná, děti pak mnohem raději zvolí tuto sladkost než právě ovoce.
  • Upravte nevhodné stravovací návyky celé rodiny! Dítě kopíruje stravovací návyky svých rodičů, můžete tedy těžko po dítěti žádat konzumaci zeleniny a ovoce, pokud ji sami pravidelně nekonzumujete.
  • Vliv prostředí a okolí dítěte – pokud má dítě na očích nevhodné sladkosti, sušenky, chipsy, pak vždy sáhne po těchto lákavých dobrotách, které jsou jak pro oči, tak pro chuť zajímavější. Ideální je se koupi těchto nevhodných potravin vyvarovat a naopak vystavit dítěti na oči ovoce a zeleninu.
  • Rodiče často děti utěšují širokou nabídkou sladkostí. Mějte však na paměti, že byste měli místo této volby dítě utěšit svým objetím. Pokud dítě již od mala učíme utěšovat bolest a nespokojenost konzumací jídla, jediným výsledkem bude především obezita v dospělosti.
  • Více informací hledejte na www.vimcovybrat.cz

Relax

Reklama