Rodina

Maminky se svěřují: Proč rodily doma a jaké to bylo?

Porod doma bývá lékaři považován za hazard se životy – rodičky i novorozence. Přesto se najde spousta žen, které na něj nedají dopustit. Co je k němu vedlo a jak takový okamžik prožívali? Zde jsou jejich zpovědi.

Kamila (34 let): Jednou a dost!

Přivést svého syna na svět uprostřed rodiny jsem se rozhodla po předchozí otřesné zkušenosti z porodnice, kde se narodila má dcera. Jako prvorodička jsem tehdy neměla ani páru o tom, co mě čeká, a tím pádem vůbec netušila, kdy mám do nemocnice jet. Dvakrát mě poslali domů s tím, že jde o planý poplach. A to dost neurvale, jako že je otravuji. Samotný porod nebyl o nic lepší. Absolutně nerespektovali můj porodní plán a já si připadala jako hadr na holi. Tlačte, netlačte, co řvete, to musíte vydržet, nejste tady sama, štěkaly po mně sestry a nakonec mi jedna z nich hupsla na břicho. Byl to otřesný zážitek a já se zařekla, že už nikdy. Jenže jsme s manželem chtěli druhé dítě. Naštěstí mě kamarádka přivedla na cestu domácích porodů, dodnes za to má můj vděk. Tomášek se už narodil v naprosté pohodě a klídečku. Nikdo nikam nespěchal a já dala na svou intuici. Tu v sobě nakonec najde každá žena, vždyť porod je naprosto přirozená záležitost! A musím říct, že ta pohoda sálala i z čerstvě narozeného miminka. Zatímco moje prvorozená dcera řvala jako tur, když ji ode mne odnášeli, Tomík si na mém břiše po porodu jen chvilku broukal, než se automaticky přisál k prsu. Kdybych rodila třetí dítě, tak zase jedině doma!

porod doma

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Eva (26 let): Strach z bílých plášťů zvítězil

Rodit doma mě donutil můj nepřekonatelný strach z lékařů a nemocnic. Představa, že bych tam jednou skončila, mě doslova paralyzuje. A tak jsem svého manžela postavila před hotovou věc: Chceš dítě? Tak se smiř s tím, že budu rodit doma, a obstarej mi porodní asistentku. S tou jsem se vídala pravidelně od otěhotnění, takže v den D už jsme byly více kamarádky než cokoli jiného. Musím sice přiznat, že v průběhu porodu na mě párkrát dolehla krize a já trochu hysterčila, ale nakonec vše dobře dopadlo a já bez komplikací porodila. Nemám porod doma s čím srovnat, ale podle vyprávění kamarádek a známých, které rodily v nemocnici, to byla naprostá procházka růžovým sadem.

Sabina (29 let): Nakonec mě odvaha přešla

Na nápad porodit svého prvního potomka doma do vany mě přivedla má sestřenice, která je porodní asistentkou a odrodila doma už desítky dětí. Její vyprávění a videa, která mi pouštěla, mě vážně nadchla. Všechno vypadalo tak idylicky! Poslední týden před mým termínem se ke mně nastěhovala a já byla naprosto v klidu. Snad jsem se na porod i těšila. Jenže když došlo na věc a já trpěla ve vaně strašnými bolestmi, najednou mě přepadl strach, že to nedokážu. Rozbrečela jsem se a začala panikařit. Dopadlo to tak, že mi na mou žádost přivolali sanitku, která mě odvezla do nejbližší porodnice. No a za tři hodiny byl syn na světě. Nejspíš bych to tehdy zvládla bez problému i doma, ale upřímně řečeno, už bych do toho podruhé nešla. I když mi to došlo až na poslední chvíli, chyběla mi tam jistota v podobě lékařů a jejich zázemí. Přece jen, člověk nikdy neví.

Anna (42 let): Přišlo to samo

Nikdy jsem neplánovala, že porodím dítě doma, přesto k tomu došlo. Jako prvorodička jsem totiž naprosto netušila, kdy je ten pravý čas odjet do porodnice. Měla jsem sice kontrakce, ale byly tak slabé, že to skoro vůbec nebolelo. Asi jen jako při menstruaci. Vůbec mě tak nenapadlo, že už je to ono. Jenže když zesílily, bylo už pozdě. Hlavička byla skoro venku, a tak manžel zavolal záchranku a v podstatě mě sám odrodil, než přijela. Byli jsme z toho oba dost vykulení, ale zároveň i nadšení. Kdo to nezažil, nepochopí, nepopsatelný zážitek! Proto jsme se rozhodli, že takhle přivedeme na svět i naše další dvě děti. Samozřejmě už plánovaně, s dohledem zkušené porodní asistentky. A podařilo se. Ten pocit intimity, blízkosti a soukromí je ohromný. A řekla bych, že i sám tatínek má k potomkovi blíž, když mu pomůže na svět.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také:

   
19.04.2017 - Těhotenství a porod - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [48] SNÍŽEK [*]

    Za to riziko že dítě nepřežije to nestojí Sml23

    superkarma: 0 25.04.2017, 16:21:04
  2. [47] cilani [*]

    mařinka — #46a nemáme my náhodou jednu z nejnižších porodních úmrtností i oproti západním státům, kterými se tu pořád oháníš? Není ta krátká doba v porodnici jidne dána také tím, že si tam ty rodičky za každou věc platí a proto jim nezbyde, než jít rychle po porodu domů, aby nezatížily rozpočet příliš?

    superkarma: 1 20.04.2017, 11:30:17
  3. [46] mařinka [*]

    bleblemcy — #43 Je to Váš názor, ne fakt. Trvám na tom, že porod v porodnici není jediný správný. Jsou ženy, pro které je porod doma méně rizikový než v porodnici. Ve světě (západních státech) se běžně rodí doma, v některých státech je porod doma brán za normu a porod v porodnici až jako druhá možnost. Kdybyste žila odmala v jiném státě, věřím tomu, že byste na domácí porody měla jiný názor.

    A jakou péči zdravé, donošené dítě po porodu potřebuje? Zkontrolovat kyčle a jestli začne přibírat. Pediatr nás viděl jen po porodu a při odchodu z porodnice. O dítě se nestará pediatr, ale matka! Pediatr nastupuje, když je zdravotní problém. Kdyby byla vůle, dalo by se to legislativně ošetřit, stejně pediatr dochází k matce po propuštění z porodnice. Ale vůle není.

    1. na komentář reaguje cilani — #47
    superkarma: 0 20.04.2017, 10:05:07
  4. [45] mařinka [*]

    peetrax — #44 Dítě matky-kuřačky také volbu nemá. Devět měsíců je vystaveno nikotinu a dalším jedům, rodí se závislé. A i když matka s kouřením v těhotenství přestane, mnohá se k němu po porodu vrací a kouří před dítětem, v lepším případě někde bokem. Dítě si to nevybralo, od mala je nedobrovolným pasivním kuřákem. Takových dětí jsou tisíce. Věřím, že mnohem víc, než dětí, které se narodí doma.

    superkarma: 0 20.04.2017, 09:56:46
  5. avatar
    [44] peetrax [*]

    mařinka — #28 kurak si to koureni vybral dobrovolne. Obezni clovek trizika sveho stavu vetsinou taky zna. Dite, za ktere rozhodla o porodu doma jeho nezodpovedna matka, ne. Skoda, ze nechapete rozdil.

    1. na komentář reaguje mařinka — #45
    superkarma: 4 19.04.2017, 23:26:08
  6. avatar
    [43] bleblemcy [*]

    mařinka — #40Ne tady nejde o toleranci. Tolerovat se dá rozumný názor, ale do očí bijící hloupost je a zůstane hloupostí a nelze ji nikdy rozumně obhájit. S člověkem, který by dokázal debatovat o domácích porodech bez nadávek najdete tak jen velmi těžko, protože téměř nikdo se zdravým rozumem nesnese pomyšlení, že tak jednoduchou věc jako to, že porod v porodnici je bezpečnější nedokáže někdo pochopit. Zdravě a logicky uvažujícího člověka totiž tenhle nesmyslný názor neskutečně irituje zrovna tak jakoby jste tvrdila, že 1+1=3.

    Znovu a znovu opakuji onen ničím nevyvratitelný fakt, že pobyt v porodnici je správný, protože je bezpečnější než porod doma. Vynucená délka pobytu je Váš mylný pocit. Znovu si přečtěte můj komentář číslo 36. Ony tři základní dny nejsou dány jen tak pro nic za nic. O miminko se musí totiž po návratu matky domů postarat pediatr a většinou je problém sehnat pediatra, který se postará o miminko mladší tří dnů a převezme tak tím na sebe opět zodpovědnost za jeho zdravotní stav.

    1. na komentář reaguje mařinka — #46
    superkarma: 4 19.04.2017, 21:58:26
  7. avatar
    [42] AmeA [*]

    Dvě děti jsem rodila v Hodonínské nemocnici a třetí ve Zlínské, ale nebudu se rozepisovat je toho tady hafo Sml30Sml30 každý má svůj názor a raději komunikuji obšírně osobně.

    Já se narodila taky doma toš to byla taková doba Sml25

    superkarma: 0 19.04.2017, 21:49:34
  8. [41] zzandaa [*]

    Podle mě se tímto krokem vracíme do středověku. Víte, co by ženy v africe daly za odbornou lékařskou péči? Kamarádka měla pohodové těhotenství. Klidně by si podle některých teoretiků mohla dovolit rodit doma. A porod? Málem vykrvácela! Ještě, že nebyla tak hloupá a rodila v porodnici. Já rodila před rokem. V jiné porodnici, než jsem chtěla. O pět týdnů dřív. Nečekala jsem, že tak brzo bych mohla rodit. Jela jsem s divným pocitem na gyndu autobusem, z tama rychlou do nemocnice. A jsem nesmírně ráda, že jsem rodila v dané porodnici. Personál perfektní. Malého mi hned po porodu neukázali. Pro někoho tragédie. Pro mě nutnost. První se starali ne o pohodlí, které každá chce, ale o to, aby vyšetřili dítě. Jestli si udržuje teplotu, samo dýchá, nemá jiné problémy. Poté mi ho dali, už v zavinovačce, na přisátí. Nezažila jsem si to potěšení mít dvě hodiny dítě na nahém těle. Ale zažila jsem ten pocit, kdy mi řekli, že je v naprostém pořádku. Nemusí být na jipce, ani v inkubátoru. Tohle u mě převažovalo před nutností prvotního kontaktu. A i když bylo vše v pořádku i při předčasném, překotném porodu, nikdy bych doma nerodila.

    superkarma: 2 19.04.2017, 21:35:59
  9. [40] mařinka [*]

    Jak píšu, nemá to cenu. Nemluvím o 3 případech, je jich mnohem víc, vyjmenovala jsem jen některé. A upřímně pochybuji, že by se zvedla podobná vlna proti kuřákům - je to vidět na vášnivých debatách ohledně zákazu kouření v restauracích. A dál už raději nic. Vy si prostě budete trvat na tom, že jen porod v porodnici s vynucenou, přesně danou délkou pobytu, je jediný správný. Mně šlo o toleranci a neurážení lidí s jiným názorem. Toho ale bohužel velká část lidí není schopná. Sml15 Jak jsem psala - mnozí lidé si rádi myslí, že jsou něco víc, že jsou lepší, chytřejší, ... (doplňte cokoli) než druzí. Proto je té tolerance kolem nás tak málo. Sml15 Najít člověka (odpůrce domácích porodů), který u domácích porodů argumentuje věcně, bez urážení druhé strany, to se mi snad ještě nestalo.

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #43
    superkarma: 0 19.04.2017, 21:03:36
  10. [39] 1anicka [*]

    a až bude mít ona nebo dítě při porodu problémy,tak pak budou nadávat doktorům.to už známe-demokraci.kr..y jsou to a ne normálně myslící mamky

    superkarma: 0 19.04.2017, 20:46:34
  11. avatar
    [38] bleblemcy [*]

    mařinka — #27Co se asistentek týče tak se vraťte nohama zpátky do ČR. Tady nikdy stát nezaplatí asistentce tolik jako si přivydělá právě bokem, když nemá směnu a pokud by asistentky měly pracovat nad rámec a měla by každá rodička svou asistentku tak by za to chtěly i ty asistentky zaplatit. Nevím jak si to v praxi představit. Překvapte mě a popište mi takový reálný příklad toho, kdy například v jedné nemocnici se registruje během jednoho měsíce k porodu 300 žen. Jak by to potom reálně mělo s těmi asistentkami vypadat?

    superkarma: 0 19.04.2017, 20:45:24
  12. avatar
    [37] bleblemcy [*]

    mařinka — #33Když se podíváte do mé první odpovědi naleznete hned v úvodu větu: „Když se podíváte na internet naleznete statistiky týkající se domácích porodů, které svými výsledky hovoří proti i pro.“ Proto jsem nejprve nechtěla argumentovat žádnou statistikou. Udělala jsem to až v momentě, kdy jste znovu zmínila „že v západních zemích se běžně rodí doma a nemají tam žádné šílené statistiky mrtvých či postižených dětí.“ Takže jak vidíte existují obojí statistiky, přesně jak jsem psala v úvodu. Stačí si jen vybrat tu, která se zrovna komu hodí. Proto primárně apeluji neustále na zdravý rozum a ne na statistiku.

    Nezlobte se na mě, ale tři případy v rozestupu deseti let to není důvod k tomu zavrhnout porod v nemocnici jako nespolehlivý.

    Ano neustoupím ani o milimetr, protože to co celou dobu píši je do očí bijící pravda a Vy se ji jen snažíte nevidět.

    Až se tu budeme bavit o kouřících matkách a o matkách, které jakýmkoliv způsobem ohrožují již své narozené děti, pak tu bude těch nadávek a zavrhujících komentářů mnohem a mnohem víc. Teď se ovšem bavíme o matkách, které ještě dítě neporodily a hodlají jeho život ohrozit domácím porodem.

    superkarma: 2 19.04.2017, 20:35:11
  13. avatar
    [36] bleblemcy [*]

    mařinka — #34Obvyklá doba pobytu bývá 72 hodin (to jsu ony tři dny, které zmiňujete) Pokud chce žena opustit nemocnici s dítětem dříve, je povinna podepsat tzv. negativní revers, kde potvrzuje, že ví o možném důsledku svého rozhodnutí. Tím nemocnici zbavuje odpovědnosti za případné komplikace či jiné zhoršení stavu. Jestliže odejde domů dříve, je povinna si sama zajistit všechna nutná vyšetření. Další možností je ambulantní porod, kdy maminka odejde do 24 hodin po narození miminka. Opět je nutné podepsat negativní revers.

    superkarma: 1 19.04.2017, 20:20:10
  14. avatar
    [35] bleblemcy [*]

    mařinka — #32Jsem ráda, že jsem Vás pobavila, ale Vy jste zjevně nepochopila, že vím co je pozitivní a negativní Rh faktor. Nenapsala jsem, že dostane injekci před porodem, ale že žena zemře spolu s dítětem při domácím porodu. Podrobně tedy pro méně chápající. Injekci by musel lékař předat PŘED porodem porodní asistentce, která by pravděpodobně injekci ihned po porodu aplikovala. Červené krvinky u Rh pozitivního plodu mohou přestoupit placentou během těhotenství, častěji však potíže začnou až ve chvíli, kdy se krev dítěte dostane do matčina krevního oběhu v průběhu jejího porodu nebo samovolného či umělého přerušení těhotenství. Je-li matka Rh negativní, postačí i malé množství těchto krevních elementů k tvorbě protilátek v mateřském oběhu. V další graviditě, jestliže je plod Rh pozitivní, přestupují anti D protilátky placentou a vážou se na povrch červených krvinek plodu (NAVZDORY PODÁNÍ INJEKCE PO PRVNÍM PORODU). Dochází k rozkladu těchto krvinek, při lehčím postižení dochází u plodu k chudokrevnosti. Těžší stupeň se projevuje novorozeneckou žloutenkou a zvětšením jater a sleziny plodu, nejtěžší forma pak generalizovaným otokem plodu. Takže pokud by při domácím porodu došlo právě na tyhle problémy byla by jistě dávána vina i lékaři, který ženě injekci poskytl.

    Doufám, že takto jsem to vysvětlila dostatečně srozumitelně a podrobně, aby i Vy jste pochopila, že navzdory podání antiD-globulinu můžou nastat při porodu potíže i v případě, kdy je injekce k dispozici.

    superkarma: 1 19.04.2017, 20:14:51
  15. [34] mařinka [*]

    bleblemcy — #31 A ještě jedna věc - proč nemusí reverz podepsat žena, která odchází z porodnice po dvou, třech dnech? Situace není stejná. Ženě, která chce odejít několik hodin porodu, lékaři vlastně říkají, že dělá něco špatného. Přitom jsou vyspělé země, kde se běžně odchází pár hodin po porodu a nikdo z toho vědu nedělá, nenutí ženu podepisovat reverz.

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #36
    superkarma: 0 19.04.2017, 19:56:44
  16. [33] mařinka [*]

    bleblemcy — #30 Když jsem se o problematiku domácích porodů zajímala hlouběji, narazila jsem na zajímavý a dobře ozdrojovaný článek, kde bylo ukázáno, jak stačí pozměnit nějaký parametr a statistika vyjde ve prospěch té či oné skupiny. Škoda, že jsem si ho neuložila... Sml15

    Mluvím o případech cca 10 let zpátky směrem k současnosti (úmrtí - 10 let zpátky, vigilní kóma - před 7 lety, zlomená ruka - před 6 lety, ...).

    Nechápu argumentaci ceníkem. Copak v porodnici za asistentku platíme? Od toho máme pojišťovnu. Není pro pojišťovnu jedno, jestli tam bude Anča nebo Hanča? Jde mi o volbu mezi zaměstnanci porodnice.

    Ale debata, myslím si, nemá cenu, protože máte svou pravdu a na situaci se jinak nepodíváte, ze své pravdy nechcete ustoupit ani o milimetr.

    Vážně tuhle hysterii nechápu. Domarodiček je minimum. Žen, které ohrožují zdraví svých dětí kouřením, špatnou stravou a podobně, jsou tisíce. Proč se podobná hysterie nestrhne v tomto případě? Vždyť i v tomto případě jde o zdraví dětí, i kvůli špatné stravě se umírá (vysoký krevní tlak, cukrovka, ...). Dětská obezita je na vzestupu. Ale bude se tu hysterčit kvůli malému procentu žen, které rodí doma. Protože do nich je snadné kopnout, vůči nim je snadné se vymezit, říkat si, že já jsem ta lepší, ony jsou úplně pitomé (jak to dělá lidem dobře, když se mohou cítil lepšími než někdo jiný...). Zato řešit kouření či stravu, to by si mnozí museli sáhnout do svědomí a přiznat si, že mají máslo na hlavě, a proto raději mlčí.

    Trochu tolerance!!!

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #37
    superkarma: 1 19.04.2017, 19:52:15
  17. [32] mařinka [*]

    bleblemcy — #31 Tohle mě fakt pobavilo. Vůbec netušíte, co je to Rh-, že? Týká se to krve. Většina populace má Rh+, jen část má Rh-. Pokud žena s Rh- počne dítě s mužem, co má Rh+, jejich dítě může být jak Rh+, tak Rh-. Pokud je dítě Rh-, je kompatibilní s matkou a vše je ok. Pokud má ale dítě Rh+, tak matčino tělo si po porodu vyrábí protilátky, což je komplikace pro další těhotenství. Její tělo se potom dítěti s Rh+ brání a žena potrácí či rodí postižené děti. Proto se u těhotných žen zjišťuje, jestli je Rh+ či Rh-, a je-li Rh- a její partner Rh+, po porodu se odebere krev jejímu dítěti a zjišťuje se, jestli je + či -. V případě, že je dítě Rh+, musí matka dostat do 72 hod po porodu injekci, která tvorbě nežádoucích protilátek zabrání a zaručí ženě, že i další těhotenství s dítětem s Rh+ bude bezproblémové. Takže argument, že žena s Rh- kvůli tomu, že PŘED porodem dostane injekci a zemře, je fakt k smíchu. Což si nejprve zjistit fakta, než rovnou začínat s hysterií?

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #35
    superkarma: 1 19.04.2017, 19:40:47
  18. avatar
    [31] bleblemcy [*]

    mařinka — #27Ještě doplním, že co se podpisu reversu týče tak si uvědomte, že pro nemocnici je to faktické krytí toho, že nic nezanedbala a matku propouští na její vlastní žádost. Takže je to odůvodněné a pochopitelné a není to jen nějaký výmysl na znepříjemnění odchodu z porodnice matce. Nechápu proč máte pocit, že když pak u matky, nebo u dítěte nastanou komplikace, které by ohrožovaly jejich životy tak, že nemají možnost se do porodnice vrátit. Samozřejmě je do nemocnice přijmou, ale pokud předtím matce předčasný odchod nedoporučili asi ji nepřijmou s jásotem a nadšením.

    Nevím do jaké míry je zdravotně RH negativní bráno jako problémové a riskantní, ale asi to není úplně v pořádku že ne? Takže se opravdu divíte, že nechtějí tuhle injekci dát matce rodící doma? To už totiž potom není bezproblémový a normální porod, ale porod, který si o komplikace přímo říká. A opět je to krytí lékařů. Představte si, jak by asi dopadl lékař, který by tuhle injekci ženě poskytnul a ona by pak při domácím porodu spolu s dítětem zemřela. To by byla hned situace úplně jiná viďte.

    1. na komentář reaguje mařinka — #32
    2. na komentář reaguje mařinka — #34
    superkarma: 1 19.04.2017, 19:16:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] bleblemcy [*]

    mařinka — #27Podívejte se po internetu a zjistíte, že najdete statistiky podle kterých umírá při domácích porodech v západních zemích mnohem více dětí než při porodech v nemocnici (pokud se Vám nechce hledat tak zde je článek kde je zrovna číselné vyjádření takové studie: http://www.zdravotnickydenik.cz/2016/01/porody-doma-maji-vyssi-riziko-umrti-v-porodnicich-zase-delaji-nadbytecne-zakroky-ukazala-studie/ ) Znovu opakuji, že porodní asistentka je drahá za přítomnost např u první doby porodní zaplatíte 4000,- Kč. A to je jen první doba porodní. Podívejte se na ceník na který jsem Vás odkazovala.

    Znovu opakuji, že i v nemocnici dochází k chybám (a jestli si přečtete článek na který jsem Vás odkázala tak se v nemocnici provádí i zbytečné zákroky navíc), ale pořád je porod v nemocnici bezpečnější než porod doma.

    „Kulturním zážitkem“ jsem to nazvala právě proto, že to není ochrana dítěte. Maminka sice bude mít pohodlí a nikdo jí nebude nějak ubližovat, ale v případě, že se jí během porodu dítě například naloká plodové vody tak udělá co?????

    Podívejte se do komentářů níže kolik je tu žen jejichž dítě přežilo jen díky tomu, že rodily v porodnici.

    Otevřete oči to co píšete nejsou argumenty, ale pouze obhajování pohodlíčka matky a v žádném případě ne zdraví dítěte. Zdraví dítěte je na prvním místě a matka ať už se jí to líbí nebo ne by neměla právě tohle kvůli vlastnímu pohodlí opomíjet. To co píšete o praktikách v porodnicích je velmi zvláštní, protože já nejsem rozhodně obklopena tolika matkami, které by měly díky porodnici nějak zdravotně postižené dítě. Vy máte ve svém okolí opravdu tolik žen, které rodily v poslední době a takhle nešťastně to dopadlo? Nějak se mi to nezdá. Mohu vědět s jakým časovým odstupem sbíráte tyto katastrofální lékařská pochybení? Budeme - li totiž hovořit o lékařské péči v současné době tak bych neřekla, že je to taková tragédie a běžně z nemocnic neodcházejí matky s dětmi postiženými vinou lékařů.

    V jednom bodě Vám ovšem dávám za pravdu je třeba se s lékaři domluvit a dát ženám více možností se s personálem nemocnic domluvit na tom jak by měl porod probíhat. To je ovšem vada komunikace mezi lékařem a pacientem. Jako šťastné řešení tohoto komunikačního problému ovšem rozhodně nevidím v riskování s domácím porodem.

    Znovu se zamyslete a nevěřte blábolení sluníčkářek, ale použijte vlastní rozum.

    1. na komentář reaguje mařinka — #33
    superkarma: 3 19.04.2017, 18:57:30
  2. [29] mařinka [*]

    ohnivazenaMagdalena — #26 Prosím nemíchat jablka s hruškami. Porod je fyziologická záležitost, zatímco zlámaná noha je zdravotní problém. Velké procento žen zvládne porodit bez komplikací (ať už v porodnici, či doma). (Pro ty ostatní je dobře, že jsou tu moderní možnosti.)

    A znovu opakuji, rodila jsem v porodnici, doma bych nerodila. Ale ta hysterie a odsuzování žen s jiným názorem mi vážně vadí. Nešlo by to věcně, bez urážek? Bez hnaní do extrému (hnátu podvážeme klackem)?

    superkarma: 1 19.04.2017, 17:57:25
  3. [28] mařinka [*]

    A co už vůbec nechápu, jsou argumenty, že si ženy mají platit výjezd sanitky, péči o postižené dítě a podobně. Proč se takhle neagituje v případě kuřáků a obézních lidí? Těch jsou desetitisíce, jejich léčba je mnohonásobně dražší než péče o postižené děti. Děti, které po domácím porodu zůstanou postižené, kontra kuřáci a tlouštíci. Velký nepoměr... Když už jde o veřejné peníze, začala bych tady - ať si každé vyšetření, ošetření a podobně platí ze svého, když odmítají přestat kouřit, když odmítají jíst zdravě. Jinak argumentace o finančním plnění nemá smysl.

    1. na komentář reaguje peetrax — #44
    superkarma: 1 19.04.2017, 17:53:06
  4. [27] mařinka [*]

    bleblemcy — #24 Znovu opakuji, že v západních zemích se běžně rodí doma a nemají tam žádné šílené statistiky mrtvých či postižených dětí. Ano, může se stát milion věcí, ale to jak doma, tak v nemocnici. U nás je to vyhrocené, je tu hysterie na obou stranách. Netolerance... Proč hned "kulturní zážitek"? Ženy-domarodičky, které znám, to neměly jako kulturní zážitek, ale spíše jako ochranu dítěte, protože si s prvním v porodnici šíleně "užily" a nechtěly, aby i druhé dítě trpělo (třeba zlomená ramenní kost kvůli skákání po břichu, které je sice zakázané, ale stále se praktikuje). I v porodnicích dochází ke komplikacím, a to často komplikacím kvůli zbytečným zásahům lékařů (sama jsem toho důkazem a nejsem ve svém okolí výjimkou).

    Ano, situace se mění k lepšímu, ale příliš pomalu.

    A ambulatní porody jsou stále utopií. Ano, jsou teoreticky možné, ale žena, chce-li odejít z porodnice, musí podepsat reverz, je jí vyhrožováno, co všechno se může stát. A když pak má žena zdravotní problém, nemůže být hospitalizovaná s dítětem, protože přeci podepsala reverz. Nemluvě o tom, že má-li žena Rh-, tak jí nikdo neudělá vyšetření a injekci si musí objednávat ze zahraničí, protože porodnice jí ji odmítnou dát (situace pár let zpátky, možná se to už změnilo, ale spíš tomu nevěřím). Takže ženy s Rh- mají smůlu, pro ně ambulantní porod utopií.

    Vlastní porodní asistentky - myslím, že by to jít mohlo, kdyby byla vůle. V porodnicích jsou porodní asistentky, proč by si žena mezi nimi nemohla vybrat? Znám pár asistentek, které v nemocnici pracují, a přivydělávají si bokem jako doprovod rodičky (nemají-li směnu).

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #30
    2. na komentář reaguje bleblemcy — #31
    3. na komentář reaguje bleblemcy — #38
    superkarma: 1 19.04.2017, 17:46:23
  5. avatar
    [26] ohnivazenaMagdalena [*]

    Naprosto souhlasím s Rikinou. Chceš rodit doma? Tvá volba. Tvá volba za Tvůj život i dítěte. Celý život poneseš TY MATKO NÁSLEDKY KDYŽ SE NĚCO NEPOVEDE. Financuj si potom veškeré náklady na léčbu sama, nedostaneš žádné příspěvky...prostě starej se. Ano, hned ráno jsem si vyhledávala informace již poněkolikáté, když je diskuze o porodech doma. Projela jsem si i ČÁPA. Zastánkyně domácích porodů mi totiž připadají jak urvané fůrie, když se kdokoli dotkne jejich názorů. A JSOU TO VĚTŠINOU PRVORODIČKY. Oni totiž neví do čeho jdou, tak jako jsme to nevěděli žádná z nás. Ať je jí 18 nebo o 20 víc. Kalkulovat tady potom větou....Když se na rodičky s prominutím hrabalo špinavýma prackama a ženský umíraly na horečku omladnic? Projděte staré 200-300 farní kroniky-všude u úmrtí novorozence byla ta horečka omladnic...ale proč? To si opravdu myslíte že nebyla absolutně žádná jiná komplikace, jen tato? On ten farář totiž všude psal stejně. U dospělých bylo zas psáno horkost, souchotě a v 50 zemřel velebný kmet stářím. O jiných nemocech se nevědělo, tak se jedním vrzem psalo to stejné. I tenkrát se novorozenec napil plodové vody, i tenkrát měl omotanou pupeční šníru a byl přidušen. Mám důvod si myslet, že dnešní maminy totiž neví co roupama. A jestli v dnešní době někomu ráno rozsvítí světlo...při pouhém pobytu v porodnici 2-3 dny......óóó to je tak stresující. Rodila jsem 3x. První dva porody pohoda a když jsem si myslela že třetí bude taky brnkačka- nebýt lékařů, tak měl tatík na krku 3 sirotky. Tak souhlasím se slepičíma mozečkama. A tak mi napadá...proč vlastně máme špitály, proč se vyvíjí nové a lepší léčebné metody......když můžeme rodit doma, zlámanou hnátu podvážeme klackem, zub vytrhne bez umrtvení kovář....

    1. na komentář reaguje mařinka — #29
    superkarma: 7 19.04.2017, 17:41:28
  6. [25] libuno [*]

    Nikdy bych doma nerodila.

    superkarma: 0 19.04.2017, 16:48:05
  7. avatar
    [24] bleblemcy [*]

    mařinka — #20 Když se podíváte na internet naleznete statistiky týkající se domácích porodů, které svými výsledky hovoří proti i pro. Z toho důvodu bych tahle čísla brala s rezervou a spíše použila zdravý logický rozum. Když bude vše v pořádku a matka bude v pohodičce doma pak nikdy není jisté, že dítě nevdechne plodovou vodu. Nikdy nemůžete dopředu vědět že se Vám dítě neoběsí na pupeční šňůře. Nikdy nemůžete vědět, že nedojde z jakéhokoliv důvodu k rozsáhlému krvácení matky. To je jen několik příkladů proč zapojit rozum a raději se svěřit do péče lékařů a to i v případě, když by mi poránu bez pozdravu rozsvěceli.

    Porod je především okamžikem zrodu nového člověka. Mám však pocit že ženy rodící doma to nechápou a porod je pro ně zajímavým kulturním prožitkem, u něhož by je neměl rušit lékař, který by v případě potřeby zachránil jejich novorozenci život. Slyšíte jak nesmyslně to zní?

    Když jsem rodila poprvé před šesti lety také jsem nebyla s lecčíms v nemocnici spokojena a i jsem to jak se ke mě chovali obrečela, ale přesto jsem ani na okamžik neuvažovala o porodu doma. Loni po šesti letech jsem rodila znovu ve stejné nemocnici a chování sester i přístup k rodičce byl o mnoho lepší. Ono se to totiž i v těch nemocnicích mění. Porovnejte péči a možnosti porodů v nemocnici za posledních pár let a možná budete překvapená jak moc se změnilo k lepšímu.

    Co se Vašich připomínek týče tak například ambulantní porod není protizákonný a rodička se pro něj může rozhodnout bez ohledu na to, zda porodnice tuto "službu" oficiálně nabízí. Zdravotnický personál může omezit rodičovská práva pouze v případě, kdy je provedení lékařského zákroku neodkladné a nutné k ochraně zdraví nebo života dítěte. Mimochodem i některé nemocnice u nás již ambulantní porod nabízí.

    Nápad porodní asistentky hrazené z pojištění je sice krásný nápad, ale opravdu věříte tomu, že je v praxi realizovatelný? Podívejte se například na Pražský Porodní dům U čápa a na ceník služeb. Myslím, že stát by nikdy takhle nákladnou péči ze zdravotního pojištění neuhradil.

    Sečteno a podtrženo i když vezmu v úvahu argument, že i v nemocnici se chybuje a může dojít k tomu, že vše neskončí šťastně tak domácí porod je stále tisíckrát riskantnější než ten v porodnici. Ono totiž, když dojde ke stejné komplikaci doma bez lékaře a v plně vybavené nemocnici s lékařem tak je hodně velký rozdíl.

    1. na komentář reaguje mařinka — #27
    superkarma: 4 19.04.2017, 16:25:01
  8. [23] slávenka [*]

    Kdybych rodila doma, jsem asi bez dětí. Při prvním dítěti blokáda ledviny, vysoké horečky. Při druhém gestóza, preeklampsie a rychlý císařský řez.Sml15

    superkarma: 1 19.04.2017, 16:01:19
  9. avatar
    [22] rusalka2008 [*]

    Já osobně bych to doma neriskovala. Sml23 než si pak něco vyčítat...

    superkarma: 1 19.04.2017, 15:20:52
  10. [21] Nikar [*]

    Nikoho urážet nebudu, roďte si jak chcete. Ale nikdy bych nerodila doma. Měla jsem obě těhotenství bez problémové. Při druhém jsem po odtoku pl. vodu odjela do nemocnice. Opět se čekalo na to, až se porod rozjede, nic. Odpoledne druhý den jsem dostala oxytocin (nic jsem proti tomu neměla, stejné to bylo i u prvního), do hodiny kontrakce, do dvou hodin dcerka na světě. A pak začali komplikace. Dceru museli oživit, nalokala se vody a pak bum. Myslela jsem, že je vše o.k. a nebylo. Odvezli ji hned od nás a po třech hodinách mi v deset večer oznámili, že ji sanitkou převezou, nedokáže dýchat bez podpory a oni to už neudrží. Po dalších pěti dnech další převoz na ještě lépe vybavenější JIRp. A dcerka bojovala o život. Vrozený zapal plic, asfyxie a nedokázala dýchat bez ventilace. Dle pediatra, je zázrak, že přežila (a zatím bez následků). Takže JÁ BYCH NIKDY NERODILA DOMA. Nic nenasvědčovalo tomu, že by bylo něco v nepořádku. Kde se stala chyba? Kde dcerka onemocněla a kdy? To se nezjistí.Ale jistě vím, že kdybych byla rodila doma (porod jsem měla krásný, rychlý), tak by nepřežila.

    superkarma: 2 19.04.2017, 15:04:14
  11. [20] mařinka [*]

    Nechápu. Nechápu, proč jsou ženy rodící doma titulovány hanlivými výrazy. V mnoha západních zemích se běžně rodí doma, žena si smí vybrat, jestli doma, nebo v porodnici, a není za svůj výběr urážena. Proč, když to jde tam, nemohlo by to jít i tady?

    Dřív umíralo hodně dětí... Kdy dřív? Když se na rodičky s prominutím hrabalo špinavýma prackama a ženský umíraly na horečku omladnic?

    Já rodila v porodnici, na domácí porod bych neměla odvahu. Ale hrozně mi vadí, jak se společnost staví k ženám, které do porodnice nechtějí. Ve svém okolí mám mnohem víc žen, které v porodnici/nemocnici zažily odporné zacházení, než žen, které porodily doma (a mají zdravé děti, vše bez komplikací). V nemocnicích to bylo od hulvátského zacházení, přes zdraví ohrožující kroky až po úmrtí rodičky i dítěte, protože porod vedl mladý doktor a něco přehlédl, a když přišel zkušenější, už bylo pozdě (a to není jedna paní povídala, tchyni té rodičky znám osobně, bylo to její první vnoučátko... Sml15). Znám dítě, které z nemocnice "odešlo" postižené (je ve vigilním kómatu bez naděje na zlepšení). Nedivím se proto ženám, které se nemocnice bojí a chtějí rodit jinak.

    Proč není možné vést debatu, kterak ženám porody v porodnicích zpříjemnit? Proč třeba není možnost vybrat si svou vlastní porodní asistenku, která by byla hrazená pojišťovnou? Proč není u bezproblémových těhotenství možnost ambulatního porodu, proběhne-li vše tak, jak má a žena se na to cítí? (A neargumentujte mi tím, že si žena v porodnici odpočine - víte, kolik mi na nadstandart vlezlo lidí? I cizích, kteří v porodnici neměli co dělat, jako např. pojišťováci, fotografové apod. Jak hulvátsky se personál choval? Klidně po desáté večer vtrhli do pokoje, nepozdravili, rozsvítili!, vzali hrnek a šli, aby před šestou ráno vrthli znovu stejným způsobem, bez ohledu na soukromí, bez ohledu na dítě, které kraválem a světlem snad schválně budili, protože jinak si to neumím vysvětlit. Apod.)

    Proč jsou ženy, které "nedrží hubu a krok" a nechtějí "zvládly to jiné, zvládneš to taky", uráženy? To, že žena chce jiné zacházení, není nic špatného. Je-li v pohodě, porod může proběhnout hladce, zatímco ve stresu nezřídka dochází ke komplikacím. A ne každá žena si může vybrat svou porodnici, protože nebydlí ve městě a nemůže jet dvě hodiny do "své vysněné". Věřím tomu, že kdyby se situace v porodnicích změnila, kdyby ženy měly možnost své asistentky, ambulantních porodů apod., ubylo by těch, které rodí doma.

    Co zkusit vést debatu a ty, kteří mají jiné názory, neurážet? Tím se nic nezmění, jen se obě strany zatvrdí.

    1. na komentář reaguje bleblemcy — #24
    superkarma: 4 19.04.2017, 14:04:25
  12. [19] MARIE MATEJKOVA [*]

    bobani — #13 plný souhlas

    superkarma: 0 19.04.2017, 14:00:01
  13. avatar
    [18] datura [*]

    Moje matka mě rodila doma, ale jen proto, že měla porodní asistentku v domě a do porodnice by to už nestihla. Těší mě, že jsem jedna z mála, kdo se narodil v městě, kde žije celý život.Sml16 Jsem na to náležitě hrdá,

    superkarma: 1 19.04.2017, 11:36:56
  14. avatar
    [17] kareta [*]

    Je to každého věc, jak se cítí a na co. Pro mne to je hazard, pro jinou zas je hazard špitál...ostatně, i tam se občas něco nepovede. Ale já tam byla spokojená. teplo, úklid, jídlo, telka, nikdo mi nic nepřepínal, na nadstandardu byl klid, slušné chování..Sml80

    superkarma: 2 19.04.2017, 11:22:08
  15. [16] cilani [*]

    aviaki — #14 Sml52Sml52 taky pravda.. Jako, nikdo po maminkách nechce, aby týden před porodem stanovaly u nemocnice.. Holt se nedá nikdy odhadnout, jak rychle to půjde.. Vadí mi ale cílené ohrožování zdraví v podobě plánovaného porodu doma

    superkarma: 0 19.04.2017, 10:49:37
  16. avatar
    [15] Myškomedvídek [*]

    Sml23Sml23Sml23

    superkarma: 0 19.04.2017, 10:40:41
  17. avatar
    [14] aviaki [*]

    cilani — #9 no, lékaře při porodu bych uvítala o kousíček vedle Sml16, ale vážně, dcera málem nedojela do porodnice "vcelku", ale omlouvá jí to, že ráno v 8 byla u lékaře na kontrole, ten jí sdělil, že to bude tak příští týden, tak jela ke svojí sestře (naštěstí), ještě si užila klidného dopoledne a v poledne byla malá na světě (cca hodinu potom, co to začlo). Opravdu bez lékaře je to obrovský hazard, nikdo neví, co se může stát.

    1. na komentář reaguje cilani — #16
    superkarma: 1 19.04.2017, 10:12:02
  18. [13] bobani [*]

    nechápu , jak některé mohou riskovat život svůj i dítěte porodem doma. to jsou ty chytrolínky , které odmítají i očkování dětí Sml68

    1. na komentář reaguje MARIE MATEJKOVA — #19
    superkarma: 2 19.04.2017, 10:06:01
  19. [12] Darmovzalova [*]

    jarka1234 — #2já znám dvě které rodily doma a nikdy to nepochopím .

    superkarma: 1 19.04.2017, 09:53:07
  20. avatar
    [11] lennulik [*]

    dolga — #10 Přesně - rodilo se tak dřív, ale jaká byla úmrtnost...Já bych doma nerodila ani náhodou. Nechápu, jak může někdo vědomě ohrozit svoje dítě. Ty ženský musí být hrozně sobecký, protože jim jde jen o to, co ony chtějí. Kdyby ohrožovaly jen samy sebe, tak ať si dělají, co chtějí.

    superkarma: 5 19.04.2017, 09:38:40
  21. [10] dolga [*]

    Rodit doma je neskutečný hazard. Jakožto zdravotník se divím porodním asistentkám, které do toho jdou, byť je to pro ně možná lukrativnější business, než práce v porodnici. A hlavně pak ten binec doma...Ono se všude píše o tom, jak je to super, ale už se nikdo nezabývá tím, že ke spoustě takových hazardérek nakonec musí přijet záchranka. Argumenty typu "rodilo se tak dřív a je to přirozené" nejsou na místě. Dřív byla 30ti léta rodička už stará, dnes není výjimkou 35ti léta prvorodička. A kolik těch ženských a děti při porodu nebo po něm zemřelo...brr.

    1. na komentář reaguje lennulik — #11
    superkarma: 8 19.04.2017, 09:12:56
  22. [9] cilani [*]

    Aby to bylo vyvážené, měly by tu být i ty příběhy, které nedopadly dobře..Sml80 Pro mě osobně je přijatelné rodit doma jen v případě překotného porodu a i tak bych už chtěla aby byla sanitka na cestě. Nevím, jestli u nás existují porodní místa s bazény a tak, ale určitě se dá za příplatek leccos domuvit.. Takže když už bych chtěla nějak extra vymýšlet, tak jedině s lékařem u zadku..

    1. na komentář reaguje aviaki — #14
    superkarma: 2 19.04.2017, 09:09:06
  23. [8] Rikina [*]

    Nechala bych jim to na vlastní odpovědnost. Chceš být doma, tak prosím, ale nečekej, že něco zaplatí zdravotní pojišťovna. Veškerá péče za svoje. Zejména v případě, že se něco nepovede a bude potřeba ta rychlá pomoc. A pokud se něco opravdu hodně nepovede a matka nebo dítě budou mít trvalé následky, tak bez nároku na nějaké příspěvky a sociální dávky - každá sranda něco stojí. Ony by si to dámy snad pak víc rozmýšlely, kdyby věděly, že ponesou následky svého rozhodnutí. Sml80

    Stejně je to divné - když matka ohrožuje dítě již narozené, a vystavuje ho svévolně nebezpečí úrazu, nebo mu dokonce sama ubližuje, je jí dítko odebráno a nezřídka ji za to i obviní a soudí. A dítě v průběhu porodu je možno beztrestně ohrožovat na zdraví a životě? Jen kvůli tomu, že matka chce pohodlí? Protože to dítě ještě nemá rodné číslo a není součástí systému, tak se s ním může hazardovat? Jak jest níže psáno - slepičí mozky. Sml68

    superkarma: 12 19.04.2017, 08:58:33
  24. avatar
    [7] bleblemcy [*]

    Vždycky, když čtu jak je porod doma skvělý a nemocnice fuj, fuj tak si v duchu říkám jak by asi vypadal text oněch nadšených žen v případě, že by nastaly komplikace a nestihli by je dovézt do porodnice. Porodní asistentka není lékař a ve chvíli, kdy se stane něco nečekaného tak asi nevyčaruje doktora a operační sál mávnutím kouzelného proutku. Jistě porod je fyziologická záležitost, ale nikdy opravdu nevíte dopředu, že proběhne bez problémů.

    Jak by asi mluvily ty doma rodící ženy, kdyby jejich miminko díky tomu, že toužily mít domácí pohodlíčko nepřežilo.

    Nic není dostatečný ani rozumný důvod k tomu rodit doma. Rodila jsem před devíti měsíci a nemůžu si na porodnici stěžovat. Přijela jsem sanitkou na poslední chvíli a málem jsem taky porodila doma, ale naštěstí jsme to stihli a všichni kolem mě skákali a byli milí a navíc mi i malou pak dali hned po porodu na břicho, ještě dřív než přestřihli pupeční šňůru. Ono je to v každé nemocnici jiné a pokud se nějaká budoucí matka bojí nemocničního porodu tak většinou ve všech nemocnicích je možnost se dopředu na všem domluvit a i si prohlédnout nejen pokoje, ale i porodní sál. Nemocnici si tak může budoucí maminka vybrat dopředu podle toho, která se jí bude nejvíc zamlouvat.

    Z těchto všech důvodů si dovolím prohlásit, že ženy úmyslně rodící doma jsou pitomé slepičí mozky a hazardují s životem dítěte. Se svým vlastním životem ať si dělají co chtějí, ale schválně riskovat život miminka je debilita největšího kalibru.

    superkarma: 12 19.04.2017, 08:26:05
  25. avatar
    [6] sanvean [*]

    Já bych rodit doma nechtěla, jsem si vědoma rizik, ale do určité míry je chápu. Ono přístup "ve tři mi končí služba, tak šup šup píchnout vodu a popoženem to oxytocinem" taky není nic moc.

    superkarma: 3 19.04.2017, 08:23:21
  26. avatar
    [5] sanvean [*]

    Bucík — #4 Většina těhotenství je rizikových? To snad zase nebude tak zlé Sml24

    superkarma: 0 19.04.2017, 08:14:46
  27. [4] Bucík [*]

    Myslím si, že dnes, kdy většina těhotenství rizikových, je porod doma risk. Já jsem rodila 3x v porodnici a na nic si nemohu stěžovat. Bylo o mne i o děti vzorně postaráno.

    1. na komentář reaguje sanvean — #5
    superkarma: 2 19.04.2017, 07:50:02
  28. avatar
    [3] luneta [*]

    nevím jak bych doma rodila císařem

    superkarma: 2 19.04.2017, 07:35:46
  29. avatar
    [2] jarka1234 [*]

    Allma — #1já to taky nikdy nepochopímSml23. Osobně neznám žádnou,která by rodila doma.

    1. na komentář reaguje Darmovzalova — #12
    superkarma: 1 19.04.2017, 06:34:31
  30. avatar
    [1] Allma [*]

    Pokud se stane,ze se nestihne odjet do porodnice a sanita je na cestě, to beru. Ale ty "sluníčkářky" nepochopim nikdy. Říkají jak uzasny je porod doma a prochazka růžovou zahradou oproti nemocnici,kdyby nastaly komplikace,tak se muze uz procházet nekde jindeSml24

    1. na komentář reaguje jarka1234 — #2
    superkarma: 6 19.04.2017, 05:55:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme