Vztahy

Maminko, ty jsi krásná!

„Jé, mami, proč si trháš ty chloupky? Bolí to? Zkus mi to udělat taky!“
Je jí sedm let, sedí v koupelně na vaně a fascinovaně sleduje, jak si její mamka upravuje obočí. Vyzkouší všechny maminčiny šminky a na hubený hrudníček věší její večerní šaty. Maminka je prostě úžasná –  krásně voní, každý den nosí jiné náušnice a umí si se vším poradit.
Pokud je vaše dcera v tomhle období, užijte si ho. Brzy skončí a už nikdy, nikdy, nikdy se nebude opakovat.

 

lak 9. - bolest

Jak se vlastně přihodí, že některé mámy s dcerami opravdu fungují jako kamarádky - běhají spolu po obchodech, jezdí na výlety a řeší kluky - a v jiných rodinách je matka trapka, která ničemu nerozumí a umí jen zakazovat a prudit? Čí je to vina?
„Základem vztahu dcery a matky je důvěra – a důvěra vzniká už v kojeneckém věku,“ vysvětluje psycholožka Erika Matějková. „Je máma k dispozici pokaždé, když miminko zapláče? Dává mu pocit lásky a bezpečí? Tak se tvoří vztah, který vydrží po celý život. Když je dítěti patnáct, je pozdě něco budovat.“
To se moc hezky poslouchá, mnohdy to tak ale nefunguje. Nebo ano? Podle doktorky Matějkové má pevný vztah založený na důvěře velkou šanci, že bez větší úhony přežije i takové bouře, jako je rozvod rodičů nebo dospívání.
„V pubertě jsou dívky obzvlášť citlivé na to, co říkáme o jejich otci a o jeho příbuzných,“ varuje psycholožka. „Někdy se stává, že matka vidí v dětech vlastnosti svého „nepřítele", tedy partnera, se kterým je ve sporu. I když se snaží své pocity skrýt, dcera je stejně vycítí, vazba mezi nimi je příliš silná. Vzniká napětí, které vztahu rozhodně neprospívá.“

Dospívající dcera se podobá váze z čínského porcelánu, ve které je nasypaný střelný prach. Podle toho je s ní třeba zacházet: kritiku odměřovat na lékárnických vážkách, chválu dávkovat lopatou. To neznamená, že bychom se měly přetvařovat a jásat nad sichrhajckou v uchu nebo pneumatikami na břiše. Pokud ale víte, že jste momentálně tou poslední osobou na světě, od které by si dcerunka nechala poradit, proč u ní zbytečně „ztrácet kredit"? A když už ji nechcete nechat jejím zlozvykům a chybám úplně napospas, zkuste to aspoň trochu oklikou - místo: „No jo, jsi celá po prababičce, budeš mít taky zadek jako slon!“ jí zkuste třeba koupit in-lajny.


A hlavně - hlavně ten vlastní příklad, že. Už je to tady zase. Je ale jasné, že holčička nepotřebuje maminku jen k tomu, aby ji krmila a psala s ní úkoly. Nevědomky od ní přebírá identifikaci s ženskou rolí. Pokud odmalička slýchá: „To víš, holka, ženská to má v životě těžký, samá dřina a uznání žádný,“ asi bude těžko překypovat sebedůvěrou a hrdostí. Stráví-li maminka každé ráno tři čtvrtě hodiny před zrcadlem, nemůže se

divit, že i dcerka považuje zevnějšek za něco velmi důležitého. Za pár let budete ta nejnemožnější osoba pod unaveným sluncem – zatím jste ale jejím sluncem vy. Využijte toho! Mluvte s ní o všem, co ji zajímá, bez: „Na to jsi ještě malá,“ a bez poučování. Třeba o tom, jak se používají tampony nebo jak se zvětšují prsa. Listujte společně časopisy, vybírejte šaty a účesy, dělejte si legraci z reklam. Otázka: „Hele, mami, proč máš takový špeky na břiše?“ není důvodem k pohlavku, ale k vyjížďce na kole a společné přípravě zeleninového salátu.

Své malé princezně dáváme příklad od prvního ranního pozdravu až do poslední pusy na dobrou noc. Jestliže máma zahajuje den potáhnutím z cigarety, doma chodí ve vytahaných teplácích a z nehtů jí oprýskává lak, vysílá tím dost jednoznačné signály ohledně vkusu a sebeúcty.

A čím se liší skvělá mamka od matky trapky?

Chválí, chválí, chválí.  „Posilovat dítěti sebevědomí je stejně důležité v pěti i v patnácti,“ říká doktorka Matějková. I dvacetileté „dítě“ se podle ní vyloženě třese na uznání, přestože se tváří, že o nic takového nestojí.

Mluví o citech. Přece ví, že ji mám rád, proč bych jí to pořád říkal! Takový přístup mají především otcové, ale i některé racionálnější matky. Je potřeba říkat dceři znovu a znovu, že vám na ní záleží, že může kdykoli požádat o pomoc, že ji máte ráda, ať už provedla cokoliv.

Hladí a objímají. Přísně vychovávané maminky se často neumějí mazlit se svými dětmi. U dcer je to horší, protože budou jednou samy vychovávat nemazlené děti... Tělesné dotyky jsou velice důležité, a to po celý život!

Pustí otěže včas. I když v ní ve skutečnosti pořád vidí malou holčičku, nesnaží se její život pořád řídit nebo ovlivňovat. A „holčička" se bude vracet tím raději.

   
27.02.2007 - Láska a vztahy - autor: Eva Jedelská

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [49] Clerenc [*]

    Nejvic ujeta mi prijde Susan.
    Bree mi je hodne sympaticka stejne tak Gabi.
    U Lynett mam opravdu rada ten jeji pohled s hlavou na stranu......a pak to vetsinou svisti

    superkarma: 0 20.03.2007, 13:20:58
  2. avatar
    [47] kareta [*]

    kareta: ventiluje se úklidem, to neznáš? Je to docela uklidňující

    superkarma: 0 28.02.2007, 17:35:14
  3. avatar
    [45] Meander [*]

    Vtipná: Já bych spíš čekala, že někoho zabije Lynn (v hysterickém záchvatu) nebo Susan (nešťastnou náhodou).

    superkarma: 0 28.02.2007, 15:23:16
  4. avatar
    [43] kareta [*]

    Top24: Bree je skvělá. Co se chladu týká, dalo by se o tom diskutovat- nejchladnější bývají ty nejpromiskuitnější , Susan je hysterka, Gaby infantilní, Lynn uštvaná perfekcionalistka- nejlíp mi z toho vychází Bree. Osudová žena

    superkarma: 0 28.02.2007, 14:02:00
  5. avatar
    [42] Meander [*]

    Top24: Jo, právě ta. Má správně nastavené priority.

    superkarma: 0 28.02.2007, 11:31:07
  6. avatar
    [38] man-mimo [*]

    AJENKA: "Moc jsem chtěla holku, protože ty většinou zůstanou mamince věrné...kluk si najde jinou ženu a už zůstanete jenom tchyně"??? Může mi to někdo přeložit do lidštiny?

    superkarma: 0 27.02.2007, 22:22:35
  7. [37] gentiana [*]

    Obávám se, že kdyby se ke mě někdo, kdokoli, ráno připlížil do pelechu a začal mě líbat, dočkal by se nějakého nepříjemného překvapení. Mám po ránu podivné reflexy. Nadto líbání nesnáším
    A co se chválení týče, nadměrná chvála vede akorát k přehnaným plánům a sebevraždám:)

    superkarma: 0 27.02.2007, 22:04:23
  8. avatar
    [36] DELCOP [*]

    Tohle je slozitejsi tema, nez jak to vypada. Velkou roli hraje dedicnost a vychova a pokud se ke spatnym genum prida i spatna vychola a jine okolnosti, potom vznikne to, co vznikne a vidime obcas na ulicich (nebo spise ty nasledky). Budme radi, ze jsme vsichni nejaci, jinak by to tu byla strasna nuda...

    superkarma: 0 27.02.2007, 18:49:24
  9. avatar
    [35] markeet [*]

    me detstvi byla vrazedna kombinace "nedavej se moc velke cile, nikam se necpi, s nikym se nepri a radsi ustup" (maminka) a "zkus co muzes, za to nic nedas a jasne, ze to dokazes, jenom chtit" (tata). nejak se to utrepalo

    superkarma: 0 27.02.2007, 18:06:49

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] bonda [*]

    Kecy,kecy, se mnou se doma matka mocnemazlila,dodnes si nepokecáme, tak jsem se chtěla mazlit se synem. Ale on vždycky utekl. Prostě je to typem člověka...

    superkarma: 0 27.02.2007, 17:21:30
  2. avatar
    [32] Meander [*]

    kareta: Bree je jednoznačně můj vzor.

    superkarma: 0 27.02.2007, 15:59:11
  3. avatar
    [31] kareta [*]

    Meander: ze zoufalých manželek se mi líbí styl Bree- upjatý, jednoduchý, elegantní , ostatní nosí lepší teplákovky, popř. džíny, což není moc echt.

    superkarma: 0 27.02.2007, 15:53:36
  4. avatar
    [30] Andula [*]

    Moji mámě bylo dost jedno, jak doma vypadá a ještě mi dokázala srážet sebevědomí a jistě by také odpřísáhla, že na vnější kráse nezáleží, no, dost dlouho mi trvalo, než jsem se naučila věřit si a podobně.

    superkarma: 0 27.02.2007, 15:27:05
  5. [29] a.... [*]

    Yvaine: Nevytvářím teplo domova a asi vypadám trochu jako "čůza" jak to ty nazýváš myslíš, že mě bude moje dcera nenávidět? Pevně věřím, že ne...

    superkarma: 0 27.02.2007, 14:50:05
  6. avatar
    [28] Meander [*]

    Yvaine: Moje máti naštěstí nenosila staré elasťáky a vypadala spíš jako ty dámy ze Zoufalých manželek. Byla to laskavá, inteligentní a kultivovaná dáma, a já se za ni proto nikdy nemusela stydět. A ona za mě doufám taky ne.

    superkarma: 0 27.02.2007, 14:23:18
  7. [27] Yvaine [*]

    Pěkný článek. Nesouhlasím ohledně oprýskaného laku a teplácích. Moje mamka doma nosila (a nosí) staré elasťáky a vlastně nikdy nevypadala jako ty čůzy ze Zoufalých manželek . Za to dokázala doma vyčarovat pohodu a opravdové "doma" . Naučila mě, že i přes kulturní a mediální masáž je důležité, jací jsou lidé uvnitř. Dokázala nás pěkně zjezdit, když jsme zlobili ale na druhou stranu pohladit, když jsme to potřebovali Máme se rády a říkáme si to. Máma je moje nejlepší kámoška. A nestydím se za to. Asi jsem z těch šťastnějších.

    superkarma: 0 27.02.2007, 14:16:17
  8. [26] a.... [*]

    Fairy16: Já jsem jí to říkala když byla malá holčička, když je teď už velká a skutečně krásná je, myslela jsem, že už to není třeba . Ale asi to chce slyšet ode mě pořád.

    superkarma: 0 27.02.2007, 13:42:52
  9. avatar
    [24] Gedžitka [*]

    Článek se moc povedl, ve všem s ním souhlasím a samozřejmě se tak snažím chovat, snad mi to vyjde.

    superkarma: 0 27.02.2007, 13:20:55
  10. avatar
    [23] RenataP [*]

    moc hezký článek a moc pravdivý.....Souhlasím s těmi, na kterých se rodiče "podepsali".... Je to peklo a mám pocit, že s tím bude člověk bojovat napořád - i když třeba není k ničemu a je úspěšný....
    Takže obrovským úkolem pro nás je nedopustit, abysme chyby svých rodičů neopakovali na svých dětech....

    superkarma: 0 27.02.2007, 11:47:21
  11. avatar
    [22] Janecka [*]

    puca:já už jsem poněkud starší,takže ty vztahy jsou dobré už delší dobu.Odstěhuj se a uvidíš,stopro se vaše vztahy zlepší.Já měla dobrý vztah s tchýní,ale co bydlí s náma,tak je to

    superkarma: 0 27.02.2007, 11:21:51
  12. avatar
    [21] lilithheta [*]

    Fairy: Tak to mi něco připomíná. Dobré známky byly samozřejmostí a když něco komentovala, tak jedině moje neúspěchy. Taky mě štve věta, táhnoucí se téměř od školky "myslela jsem, že něco dokážeš, ale asi z toho nic nebude". Sebevědomí mám na bodě mrazu. Ještě, že jsem měla na rozmazlování tatínka.

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:56:16
  13. avatar
    [19] Juana [*]

    Syn byl taky mazlivej, ale jak začal chodit do školy, tak to přestalo. Ještě že mám holčičku, ta všechny pusinkuje a všem říká, jak je má ráda a je hrozně mazlivá, snad jí to ještě pár let vydrží.

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:46:59
  14. [18] tanecnice [*]

    Moc krasny clanek,moc
    Ma mama mi dala hodne i z dobreho i ze spatneho,a bohuzel i v me dospelosti to pokracuje stejnym dilem,diky rodicum se ze me stala velmi citliva az labilni osubka co se tyce rodiny,a pritom hromosvod jejich nesvaru,,ale,jeste jednou moc krasny clanek, pekne napsano

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:37:38
  15. avatar
    [17] závislá na čokoládě [*]

    Díky rodičům mám nízké sebevědomí, protože sestra byla vždycky ta lepší, hezčí,hubenější...(doopravdy byla, ale to jsem slyšet nechtěla). Mám syna mazlíka a tak chválím pořád až si někdy říkám, jestli je to dobře. Podle rady se chlap nedá nikdy přechválit, tak je to snad dobře.

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:33:01
  16. avatar
    [16] Fairy [*]

    a....: a mmch.: ty neříkáš dceři že ke krásná?

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:32:31
  17. avatar
    [15] Fairy [*]

    a....: ti řeknu, že raději s nosánkem nahoru než s komplexy. Však on by jí ten nosanek jednou život srazil . Ale komplexu se člověk musí zbavit sám a někdy je to pekelně těžký.

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:31:57
  18. [14] a.... [*]

    Fairy: Zas abys nepřechválila Dcera mi třeba zrovna předevčírem vyčetla, že už jí neříkám, že je krásná

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:16:45
  19. avatar
    [13] Fairy [*]

    "Chválí, chválí, chválí." Jednou budu, budu, budu.
    Moje máma měla asi strach, aby nám se sestrou nenarost nosánek nahoru, tak chválení vůbec neznám. Mít vyznamenání na vysvědčení? Přece samozřejmost. Být dobrá v gymnastice? A co má být.
    Spíš jsme často slyšeli: na tebe není nebude nikdo zvědavej apod.
    S nízkých sebevědomím budu už asi bojovat stále a je to otravné. Ale to neustálé utvrzování mámy, že nejsem žádná hvězda a nikdo na mě nikdy nebude zvědavej, prostě udělalo svoje. Vím, že mi nechtěla ublížit, že se asi bála, abychom nebyly namyšlené, rozmazlené, ale bála se víc než bylo nutné. Takže se těším, až svoje děti budu chválit

    superkarma: 0 27.02.2007, 10:08:21
  20. [12] puca [*]

    Janecka: nemame nahodou stejnou mamu? ta moje je presne to, cos popsala, akorat ze jsme se zatim nedopracovaly k tomu dobrymu vztahu kdy se ti to zhruba podarilo? ja sazim na to, ze se nase vztahy vylepsi v lete az se definitivne odstehuju, protoze jinak opravdu uz nevim

    superkarma: 0 27.02.2007, 09:47:26
  21. avatar
    [11] AJENKA [*]

    Mám kluka i holčičku. Mazlím se, chválím...ale dokážu být i přísná a důsledná matka. Moc jsem chtěla holku, protože ty většinou zůstanou mamince věrné...kluk si najde jinou ženu a už zůstanete jenom tchyně. A když ta moje princeznička přijde ráno ke mě do postele, hladí mě a pusinkuje a říká mi jak mě má ráda, to je tak krásné, že to přeji zažít každé mamince. Můj chlapeček je taky mazel, asi to mají po mě...já se ráda mazlím dodnes.

    superkarma: 0 27.02.2007, 09:27:00
  22. [10] a.... [*]

    Vždycky jsem chtěla holku a jsem moc ráda, že ji mám Z toho, co zde bylo napsáno mi není nic cizí, teď už jen čekám na to, až pustím definitivně ty otěže,jak se ke mně bude děvenka s láskou vracet ze svých nočních tahů

    superkarma: 0 27.02.2007, 09:20:15
  23. avatar
    [9] SENSITIVESKIN [*]

    7658: ž
    "puberťákuj" taky a je to

    superkarma: 0 27.02.2007, 09:19:21
  24. avatar
    [8] Janecka [*]

    7658:my byly tři holky,a každá z nás má dva kluky.Proto jsem vždy chtěla kluky.Mám je,už jsou dospělí a jsou moc fajn.Ale puberta,hlavně toho staršího, byla strašná.Teď je moc fajn a na maminku nedá dopustit,já si stěma mejma hochama dost povídala.Rada snad neexistuje-jen pevné nervy a bude určitě lépe

    superkarma: 0 27.02.2007, 09:12:47
  25. [7] 7658 [*]

    Nevadí mi že mám kluky, ale jsem ze dvou holek a převážně nás vychovávala pouze máma a tak kolikrát žasnu nad klučičím světem. Ještě že mám fajn manžela.

    superkarma: 0 27.02.2007, 08:58:12
  26. [6] 7658 [*]

    Rady pro matku dvou kluků tu není??? Jak přežít pubertu u kluků???

    superkarma: 0 27.02.2007, 08:55:57
  27. avatar
    [5] SENSITIVESKIN [*]

    JO,jo, kluci jsou lepší a nejlepší ti moji

    superkarma: 0 27.02.2007, 08:52:55
  28. avatar
    [4] lilithheta [*]

    A právě proto, když už, tak chci kluka. S holkou bych si rozhodně nerozumněla.

    superkarma: 0 27.02.2007, 08:44:25
  29. [3] petrolejkaa [*]

    Jojo tampóny. V rámci neprudérní výchovy jsem holce (tenkrát 4 nebo 5 let)vysvětlovala dotaz na tampóny. Zašla jsem tak daleko, že jsem jí ukazovala jak nacucává vodu. Když chtěla vidět, jak se to zastrkává, to už jsem odmítla. :-)

    superkarma: 0 27.02.2007, 08:14:38
  30. avatar
    [2] Janecka [*]

    Tak moje máma byla přesně ta, co mě srážela k zemi,mazlení neexistovalo,jen: to musíš,to nesmíš.Nyní s ní mám dobrý vztah,ale moc se ji nesvěřuji,neumí mě poradit.Byla totiž hrozně starostlivá a nějak zapomínala žít a uklizený byt pro ni byla priorita č.1.

    superkarma: 0 27.02.2007, 07:50:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme