Magie

Máme slavit Samhain, nebo Dušičky?

Jedním z nejdůležitějších svátků keltského roku je svátek Samhain, jímž pohané začínají nový rok. Připadá na noc z 31. října na 1. listopadu. Od příchodu křesťanství slavíme „Dušičky“. Ve Spojených státech například se slaví Halloween. Jaký je rozdíl mezi Dušičkami a oslavou Samhainu i jak Samhain oslavit v „původním balení“ se dozvíte v článku.

Původ slova Samhain má protějšek v irštině jako Lá Samhna.

Samhainem nadcházela pro naše pohanské předky temná, nejistá část roku. Lidé tehdy byli s přírodou v mnohem užším kontaktu a prakticky na ní záviseli životem. 

V době, kdy můžeme kdykoli zajít do obchodu a koupit si jakékoli jídlo, vám mohou oslavy darů přírody a lásky k bohům našich předků připadat legrační, ale atmosféra těchto rituálů, jejich tajemný nádech i víra v sílu této noci má pro mnoho z nás stále své kouzlo.  

Vždyť je to naše historie a její maličký kořínek života, její odkaz je stále někde v nás.

Volné místo pro mrtvé

Samhain byl a vlastně jen pod jiným názvem stále je svátkem těch, kteří již nejsou s námi. Uctění a oslavy se ovšem trochu liší.

Zatímco u Dušišek jsme si zvykli zajet na hřbitov, okopat voskovky a zapálit svíčku, pro naše předky byl tento čas, řekla bych podstatně zajímavější a z mého pohledu jaksi duchovně hlubší.

V tuto magickou noc mizí na chvíli hranice mezi světem živých a světem „za světem“.

Je to ale také noc nedobrých entit, které spolu s dušemi zemřelých přicházejí mezi živé. I ty je potřeba si usmířit.

Také jim se obětuje. Za okno je dobré postavit hořící svíci.

My necháváme při oslavě jedno místo, jednu židli volnou.

Originál je jen jeden

h

Křesťanská církev později tento hluboko zakořeněný svátek „přelakovala“ dnem Památky zesnulých – Dušičkami. Hřbitovy se zaplní svícemi a někde se rozhoří malá svíčka před fotografií toho, na koho nelze zapomenout. To je krásné a nic proti tomu.

Je to ale malinko zmatené proti původnímu důvodu. Malé ohníčky totiž zapalovali pohané svým dobrým zemřelým pro lepší orientaci. Svíčka za oknem pak měla být vodítkem pro toho, kdo přicházel na „návštěvu“, aby nezabloudil.

Těm, kteří by chtěli uškodit, se obětovalo. Trocha jídla vhozená do ohně a podobně. Myslím, že lidé dříve vůbec lépe věděli, proč co dělají.

Škoda, že dnes občas díky zkomolení těchto věcí sice něco dodržujeme, ale podstata nám ve velké části uniká.  

Samhain lze oslavit v kruhu přátel nebo rodiny tak, jak jej slavili lidé dlouho před příchodem křesťanské víry. A věřte, že pokud si najdete čas a chuť, bude se vám ve společnosti pohanských rituálů, bohů a neopakovatelné atmosféry líbit.

Jak to vypadá o Samhainu u nás?

Kolem ohniště budou hořet malé louče do kruhu tak velkého, abychom se sem pohodlně vešli podle počtu zúčastněných. Kruh slouží jako ochrana před nedobrými entitami. Do kruhu může jen energie, kterou si pozveme. Budeme mít hodně jídla a pití. A také to nejhlavnější vedle přátelství...

ZLOUNA!

zDen před Samhainem ze starých hadrů ušiji panáka. Loni jsem vám o tom psala. Byl to tenhle.

Toho pak společně vycpeme vším, co již do dalšího roku nepotřebujeme. Může to být cokoli, čeho se chceme zbavit. (Panáka nelze ovšem plnit manžely, tchyněmi, finančáky, exekutory apod.)  

Každý z přítomných pak na dubový list fixem (dříve uhlem) napíše to, co již u sebe nechce.

Může to být například zlozvyk, dluhy, strach z něčeho, nemoc, pocity, nadváha, samota... přání by ale nemělo ublížit nikomu druhému – nezbavujte se proto konkrétních osob, i kdyby byly nepřáteli.

(Zbavte se nepřátelství, zlých věcí – nikoli člověka.) Tento rituál má totiž velkou sílu.

Svůj list pak každý párátkem zapíchne do těla hadrové figuríny, písmeny k tělu, protože obsah nápisu je vaší soukromou věcí.

Zúčastnění pak utvoří kolem plamenů kruh, chytí se za ruce a společně odříkají:

Buď odvráceno neštěstí.

Ať nový rok vede ke štěstí.

Ať není bída, nemoc, hlad.

Ať zdravím kypí stůl i sad.

S pokorou před matkou nejvyšší poklekám,

zachovej hojnost, dej  lásku, chraň život nám.

A tak se staň!

Potom je dobré si opravdu kleknout a jen chvilinku si v duchu připomenout, co jsme napsali na svůj lístek. Hadrový panák se následně slavnostně vhodí do ohně a všichni se podívají, jak jejich nezdary a špatné věci mizí v plamenech ohně. Jak jsou stále menší, až zmizí docela. Potom už se jen jí a pije.

První sousto prvního samhainového pokrmu by člověk měl vyjmout z úst a vhodit do ohně na důkaz schopnosti si odříci i jako oběť.

Krom toho všeho my ještě dodržujeme starý zvyk, kdy během oslav vezmeme porci rybího masa a koláč a odneseme to na křižovatku cest. Je to symbolický dar těm, kdo trpí hlady. Člověk vezme ze svého a obdaruje potřebné.

Snědí to toulaví psi a kočičky, a to je dobře.

Samhain je nocí mimo čas a je tedy možné využít ji k pohledu do jakéhokoli jiného bodu v čase. Čtení z Tarotu, run, křišťálové koule či čajových lístků nebude nikdy úspěšnější a také ho bude tento večer hodně.

Pokud do plamenů vhodíte směs šalvěje a muškátového květu a zadíváte se pozorně, můžete v ohni spatřit, co si přejete vědět.

Jen pozor, rozmyslete si, jestli jste na odpověď připraveni.

I letos vám přeji krásný Samhain!

   
29.10.2010 - Magie - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [70] karamelka [*]

    ja si neviem predstavit ako samhain slavia muzi, tancuju spolu so svojimi zenami a detmi do kruhu okolo podpaleneho ohna. pochabe zenske este pochopim Sml30, ale na chlapa by asi ludia volali statneho osetrovatela Sml52

    a inak suhlasim s rikinou.

    superkarma: 0 01.11.2010, 04:01:02
  2. avatar
    [69] 38riki [*]

    Tak  já se přiznám, že jsem o tomhle svátku Samhainu v životě neslyšela...ovšem po pravdě řečeno mi připadá takováhle tradice kapku ujetáSml24

    superkarma: 0 31.10.2010, 14:14:58
  3. [68] schnaxy [*]

    Jsem přizpůsobila, tam kde momentálně jsem slavím jejich svátky i půsty.´Teď jsem zde,tak to jsou Dušičky.Sml25Sml25Sml25

    superkarma: 0 30.10.2010, 13:23:54
  4. avatar
    [67] peetrax [*]

    Mě po keltsku nevychovávali. Rozhodně Dušičky.

    superkarma: 0 29.10.2010, 21:33:19
  5. avatar
    [66] aiša [*]

    jinak k tomu že dříve tu bylo lépe , můj názor je ten že teď je tu více klídku , rýpalky jsou pryč ,

    superkarma: 0 29.10.2010, 13:49:14
  6. avatar
    [65] aiša [*]

    články od Míši se mě moc líbí , mám to slavení - neslavení , trošku pomíchané , rodičům jdu na hřbitov dát věneček - na hřbitov vidím z okna , jinak doma mám zapálenou svíčku , zajedno bych musela objíždět moc míst a dost vdálených , myslím na ty co tu se mnou nejsou a tak moc mě schází , i na ty co znám jen z vyprávění a neměla jsem možnost je poznat ,jen ten oheň nedělám ,

    superkarma: 0 29.10.2010, 13:45:52
  7. avatar
    [64] Lukáš Čejka [*]

    maje — #63 tak to mame jeste hodne casu do oslav Sml54

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:43:35
  8. avatar
    [63] maje [*]

    Lukáš Čejka — #62 já zase svátek práce. vydržím se na ní dívat celé hodinySml57Sml57

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #64
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:36:18
  9. avatar
    [62] Lukáš Čejka [*]

    maje — #41 tak s tou bych klidne slavil Sml54

    ja mam jinak nejradsi svatek paleni carodejnic Sml32

    1. na komentář reaguje maje — #63
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:32:47
  10. avatar
    [61] gira [*]

    Lukáš Čejka — #59 jo taaaaak... tak to je jinaaaaa Sml30 Sml58Sml58Sml58

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:21:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Lukáš Čejka [*]

    maje — #58 samozrejme Sml22 a spojena s podzimni unavou Sml54

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:18:28
  2. avatar
    [59] Lukáš Čejka [*]

    gira — #40 Kdepak ja jsem jak Vesmirni lide - chci klid a mir Sml57

    1. na komentář reaguje gira — #61
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:17:52
  3. avatar
    [58] maje [*]

    Lukáš Čejka — #56 že by únava z přepracování?Sml58Sml58

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #60
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:16:59
  4. avatar
    [57] Lukáš Čejka [*]

    vladka006 — #44 Jeste o kousek dal, mame i skalni kresbu, ktera zachycuje otce rodu, jak poprve sleza ze stromu Sml54

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:16:57
  5. avatar
    [56] Lukáš Čejka [*]

    Rikina — #51 ja jsem unaveny porad - i bez oslav Sml54

    1. na komentář reaguje maje — #58
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:15:14
  6. avatar
    [55] Lukáš Čejka [*]

    maje — #53 KRKV - konzervativni republikan katolickeho vyznani Sml32

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:14:24
  7. avatar
    [54] Lukáš Čejka [*]

    A pak tu zaznela jeste jedna nepravda  - neco jako ze nezname slovanske bohy, myty a legendy - zname a velice dobre Sml57

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:13:20
  8. avatar
    [53] maje [*]

    Lukáš Čejka — #52 co je to KRKV? my mladší ročníky jsme zmateni (a tím myslím JÁ)Sml31Sml31 příště laskavě používej celou větu

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #55
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:12:22
  9. avatar
    [52] Lukáš Čejka [*]

    Rikina — #45 Jako KRKV s tebou naprosto souhlasim Sml57

    1. na komentář reaguje maje — #53
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:10:16
  10. [51] Rikina [*]

    vladka006 — #47 Jen aby pak nedošel na směnu unavenej, to se snadno stane pracovní úraz, ani se neví, jak. A víš, co s tím je potom papírování? Sml58 Sml57 

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #56
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:09:37
  11. avatar
    [50] ajko [*]

    Michaela Kudláčková — #7 Míšo, zdravím Vás. Něak mám dojem, že ty diskuse moc k věci nejsou, že si dívky povídají mezi sebou a jsou trochu netolerantní. Já osobně jsem Kelty fascinována a vše keltské mě přitahuje, Samhajn slavím, soukromě a po svém. Na  dušičky chodíme zdobit hroby také.  I čajovku dávámi do malé sádrové dýně. Ale neprožívám to jako legraci.( Moc jsem se rozmýšlela, zda to napsat, protože některé reakce jsou poněkud přehnané, ale je to určeno vlastně Vá, vždy jsem četla jen něco a od jisté doby i jen od někoho).Přeji pěknou oslavu Samhajnu. 

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:08:28
  12. avatar
    [49] Lukáš Čejka [*]

    Jen doplneni - Praotec Cech nemohl byt kelt, protoze v dobe do ktere by spadal, u nas uz zadni keltove nebyli (krome ostrovu ostatne nikde v Evrope)

    Nejvetsi rozmach usidleni keltu na nasem uzemi spada do doby kdy Rim jeste ani nebyl.

    A posledni - z naseho uzemi kelty vytlacili hlavne germani Konkretne Markomani.

    Sml24

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:08:27
  13. avatar
    [48] gira [*]

    Rikina — #45 Jo a jeste jsem zapomnela dodat, ze se mi libi Tvoje ironie... Sml30Sml58

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:05:29
  14. avatar
    [47] vladka006 [*]

    Rikina — #45 někdo pracuje na směny, takže slavit může Sml57Sml57

    1. na komentář reaguje Rikina — #51
    superkarma: 0 29.10.2010, 11:04:02
  15. avatar
    [46] gira [*]

    Rikina — #42 No to je ale fakt, to Ti davam za pravdu - ja taky konstatuju, ze jsem tu pred lety, kdyz jsem se tu zaregistrovala, nasla mnohem vic zajimavejch temat nez dneska, ale to si nestezuju, vim, ze kazdy dela, co muze Sml58. Ale myslim, ze se nemusis Sml57tit, to je muj osobni nazor, co ted napisu - zrovna specielne Tvoje komentare si prectu vzdycky rada, protoze mivaji hlavu a patu, jsou slusne a skvele formulovane, to myslim vazne... a neni treba dodavat, ze je z nich znat, ze jsi naturou realista a ze stojis pevne nohama na zemi, coz k Tobe patri a ja to nehodnotim, libi se mi, kdyz nekdo za svymi nazory stoji. Kdyz s Tebou nekdy treba nesouhlasim, neni to mysleno negativne vuci Tvoji osobe, ale k tomu ty diskuse snad jsou... Toz tak...

    Jo a nemyslim, ze se tu driv diskutovalo jinak, to urcite ne, jiskrilo to tu vzdycky, co se pamatuju... nekdy vic, nekdy min, ale vzdycky.... a tak to ma bejt, kdyz se zachova slusny ton, tot muj nazor... Sml32

    superkarma: 0 29.10.2010, 11:03:52
  16. [45] Rikina [*]

    Lukáš Čejka — #39 Jak - slavit? Dušičky jsou všední úterý, tak žádný slavení a budovat hodnoty. To, že podle některých je hospodářská krize na ústupu, ještě neznamená, že se už může plýtvat drahými energiemi a pracovní silou na slavení. Sml32 

    1. na komentář reaguje vladka006 — #47
    2. na komentář reaguje gira — #48
    3. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #52
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:59:48
  17. avatar
    [44] vladka006 [*]

    Lukáš Čejka — #39 Lukáši, znáš celý svůj rodokmen až do prapraprapraprapraprababičky pračlověka Sml32?

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #57
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:59:21
  18. avatar
    [43] maje [*]

    Rikina — #42 to všechno se dá i teď. ale chce to víc, než jen naštvání a 2 argumenty. Sml57Sml57 

    superkarma: 0 29.10.2010, 10:58:35
  19. [42] Rikina [*]

    maje — #37 Když jsem se tu před lety zaregistrovala, ještě to nebyl server jen pro vyvolené, a dalo se tu číst skoro všechno. A dokonce se mohlo i nesouhlasit, diskutovat a vyměňovat argumenty. Pak se to asi někdy v průběhu času nějak změnilo... Sml80 

    1. na komentář reaguje maje — #43
    2. na komentář reaguje gira — #46
    superkarma: 1 29.10.2010, 10:56:07
  20. avatar
    [41] maje [*]

    Lukáš Čejka — #39 dnes si dovolím nesouhlasit. každý, ať si slaví, co chce. třeba narozeniny w. ryderSml24Sml24

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #62
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:55:40
  21. avatar
    [40] gira [*]

    Lukáš Čejka — #39 haha, kdopak to tady prileva oleje do samhainoveho ohynku??? Sml57

    Priznej se, mladiku, ze Ty jses jen prachsproste zvedavej na ty rozhorceny a poboureny reakce ctenarek... ??? Sml24

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #59
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:51:30
  22. avatar
    [39] Lukáš Čejka [*]

    Máme slavit Samhain, nebo Dušičky? - > Protoze nejsme keltove je odpoved snadna - dusicky, nebo nicSml24

    1. na komentář reaguje gira — #40
    2. na komentář reaguje maje — #41
    3. na komentář reaguje vladka006 — #44
    4. na komentář reaguje Rikina — #45
    superkarma: 1 29.10.2010, 10:46:40
  23. avatar
    [38] zenta [*]

    gira — #36 Sml59Sml59Sml67

    superkarma: 0 29.10.2010, 10:45:11
  24. avatar
    [37] maje [*]

    Rikina — #33 to jsi dneska takhle napružená proč? nebo snad z principu? každý má právo nečíst to, co ho nezajímá. máš právo vybrat si server, autora, druh zábavy číst si to, co tě zajímá. takže tvoje dnešní reakce moc nechápu. nabídla se ti varianta. líbí - nelíbí. chci se vyjádřit - nechci. ale otloukat pořád dokola někomu něco o hlavu, jen proto, že to napsal, Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #42
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:45:06
  25. avatar
    [36] gira [*]

    Rikina — #33 ale ja myslim, ze vyber clanku jen na nas... ja napriklad nectu vsechno na zene-in, to se priznam bez muceni, na to bych ani nemela cas, ale je fakt, ze clanky Misy ctu rada, to se taky priznam bez muceni, a neberu je jako nejakej diktat nebo tak, ale jako rozsireni obzoru smerem, ktery me momentalne dost zajima, protoze Misa proste pro me je v tomto ohledu urcita autorita, coz samozrejme jiste neznamena, ze je vseved a ze ma na vsecko patent, coz ona sama ale taky netvrdi... Myslim, ze kdo to nechce, ten to cist nemusi, stejne jako v beznem dennim tisku (bych chtela videt, kdo shltne noviny od A do Z)... Takze ja se necitim k nicemu nucena, nazor na vse si ostatne kazdej udela stejne sam, ale jsem za toto zamereni zeny-in rada (ostatne vratila jsem se k zene-in, kterou jsem cetla pravidelne od jejich zacatku, po x letech prave proto, ze jsem vlastne nahodou narazila na jeden clanek Misy a byla jsem zvedava na dalsi... Sml32).

    1. na komentář reaguje zenta — #38
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:44:17
  26. avatar
    [35] vladka006 [*]

    Rikina — #33 Čtu ty články, které mě zajímají. Takže nevím, kde všude se "cpe" magie a Kelti.

    superkarma: 0 29.10.2010, 10:42:42
  27. avatar
    [34] zenta [*]

    Rikina — #33 Vždyť to nemusíš číst.....Sml16 každý má právo výběru. Nemyslím, že by Míša cosi podsouvala. Píše to, co zná a jak to cítí. Sml16

    superkarma: 0 29.10.2010, 10:39:05
  28. [33] Rikina [*]

    vladka006 — #32 Ano, tady na ž-in. Málem by se to mohlo přejmenovat na esoteric-in. Sml57

    1. na komentář reaguje zenta — #34
    2. na komentář reaguje vladka006 — #35
    3. na komentář reaguje gira — #36
    4. na komentář reaguje maje — #37
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:34:11
  29. avatar
    [32] vladka006 [*]

    Rikina — #30 Já teda nevím, kdybych sama po Keltských zvyklostech nepídila, tak se nic nedozvím. Nikdo mi nic nevnucuje.

    Nebo myslíš, že je nám to podsouváno tady na ž-in?

    1. na komentář reaguje Rikina — #33
    superkarma: 0 29.10.2010, 10:31:15
  30. avatar
    [31] vladka006 [*]

    zenta — #28 Je mi 25 a dnešním puberťákům taky čas od času úplně nerozumím. Co by asi dělal Mácha, kdyby mu nějakej puboš řekl, že jeho básničky jsou hustý a sexy.

    superkarma: 0 29.10.2010, 10:29:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme