Rodina

Máme nadané dítě. A je to náročné

V naší populaci žijí asi čtyři procenta mimořádně nadaných dětí. Některé z nich umí už ve třech letech číst, jiné ve čtyřech letech počítají lépe než dospělí. Jsou prostě trochu jiné. Jaké mají dětství?

Inteligence a nadání se měří pomocí IQ (inteligenční kvocient), podle hodnoty se pak určuje, zda je člověk nízké, průměrné nebo nadprůměrné inteligence. A mimořádné nadané a inteligentní děti jsou oficiálně ty, které mají IQ vyšší než 130.

ilustrační foto

Jednu takovou holčičku znám, jmenuje se Mirka a je jí deset let. Číst a počítat uměla ve třech letech, do školy mohla začít chodit klidně v pěti letech, jenže to byl problém, protože oficiálně se může až po dovršení šesti let. Ani nevím, jak to tehdy rodiče udělali, asi jim byla udělena nějaká výjimka, že malou Mirku vzali do školy dřív. Pak už to šlo hodně rychle - Mirka udělala zkoušky a některé třídy přeskočila, takže teď místo do páté půjde do deváté třídy. Důvodem bylo podle rodičů i to, že všechno uměla mnohem dřív a lépe než její spolužáci a ve škole se nudila.

Mirka to asi nikdy neměla lehké. „To je pravda. Když jsme zjistili, že je šikovná a všechno se hrozně rychle učí, přemýšleli jsme, co máme dělat. Na jednu stranu jsem nechtěla, aby její nadání (ještě jsem nevěděla, jestli nějaké větší má) přišlo nazmar, ale na druhou stranu jsem tušila, že tím pádem nebude mít normální dětství. A neměla. I když to by asi neměla tak jako tak.

Má IQ 130

Do Mensy jsme zašli, když byly Mirušce čtyři roky. Řekli nám, že je určitě nadaná, ale bylo ještě brzy, testy se dělají až od pěti let (to jí naměřili IQ 130). Dostali jsme nějaké rady a knížky. Ty Mirka miluje snad od narození, máme jich doma hromady, pořád si v nich čte. Vlastně je pořád někde zalezlá s knížkami nebo u psacího stolu, nic jiného ji kromě počítače nebaví. Nechce moc sportovat, na televizi se nedívá, nemá skoro žádné kamarády. Je to takový trochu omezený život...

Nejhorší je, že se děti jako Miruška málokdy někam zařadí. Už od školky střídáme místa, kam chodí, škol už poznala nejméně pět, než jsme našli tu, která jí vyhovuje. Tím pádem si nikdy nezvykne na stejný kolektiv, mění se jí učitelé, spolužáci, kamarádi, ale i kroužky. Navíc je pořád se staršími dětmi, s kterými si nerozumí. Je jí deset (a protože je drobná a malá, vypadá ještě mladší), ale ve třídě má i čtrnáctileté spolužačky, které mají samozřejmě úplně jiné zájmy a starosti než ona. A se stejně starými dětmi se zase nudí...

Je to opravdu náročné. Miruška si žije ve svém světě, okolí ji má za divnou. Rozhodně má zvláštní dětství, hodně izolované. Myslím, že postižené nebo jinak handicapované děti to ve společnosti nemají jednoduché, ale pro mimořádné nadané děti to platí taky.“

Znáte nějaké mimořádné nadané dítě?

Možnost%
Ano,34,1
Ne.51,2
Nevím o tom.14,6

Informace o nadaných dětech najdete tady:

Další články v našem magazínu:

   
19.08.2013 - Děti - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. avatar
    [12] Kuře [*]

    Tak tak, v běžné škole se odehrává ledacos. Mé starší dítko trávilo čtvrtou třídu tím, že leželo na lehátku a četlo si - cokoliv, co si doneslo. Jenom když se psala písemka, byla vyzvána,aby se zůčastnila. Měla samé jedničky...

    Když jsem na to přišla, šla jsem do vývrtky. A dávla jí "školní úkoly". Tj. šla do školy a z ní mi nosila spočítané příklady a cvičení z češtiny a angličtiny.

    Pak šla na výběrovou základku, tam to bylo lepší. Učitelé razili zásadu "mladému člověku sluší práce". Takže když měla hotovo dřív, hned dostala jinou práci.

    Teď byla v primě v matematické třídě a poprvé za celou školní docházku je šťastná. Ostatní děti jsou cvoci jako ona, ale protože má hromadu kroužků a to různorodejch, tak se má o čem bavit se všema.

    Momentálně si hraje na indiána v lese. Už druhej tejden a další ještě bude. Bez elektřiny, nez teplé vody, sami si vaří... Vezla si tři knížky, už si psala o tři další...

    A souhlasím s Pajdou - nedělat z nich modlu, práce a koníčky z nich dělá aspoň trošku normální lidi. Jak se zaměří na jedno, jsou schopní se ztratit a stanou se z nich mimoni.

    superkarma: 0 19.08.2013, 22:19:44
  2. [11] MaVy [*]

    souhlasím s Brixíkem,znám to z té strany,kdy zapadnout do jakéhokoli kolektivu je skoro nemožné,i když se učitel snaží,stejně si nakonec uvědomíš,že učitel je sice fajn,ale vědomosti má proti dotyčnému minimální a nastačí mu nudit se,ale chce se jako každé dítě rozvíjet,není to nic příjemného,ale zase píšu o případu,kdy člověk není nadprůměrně inteligentní,ale mohem mnohem víc

    superkarma: 0 19.08.2013, 22:15:50
  3. avatar
    [10] peetrax [*]

    pajda — #9 mě moc baví tyhle tvoje postřehy z praxe. Působila jsem ve školství jen krátce, ale jsem vždycky nadšená, když můžu číst tvoje příspěvky z oboru. Sml39

    superkarma: 0 19.08.2013, 20:31:02
  4. avatar
    [9] pajda [*]

    Brixik — #8 já vím, že jsem divná...Sml30Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje peetrax — #10
    superkarma: 0 19.08.2013, 15:29:02
  5. avatar
    [8] Brixik [*]

    pajda — #7 Jenže ty jsi čestná výjimka, co toho uměla využít. Ostatní učitelé na to zvysoka kašlou a často pak takové dítě končí i se špatnýma známkama a pošramoceným sebevědomím, protože prostě jiné je. Chce to asi něco mezi tím.

    1. na komentář reaguje pajda — #9
    superkarma: 0 19.08.2013, 15:04:38
  6. avatar
    [7] pajda [*]

    Brixik — #6 za 25 let praxe jsem měla skoro v každé třídě nadané dítě. A většinou to opravdu je o přístupu okolí - pokud se z toho nedělá modla a děcku se to nezdůrazňuje, tak ochotně dělá asistenta učiteli (samozřejmě v rámci možností), učí ty pomalejší, pracuje v místních kroužcích atd. Tyhle děti taky lehce pochopí, že jsou i postižení a naučí se s nimi rychle pracovat - pak se dají využít jako asistence pro slepé, hluché a podobně, což postiženým pomůže a nadané zaměstná. Je to ale práce navíc, chystat jim program. Ty děti mají obrovský přehled, což ne každý v jejich okolí ustojí. Chápu, že se z nadměrného nadání dá udělat kšeft tak, jak je to popsané v odkazu, ale to je skutečně kšeft, nic jiného. A dát takové dítě do prostředí, kde se jemu podobní vzájemně ujišťují o své výjimečnosti, znamená jeho nadání totálně zabít.

    1. na komentář reaguje Brixik — #8
    superkarma: 0 19.08.2013, 14:56:46
  7. avatar
    [6] Brixik [*]

    To co popisujete v diskuzi jsou fakt výjimky, většinou opravdu tyto děti mají problém zapadnout a i jako dospělí se potýkají s mnoha problémy. Je docela těžké se naučit s tímto darem pracovat, aby byl ku prospěchu a ne spíš k problémům.

    Více se dá zjistit i tady http://www.daliborspok.cz/individual/nadani-inteligence/

    1. na komentář reaguje pajda — #7
    superkarma: 0 19.08.2013, 14:45:06
  8. [5] mollerova [*]

    My taky máme takový "dáreček" doma. Půjdeme teď ve školce do předškoláků. Syn problémy v kolektivu nemá, takže zatím v pohodě. Taky jsme ho zaměstnali kroužky (chodí na angličtinu, fotbal a tenis). Do Mensy taky nejdeme (manžel pro ně donedávna pracoval).

    Mám jen trochu obavy z nástupu našeho syna do školy. Vzhledem k tomu, že čte a počítá a má trochu jiné zájmy, než děti jeho věku, bude to zezačátku trochu boj.

    superkarma: 0 19.08.2013, 13:14:24
  9. avatar
    [4] pajda [*]

    Jinak v pěti letech mohla dostat percentil, ne hodnotu IQ - http://www.mensa.cz/testovani-iq/ to ale její intelekt nijak nestnižuje, jen to uvádím pro pořádek.

    superkarma: 0 19.08.2013, 09:21:35
  10. avatar
    [3] ekleinovka [*]

    Jo a do Mensy jsme nikdy nešli, ve škole jí dávali hlavolamy a různé chytáky,zabavili ji, aby se nenudila, nebo ji nechali číst si a bylo,kamarádů měla dostatek.

    superkarma: 0 19.08.2013, 07:40:54
  11. avatar
    [2] ekleinovka [*]

    Mám ho doma. Jenže - i když už četla,počítala,znala cizí jazyk v předškolním věku, od třech let jsem ji zapojila do sportu, do hudebky, prostě byla tak vytížená, že na její encyklopedie jí zbýval čas až večer....

    Zapojila se do kolektivu velice dobře - asi i tím,že jsme velká rodina.

    Měla jsem zpočátku strach,aby z ní nebyla druhá Marie Currie Sklodowska,ale super.

    Vrcholovej sport, na gymplu žádný individuál nechtěla, pak onemocněla, do školy nechodila 7 měsíců, přezkoušeli ji, všechno vstřebala do hlavy sama - v septimě/to byla výhoda, vš opět na pohodu.

    Jediné,co si myslím,že do sebe vstřebává pořád strašné množství informací a člověk musí vybírat témata ke konverzaci, aby nevypadal úplně za blbceSml16Sml16Sml16Sml16, má strašně široký záběr vedomostí a jede dál.

    Láska ke sportu jí naštěstí zůstala a tam si ,,vyčistí hlavu,,

    Dělám si legraci, kecá se s ní dobřeSml67

    superkarma: 0 19.08.2013, 07:38:00
  12. avatar
    [1] pajda [*]

    Nadání je jedna věc, učit děcko už od čtyř let, že je něco lepšího než ostatní je věc jiná. Syn má IQ vyšší než tahle slečna a s vrstevníky si rozumí, i když ne se všemi. Jenže mu nikdo odmala nevykládal, jaká je výjimka. A do Mensy bych dítě nikdy nedala - pár mensistů znám a je to děs.

    superkarma: 2 19.08.2013, 07:36:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme