Reklama


Otázce nadváhy a obezity se věnujeme pravidelně. Nikdy jsme však neuveřejnily obecná doporučení Ministerstva zdravotnictví, která jsou určena pro všechny obyvatele České republiky. Tak se na to pojďte podívat, co pro nás vymysleli…


Pohybová doporučení
Pohybové aktivitě se věnujte pravidelně. Denní dávka by měla být alespoň 30 minut pohybu střední intenzity


4 oblasti pohybových možností všedního dne
-     v zaměstnání: pokud obsahuje manuální práci

-          při dopravě: chůze nebo jízda na kole do práce či na nákupy

-          při domácích povinnostech: úklid, péče o děti, různé opravy, práce na zahradě

-          ve volném čase: různé druhy sportů, turistika, práce na chatách a chalupách, další

      rekreační aktivity

Příklady pohybových aktivit různé intenzity
Velmi malá: oblékání, osobní hygiena, kancelářské práce, hra na piano, stolní hry, řízení auta
Malá: péče o dítě, příprava stravy, běžný domácí úklid, volná chůze, volná jízda na kole, běžné práce na zahradě, procházka se psem, strečink, rekreační volejbal, bowling, vodní aerobic, minigolf, golf, rekreační badminton
Střední: lehké stavební práce, rychlá chůze, stolní tenis, volnější bruslení, těžší práce na zahradě, kondiční cvičení, košíková, sjezd na lyžích
Velká: těžší stavební práce, běh, intenzivní jízda na kole, tenis, aerobic, intenzivní plavání, jízda na horském kole, nošení větších břemen
Značně velká: velmi těžké manuální práce, vytrvalostní běh, závodní sporty

Jaký by měl být náš jídelníček
Ministerstvo zdravotnictví náš jídelníček rozkreslilo do barevné pyramidy, která zobrazuje, jaké druhy a jaké množství potravin bychom měli konzumovat za den.

Denní dávka jídel je podle pyramidy rozdělena do 6 porcí, v následujícím rozložení:
Sůl, tuky, cukry: 0–2 porce, přičemž 1 porce = 10 g cukru a 10 g tuku

Mléko, mléčné výrobky: 2–3 porce, přičemž 1 porce = 1 sklenice mléka, 1 kelímek jogurtu a 55 g sýra
Ryby, maso, drůbež, vejce, luštěniny: 1–2 porce, 1 porce = 125 g drůbežího, rybího či jiného masa, 2 vařené bílky nebo miska sójových bobů, porce sójového masa
Zelenina: 3–5 porcí, přičemž 1 porce = velká paprika, mrkev či 2 rajčata, miska čínského zelí či salátu, půl talíře brambor nebo sklenice neředěné zeleninové šťávy
Ovoce: 2–4 porce, přičemž 1 porce = 1 jablko, pomeranč nebo banán, miska jahod, rybízu či borůvek, sklenice neředěné ovocné šťávy
Obilniny, rýže, těstoviny, pečivo: 3–6 porcí, přičemž 1 porce = 1 krajíc chleba, 1 rohlík nebo houska, 1 miska ovesných vloček nebo musli, 1 kopeček vařené rýže či vařených těstovin

A ještě 10 kroků k pevnému zdraví
1. Jezte vyváženou pestrou stravu založenou více na potravinách rostlinného původu

2. Udržujte svou hmotnost a obvod pasu v doporučeném rozmezí (v dospělosti BMI 18,5–25, obvod pasu u mužů ne více než 94 cm, u žen ne více než 80 cm). Pravidelně se věnujte pohybové aktivitě (ochranný účinek na zdraví má např. 30 minut rychlé chůze denně)

3. Jezte různé druhy ovoce a zeleniny, alespoň 400g  denně, přednostně čerstvé a místního původu

4. Kontrolujte příjem tuků, snižte spotřebu potravin s jejich vysokým obsahem (např. uzeniny, tučné sýry, chipsy). Dávejte přednost rostlinným olejům. Denně konzumujte mléko nebo mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku.

5. Několikrát denně jezte chléb, těstoviny, pečivo, rýži nebo další výrobky z obilovin, zejména celozrnné a brambory.

6. Nahrazujte tučné maso a masné výrobky rybami, luštěninami a netučnou drůbeží.

7. Vyvarujte se každodenní konzumaci alkoholu, která překračuje dávku 20 g alkoholu (tj. 0,5 l piva nebo 2 dl vína či 5 cl 40% destilátu)

8. Omezte příjem kuchyňské soli. Celkový denní příjem by neměl být vyšší než 1 čajová lžička. Používejte sůl obohacenou jódem.

9. Vybírejte potraviny s nízkým obsahem cukru, omezte sladkosti. Sladké nápoje nahrazujte neslazenými nápoji.

10. Podporujte plné kojení do ukončeného 6. měsíce věku, poté kojení s příkrmem do 2. let věku dítěte i déle.

 

Osobně oceňuji všechny smysluplné a dobře zpracované aktivity, které mohou způsobit zlepšení jakéhokoliv stavu. Jak však asi sami tušíte, aktivity Ministerstva nemají zřejmě žádný efekt, když patříme ke státům s nejvyšší mírou obezity… 

Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR