Vztahy

Máme dvě děti a pořád si mě nechce vzít

Partnerů, kteří spolu žijí jen tak „na hromádce“, u nás přibývá. Svatba už dnes není tak důležitý krok jako dřív, a to ani v případě, že se partnerům narodí dítě. Nic proti tomu, když to oběma vyhovuje.

Co když ale jeden z partnerů po svatbě touží? Pak mohou nastávat nepříjemné situace pro oba. „Není to nic hrozného, ale přece jenom to téma mezi námi leží. Žijeme spolu jedenáct let, to je myslím dost dlouhá doba, dětem je sedm a pět let. Kdyby nic jiného, vadí mi to, že se jmenuju jinak než děti. Vím, že je to dneska už běžné a nikdo na mě nekouká divně, že nejsem vdaná, ale když někam kvůli dětem volám, musím vždycky vysvětlovat, že jsem ta a ta, matka toho a toho dítěte... Všechno je prostě složitější - když jsem žádala o přídavky, když jsme chtěli půjčku nebo leasing na auto a jiné věci. Svatba je jen papír, ale důležitý papír,“ vypráví paní Alena.

ilustrační foto

A jak sama dodává, na jejich vztahu to nic nezmění, jen by se zjednodušilo hodně věcí. A navíc by se Alena nemusela bát, že přijde o byt a peníze, kdyby se náhodou s jejím partnerem něco stalo. „Vím, že děti by o nic nepřišly, ale já ano. Martin si tohle ale vůbec nepřipouští, říká, ať nemaluju čerta na zeď, že mu to takhle vyhovuje. Svatba ho nezajímá. Asi budu muset navést děti, ať ho přemluví, že chtějí jít na svatbu,“ říká v legraci Alena.

Je pravda, že se v tomto ohledu situace v poslední době změnila. Páry, které spolu žijí bez svatby, dnes nikoho nepohoršují, je jich stále víc a bereme je jako normální, stejně jako manželské. Bohužel ale zákony a právo tohle rozlišují.

Jak to je u manželů a nesezdaných párů (druh a družka)?

Ačkoliv nesezdaných párů přibývá, pořád mají mnohem menší právní ochranu než manželé. Žádný zákon totiž soužití takových párů neupravuje, takže mnohem víc záleží na tom, jak se partneři domluví. Jiné to je, když se nesezdanému páru narodí dítě, v takovém případě má dítě stejná práva, jako když se narodí v manželství.

Vztahy v rodině, rodinné i dědické právo upravuje Občanský zákoník (Zákon č. 428/2011 Sb. z 6. 11. 2011, kterým byl novelizován Zákon č. 40/1964 Sb., od 1. 1. 2014 má platit nový Občanský zákoník). Je v něm definováno manželství, které je stále považováno „za nejlepší formu partnerského uspořádání a nejvhodnější prostředí pro výchovu dítěte“, soužití nesezdaných párů ovšem nikoliv. To se řídí ve většině případů morálními normami a dobrovolností, což si ale mohou partneři vykládat každý jinak, zvlášť při ukončení takového vztahu.

Rozdíl se týká hlavně společného jmění, vyživovací povinnosti a dědického práva. Společné jmění manželů existuje pouze v manželství, stejně tak povinná vyživovací povinnost mezi manžely (i v případě rozvodu). A dědické právo (dědění ze zákona) je rozhodně výhodnější pro manžele.

Naopak sociální podpora počítá i s pojmem druh a družka a pojem rodina je stejný v obou případech, takže děti mají svá práva zaručena, ať se jejich rodiče vezmou, nebo ne. A rodičovská práva a povinnosti jsou stejná také pro oba případy.

Více najdete na stránkách Ministerstva spravedlnosti.

Další články v našem magazínu:

   
15.08.2013 - Ona s ním - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [23] Keltka [*]

    Pentlička — #16 Sml67

    superkarma: 0 22.07.2015, 14:16:47
  2. avatar
    [22] Suzanne [*]

    Barbucháč — #21 Nevšiml si? Sml2Sml30

    superkarma: 0 21.09.2013, 00:53:14
  3. avatar
    [21] Barbucháč [*]

    mám ve svém okolí jednu dámu, která povila tři robátka, všem dala své příjmení, protože jejich tatínek se také ke svatbě neměl a když se cca po deseti letech ke svatbě rozhoupal byl vyjevenej, že se děti stejně nejmenují po němSml57

    1. na komentář reaguje Suzanne — #22
    superkarma: 0 20.09.2013, 09:11:53
  4. avatar
    [20] peetrax [*]

    kobližka — #18 asi ustálená zvyklost. Děti totiž mívaly vždy jméno po otci - akorát teda za okolností, že byli rodiče manželé, že jo. To se teď trochu změnilo. Ale znám i ve svém okolí dva případy, že dítě má příjmení matky.

    superkarma: 0 16.08.2013, 15:35:35
  5. [19] Trpaslik01 [*]

    Nechápu stížnost paní na to, že jí vadí odlišné jméno. A kdo jí nutil, aby děti měly jméno po otci? To není povinnost, klidně mohla uvést své příjmení a bylo by jí líp. Tyhle kecy a stížnosti fakt nemusím. Jak píše níže kolegyně, jen to JEN nesmyslná tradice. Žena má vlastní volbu.

    superkarma: 0 16.08.2013, 14:13:08
  6. avatar
    [18] kobližka [*]

    Mě docela zajímá,proč svobodná žena automaticky dává dětem jméno po otci? To se přece nemusí,ne? Proč se jednoduše to dítě nemůže jmenovat jako ona? Je to ustálená zvyklost,tradice.....nevím,,ale to jako by nebyla dost dobrá dát dítěti svoje jméno? Sml80

    1. na komentář reaguje peetrax — #20
    superkarma: 0 15.08.2013, 20:00:33
  7. avatar
    [17] peetrax [*]

    Pentlička — #16 kdysi jsem měla před svatbou, leč snoubenec vzal do zaječích, aniž by kdy pořádně vysvětlil důvod. A že mě to sakra zajímalo. Tím pádem se můj vztah ke svatbám dostal pod bod mrazu. Na co humbuk před "celým světem"? Proč si brát někoho, z koho se časem vyklube kretén a pak ještě řešit rozvod?

    Od jisté doby už mě tedy neuráží být "jen" přítelkyní, cením si vztahu a nepotřebuji papír. Sml80

    superkarma: 0 15.08.2013, 15:12:19
  8. avatar
    [16] Pentlička [*]

    Být mladá, nepořídila bych si děti s někým, kdo si mě nechce vzít. nechtěla bych být přítelkyně, ale manželka. A to ne kvůli majetku a dědictví a stejnému příjmení, to vše se dá nějak ošetřit, ani kvůli nějaké pofidérní jistotě, protože papír nikomu nezaručí, že mu ten druhý bude věrný a neopustí ho. Ale já stále považuji manželství za určité vyvrcholení lásky a za potvrzení toho, že mě ten druhý miluje a dává to najevo před celým světem. Že alespoň v tu chvíli sňatku (jedinci, kteří za něco stojí, to však myslí i do budoucna, nejlépe navždy) jsem prot toho partnera jediná a všem ostatním dává najevo, že jinou ženu nechce.

    Něco jiného je, kdybych si našla nějakého přítele te´d v mém věku. To už bych zase o manželství vůbec nestála, ani o společné sestěhování. To je ale úplně jiný případ.

    1. na komentář reaguje peetrax — #17
    2. na komentář reaguje Keltka — #23
    superkarma: 1 15.08.2013, 14:34:37
  9. avatar
    [15] Žábina [*]

    asi jí rozumím, jak to myslí

    ale ten papír opravdu není všechno...snad jen kromě těch dědických práv, to je nezpochybnitelné

    superkarma: 1 15.08.2013, 12:46:48
  10. avatar
    [14] risina [*]

    Rikina — #5 Paní řeší to, že kdyby pán umřel, zdědí ten byt děti a ne ona.

    superkarma: 0 15.08.2013, 11:48:24
  11. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Rikina — #12 Ale představ si, kolik času musí strávit na úřadech, když si už podeváté(?) mění příjmení? To máš OP, ŘP, ZP, banka, a jestli podniká, tak i spousta dalších věcí. Jestli tohle zvládá, tak to je zase ale dobrá Sml30

    superkarma: 0 15.08.2013, 09:47:38
  12. [12] Rikina [*]

    Obecně se dá říct, že každý extrém je škodlivý. Mám švagrovou, která je toho názoru, že napřed svatba a pak všechno ostatní, a v důsledku toho je nyní vdaná již popáté. Jednu dobu jsme měli v rodině problém si uvědomit, jak se zrovna jmenuje, protože si pokaždé vzala příjmení svého aktuálního manžela, a po rozvodu se zas vracela k původnímu příjmení. Sml57 Taky kdo má pořád vymýšlet svatební blahopřání a dary, že jo. A zkresluje to statistiku. Ale údajně teď to páté manželství už je to ono. Uvidíme.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #13
    superkarma: 0 15.08.2013, 09:43:57
  13. avatar
    [11] RosaGloriaDei [*]

    kamarádka to má podobně, sňatek by byl její partner "ochoten vyřídit" snad jen po internetu, kdyby to šlo...milenku si ale najít dokázal s tím, že prý je stejně kamarádka jako matka jeho dětí v hierarchii "výš"

    co se jejího nároku na jeho majetek týká - před pár lety kvůli němu a jejich dětem opustila své rodiště, lukrativní zaměstnání a stala se ženou v jeho domácnosti, nechápu, proč by neměla mít na věci budované v době jejich soužití nárok

    nicméně já sama se také hlásím k tomu, že být nesezdaná, dala bych dětem své příjmení, ne mužovo

    superkarma: 0 15.08.2013, 09:34:32
  14. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Rikina — #9 S tím nelze než souhlasit Sml22 Mám vzdálenou sestřenici, která se nesezdána po dvou dětech svěřila, že jí její muž řekl, že na to, aby si ji vzal, ještě není dost zralá. Pak si pořídili ještě třetí dítě  (chtěl chlapce), aby se on odebral k nějaké zralejší dámě. Inu, kdo chce kam, pomozme mu tam Sml24

    superkarma: 1 15.08.2013, 09:27:47
  15. [9] Rikina [*]

    Suzanne — #8 No ona to tam píše, že se bojí o peníze a o byt. A že pán si to nepřipouští. Čili o tom zřejmě spolu hovořili. Sml80 Ale on to stejně bude jen ilustrační příklad k těm paragrafům. Já s tím souhlasím, že napřed svatba a pak děti, ale když už někdo souhlasí s tím, že děti bez svatby, tak se holt pak nemůže divit, že má, co chtěl. Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #10
    superkarma: 0 15.08.2013, 09:21:04
  16. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Rikina — #7 Možná nevěděla, pocity se prostě léty mění a postoje taky. Sml80 Možná to brala jako samozřejmost, že ho to "trkne", nevím, nejsem v její kůži Sml80 S tím dědictvím - to jsem já (nikoli ona) reagovala na tvoji zmínku o bytu.

    1. na komentář reaguje Rikina — #9
    superkarma: 1 15.08.2013, 09:13:25
  17. [7] Rikina [*]

    Suzanne — #6 A to nevěděla dřív, že je to ponižující? Zjistila to až po 11 letech? Sml80 Nebo je to spíš tak, že si myslela, když s ním bude mít děti, že ho do manželství dokope, a ono to jaksi nevyšlo? Sml57 No a kdyby mi někdo natvrdo řekl, že chce svatbu proto, aby mohl dědit, tak to by mě jistě přesvědčilo především o tom, že svatba fakt nebude. Sml24

    1. na komentář reaguje Suzanne — #8
    superkarma: 2 15.08.2013, 09:02:01
  18. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Rikina — #5 Myslím, že paní jen vypočítává praktické záležitosti, ale ve skutečnosti je pro ni ponižující, že má dvě děti s někým, kdo si ji nechce vzít. Říkám to natvrdo, ale cítím to stejně jako ona, ať už to "odpůrci" svatby vidí jakkoli. V případě jeho úmrtí (nedejbože) je manželka řádnou dědičkou. Minimálně.

    1. na komentář reaguje Rikina — #7
    superkarma: 1 15.08.2013, 08:50:51
  19. [5] Rikina [*]

    Jestli tomu správně rozumím, tak té paní jde především o byt. Ovšem jestli byt je toho pána a on na něj splácí hypotéku, tak svatbou se to nezmění a byt bude pořád jen jeho - jako ostatně cokoli, co člověk získá před tím, než vstoupí do manželství. Sml80 Jestli je hypotéka napsaná na oba a oba se podílejí na splácení, tak budou spoluvlastníci bytu i bez svatby, pochopitelně, až to splatí, do té doby je byt především banky. Sml57 Takže nevím, co se řeší. Jinak je zábavné, že ona zřejmě celých 11 let doufá, že ho jednou zlomí a on si ji vezme. No a to, že na jejich vztahu svatba "nic nezmění" - viděla jsem dost párů, které spolu léta žily, pak z různých důvodů na svatbu došlo, a takřka do roka a do dne byl konec a rozvod... čili asi se něco změnilo. Možná ten papír dává přílišnou jistotu a lidi k sobě začnou být méně pozorní, kdo ví. Sml80 Mají pocit, že už se nemusí tolik snažit, protože ten druhý teď přece má "manželskou povinnost". Sml57 Nevím, je to jen dohad. Ale já osobně bych se vdala jen s velmi dobrou předmanželskou smlouvou, čistě pro pořádek. Sml24

    1. na komentář reaguje Suzanne — #6
    2. na komentář reaguje risina — #14
    superkarma: 1 15.08.2013, 08:06:09
  20. avatar
    [4] Dása [*]

    Suzanne — #1 přesně tak, jakmile přišla řeč na děti, řekla jsem, že pokud je budu mít za svobodna, budou se jmenovat po mně a jak to šlo rychleSml57 ješitní chlapi

    superkarma: 0 15.08.2013, 08:02:30
  21. avatar
    [3] gerda [*]

    Suzanne — #1 souhlasím. Jaksi nechápu dnešní dobu. Napřed děti a pak svatba...možná, snad, někdy. Vím, že je to móda, ale věci by měly mít svůj řád a žít jako svobodní, když jsou závazky, nelze.

    superkarma: 1 15.08.2013, 05:26:28
  22. avatar
    [2] gerda [*]

    pokud jde jen o papír a on se bojí svatebního cirkusu, můžete se vzít se dvěma svědky a po svatbě se stavit na pivo, nebo ani to ne.

    superkarma: 0 15.08.2013, 05:24:41
  23. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Pokud jde o komplikace spojené s jiným příjmením - vždyť si Alena klidně může změnit příjmení, aby se jmenovala jako zbytek rodiny Sml80 Dokud je svobodná, nepotřebuje k tomu ničí souhlas. Nicméně jsem si jistá, že kdybych se ocitla v situaci, kdy si mě chlap nechce vzít a já bych byla těhotná, dítě by mělo rozhodně příjmení po mně. 

    Co se týče majetku apod., lze to smluvně ošetřit. Ale já osobně to cítím tak, že bych nechtěla mít děti s chlapem, který se bojí manželského slibu.

    1. na komentář reaguje gerda — #3
    2. na komentář reaguje Dása — #4
    superkarma: 0 15.08.2013, 00:08:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme