Zdraví

Máma hulí, táta chlastá - co ze mě bude?

Lidé, kteří vyrůstali v rodinách, kde se u rodičů vyskytla návyková nemoc, by se měli vyhýbat návykovým rizikům," řekl nám primář Karel Nešpor z mužského oddělení odvykání závislostem v bohnické léčebně. Proč? „Důvodem je dědičnost některých rizikových činitelů, rizikové modely chování rodičů nebo bolestné zážitky z dětství. Jestliže se děti z těchto rodin vyhýbají návykovým rizikům, jsou v bezpečí. Dokonce jsou na tom lépe, nežli lidé, kteří by tuto oblast nebrali dost vážně," tvrdí Nešpor.

Dvě nejčastější závislosti, které v naší společnosti najdete, jsou závislost na tabáku a závislost na alkoholu. Karel Nešpor pro nás zpracoval doporučení právě pro tyto dvě skupiny...

Doporučením dětem rodičů závislých na tabáku

smoke

Děti kuřáků udělají dobře, když se vyhnou tabákovému kouři. Pravděpodobně byly jeho negativním účinkům vystaveny mnoho let, i když nekouřily. Pasivní kouření představuje zdravotní riziko. Zdraví nekuřáků neochrání ani to, že se v zakouřené místnosti vyvětrá. Částečky tabákového kouře se ukládají na oděvu, textiliích, kobercích, na zdech, hračkách atd. Nikotin byl zjištěn i ve vlasech kuřáků a na prstech matek kuřaček. Zvláště malé děti jsou citlivé vůči kuřáckým reziduím, kterým se také říká kouření z třetí ruky. Zmíněná rezidua obsahují látky jako butan, toluen, arsenik, olovo, alergeny, pesticidy a dokonce radioaktivní polonium. Tyto látky pak vdechují osoby, které se v podobných prostorách nacházejí, i když se tam větralo. Malé děti do jednoho roku tráví v domácím prostředí hodně času, mají nízkou hmotnost, často si olizují ruce a předměty v dosahu. Jsou proto velmi zranitelné a koncentrace škodlivých látek v jejich těle při pobytu v kontaminovaných prostorách odpovídá hodinám aktivního kouření u dospělých. Dospělé děti kuřáků by neměly připustit, aby někdo v jejich domácnosti kouřil, a to tím spíše, jestliže mají vlastní děti. Jestliže dospělé děti kuřáků ještě žijí u rodičů, měly by se v zájmu svého zdraví osamostatnit.

Doporučení dětem rodičů se závislostí na alkoholu

drink

Podle výzkumu prováděného v Česku byly dvě třetiny domácího násilí spojeny s alkoholem. Dospělé děti rodičů závislých na alkoholu ve společné domácnosti by měly dbát na svoji bezpečnost a také na bezpečnost vlastních dětí. Nejde jen o násilí, ale např. i o vyšší riziko požáru, vykradení známými rodiče nebo sexuální zneužívání vnoučat ze strany závislého. Otevřená láhev s alkoholickým nápojem, kterou dědeček někde ledabyle odloží, může navíc způsobit u vnoučete těžkou otravu. V případě nebezpečnosti sobě nebo okolí je správné volat lékaře nebo policii. Typicky se tak děje pří epileptických záchvatech, deliriu tremens, pocitech pronásledování, sluchových halucinacích nebo alkoholické demenci.
Při řešení tohoto problému bývá prospěšné dlouhodobě spolupracovat s praktickým lékařem nebo místním psychiatrem. Jak už bylo zmíněno výše, je velkou výhodou, když děti závislého rodiče mohou problémy průběžně konzultovat s odborníky.

A závěrem tři obecné rady, platící u jakékoli závislosti

  • O návykových nemocech si opatřete podstatné informace, mnohé z chování rodičů vám pak bude jasnější.
  • Vhodná je opatrnost vůči jiným formám návykového chování. Dbejte o uměřenost ve vztahu k počítačům práci, jídlu, nakupování a pod...
  • V mnoha rodinách, kde se vyskytuje návyková nemoc, platí nepsané pravidlo, že se o tam nesmí mluvit v rodině a zvláště ne mimo rodinu. To je ovšem chyba. Poraďte se o situaci s odborníky, s dalšími členy rodiny a závislému rodiči navrhujte, aby se šel léčit.

Kam dál?

Rozhovor s primářem Karlem Nešporem

Kniha Alkohol, drogy a vaše děti (volně ke stažení)

Jsou vaši rodiče závislí na tabáku či alkoholu? Zdědili jste jejich závislost?

   
08.12.2009 - Nemoci - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [32] magdulali [*]

    naštěstí mě nic takového nepotkalo,zatímSml59

    superkarma: 0 15.12.2009, 14:59:47
  2. avatar
    [31] tepito [*]

    Náš otec kouřil celý život až do chvíle,než navštívil plicního lékaře.Nevím,co mu řekl,ale ze dne na den ve svých 45letech přestal.Z jeho 3 dcer kouří jen ta nejmladší,ale zato na 100%.Moje děti taky kouří a přitom jako mladší tento zlozvyk odsuzovaly,syn si našel kouřící přítelkyni,tak se k ní přidal.Dcera začala s partou v pubertě.Už mi zbývá jen ta nejmladší,snad bude mít rozum. 

    superkarma: 0 12.12.2009, 07:43:09

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] habu [*]

    Můj otec dost pil ,pije i manžel a syn naštěstí nepije hnusí se mu to .Sml15

    superkarma: 0 11.12.2009, 19:56:25
  2. avatar
    [29] SENSITIVESKIN [*]

    tatínek mého mladšího syna za našeho soužití vyhulil 60 denně, chlastal první ligu, proto jsem ho vypakovala - syn nekouří, nechlastá, sportuje - hnusí se mu to

    superkarma: 0 11.12.2009, 09:25:43
  3. avatar
    [28] peetrax [*]

    Rodiče ani bratr nekouří, já jsem sváteční kuřák. Z alkoholu vyhledáváme pivo a víno a s mírou.

    superkarma: 0 08.12.2009, 22:09:59
  4. avatar
    [27] ZUTOJAMA [*]

    Naši nepili ani jeden  a bratři pijí všichni 3 ale teď už se dá říct že snad s rozumen

    superkarma: 0 08.12.2009, 15:57:22
  5. [26] Králíček4 [*]

    Juano,také si občas v létě když je horko dám trochu piva.Dám si občas malou skleničku dobrého vína,ale prostě jinak nemám potřebu.Můžem si jít i s kýmkoli někam sednout a prostě já si raději dám lzelený ledový čaj.Ale jinak máš pravdu,alkohol v malých dávkách může i prospívat.

    superkarma: 0 08.12.2009, 14:28:36
  6. avatar
    [25] ToraToraTora [*]

    Juana — #23 JJ, alkohol v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství:)

    superkarma: 0 08.12.2009, 13:55:00
  7. [24] klarka66 [*]

    Rociče pili příležitostně a nekouřili. Já jsem silný kuřák a brácha se občas opije. Tak nevím... Ale můj děda byl kuřák a v rodině otce jsme měli také alkoholika.

    superkarma: 0 08.12.2009, 12:49:12
  8. avatar
    [23] Juana [*]

    U nás nikdo nekouřil, tedy prý můj otec, ještě než jsem se narodila, si občas zapálil. Pilo se u nás vždy umírněně - sklenka piva k jídlu,občas sklenka vína, láhev tvrdého vydržela na několik měsíců. Ovšem rodiče nám alkohol  nazakazovali, naopak - mne jako malému dítku dávali pivo sedmičku, které  mi doporučil jeden starý pediatr jako lék na nechutenství (byla jsem taková malá anorektička, nic jsem nejedla) - a fungovalo to. Jako děti jsme dostávaly dokonce trošičku domácího čokoládového likéru, který vyráběl otec z domácí, načerno vypálené slivovice - opět jen příležitostně. Mám dva sourozence a ačkoliv jsme se s alkoholem setkali již v raném věku, nikdo z nás není pravidelným konzumentem alkoholických nápojů. Bratr intenzivně sportuje, sestra má taky sportovního ducha, já tedy ne, ale piju opravdu jen občas, asi jako moji rodiče. Prostě občas malé pivo, občas jednu sklínku kvalitního vína, tvrdý alkohol u nás vydrží taky léta a jediné, co kupujeme, je domácí slivovice a rum. Slivkou si léčím afty nebo nachlazení a rum dávám občas do čaje nebo do pečiva.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #25
    superkarma: 0 08.12.2009, 12:13:03
  9. avatar
    [22] Juana [*]

    Dante Alighieri — #6 Tak to jsi neochutnala opravdu dobré víno, to kyselé není. Sklenka kvalitního vína čas od času z nikoho alkoholika neudělá.

    superkarma: 0 08.12.2009, 12:05:23
  10. [21] Králíček4 [*]

    Můj otec byl silný kuřák a alkoholik,moje sestra a bratr oboji náklonnost zdědili po něm.Já jsem roky kouřila a už asi 10let nekouřím a k alkoholu mám odpor.Manžel ani nekouří a výjmečně se napije s mírou a ze tří dospělích dětí kouří jen syn a to začal už jako dospělí.

    superkarma: 0 08.12.2009, 11:27:28
  11. [20] SONIKA [*]

    Otec na tabáku, alkoholu.Já ani manžel nekouříme, nepijeme

    superkarma: 0 08.12.2009, 10:02:18
  12. avatar
    [19] fructia [*]

    Oba závislí na tabáku, otec dříve na alkoholu Sml30 No, o kouření v těhotenství raději pomlčím. Jsem proti tomu.

    superkarma: 0 08.12.2009, 09:42:18
  13. avatar
    [18] enka1 [*]

    OlgaMarie — #7 Stím souhlasím.

    superkarma: 0 08.12.2009, 09:38:12
  14. avatar
    [17] mishka76 [*]

    tak moji oba rodiče kouřili, táta už nežije, máma hulí jak fabrika dodnes a já to tááááák nesnášela a nesnášim, takže jsem nikdy ani kouřit nezkoušela Sml23 a alkohol se u nás pil jen vyjímečně, přípitek o narozkách, silvestr a tak.V tomto duchu pokračuju i já, občas si vínko dám, ale jen na chuť Sml80

    superkarma: 0 08.12.2009, 09:35:22
  15. [16] ILONESA [*]

    Moji rodiče nikdy nekouřili,o alkoholismu se také mluvit nedá.Táta si zajde jednou týdně na pivo,mamka pije vyjímečně. Já nekouřím a nikdy jsem to ani nezkoušela,sestra kouří od 15let. S alkoholem je to horší,to jsem mívala i dost velké problémy,často jsem pila přes míru. Myslím si,že jsem jednu dobu byla zralá na protialkoholní léčbu.Nyní jsem 9měsíců po 14letech opět maminka a na chlast si ani nevzpomenu,přestala jsem ze dne na den a vůbec mi to nechybí.

    superkarma: 0 08.12.2009, 09:24:36
  16. avatar
    [15] Dimsy [*]

    Bébina — #14 Však říkám, že ty, ani tvoje děti to podědit nemusí. Ale třeba až vnouče, nebo pravnouče. V tom je ta zákeřnost dědičných zatížení.

    superkarma: 0 08.12.2009, 09:14:02
  17. [14] Bébina [*]

    Dimsy — #12 Muj tata byl/je alkoholik. Proste kazdy den musi jit do hospody na pivo, kdyz jsem vyrustala, byly tak 2 dny v tydnu, kdy domu neprisel uplne ozraly. Ted se to pomerne zlepsilo. To same deda. Tata, deda a babicka kourili. Ja a sestra nekourime a nikdy jsme nekourily, pijeme jen s mirou. Cas od casu si dam decku vina k dobre veceri, mirnou hladinku mam parkrat do roka, ozrala jsem nebyla uz par let. Kde se stala chyba?

    1. na komentář reaguje Dimsy — #15
    superkarma: 0 08.12.2009, 09:03:26
  18. avatar
    [13] Nicki [*]

    Naši i ségra hulí jako fabriky. Já nekouřím vůbec, byli mi špatným příkladem - celý život jsem čuchala ten smrad, tak mi to je odporné.

    superkarma: 0 08.12.2009, 08:51:42
  19. avatar
    [12] Dimsy [*]

    Ono to není tak jednoduché. Rodiče vůbec nemusí pít a kouřit, ani prarodiče, ale někde daleko v rodové linii může být alkoholik, nebo kuřák a už je na problém zaděláno. A poslední věta mě teda rozesmála. Už jste někdo zkoušel alkoholikovi navrhnout, aby se šel léčit? A poslechl?Sml31

    1. na komentář reaguje Bébina — #14
    superkarma: 0 08.12.2009, 08:51:10
  20. [11] gerist [*]

    KouřímSml15, bývalý  manžel pijeSml15 a syn ani nekouří ani nepije .Sml59

    superkarma: 0 08.12.2009, 08:47:52
  21. avatar
    [10] femme [*]

    nepiju nekouřím Sml23 díky rodičové  Sml58

    superkarma: 0 08.12.2009, 08:17:27
  22. [9] kat [*]

    Můj otec je alkoholik..několikrát léčený..bez výsledku...já  nepiju...tedy občas si sklenku dám,ale mám v hlavě to červené světlo..že to už stačíSml22

    superkarma: 0 08.12.2009, 08:06:40
  23. avatar
    [8] lenagirl [*]

    ano oba kouřily

    ano i já kouřím

    ano a moje děti také akohol se nepěstuje Sml23

    superkarma: 0 08.12.2009, 07:53:29
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Tady bych šla s panem doktorem do polemiky.

    To že se budu něčemu vyhýbat a schovávat se předtím, neznamebá, že to neexistuje. Každý z nás se musí naučit žít s rodiči, jaké má. Ve finále jsme stejně odpovědní sami za sebe, co z nás vyroste. A že se dítě chytne party? To znamená, že  pro něho je parta větší autoritou než rodič.

    1. na komentář reaguje enka1 — #18
    superkarma: 0 08.12.2009, 07:31:35
  25. avatar
    [6] Dante Alighieri [*]

    U nás má/měla prakticky celá tátova strana alkoholické sklony. Zatím to vypadá, že můj bratr (21) půjde v jejich šlépějích. Ségra se zlije jen občas a já se ještě nezlila nikdy. Dokonce jsem nikdy neměla ani pivo. Smrdí mi to, tak proč bych to pila...? Jednoduchý důvod, že? Ochutnala jsem pod nátlakem (přípitek) víno a vodku. Nechutná mi to, je to kyselé, hořké, hnusné, takže opět - proč bych to pila?

    1. na komentář reaguje Juana — #22
    superkarma: 0 08.12.2009, 04:43:39
  26. avatar
    [5] enka1 [*]

    Táta kouřil,máma ne(umřela na r.plic),z prarodičů nikdo,  brácha kouří málo,já.dost.

    Manžel kouří,já taky,starší syn ano,mladšího jsem taky přistihla.Nikdo z nás nezačal "brzy" všichni tak kolem 20ti.

    Nikdo nepil přes míru, jen já, až to skoro hraničilo se závislostí. Tak ta dědičnost je všelijaká.Sml80

    superkarma: 0 08.12.2009, 02:51:09
  27. [4] Dana90 [*]

    Rodiče oba kouří a sourozenci včetně mě bohužel taky.Ale není to jenom rodiči.Znám děcka kteří,kouří a jejich rodiče ne.Chytli se blbé party.Ale kdo dnes nekouří?Malí jedenáctí-letí si chodí s drze s cigárem v ruce.To jsem zvědavá co budou dělat moje děti.Sml15

    superkarma: 0 08.12.2009, 01:50:23
  28. avatar
    [3] denkas [*]

    Máma kouřila. Já ani sestra ani brácha nekouříme.Sml80

    superkarma: 0 08.12.2009, 01:20:52
  29. avatar
    [2] Introvertka [*]

    Rodiče kouří, ale málo. Já a bratr nekouříme a ani nebudeme. Nyní je v trendu vodní dýmka - tu si občas dámSml16

    superkarma: 0 08.12.2009, 00:34:28
  30. [1] Wendulkaa [*]

    rodiče nepili, nekouřili... nebyli závislí ani na jednom nešvaru Sml16 taktéž ani já nejsem Sml59

    superkarma: 0 08.12.2009, 00:09:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme