Rodina

Mám staré rodiče. Někdy jsem se za ně styděla...

Rodiče si nevybíráme. A nemůžeme ovlivnit ani to, kdy se jim narodíme. Dřív mívaly manželské páry děti většinou brzy, dnes je to spíš naopak - hodně párů si dítě pořizuje až po třicítce. A to s sebou přináší některá rizika.

Zatímco před 20 lety byl průměrný věk matek kolem 24 let, v roce 2012 to bylo 29,8 let. Dneska už ani nikoho nepřekvapí, když potká čtyřicetiletou těhotnou ženu.

rodiče

Před třiceti lety to ovšem bylo jinak - těhotné ženy v tomto věku byly spíš výjimkou. Jako třeba matka Báry. „Maminka si tehdy vyslechla dost nepříjemných řečí, jak od doktorů, tak od příbuzných a známých,“ říká Bára, kterou její matka porodila v 45 letech. A skoro všichni jí tehdy říkali, že se úplně zbláznila, když si takhle pozdě pořídí dítě.

„Já samozřejmě nemůžu kritizovat, protože jinak bych tu nebyla... Ale upřímně - od té doby, co jsem si to začala uvědomovat, mi vadilo, že mám staré rodiče. A je to pořád stejné, i když už je mi třicet. Maminka nedávno oslavila 75. narozeniny a tatínek už nežije, byl ještě o sedm let starší než mamka a zemřel předloni. Nemám ani sourozence, takže se obávám dne, kdy zůstanu i bez maminky...

Hned v první třídě jsem zažila nepříjemné chvilky. Děti se zvědavě vyptávaly, proč pro mě do školy chodí babička, a ne maminka, jednou se na to ptala i paní učitelka. Nedivím se, před třiceti lety byly ženy v padesáti letech běžně babičkami, navíc moje mamka měla hodně brzy šedivé vlasy, takže vypadala ještě starší. Od té doby jsem pak nechtěla, aby rodiče chodili ke škole a na kroužky se mnou, styděla jsem se za ně, což mě dneska mrzí, ale je to tak. Záviděla jsem jedné spolužačce, kterou občas ze školy vyzvedával mladý tmavovlasý tatínek, takový sportovní typ, zatímco mému taťkovi bylo skoro šedesát a dobře určitě nevypadal.

Nechtěla jsem s rodiči nikam chodit

Jako puberťačka jsem to prožívala úplně nejhůř. O rodičích jsem nemluvila, nikam s nimi nechodila, bránila jsem jim, aby se přišli podívat na školní vystoupení nebo do tanečních, nebylo to jednoduché. Teď už vím, že to ode mě nebylo správné, ale tehdy jsem to hodně prožívala a zazlívala rodičům, že mě měli tak pozdě. Pochopitelně oni nemohli jinak, dřív se jim to prostě nepodařilo, teprve ve 44 letech mamka konečně otěhotněla a byla šťastná, že jsem se narodila, byla jsem vytoužené a vymodlené dítě. To ale chápu až teď jako dospělá.

Ale mrzí mě to pořád. Taťka se nedožil ani vnoučat a mamka na ně nebude mít sílu. To ostatně neměla ani na mě, nepamatuju si, že by se mnou rodiče někdy sportovali, že bychom si vyjeli na kole nebo na vodu nebo šli na dlouhou pěší túru. A navíc mě naši už odmalička strašně hlídali, protože se báli, aby se mi něco nestalo...

Chtěla bych mít děti co nejdřív. Můj přítel je naštěstí taky chce, tak doufám, že se mi podaří ještě letos otěhotnět.“


Co si o starších rodičích myslí psycholožka PhDr. Olga Shivairová, Ph.D.?

Mít dítě v pozdějším věku je samozřejmě risk. Všechno má ale svá pro a proti.

Pro: lidé už jsou vyzrálejší, opravdu dítě chtějí, takže je menší riziko, že ho budou zanedbávat, nejspíš se mu budou hodně věnovat.

Proti: pokud jsou rodiče starší, hrozí zdravotní komplikace, dítě se může narodit s Downovým syndromem či jinak postižené, toto riziko roste po 30. roce geometrickou řadou, hlavně pro prvorodičky. Z výchovného hlediska zase hrozí, že rodiče dítě budou rozmazlovat, nebudou mu dávat moc volnosti, protože se o něj budou hodně bát, velký věkový rozdíl může způsobit také emoční odstup v pubertě, rodič se nebude umět vžít do potřeb dospívajícího dítěte a dítě mu bude narušovat jeho stereotyp. Další nevýhodou může být, že až dítě dospěje, rodiče budou už příliš staří, aby plnili roli prarodičů, nebo už nebudou na světě.

Hodně záleží na tom, jestli starší rodiče mají první dítě, nebo už před ním mají jiné. Sourozenci totiž mohou do jisté míry převzít i kompetence slábnoucích rodičů. Rozdíl je také v tom, zda jsou starší oba rodiče, nebo jen jeden. Samozřejmě kvůli zdravotním rizikům je lepší, když je starší muž a mladší žena.

Více v našem magazínu:

   
28.05.2013 - Rodina - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [86] Paja45 [*]

    Mému otci bylo 47, když jsem se narodila, takže tomu rozumím. Ale můj hlavní problém v této situaci je, že trpím panickou hrůzou z toho, co bych dělala, kdybych o ně NEDEJBOŽE přišla. Tohle zažívám už dlouho. Je to hrozné, protože kdykoli se jeden z rodičů třeba jen lehce zranil, byla jsem z toho hrozně nervózní, vyděšená, nemohla jsem klidně spát. Časem se to ale lepší. Doufám, že se mi to nevrátí Sml15

    superkarma: 0 26.06.2013, 16:04:05
  2. [85] V19 [*]

    ja som sa narodila, keď mal môj otec 40 rokov a to bolo pred 60-timi rokmi a ešte si užil aj vnukov /moje deti/Sml16

    superkarma: 1 31.05.2013, 08:48:47
  3. [84] Leena [*]

    risina — #76 antikoncepce se nepsala svobodným ženám třeba v 50.,60. letech.

    Vím to z vyprávění svojí babičky...

    superkarma: 0 30.05.2013, 19:58:46
  4. [83] helešicová [*]

    Taky jsem se narodila, když mojí mamce bylo 30 let,za totality.

    superkarma: 0 29.05.2013, 23:42:58
  5. [82] Evuš [*]

    Já jsem měla syna v 33, a taky jsem si vyslechla, že jsem nejstarší maminka ve třídě, ale brala jsem to s nadhledem.

    superkarma: 0 29.05.2013, 20:00:38
  6. [81] olinka55555 [*]

    Pentlička — #34  Kdy dříve???? Co si pamatuji, tak kolem roku 1977, bez problémů. A v té době měla většina holek první dítě do 25. Já jsem rodila ve dvaceti a byla jsem už více než rok vdaná a dátě jsem takhle chtěla a nikdy jsem nelitovala.

    superkarma: 0 29.05.2013, 13:39:12
  7. avatar
    [80] daska59 [*]

    Rychle otěhotnět, nebo dopadneš jako maminka. Třicet už je taky dost na první dítě Sml16

    superkarma: 0 28.05.2013, 21:30:04
  8. avatar
    [79] arminka [*]

    ... njn doba je jiná Sml16

    superkarma: 0 28.05.2013, 20:34:47
  9. avatar
    [78] ekleinovka [*]

    Nevidím v tom nic divnéhoSml80

    superkarma: 0 28.05.2013, 20:11:02
  10. avatar
    [77] tajnostii [*]

    Je to častéSml22

    superkarma: 0 28.05.2013, 19:45:36
  11. avatar
    [76] risina [*]

    Pentlička — #34 Nevím, kdy "dříve" se antikoncepce předepisoval až ženám které rodily. Mně ji předepsai v 18 (v roce 1979).

    1. na komentář reaguje Leena — #84
    superkarma: 0 28.05.2013, 19:01:17
  12. avatar
    [75] peetrax [*]

    gerda — #59 ono ani v tom zahraničí už to není takový zlatý důl, jak býval. Já třeba mám dvě VŠ, momentálně se hlásím ke klubu nezaměstnaných Sml39 a tak nějak doufám, že práci aspoň přibližně odpovídající svému vzdělání najdu tady. Za kopečky bych možná dělala ve skladu nebo myla nádobí, to můžu i tady. Kvůli tomu jsem si studia neplatila. Sml23

    superkarma: 0 28.05.2013, 18:14:14
  13. [74] anina4 [*]

    já měla také starší rodiče,bohužel nyní už nežijí a tak naše děti nemají babičku a dědu..

    superkarma: 0 28.05.2013, 18:12:40
  14. [73] MaVy [*]

    tak já jsem byla taky dítě starších rodičů,a navíc maminka byla už 10 let před mým narozením nemocná,po mě se to ještě dost zhoršilo,a když jsem byla hodně malá,tak jsem přišla i o otce,a tak mě občas opravdu někde vyzvedávala babička,a že by mi to vadilo?ne,ani jsem se nestyděla, a to byla babička taky dost stará,a že se mnou mamka nikam nejezdila ani nechodila,kvůli věku,nebo i nemoci,nevím vedla mě i kvůli tomu k samostatnosti.. a dnes,ano je to už hodně stará dáma,prakticky nechodí,vlastní kariéra zatím čeká jelikož o ní pečuju,ale necítím se nijak poškozená,jsem ráda že jí mám,a že mi i když nebyla nejmladší dala život,takže slečnu nechápuSml80

    superkarma: 3 28.05.2013, 17:03:45
  15. avatar
    [72] Jindriska8 [*]

    Já jsem taky dítě starších rodičů,ale dneska už to je normální rodit v pozdějším věku.Sml22

    superkarma: 0 28.05.2013, 15:54:52
  16. avatar
    [71] tauferova monika [*]

    Dříve jsme rodily brzy,ted zase pozděSml23Když to dítě chci,tak se na věk ohlížet nebuduSml22

    superkarma: 1 28.05.2013, 15:28:22
  17. [70] Verina [*]

    Babička rodila moji mamku ve 33 letech, víc dětí nemohla mít(i když sama pocházela z 11 dětí). Mamka porodila moji mladší sestru ve 34 letech. Já druhé dítě dceru ve 33 letech. Mám s dětima pěkný kamarádský vztah. Nikdy nezapomenu, jak mně dcera řekla, že je moc ráda, že má starší maminku(na třídních schůzkách jsem byla mezi třema nejstaršíma maminama). Holky ve třídě si stěžují, že si s něma maminky nevykládají a já s ní si vykládám pořád. Nikdy jsem nelitovala, že jsem ji porodila později, spíš se mne dotklo, když mně bývalá kamarádka řekla : Ty jsi blbá, že budeš mít ještě děcko, to jste si nemohli raději koupit auto?

    Ale rodit třeba ve 40 letech bych si netroufla, bála bych se třeba zdravotních problémů z mé strany. Že bych tím komplikovala život dětem.

    Dcera porodila synka ve 29 letech, teď je jí 33, tak uvidíme Sml58Sml30.

    Doposud to bylo o tom, na kolik se cítila maminka tělesně a duševně. Jen teď bohužel se naši zákonodárci postarali o to, jestli si můžou rodiče dovolit další dítě i finančně Sml57.

    superkarma: 0 28.05.2013, 14:56:06
  18. avatar
    [69] marde [*]

    Posledního syna jsem měla ve 38 letech a žádné problémy jsem nemělaSml23

    superkarma: 0 28.05.2013, 14:20:11
  19. [68] Pavla_b [*]

    fructia — #67 Ukamenuj mě Sml80 Sml24

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:43:59
  20. avatar
    [67] fructia [*]

    Pavla_b — #65 Já jsem v našich rodinách zažila taky jen pozitivní postoj, ale přitom si netroufám tvrdit, že každý si to může dovolit hlava nehlava.

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #68
    superkarma: 1 28.05.2013, 13:42:30
  21. [66] Pavla_b [*]

    Rikina — #64 "dítě v pubertě, matka v přechodu a otec třeba v hospodě, aby měl klid." Sml52Sml52Sml52 pobavilo Sml67

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:39:22
  22. [65] Pavla_b [*]

    fructia — #62 To, co jsem odpověděla- nelze zobecňovat. Ale já se častěji setkávám s opačným případem - jde to, ale nechce se.

    1. na komentář reaguje fructia — #67
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:38:28
  23. [64] Rikina [*]

    K tématu - já teda neměla "staré" rodiče, ale otec vypadal už ve 40 jako kmet, neb neměl vlasy a měl prošedivělý vous. Taky si dost lidí myslelo, že je to dědeček a ne otec, ale my si z toho dělali legraci.Sml57  No a moje matka zas byla silnější postavy, taky žádná sportovkyně - a taky jsme si z toho dělali legraci. Trauma z toho nemám, že mí rodiče nebyli ideál. Nicméně s mateřstvím po 40tce příliš nesouhlasím, podle mě je to pozdě, ne kvůli tomu, že dítě by se stydělo, ale z mnoha různých praktických důvodů. Nikomu to ale vymlouvat nebudu, kdo si na to troufá, jeho věc, ale ať pak za 15 let nebrečí, že takhle si to nepředstavoval - dítě v pubertě, matka v přechodu a otec třeba v hospodě, aby měl klid. Sml32 

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #66
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:37:58
  24. [63] Pavla_b [*]

    Rikina — #61 Chápu, že jsou takové případy. Ale spíš je častější, že možnost, místo a finance jsou, ale nějak chybí to "chtít se postarat".

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:37:34
  25. avatar
    [62] fructia [*]

    Brixik — #54 Díky, budu pozitivně myslet, že práci najdu Sml16

    gerda — #59 Ne, práci za hranicemi nehledám, do toho se mi nechce. Chci si vybudovat bydlení tady a žít tady, být rodičům nablízku a partnerovi též...

    Pavla_b — #56 Jsi zaujatá, jsou případy složité, jak popisuje Rikina, co bys jí na to odpověděla?

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #65
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:36:16
  26. [61] Rikina [*]

    Pavla_b — #50 to se lehce řekne. Velmi ráda bych se postarala o své staré a nemocné rodiče, ale oni bydlí 60 km daleko. Ke mně si je nastěhovat nemůžu, mám jen jednu místnost a to v domě, kde není výtah. Otcův invalidní vozík bych těžko tahala po schodech do a z druhého patra. To nemluvím o tom, že stěhovat staré lidi z prostředí, kde byli zvyklí žít desetiletí, není nic moc. Já se k nim nastěhovat taky nemůžu, taky u nich není místo. Musím chodit do práce, kdo by mě živil, kdybych nepracovala? Mám fůru závazků, pojištění, spoření na svůj důchod, z čeho bych to platila, když budu dělat pečovatelku mým rodičům? Fakt si to "nemůžu dovolit". Sml80 

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #63
    superkarma: 1 28.05.2013, 13:31:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] gerda [*]

    gerda — #59 oůůůů, píšu naslepo a je to poznatSml52

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:30:11
  2. avatar
    [59] gerda [*]

    fructia — #51 a práci za hranicemi nehledáš? Já, kdybych byla bez závazků a znovu mladá, jazykově vzdělaná, bych hledala uplatnění za kopečkama. Jistěže s prověřenou agenturou.Sml58 S takovou praxí tě určitě raději zaměstnají - i za první republiky se chodívalo "na zkušenouů.

    1. na komentář reaguje gerda — #60
    2. na komentář reaguje fructia — #62
    3. na komentář reaguje peetrax — #75
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:29:46
  3. [58] kukátko [*]

    Brixik — #55 Rozumím. Vzala jsem tu větu moc doslovně a nedočetla jsem další komentáře pod ní.

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:28:46
  4. [57] kukátko [*]

    Suzanne — #26 Sml59

    superkarma: 0 28.05.2013, 13:27:24
  5. [56] Pavla_b [*]

    fructia — #52 jak říkám - důvod se dá najít vždyckySml80

    1. na komentář reaguje fructia — #62
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:26:16
  6. avatar
    [55] Brixik [*]

    kukátko — #53 Myslím, že tak o nebylo myšlené. Asi spíš tak, že když děti nepřijdou a člověk se rozhodl, že kvůli tomu nepodstoupí umělé oplodně, že i tak může být plnohodnotný život. No uznejte furt lepší jezdit třeba na dovolenou, budovat kariéru, sportovat než chodit po doktorech, nehýbat se a čekat na pozitivní těhotenský test a partnera "připouštět" jen v plodných dnech. tak takhle to fakt nechci, to radši bez dětí.

    1. na komentář reaguje kukátko — #58
    superkarma: 1 28.05.2013, 13:21:35
  7. avatar
    [54] Brixik [*]

    fructia — #51 Já taky hledala jinde než odkud pocházím. Fakt někdy nevíš, kdo Ti nezjištně pomůže. Pro změnu jsme já zase předtím pomohla kolegovi z angličtiny, i když jsem ho nijak pořádně neznala. Ale ono stačí, že Tě někdo doporučí a už máš obrovskou výhodu oproti těm ostatním anonymům, co taky posílají své CV.

    Tak ať práci najdeš, zapracuješ se, užiješ si a pak třeba fakt přijdou a řady ty děti.

    1. na komentář reaguje fructia — #62
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:19:27
  8. [53] kukátko [*]

    fructia — #47 Mít děti jen proto, aby se o Vás postaraly ve stáří? Jinak je život bez dětí plnohodnotný? Taky názor, ale ne můj.

    1. na komentář reaguje Brixik — #55
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:19:24
  9. avatar
    [52] fructia [*]

    Pavla_b — #50 Víš, je to ale i otázka bydliště - ne každý bydlí od rodičů pár set metrů..., nebo si je dokonce nastěhovat k sobě Sml80

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #56
    superkarma: 1 28.05.2013, 13:11:56
  10. avatar
    [51] fructia [*]

    Brixik — #48 Nene, z Prahy nejsem a ani bych nechtěla z ní být Sml54 Jedinou výhodu v Praze nacházím jen v lepším hledání práce. Práci hledám v ČB. Mohla bych i v okolí Jindřichova Hradce a Třeboně, ale to je už úplná neznámá, tam práce není vůbec.

    U nás v rodině je to těžké, nikdo není na žádné významné pozici a ani nečekám, že by mi někdo práci dohodil... spíš se budu muset spoléhat jen sama na sebe...

    Měla jsi s kamarádkou tedy kliku, přeju Ti to a ať se Ti stále v práci líbí Sml16

    Starání o rodiče - to je kapitola sama pro sebe.

    1. na komentář reaguje Brixik — #54
    2. na komentář reaguje gerda — #59
    superkarma: 0 28.05.2013, 13:09:48
  11. [50] Pavla_b [*]

    Brixik — #48 K tvé poslední větě - o staré nemocné rodiče by se měl každý postarat, ne přemýšlet o tom, jestli si to můžu dovolit. To je stejné uvažování jako "kdo si může dovolit mít v dnešní době dítě".Sml80

    Když se nechce, důvod se najde lehce, že?

    1. na komentář reaguje fructia — #52
    2. na komentář reaguje Rikina — #61
    superkarma: 1 28.05.2013, 13:09:39
  12. avatar
    [49] OlgaMarie [*]

    Mě také občas napadne, že se o mě nebude mít kdo postarat. Děti jsme měli mladí a ty si zařídily život daleko. Tam mají své rodiny a děti. Mají sice bydlení, že bych se k nim někam vešla, ale přesaďte starý strom...

    superkarma: 0 28.05.2013, 12:26:05
  13. avatar
    [48] Brixik [*]

    fructia — #47 Jestli jsi z Prahy, tam možná máš šanci, v jiných městech je to o dost horší. Hledala jsem práci v podobném oboru a za tři měsíce jsem rozeslala asi 150 CV, celkem jsem byla tak na 7 pohovorech a aspoň nějakou odpověď jsem dostala od cca 30. To jen ba yses na to připravila. Nakonec jsem sehnala práci přes známou a jsem moc spokojená. takže doporučuju rozhodit sítě spíš mezi známé. A nemusí jít nutně o dlouhodobé vztahy, tahle kamarádka mě zná rok a chodíme spolu do sauny.

    Když to řeknu hodně hnusně, tak když nebudeš mít děti, našetříš a na stáří si můžeš péči zaplatit. Ale jasně, že láskyplná péče od rodiny je o něčem jiném. Jenže kdo si to v dnešní době může dovolit starat se o nemocné rodiče?

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #50
    2. na komentář reaguje fructia — #51
    superkarma: 0 28.05.2013, 12:10:27
  14. avatar
    [47] fructia [*]

    Brixik — #46 Já doufám, že nezačnou bez mého svolení :-D Myslím si taky, že jde kvalitně a plnohodnotně žít bez dětí. Kdysi jsem si myslela, že na stará kolena se o mě nebude mít kdo postarat, ale to není záruka nikdy... vždyť člověk vidí v okolí plno takových případů.

    Budu mít VŠ ekonomického zaměření na marketing a management. Po práci se už dívám, snad něco vyjde... Nabídek je však málo a většinou se člověku ani neozvou... Doma strašně rychle člověk zpohodlní.

    Hm, věřím, že ta deprese pak není daleko... Sml15

    1. na komentář reaguje Brixik — #48
    2. na komentář reaguje kukátko — #53
    superkarma: 0 28.05.2013, 12:05:23
  15. avatar
    [46] Brixik [*]

    fructia — #45 No já si to taky myslím, ale fakt nevím, jestli pak nezačnou tlouct biologické hodiny na poplach a nepřehodnotím to. Zatím rozumově se stavím tak, že umělé oplodnění nikdy a že pokud člověk chce, tak může mít krásný život i bez dětí.

    Zo z Tebe bude po státnicích? Držím palce, ať je uděláš a hlavně ať najdeš dobrou práci. Vím, co to je být bez práce, když jsi vzdělaná a mladá. Dovedlo mně to k depresi.

    1. na komentář reaguje fructia — #47
    superkarma: 0 28.05.2013, 11:57:41
  16. avatar
    [45] fructia [*]

    Brixik — #42 Já bych do umělého oplodnění nikdy nešla a vím, že názor nezměním. Sml23

    1. na komentář reaguje Brixik — #46
    superkarma: 0 28.05.2013, 11:50:29
  17. avatar
    [44] lenig [*]

    to se někdy stává, že se za rodiče člověk stydí, mají jiné názory, zájmy, zkušenosti...ale pak najedou jsme starší i my a pochopíme...Sml80

    superkarma: 0 28.05.2013, 11:46:44
  18. avatar
    [43] kobližka [*]

    OlgaMarie — #29 To,že tvoje kamarádka měla tatínka staršího,když se rozhodovalo o její budoucnosti,to přece nemělo na to žádný vliv.Zřejmě nebyla dostatečně silná ve svých argumentech,její touha nebyla dost přesvědčivá,aby se prosadila.Nebo měla tatínka tak ráda,že ho nechtěla tímto zklamat.nevím...ale tohle se mohlo stát i v rodině,kdy otci bylo například 42 let..

    (18] To je zase něco jiného.I když dítě nemusí chodit samo,stejně většinou chodí někam za sportem s kamarádem.Navíc,spousta rodičů své děti za sportem vozí.Jasně,že na dítě musí člověk být opatrný a vědět,kam,s kým a kudy chodí.I když ani to,bohužel,někdy nestačí.

    superkarma: 1 28.05.2013, 11:45:08
  19. avatar
    [42] Brixik [*]

    [27] Někdy si připadám divná, že ještě děti nechci a přesně nad tím, co je ve článku přemýšlím, ale fakt se nebudu do ničeho nutit. Stejně mi všichni tipujou o 10 let míň, tak když si to mladé myšlení zachovám, tak snad nebudu matka, za kterou se budou sytdět. teda pokud ty děti fakt vyjdou. Mám jasno v tom, že kdyby to mělo jít přes umělé oplodnění, tak radši nic. Ale kdo ví, třeba názor změním.

    1. na komentář reaguje fructia — #45
    superkarma: 1 28.05.2013, 11:40:13
  20. avatar
    [41] fructia [*]

    gerda — #38 Chápu Sml22 Co si budeme říkat, jakmile je rodina jde hodně věcí stranou... Já bych se nechtěla takhle uzemnit ani teď Sml23 Momentálně jsem doma, učím se na státnice a doufám, že doma nebudu moc dlouho, že brzo najdu práci, jinak bych doma zešílela. Už teď se cítím, že jsem přibrala minimálně pět kilo z toho, jak člověk víceméně sedí nad učením a nemá moc pohybu... Sml68 S dítětem by sice nějaký pohyb byl, ale vše by se točilo jen kolem mateřských povinností Sml16

    Chci toho ještě spoustu poznat, navštívit, dopřát si všeho možného... zařídit se s partnerem...

    Máš pravdu, dneska už nelze očekávat hlídání od babiček, je to škoda :-/ Já jsem měla úžasnou babičku, která mě vychovala, byla jsem u ní více než doma.

    Abych to shrnula, nedivím se ženám, co na to nespěchají a ani možná v příštích letech po tom netouží, sama jsem jednou z nich...

    superkarma: 1 28.05.2013, 11:37:07
  21. avatar
    [40] kobližka [*]

    Suzanne — #26 Moc rozumně napsané Sml67

    superkarma: 0 28.05.2013, 11:32:58
  22. avatar
    [39] gerda [*]

    fructia — #37 Já jsem měla děti a stále pracující babičku. Hlídala tedy prababičkaSml30. Já hlídat taky nemohla, když jsem šla důchodu, vnuk měl 18.Sml80 Prostě nelze očekávat, že budou babičky. Je nutné počítat spíš s placenou chůvou, pokud na ni je.

    superkarma: 0 28.05.2013, 11:26:26
  23. avatar
    [38] gerda [*]

    fructia — #35 vždycky je něco za něco. Mě dost mrzí, že když jsem měla tak brzo rodinu, neměla jsem dost zkušeností. S partnery, se světem...rodina člověka brzo uzemnila. Dnes je tolik možností - poznávat jiné země, mít daleko víc partnerů. Pak člověk netouží po tom, aby si vyzkoušel, co předtím nestihl.

    1. na komentář reaguje fructia — #41
    superkarma: 0 28.05.2013, 11:23:45
  24. avatar
    [37] fructia [*]

    fructia — #35 Nehledě na to, že i když mě měli rodiče trošičku později, stále mají před sebou ještě 10 let práce... přítel má rodiče už staré, že by ani neměli náladu hlídat vnoučata... takže jen samé "proti".

    1. na komentář reaguje gerda — #39
    superkarma: 0 28.05.2013, 11:23:02
  25. avatar
    [36] gerda [*]

    Pentlička — #31 je to tak, a na svou obranu měli lidé zaklínadlo "doma se nacvičím dost".Sml30 - V podstatě ale měli pravdu, vždyť stále platí, že když máš chalupu, tak máš stále zadek v kalupu. Nikdy nekončící práce. Ale jsou ve svém a na vzduchu. Hned. Kdežto měšťáci za ním musí draze jezdit.

    superkarma: 0 28.05.2013, 11:21:17
  26. avatar
    [35] fructia [*]

    To s tou dobou jsem už někde slyšela a určitě je to pravda a je to asi v souvislosti, když je to nutný, musí to nějak jít a vždy se nějaký řešení najde ...

    Ale pokud si to člověk může naplánovat, tak bych se tomu raději vyhnula Sml80 Nemám dítěti co nabídnout, nemáme zařízené bydlení, byl by to chuděra Sml22 Napřed se chci realizovat já sama, něco vydělat, něčeho dosáhnout, nestudovala jsem tolik let, abych hned po byla na mateřské... a samozřejmě si zařídit bydlení, to je pro mě největší priorita v životě... bez toho není nic.

    1. na komentář reaguje fructia — #37
    2. na komentář reaguje gerda — #38
    superkarma: 1 28.05.2013, 11:20:50
  27. avatar
    [34] Pentlička [*]

    A s těmi dětmi - dřív měli lidé děti dřív, protože antikoncepce se předepisovala až ženským, které už rodily, takže 90% nevěst se vdávalo těhotných ve věku kolem 20ti let a bralo si svého prvního, maximálně druhého kluka. Dnes je antikoncepce dostupná pro každého, takže se děti odkládají a odkládají, mezitím se partneři rozejdou, najednou je ženě 30 a žádný vhodný tatínek na obzoru. Je prostě jiná doba.

    1. na komentář reaguje risina — #76
    2. na komentář reaguje olinka55555 — #81
    superkarma: 0 28.05.2013, 11:16:17
  28. [33] Bébina [*]

    Vše má své pro a proti a nejde jasně říct, jestli je výhodnější mít děti brzo nebo až na prahu plodnosti. Že péče o dítě je náročná, to je jasné, ale mnohem náročnější, fyzicky i psychicky, je péče o staré a nemohou cí rodiče. Protože dítě je nesoběstačné prvních pár let a člověk vidí den ode dne pokrok. U starých lidí vidí jen zkázu a úpadek a vše to končí smrtí. Mít dítě ve 20ti znamená, že se s velkou pravděpodobností dočkám vnoučat jako pracující babička, která se vnoučatům nebude moct. Tak to měla moje máma, babička chodila do práce a nepohlídala nikdy. Opravdu NIKDY. Mít dítě brzo a genetickou výbavu na to, dožít se vysokého věku, může znamenat to, že moji rodiče budou potřebovat péči ve chvíli, kdy já sama budu velmi stará a slabá. Jsou lidé, kteří se dožívají s přehledem 90ti let. Přítel jich má takových v rodině fůru. Třeba jeho babička, které bylo letos 90, měla jeho maminku až po třicátém roce života. Kdyby jí měla už ve dvaceti, bylo by teď tchýni 70 a v 70ti letech se starejte o 90ti letou maminku.

    superkarma: 1 28.05.2013, 11:13:57
  29. avatar
    [32] risina [*]

    "Chtěla bych mít děti co nejdřív" - a je jí už 30 Sml80.

    superkarma: 2 28.05.2013, 11:13:57
  30. avatar
    [31] Pentlička [*]

    v.poho — #17 S tím sportem je to asi tak, že na vesnici byl a je jiný životní styl. Spousta vesničanů ani nechodí na procházky a na výlety, ačkoliv mají les za barákem, nejezdí na dovolené, protože mají domácní zvířata. Ve městě byli lidé vždycky více aktivní, v neděli se chodilo na výlety, chodilo se cvičti do Sokola, lidé jezditli na lyže, na vodu. Bylo to tak už v 60. letech, co si oamatuju. Moje vesnická babička však nevytáhla paty ze svojí vesnice, život trávila doma a na zahradě, maximálně šla do kostela. Do nejbližšího města jela výjimečně k doktorovi a dál nikdy nebyla.

    1. na komentář reaguje gerda — #36
    superkarma: 1 28.05.2013, 11:12:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme