Rodina

Mám nechat pokřtít dítě?

Do redakční pošty nám přišel zajímavý příběh Věry, která řeší otázku křtu dítěte. Nejen praktickou stránku – co křest obnáší, ale také se dotýká významu. Zajímá nás, co si o tom myslíte i vy.

Máme s manželem tříleté dítě a už asi rok se bavíme o tom, že bychom ho nechali pokřtít. Já jsem křtěná katolička, naši mě pokřtili jako miminko, ale můj manžel křtěný není. Zatím je to ve stádiu plánů, mé rodině by se líbilo, kdybychom nechali syna pokřtít, a manžel přes počáteční rozladění a nepochopení nyní souhlasí s diskusí na toto téma. Já se přikláním ke své rodině, jsme křtění všichni. Chtěla jsem se zeptat, jestli s tím máte aktuálně někdo zkušenost, co křest dítěte obnáší.

krest

Vím, že budeme muset s mužem chodit na rozmluvy s farářem. Ale sama v podstatě nevím, co křest z hlediska víry pro dítě znamená. Když o tom mluvíme s manželem, on nemá v sobě jasno, jestli by se neměl syn jednou rozhodnout pro křest sám. Jestli tyto odvěké praktiky – nechat dítě automaticky pokřtít, už dneska nejsou pasé.  Ani nevím, zda by nebyl pro křest problém, že můj muž pokřtěný není.

Věra K

Protože nás tento příběh zaujal, našli jsme na internetových stránkách www.vira.cz  poradnu, kde odborník přes víru odpovídá na podobný dotaz – jaký je smysl křtu dítěte, zda se křtem přihlašuje ke křesťanství obecně nebo přímo ke katolické církvi. Zde je http://www.vira.cz/otazky/Krest-ditete-jaky-vyznam.html . Další rady jsou na stránkách www.katolik.cz http://www.katolik.cz/codelatkdyz/krest_chceme.asp

Napadla nás otázka smyslu křtu dítěte. U věřících rodičů je důvod samozřejmý. Pokud ale ve víře nežijeme, čím je pro nás křest dítěte?

Zaujala mne tato pasáž (zdroj katolik.cz)

Hned na začátku je dobré ujasnit si důvody, proč vůbec chcete, aby vaše dítě bylo pokřtěno. Jestli očekáváte, že bude po křtu méně zlobit, lépe spát nebo méně plakat, měli byste ještě trošku oprášit svoje znalosti o křtu nebo se na význam křtu zeptat někoho zkušenějšího, třeba přímo kněze. Podobně tomu bude, pokud považujete křest pouze za hezký obřad nebo starobylou tradici, která se předává z generace na generaci. Ale toto pro křest nestačí.

Křest více než každá jiná svátost zasahuje hluboko do lidského života. Snímá dědičnou vinu, působí odpuštění hříchů, činí z nás děti Boží, bratry nebo sestry Ježíše Krista, členy církve. Křest je Boží vklad do nás, ke kterému ale musíme přidat svou odpověď života z víry. Je to na jedné straně Boží dar, ale na druhé straně úkol. Přináší rodičům radost, ale také povinnost, že mají udělat vše pro to, aby z pokřtěného dítěte mohl vyrůst zralý a dospělý křesťan.

Jak to vidíte vy? Co pro vás znamená křest? Máte pokřtěné děti? Přijde vám to důležité nebo je to bezvýznamné a zavazující? Napište nám o tom!

Čtěte také:

   
16.05.2014 - Rodina - autor: Klára Křížová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [77] OlgaMarie [*]

    Deafina — #71 Vstupné do Víta je součástí určitého prohlídkového okruhu. Věřící, pokud si zaplatí prohlídkový okruh, samozřejmě ve vstupném mají zahrnutý i vstup do katedrály. Ale věřící, který se chce pouze ve Vítu pomodlit vstupné neplatí. Ví, jak se v katedrále chovat a jak požádat kontrolory vstupenek o povolení ke vstupu. Sama jsem to zkusila a naprosto bez problémů jsem vpuštěna byla. Bylo mi nabídnuto i otevření libovolné kaple.

    superkarma: 0 19.05.2014, 08:36:08
  2. avatar
    [76] Danila [*]

    no ta fotka posobí značne odtsrašujúco Sml30 ale každý nech robí ako chce. ja by som nekrstila Sml80

    superkarma: 0 18.05.2014, 19:22:59
  3. [75] Klára Křížová [*]

    paníliška — #52 Ta fotka je ze života :) z redakčně-rodinného alba Sml16

    superkarma: 0 18.05.2014, 17:44:53
  4. [74] Klára Křížová [*]

    linde — #58 Sml67

    superkarma: 0 18.05.2014, 17:43:40
  5. [73] Klára Křížová [*]

    linde — #60 Mám křtěné starší dítě, dneska mu je přes dvacet let. Šel mu za kmotra můj tatínek. Souhlasím se vším, co píšete a můžu se k tomu připojit. Můj syn, i když není praktikující věřící, je rád pokřtěn a je pro něj důležité propojení s kmotrem - mým otcem.

    superkarma: 2 18.05.2014, 17:42:33
  6. avatar
    [72] Suzanne [*]

    Vždycky mi je trochu líto, když se lidi dohadují a posuzují kvůli víře, tedy kvůli něčemu, co člověku může přinášet uspokojení a vnitřní mír. Ale někde se jménem víry i mordují, takže slovní přestřelky jsou vlastně ještě naprosto v pořádku. Když tak nad tím uvažuji, je to záležitost natolik intimní a nepřenositelná, že by bylo nejlepší, kdyby byla tajná Sml30

    superkarma: 0 18.05.2014, 15:54:29
  7. avatar
    [71] Deafina [*]

    OlgaMarie — #68 Jak se prokazuje, že nejsem turista, alebrž věřící, co se chce pomodlit a rozjímat? Nejde mi to do hlavy, určitě je většina turistů věřící, podle toho, jak jsem je ve Vítovi viděla se modlit a rozjímat.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #77
    superkarma: 1 18.05.2014, 15:31:08
  8. [70] Karo Líná [*]

    OlgaMarie — #47 Díky, už jsem se bála, že se nikdo nechytne a že tu bude dál ukrutná nuda Sml52 Ani já si o tobě nemyslím nic pěkného, ale psát to nebudu, protože já tady nikoho konkrétně neurážím Sml58 (BTW, na rudé mám velmi podobný názor jako na fanaticky věřící Sml32)

    Souhlasím se vším, co napsala Rikina, jen nemám tak dobré vyjadřovací schopnosti a nejsem takový diplomat (nebo spíš ani nechci být) Sml67

    Právě jsem se jinde dočetla, že svoje dvě děti nechá pokřtít Simona Krainová, bude se to konat v hotelu a pozvala Lucii Bílou a další celebrity. Ani tady nemůžu použít to níže zmíněné slovo začínající na Š, co se někoho tak dotklo? Sml57Sml30

    superkarma: 1 18.05.2014, 09:50:50
  9. [69] grafkova [*]

    Pokřtít dítě jen proto že jsem pokřtěná já? To se mi zdá dost hloupé. Křest beru v návaznosti na víru, takže pokud jsou rodiče věřící, tak ano. Ale křtít jen kvůli tomu že mně kdysi dali rodiče pokřtít.................?

    superkarma: 0 18.05.2014, 08:05:34
  10. avatar
    [68] OlgaMarie [*]

    Rikina — #66 Vstupné do Víta platí pouze turisté. Od věřícího, který jde do Víta za účelem modlitby nebo rozjímnání, není vstupné požadováno.Sml67 Sama jsem se o tom přesvědčila.

    1. na komentář reaguje Deafina — #71
    superkarma: 0 18.05.2014, 07:34:13
  11. avatar
    [67] peetrax [*]

    Rikina — #65 ano, verim, ze tato diskuse podniti redakci k vydani nejakeho hodnotneho clanku na tema, ktere popisujes v zacatku tohoto sveho prispevku. Sml57 Sml30 Pokud je clovek nepokrteny az do dospelosti, neni to nic proti nicemu, s tim souhlasim. On krest jako takovy z nikoho "lepsiho" cloveka stejne neudela. Kolikrat ani ta cirkev, jakakoliv.

    superkarma: 0 18.05.2014, 00:50:38
  12. [66] Rikina [*]

    No a k tomu navštěvování kostelů - kostely vesměs nejsou "zapovězeny", kromě několika výjimek, jako třeba chrám sv. Víta, kam se může jen za nehorázné vstupné. Sml80 Mnohokrát jsem vlezla do kostelů různých církví, ba tu a tam i do synagogy a do mešity. Jsou to pěkné stavby, architektonicky zajímavé, je tam plno uměleckých děl, sochy, obrazy, vitráže. Někde mívají i průvodce, který rád a dobře povypráví, aniž by předtím lustroval, zda návštěvník je věřící, a zda tedy smí do kostela vkročit. Taky jsem mnohokrát přispěla na obnovu a údržbu církevních památek, čistě jen proto, že si myslím, že je to kulturní dědictví a nemělo by to spadnout. Fakt, že nejsem pokřtěná, mi v tomto nijak nebrání. Ovšem je pravda, že to zároveň ani neberu jako nějaké pouto či vazbu ke konkrétnímu kostelu, ale to snad ani není třeba. Sml80

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #68
    superkarma: 2 17.05.2014, 23:41:30
  13. [65] Rikina [*]

    peetrax — #53 ano, to říkají kupříkladu současní komunisté taky - že nemůžou za ta zvěrstva z minulosti. Sml57 Nejsem si jistá že to je dobrý argument ve prospěch té které ideologie. Ale to už bychom se příliš vzdalovali od tématu diskuze, handrkování se, kdo má nebo nemá právo být uražen, stejně k ničemu nevede, protože obě strany bývají nevývratně přesvědčeny o své pravdě. K tématu - osobně naprosto souhlasím s názorem, že člověk má být ponechán jaksi "nedotčen" až do své dospělosti, aby se mohl rozhodovat sám za sebe, až bude mít ten vlastní rozum. Máme to štěstí, že žijeme v době, kdy je to možné, tak proč to nevyužívat. Sml80

    1. na komentář reaguje peetrax — #67
    superkarma: 5 17.05.2014, 23:30:08
  14. avatar
    [64] paníliška [*]

    linde — #62 Jinak Tvé rozhodntí je Tvé rozhodnutí, přede mnou ho obhajovat nemusíš. Já zas napsala jen svůj názor, to se snad smí.

    superkarma: 1 17.05.2014, 22:20:08
  15. avatar
    [63] paníliška [*]

    linde — #62 A kde tam je napsáno, že jsi špatný člověk a kde Tě pranýřuji?

    superkarma: 0 17.05.2014, 22:18:37
  16. avatar
    [62] Linde [*]

    .........pokřtít dítě jen proto, že je v rodině tradicí a prarodiče by měli

    radost, to je úplně mimo. Nejdřív by bylo dobré zjistit si, co to

    vlastně křest je a co znamená.............pak tím vyjadřuji závazek, že své dítě ve víře vychovám................atd atd

    ale jinak je to vcelku jedno, já nemám sílu se pořád obhajovat. Článek řešil něco jiného a v okamžiku, kdy jsem se zastala křtu před Karo Línou jsem tu na pranýři já Sml80

    1. na komentář reaguje paníliška — #63
    2. na komentář reaguje paníliška — #64
    superkarma: 0 17.05.2014, 22:11:24
  17. avatar
    [61] paníliška [*]

    linde — #60 Kde jsem něco takového napsala?

    superkarma: 0 17.05.2014, 22:01:42

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Linde [*]

    paníliška — #59 hm, tak jsem asi naprosto špatný člověk a udělala jsem zřejmě životní neodpustitelnou chybu, že jsem nechala děti pokřtít. Sice žijeme ve skromnosti, pravdě, nelžeme, nekrademe, pomáháme druhým,ale to z nás zřejmě nedělá dobré lidi, protože nevedu děti k tomu, aby seděly v kostele a projevovaly svou víru. Bohužel jsem taková, že je vedu ke slušnosti a pomoci a to ve jménu toho, že se to tak prostě má a na nahoře mají svého anděla strážného který to vidí. Ale vedu to evidentně špatně. Asi zřejmě by bylo lepší, kdyby seděly v kostele, modlily se, ale venku by se pak chovaly, jak se jim zlíbí. Kdybys viděla, kolik se nechá každou sobotu v Přerově křtít snědých obyvatel a cestou domů pak klidně provádějí vandalismus a rasismus, tak pak bych chápala tvé rozhořčení, že to všichni děláme špatně a zneužili jsme křest ku vlastnímu prospěchu bez hlubších znalostí.

    1. na komentář reaguje paníliška — #61
    2. na komentář reaguje Klára Křížová — #73
    superkarma: 0 17.05.2014, 21:55:05
  2. avatar
    [59] paníliška [*]

    linde — #58 Tak snad to teď dobře napíšu já. Křest není poutem ke kostelu ani pro případ "co kdyby". Křest je právě vyjádření víry, určitý slib Bohu nebo jak to nazvat, a proto opravdu nechápu pocit, že musím pokřtít dítě, protože co kdyby.....A k tomu vyjádření víry opravdu malé dítě dojít nemůže.  Pokud už bych se rozhodla pokřtít své dítě (což jsem neudělala, abych jim nechala možnost volby), pak tím vyjadřuji závazek, že své dítě ve víře vychovám.

    1. na komentář reaguje linde — #60
    superkarma: 1 17.05.2014, 21:46:45
  3. avatar
    [58] Linde [*]

    paníliška — #57 neumím to dost dobře popsat. Tím, že jsou moje děti pokřtěné, byť ze zvyku, tak máme pouto k tomu kostelu a místní faře, chodíváme sem na pomoc s údržbou, občas zajdeme i do toho kostela, i když tam neprosedíme celou motlitbu. Prostě vedu děti k tomu, že i když nejsme přímo věřící, kostel nám není zapovězen a můžeme jej navštěvovat. Cítím se tam pak vítaná a ne jako vetřelec. Tak asi tolik. Neumím to dobře rozepsat, ale vnímám to jako nakročení k víře, taková pootevřená dvířka "co kdyby"

    1. na komentář reaguje paníliška — #59
    2. na komentář reaguje Klára Křížová — #74
    superkarma: 0 17.05.2014, 21:37:19
  4. avatar
    [57] paníliška [*]

    linde — #55 To je dost smutné, ne? A navíc - jaký má smysl být pokřtěný, když mám svůj rozum a nejsem věřící?

    1. na komentář reaguje linde — #58
    superkarma: 0 17.05.2014, 21:29:44
  5. avatar
    [56] peetrax [*]

    linde — #55 coz by ovsem nevadilo, protoze cirkve mezi sebou v poctu pokrtenych nesoutezi. Sml54

    superkarma: 2 17.05.2014, 21:11:22
  6. avatar
    [55] Linde [*]

    paníliška — #54 mám pocit, že v 19-ti letech už by v mém okolí nikdo nikoho na křest nedokopal, už mají svůj rozum. Kdyby se děti nekřtily jako nemluvňata, byl by počet křtěných  minimální.

    1. na komentář reaguje peetrax — #56
    2. na komentář reaguje paníliška — #57
    superkarma: 1 17.05.2014, 21:02:51
  7. avatar
    [54] paníliška [*]

    A k tématu - pokřtít dítě jen proto, že je v rodině tradicí a prarodiče by měli radost, to je úplně mimo. Nejdřív by bylo dobré zjistit si, co to vlastně křest je a co znamená a vůbec nejlepší je, když se člověk může rozhodnout sám. Já sama jsem se dobrovolně nechala pokřtít ve svých 19 letech a bylo to fajn. Sml16 Jen nevím, jestli jsem o něco nepřišla, když kolem mě nebyli žádní pošahaní starci, ani opičky a šašci.

    1. na komentář reaguje linde — #55
    superkarma: 2 17.05.2014, 20:34:58
  8. avatar
    [53] peetrax [*]

    Rikina — #51 jestli ti nejaky verici neco nutil, tak za to zrejme nemuzeme my na diskusi. Ale kdyz ti to poucovani a opakovani vseobecne znamych faktu udela dobre, tak si posluz. Sml30 Pokud mas za to, ze za ta politovanihodna zverstva z minulosti muzou soucasni verici, tak na to opravdu neni co rict. Snad jen - svata prostoto...

    1. na komentář reaguje Rikina — #65
    superkarma: 1 17.05.2014, 20:32:29
  9. avatar
    [52] paníliška [*]

    gerda — #40 Jo, ta fotka není vybraná zrovna šťastně, ale jde přece o to rozproudit diskuzi, že. Že se někdo chytí a předvede svou svatou pravdu, to je vcelku jasné a s tím se počítá. i ldyž nemám ani páru, o co jde, projevit svůj jediný správný a pravdivý názor musím, že. Sml57

    1. na komentář reaguje Klára Křížová — #75
    superkarma: 0 17.05.2014, 20:31:30
  10. [51] Rikina [*]

    gerda — #49 to bylo jenom takové malé připomenutí těm, co se cítí uražení slovem šaškárna Sml57

    1. na komentář reaguje peetrax — #53
    superkarma: 3 17.05.2014, 20:02:29
  11. [50] Gabka [*]

    Rikina — #44 No jo, ale v kostele, kde oddává kněz - to bude církevní sňatek se vším všudy.

    superkarma: 0 17.05.2014, 16:43:59
  12. avatar
    [49] gerda [*]

    Rikina — #48 a tož neblázni, snad jsme se od těch dřevních dob někam posunuli. Hlavně žádný islámSml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #51
    superkarma: 0 17.05.2014, 15:02:34
  13. [48] Rikina [*]

    Mno, označení rituálních zvyků za šaškárnu je ještě to nejmenší. Sml57 To například křesťanští misionáři nejrůznějších církví měli daleko drsnější výrazy a také metody, při šíření víry mezi pohany. A jak trestali to, když domorodci tvrdošíjně setrvávali na svých dávných zvycích a rituálech, to je popsáno leckde. Věšení, upalování, zabavování majetku - ve jménu víry. Svaté války. Ono i například čeští bratří by mohli vyprávět o náboženské toleranci jiných věřících... v určité době. Konec konců ani nemusíme chodit daleko do minulosti, nebo do cizích zemí. Vstřícnost a snášenlivost osob, kterým se přezdívá "svíčkové báby", je skoro příslovečná. Myslím, že věřící (nikoli pouze křesťané) by měli to skóre urážek a represálií daleko vyšší než bezvěrci, kterým je to v podstatě jedno a byli by rádi, kdyby jim nikdo nic nenutil a měli svatej pokoj. Sml32

    1. na komentář reaguje gerda — #49
    superkarma: 5 17.05.2014, 13:18:15
  14. avatar
    [47] OlgaMarie [*]

    Karo Líná — #33 Když jsem si tvůj názor přečetla, myslela jsem si, že ti napíšu něco výchovného. Rozmyslela jsem si to a musím ti poděkovat, žes to napsala, alespoň vím, že jsi  nevychovaná hlupaňa nebo jsi rudá až na zadku.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #70
    superkarma: 4 17.05.2014, 12:46:13
  15. avatar
    [46] gerda [*]

    Rikina — #44 v kostele se dá i bydlit, pokud je odsvěcený. Církevní památky se dost nabízejí.

    superkarma: 0 17.05.2014, 11:39:37
  16. avatar
    [45] peetrax [*]

    Karo Líná — #33 kez bych mela tak jednoduche mysleni jako ty, hned bych mela mene komplikovany zivot. Knezi jsou posahani starci, verici jsou opicky, lide s depresi povl... Dost me bavis, jsem zvedava, s cim vylezes priste, ty hvezdo.Sml52

    superkarma: 1 17.05.2014, 11:25:18
  17. [44] Rikina [*]

    Mam — #42 ale jo, kostel se dá normálně pronajmout, a nejen pro účely svatby. Běžně se to děje. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #46
    2. na komentář reaguje Gabka — #50
    superkarma: 0 17.05.2014, 10:24:45
  18. [43] Jasmína [*]

    Máme známého faráře, je mu 35 a je moc fajn. Křty nikomu nevymlová, jen vysvětluje jejich význam. 

    Mám kamarádku, která nechala dítě pokřtít i kvůli kmotrovskému jménu. Holčika teď ví, že má ještě jméno Marie po babičce, co jí šla za kmotru.

    superkarma: 0 17.05.2014, 10:13:34
  19. avatar
    [42] Mam [*]

    Mickey Mouse — #31 Svatba v kostele přece nemůže být jiná než církevní...

    Křty se přece vždycky prováděly hned ještě když jsou děti malé, to samé muslimské obřady, v tom případě není protor pro to, aby se člověk rozhodl sám (zda chce být křtěný nebo ne..)

    1. na komentář reaguje Rikina — #44
    superkarma: 0 17.05.2014, 10:01:23
  20. avatar
    [41] Deafina [*]

    Na té fotce mne zaujalo, jak jsou matka (nebo kmotra?) s dítětem oblečení na ten údajně slavnostní akt.

    superkarma: 2 17.05.2014, 09:39:46
  21. avatar
    [40] gerda [*]

    paníliška — #36 fotka je podle mně vybrána ryze účelově a jak je vidět, na jednoduché typy lidí zabírá.

    1. na komentář reaguje paníliška — #52
    superkarma: 4 17.05.2014, 05:37:41
  22. avatar
    [39] gerda [*]

    Karo Líná — #33 tos trošku přepískla. Svědčí to jen o tom, že se příliš hluboce nezamýšlíš, když máš potřebu urážet věřící.

    superkarma: 4 17.05.2014, 05:36:36
  23. avatar
    [38] Linde [*]

    Karo Líná — #37 to je dobře, že to tak cítíš, protože zde už kdysi proběhla i diskuze o pohřbech a některé čtenářky to braly vyloženě jako zbytečný a traumatický zážitek, který odsuzovaly. To už samozřejmě nebylo myšleno přímo v souvislosti s tebou, ale utkvělo mi to v paměti, jak to tak někdo může cítit a odmítat. Ale to už je fakt z jiného soudku Sml16

    superkarma: 0 16.05.2014, 23:00:43
  24. [37] Karo Líná [*]

    linde — #34 Ale naše rodinné tradice a zvyky ctím, to tedy ano..... Tebou zmíněné pohřby považuju vyloženě za nutnost Sml67 Rozloučit se je potřebné. (Jde to i bez řečí o bájných bytostech.)

    1. na komentář reaguje linde — #38
    superkarma: 1 16.05.2014, 22:52:58
  25. avatar
    [36] paníliška [*]

    Karo Líná — #33 K tomu pošahanému straci - znám jednoho faráře, je mu 38 let, má 2 děti (není to katolický farář) a je to velký sympaťák. Sml57

    S tou fotkou ti dávám za pravdu, je příšerná. Křest dítěte je podle mého zbytečnost, to dítě z toho nemá žádný rozum.

    1. na komentář reaguje gerda — #40
    superkarma: 1 16.05.2014, 22:50:01
  26. [35] Karo Líná [*]

    linde — #34  Srovnání církevních obřadů s fanděním hokeji je mimořádně vtipné, to se ti povedlo Sml52 /Ale máš pravdu, obojí je šaškárna, to zas nebudu popírat Sml57Sml30/

    superkarma: 1 16.05.2014, 22:49:10
  27. avatar
    [34] Linde [*]

    Karo Líná — #33 netvrdím, že jsem ze křtu nějak naměkko, ale pro některé lidi je šaškárna třeba i pohřeb, berou to jako ztrátu času, vždyť ten člověk už je stejně mrtvý Sml24.

    Je to o tom, že někdo ctí tradice, zvyk, jiný je děsně in, když se vyhýbá všemu, co chtějí jiní z rodiny..., ale pak se z lidí vytrácí soudržnost, smysl pro rodinu, vztahy...najednou pak okolo sebe lidé nemají nikoho blízkého, rodina daleko a netečná, sourozenci, ti se také k tobě neznají, prarodiče jsou kdesi v domově důchodců...ačkoliv nechci, aby to vyznělo, že se tak strašně zastávám křtu, tak pro mně je například strašná šaškárna, když teď kvůli hokeji každý vozí na autě vlaječky, nosí dres....kolik z těch "vlastenců" a fanoušků by ve vlastním volnu šlo umýt zadarmo hráčům šatny? Sml57 Nikdo...a tolik lidí se skládá na květiny do kostela a na údržbu hřbitova.Člověk rozumný ctí své kořeny, člověk povrchní  vidí v kdečem šaškárnu.

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #35
    2. na komentář reaguje Karo Líná — #37
    superkarma: 0 16.05.2014, 22:34:16
  28. [33] Karo Líná [*]

    To jsou teda starosti. Nechápu, jak takové kraviny může někdo řešit, ale dobrá, každý máme jiné koníčky Sml30 Rozmluvy s farářem (tj. plácání o ničem s pošahaným starcem), nesmyslné polévání dítěte (ta fotka hovoří za vše, dítě je evidentně blahem bez sebe Sml52), no když na to má někdo čas a povahu, proč ne, mě by tam jeblo Sml30 Ale já ty pámbíčkáře nikdy nechápala. Teda ty organizované a tyhle opičky konající. Je to šaškárna.

    1. na komentář reaguje linde — #34
    2. na komentář reaguje paníliška — #36
    3. na komentář reaguje gerda — #39
    4. na komentář reaguje peetrax — #45
    5. na komentář reaguje OlgaMarie — #47
    superkarma: 4 16.05.2014, 22:21:45
  29. avatar
    [32] Linde [*]

    docela jsem překvapena, kolik lidí zde se pozastavuje nad tím, že je křest ze zvyku. Já pokřtěná nejsem, moji rodiče ano. Manžel pokřtěn je, jeho rodina je věřící, babička s dědou chodí do kostela celý život. U našich dětí byl křest skoro nutností právě ze zvyku - za prvé věřící babička nemohla překousnout, že máme malé nekřtěňátko, že se bude Bůh zlobit, že svou víru nepředala dále, že je Bůh neochrání v životě jako své ovečky. Navíc by jí to farář neustále předhazoval, jak to, že nemá křtěné pravnučky Sml57. Jsme malá vesnice, kde je to prostě stále živé téma. Takže se křtilo, aniž bych já na tom trvala. Mně osobně to nevadilo, poddala jsem se. Navíc v budoucnu moje holky nebudou mít problém s církevním sňatkem, pokud jsou křtěné.

    superkarma: 0 16.05.2014, 21:59:58
  30. avatar
    [31] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #20 Hmm, to je nutné rozlišovat. Svatba v kostele je to samé jako svatba v galerii nebo na louce. Mít to může každý. Ovšem církevní sňatek (a obřad) k tomu se vyžaduje příprava snoubenců ve víře a alespoň jeden by měl být pokřtěný.

    Křest je ze všeho nejvíc slib, že z člověka bude věřící křesťan. Za mimino slibují rodiče, že chtějí z dítěte vychovat věřícího člověka. Proto se vyžaduje nějaká záruka, že buď rodiče nebo kmotr jsou praktikující věřící.

    Dnes už křest ani není žádná velká slavnost. Obřad trvá sotva 20 minut, kostel kvůli tomu nikdo nezdobí a nerozsvítí. Tím spíš nechápu, proč to paní řeší.

    1. na komentář reaguje Mam — #42
    superkarma: 0 16.05.2014, 17:33:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme