Vztahy

Mám ideálního partnera. Vyrůstal totiž bez otce...

Mému parterovi Zdeňkovi je pětačtyřicet let. Když mu bylo šest a jeho bratrovi čtyři roky, otec je opustil. Šel za hlasem svého srdce a založil novou rodinu. Zdeněk mu to nikdy neměl za zlé. Alespoň mi to říkal, když jsem se ho na to ptala. Oba kluci žili sami se svou matkou. Ta se znovu vdala, až když bylo Zdeňkovi osmnáct a rukoval na vojnu. Po návratu z vojny se Zdeněk osamostatnil, takže si otčíma a dvou nevlastních sester moc neužil.

A jak to vidím já?
Jak já jako ženská hodnotím to, že mám partnera z neúplné rodiny? Je asi hrozné, ale já jsem vlastně svým způsobem ráda, že je otec opustil, když byli kluci malí. Zdeněk šel tehdy do první třídy...
Nikdy jsem neměla pocit, že by Zdeněk byl citově deprivovaný, ukřivděný, ublížený, agresivní, že by měl sklony k jakéholi závislosti a omlouval to rozvráceným manželstvím svých rodičů. Naopak.
Tím, že ho vychovávala pouze matka, tak je v určitých ohledech jemnější, pozornější, skoro se chce říci ženštější, ačkoli je to Chlap každým coulem, abychom si rozuměli :-))). Je to podle mého možná do značné míry proto, že mu doma chyběl takový ten klasicky mužský dril a určitá tvrdost, že neslýchal stupidní věty typu: "neřvi, mužský přeci nebrečej..." nebo: "mytí nádobí - to je práce pro ženské, do toho se nepleť", či: "jak to, že není v lednici vychlazené pivo", eventuálně: "správná ženská je doma, vychovává děti a stará se o rodinu a nekecá chlapovi do fotbalu ani do života..."


Možná namítnete, že poslední věta, to je asi něco, co už dneska kluci asi ani neslýchají, nebo to aspoň neslýchají tak často jako dřív. Souhlasím. Taky je pravda, že jsem ty chlapské výroky tak trochu zjednodušila, dnes už se argumentuje jinak...
Zdeněk není asi vyznavač klasických chlapských zálib, není to ani typ borce, který se doma svalí na kanape a nechá se obskakovat. Je to asi tím, že on i brácha museli mámě pomáhat. Ta zase musela chodit na vedlejšák, aby si přivydělala a uživila je. Takže kluci doma myli nádobí, vytírali podlahy, a neslyšeli nic o tom, co má nebo nemá dělat chlap.
Prostě dělali, co bylo zrovna zapotřebí, nijak svět nedělili na mužský a ženský. "Ani mi to nepřišlo, že myju nádobí nebo si peru ponožky, brácha měl jiné povinnosti," říká Zdeněk. "Ale aby to nevypadalo, že jsem byl vzorné dítě, tak to ne. Lítal jsem s kamarády hodně venku, s mámou jsme chodili na výlety, jezdíval jsem k babičce do východních Čech. Měl jsem šťastné dětství." Nutno dodat, že jeho otec nebyl žádný asociál, jehož odchod by rodině prospěl. Pokud vím, tak si kluky brával k sobě tak dvakrát, třikrát do roka. Bylo to víceméně o narozeninách a vánočních svátcích.

Já osobně to vše považuji za obrovskou výhodu, že Zdeňka vychovávala pouze matka. Neválí se u televize, když se hraje fotbal nebo hokej, protože na to není z domova zvyklý, neměl v rodině mužské vzory, které by ho k tomu hecovaly. A asi to ani nemá v krvi, to je pravda.
Mámu má rád, ví, že ona byla ten tahoun, ale na druhou stranu se od ní dokázal odpoutat. Neměl jí za zlé, když se znovu provdala jen proto, aby pomohla jednomu chlapovi, co zůstal sám se dvěma holkami...

Je samozřejmě neodpustitelné, když se rodiče rozvedou a dítě přijde o jednoho z nich. Ale na druhou stranu to nemusí být úplná tragédie. Myslím, že se s tím všichni srovnali, jak nejlépe mohli. Zdeněk, jeho brácha, který je mu v určitých ohledech hodně podobný, i máma, která nerezignovala, a stala se náhradní matkou dvěma úplně cizím holkám v pubertě.

Možná není tak důležité, z jakých lidí se rodina poskládá. Hlavně když funguje. Jen mne, prosím, nezatracujte za můj názor, když si myslím, že mému partnerovi vyloženě prospělo, když žil jenom s mámou, bez takzvaného mužského vzoru...

Příběh své kamarádky zpracovala

   
18.05.2004 - Láska a vztahy - autor: Annamarie

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [98] Alousek [*]

    Eva_Fl:Kdyz deti odrostli chodila jsem do prace,ted jsem zametnana u manzela(mame pneuservis a autoopravnu)v kancelari ale to nemeni situaci,mam na starosti zahradu, deti, domacnost atd atd atd...

    superkarma: 0 21.05.2004, 07:18:41
  2. avatar
    [90] k@tchabinka [*]

    gryzli z tebe taky obcas vypadne moudro clovece :)
    ty by ses tomu feminismu mel trochu venovat, aby si vedel, o cem mluvis, kdyz uz o nem mluvit musis :)

    superkarma: 0 19.05.2004, 18:03:55
  3. avatar
    [87] Drahuška [*]

    Alousek: to mám taky někdy chuť tchyni říct

    superkarma: 0 19.05.2004, 14:22:29
  4. avatar
    [86] Drahuška [*]

    Nesouhlasím s názorem, že je NEODPUSTITELNÉ, když se rodiče rozvedou. V některých případech to totiž může být právě pro děti to nejlepší, např. když je otec despota a tyran...

    superkarma: 0 19.05.2004, 13:40:21
  5. avatar
    [85] Eva_CZ [*]

    Alousek: takze ty jsi v domacnosti?

    superkarma: 0 18.05.2004, 18:34:43
  6. avatar
    [84] Alousek [*]

    Muj muz vyrustal v kompletni rodine.Byl vychovavan podle vzoru-zena udrzuje ohen a muz lovi (mamuta) do dnesni doby prelozeno-zena se stara o deti a domacnost,chodi na besidky deti i rodic.sdruzeni, porada detske narozeniny a uci deti jezdit na kole a plavat...ON VYDELAVA PENIZE.Tutiz doma nemusi delat NIC.
    Ale abych nepomlouvala, za 15 let manzelstvi jsem ho naucila ohrat jidlo, udela si i sam veceri kdyz prijde pozde z prace a vypere si pracovni odevy.
    Tchyni jsem jednou rekla, ze mi ho predala v katastrofalnim stavu

    superkarma: 0 18.05.2004, 18:25:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [83] Eva_CZ [*]

    gryzli: TO JAKO ZE JINAK JSEM DEBIL, JO?

    superkarma: 0 18.05.2004, 18:09:24
  2. avatar
    [82] Suzanne [*]

    Můj názor: dobře rozvrácená rodina nad zlato
    Taky jsem ji "rozvrátila", protože jsem zjistila, že ten člověk, který si říká tatínek mého dítěte, stojí za starou belu. A nelituju. 8 let jsem vychovávala syna sama. Teď jsem se vdala podruhé, protože tenhle chlap už může být vzorem pro moje děti. Ať se kdo chce třeba zblázní, ale dobře rozvrácená rodina je tisíckrát nad takzvaně úplnou, pokud není v pořádku.

    Ke statistice: já jsem z úplné rodiny, byla jsem rozvedená, moje sestra taky. Manžel je z tzv. rozvrácené rodiny, oženil se poprvé a hodlá u toho zůstat.
    Jsem toho názoru, že my jsme se se sestrou rozvedly právě proto, že rodiče mají krásné manželství. Nehodlaly jsme slevit, a věřím, že jsme dobře udělaly. Na podruhé se to povedlo.

    superkarma: 0 18.05.2004, 17:22:21
  3. avatar
    [77] Pala [*]

    Můj je víceméně z úplné rodiny - rodiče se rozvedli, když měl 22. Takže mužský vzor určitě měl. A stejně vaří jen on,nádobí potom bere jako samozřejmost, uklízí občas taky, o uklízení se podělíme. Určitě to není tím, že by rodiče byli tak dlouho spolu, nebo se by se později rozvedli. Prostě je to v něm. A k rozvodu rodičů mi jednou řekl, že radši měl být mnohem dřív - každodenní hádky rodičů nebyly to, co chtěl 8 let prožívat.

    superkarma: 0 18.05.2004, 15:06:29
  4. avatar
    [73] ValinaK [*]

    petique: každý ne. Mému synovi, kdyby se nevěnoval manžel, tak se bude oblíkat do holčičích oblečků - je to jediný chlap v jeho okolí - bohužel.

    superkarma: 0 18.05.2004, 12:11:31
  5. avatar
    [72] Petique [*]

    Bráchovi se teda otec nevěnoval a nezdá se mi že by tím byl nějak poškozenej. Měl dědečky, strýčky, kamarády, takže byl v mužské společnosti. Ale to je každý kluk, ne???

    superkarma: 0 18.05.2004, 12:07:05
  6. avatar
    [71] ValinaK [*]

    EvaFl: to právě myslím - samozřejmě záleží na tom jak "Kvalitní" jsou lidi v rodině, ale ani sebekvalitnější matka prostě nemůže genticky a biologicky a já nevím jak ještě nahradit otce. Ty chlapci pak v dospělosti nemaj kam "šáhnout" a všechno dělaj stylem pokus-omyl. Prostě jim chybí mužský vzor chování. To samé prožívaj kluci, kterým se otec nevěnoval, nebo nebyl často doma atd....

    superkarma: 0 18.05.2004, 12:04:39
  7. avatar
    [70] Eva_CZ [*]

    Muj EX byl sirotek ( takze zadna tchyne, zadnej tchan ), vychovala ho teta s babickou a .

    Muj VON ma rozvedenou mamu ( jeho tata emigroval do Australie ) - a je uzasnej! Myslim, ze JEHO maminka odvedla kus vynikajici prace ve vychove a potom i muz, ktereho si po letech vzala, protoze VON o nem mluvi moc hezky a je videt, jak moc si ho vazil.

    Neni to o tom, s kolika lidmi dite vyrustalo, ale jak kvalitni to byli lide...

    Ja jsem bohuzel byla na vychovu kluku sama... Jak se porvou se zivotem, se teprve uvidi, ale starsi ma podle me problem se vztahy - a mladsi je zatim neresi....

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:52:11
  8. avatar
    [68] ValinaK [*]

    medved: právě že čím jsem starší, tím víc se po matce podvědomě opičím .
    Jinak si mě asi špatně pochopila, já si rozhodně nemyslím, že by tyhle děti byly nějak "postižené". Jenom prostě matka nemůže předat dětem to, co by je naučil otec a to není urážka - já matky samoživitelky považuju za hrdinky všedního dne. Mám spoustu takových kámošek a vím, jaká je to dřina. Zároveň však vidím, že hlavně klukům se nahradit otec prostě nedá.Ale neznamená to, že budou postižený, jenom budou mít se sebou a svými vztahy jednou víc práce....

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:31:32
  9. avatar
    [67] medved [*]

    ValinaK: a ty nedelas nektere veci jako matka ? v tom pripade gratuluju
    podle toho co pises, jsou tedy deti z rozvedenych rodin neuplni, postizeni nepritomnosti druheho rodice...proste horsi nez ty z uplnych rodin ...a pritom ja myslim, ze nez zit leta v rodine s alkoholikem a zazivat denne silene sceny a byt uplna a navenek OK rodina, tak je to ochuzeni o 100% lepsi varianta...polovina rodin je rozveneych a kolik z tech nerozvednych ma problem ....takze kolik deti asi zije v idealne harmonickem prostredi ? ja myslim, ze kdyz to bude 30% tak jsem jeste optimistka

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:19:27
  10. avatar
    [66] danca79 [*]

    Ten příběh se mi moc líbí. Vždycky jsem říkala že se nedá generalizovat, jsou situace, kdy děti rozvodem netrpí, někdy je to dokonce pro dobro věci a psychickou pohodu všech zůčastněných. Dokonce znám rodinku, kde rodiče se rozvedli ale dál spolu žili, protože tím rozvodem se v nich jaksi něco obrátilo a začli být schopní fungovat jako rodina!

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:15:41
  11. avatar
    [65] Petique [*]

    Luciš: můj otec pookřál až teď, když jsme samostatný. Myslí si, že těch dvacet let psychickýho i fyzickýho teroru jen tak zapomeneme, protože se teď rozhodl, že jako bude hodnej tatínek.
    Moc jsem záviděla holkám jako seš ty. Se kterýma si táta hrál, věnoval se jim a byl spíš tak za kamaráda. Budu se moc snažit, aby moje děti takovýho tatínka měly.

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:13:41
  12. avatar
    [64] ValinaK [*]

    medved:
    já bych netrvdila, že jsou fuj, ale ten "druhý" rodič prostě chybí. Kluci potřebují mužský vzor a holky zase ženský. Jen si upřímně vzpomeň, co všechno dnes podvědomně děláš stejně jako matka

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:10:27
  13. avatar
    [63] Luciš [*]

    Petique: Promiň, byla jsem v ráži za ten nadpis: ideální partner - vyrůstal TOTIŽ bez otce

    A můj čas strávený s tátou se většinou rovnal zábavě, s mámou se většinou jednalo o povinnosti -vaření, domácí práce, návštěvy doktora, ale zase ji nemám o to míň ráda

    Rodinu, kde se otec moc nestaral jsem taky zažila, maminka byla poklad. Ale i otec nakonec zjihl při pohledu na svého vnoučka a dneska by mu snesl modré z nebe, chodí s ním na procházky, učí ho na kole. Takže můj názor je nezatracovat

    superkarma: 0 18.05.2004, 11:09:41
  14. avatar
    [61] medved [*]

    nadpis nic moc, ale clanek jako takovy chapu podobne jako mamina...je to slozeni poklony mamince, ktera dokazala sve syny vychovat bez zasti a s pocitem odpovednosti...
    me clanek potesil, protoze je to konecne nazor, ze i dite z rozvedene rodiny muze byt "kvalitni" clovek...ze proste nezalezi az tak na tom, kolik lidi se na vychove podili, ale jaka ta vychova je....az prilis casto tady totiz slycham, ze deti z rozvedenych rodin jsou neco fuj coz se me osobne velmi dotyka

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:50:17
  15. avatar
    [60] Kacule [*]

    Myslím, že to spíš záleží na rodičích a ne na tom, jestli dítě vyrůstá v úplné nebo neúplné rodině. Prečetla jsem si příspěvky a z toho to jasně vyplývá - někdo může být z úplné rodiny hajzlík, z někoho ta neúplná udělá andílka .Článek byl dobrý na zamyšlení, že ne vždy se musí rozpad manželství na dítěti projevit negativně..

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:47:31
  16. avatar
    [59] Janinas [*]

    Je zajímavé, jak máme každá jiné zkušenosti a názory. Já sama mám manžela, který doma pomáhal a i na začátku manželství byl vzorný otec i manžel. Pak se ovšem totálně nakazil od svého otce, který doma vůbec nic nedělá a jeho manželka mu dělá služku. Nevím, proč se to stalo, ale dodnes to nechápu. Ze začátku hodný, pracovitý kluk a teď líný, arogantní, cinický a hádavý manžel. Nepomůže mi s nákupy, s dětmi ani s domácími pracemi. Pořád se odvolává na to, že je živitel rodiny, že chodí pozdě z práce a je hrozně unavený. Když něco potřebuji, musím mu to napsat nebo několikrát připomínat. Už jsem přišla na to, že když to neudělám a jemu to vadí (např. neumyté nádobí o víkendu), tak jde a udělá to on. Jen musím vydržet a nejít to udělat hned. Časem jsem se naučila tuto taktiku a myslím, že na něj zabírá.

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:41:09
  17. avatar
    [58] Petique [*]

    Luciš: Teď tě trochu nechápu . Napsalas, že jeden rodič nemá tolik času jako dva takže hrozí flákání u dětí, s tím souhlasím .
    Pak jsi napsala, že když je rodina vyvážená, tak je dítěti lépe s oběma rodiči, s čímž taky souhlasím .
    Taky jsi napsala, že dítě vidí, jak tatínek mamince pomáhá a váží si sebe navzájem a na to jsem ti napsala, že u vás asi tatínek pomáhá, ale u nás teda ne (alespoň dřív)a že si myslím, že hodně záleží na lidech (povaha, výchova), protože mě by v dětství bez otce bylo určitě líp.
    Tím jsem nenaznačila, že schvaluju výchovu v neúplné rodině, nebo ano??? A ty mi do toho pleteš vyšívání . Jestli ty máš tátu skvělého, tak ti jen závidí, 70% je moc, ale budiž. Ale nechápu to s tím, že máma kluka nemůže nauči, to co táta. To já ale samozřejmě vím a souhlasím. Takže, co tím básník chtěl říct?????

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:38:52
  18. avatar
    [56] Luciš [*]

    Petique: Jám mám tátu skvělého a myslím že 70% rodin... A určitě máma syna nenaučí opravovat auto nebo věci v domě, hrát fotbal, chlapečci se v domácích pracech a vyšívání moc nevyžívají

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:22:10
  19. avatar
    [54] Petique [*]

    Gabule: to bude asi taky na povaze. Teda ale vůbec ti nezávidím. Ženský v tomhle dokážou být pěkný svině.

    superkarma: 0 18.05.2004, 10:02:40
  20. avatar
    [52] Petique [*]

    Lituju dětí na které se matka upne, ale na druhou stranu ty matky tak trochu chápu, když nikoho jinýho třeba nemají.

    superkarma: 0 18.05.2004, 09:44:58
  21. avatar
    [51] Toniniella [*]

    Napsala sem to blbě, opičí láska je samozřejmě projevem NEVYZRÁLOSTI

    superkarma: 0 18.05.2004, 09:34:14
  22. avatar
    [50] Toniniella [*]

    "Opičí láska" je projevem dospělosti a vyzrálosti matky (nebo otce) nikoliv životní situace. Znám všechny možné případy ze všech možných situací, které se staly různým lidem a žádný metr na to neexistuje. Vyjma osobní vyzrálosti, dospělosti a zodpovědnosti.

    superkarma: 0 18.05.2004, 09:33:20
  23. avatar
    [49] ValinaK [*]

    Annamarie: tak to máš obrovské štěstí, že se tvoje tchýně dokázala oprostit od tzv. opičí lásky a vlastně vychovat kluky jako "chlapy". Jinak si myslím, že úplnou rodinu (fungující samozřejmě) nejde ničím nahradit...

    superkarma: 0 18.05.2004, 09:07:36
  24. avatar
    [47] Aja [*]

    Kdyby na to přišlo, tak třetí chlap musí být sirotek...
    Z článku mám hrozně nepříjemný pocit...

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:52:53
  25. avatar
    [44] Petique [*]

    Luciš: u vás možná tatínek mamince pomáhá, ale já sem doma mého otce nikdy nevyděla s čímkoliv mamce pomoct, to až teď. A můžu říct, že mé dětství by bez něho bylo ideální. Takže ono záleží spíš na lidech

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:40:33
  26. avatar
    [42] Luciš [*]

    No já to taky jako terno nevidím. Jeden rodič nemá tolik času jako dva. To spíš hrozí to válení u TV, když maminka pracuje, stará se o domácnost....
    Pokud je rodina vyvážená, tak je dítěti rozhodně lépe se dvěma rodiči - vidí, jak tatínek mamince pomáhá, jak si sebe navzájem váží.

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:35:50
  27. avatar
    [41] pajda [*]

    Nechci vidět ty ideální muže, jak budou předávat vzor mužského chování svým synům...tam to vždycky skřípe nejvíc - ne v soužití se ženou, k tomu jsou totiž celý život vedeni a nuáležitě cepováni.

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:34:50
  28. avatar
    [40] Irena1 [*]

    Můj exmanžel vyrůstal s matkou, třemi tetami a sestrou a bylo to fakt peklo... Myslím, že zase tolik nezáleží na tom, kdo vás vychovává, ale JAK.

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:26:57
  29. avatar
    [39] Žábina [*]

    taky si myslím, že je to hlavně ve výchově...kamarádka Annamarie má asi spíš štěstí, že její muž má dobrou povahu a vůbec bych to nepřikládala tomu, že vyrůstal bez otce....

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:23:51
  30. avatar
    [36] mamina [*]

    Vidím to trošku jinak než vy co jste tu reagovaly. Hlavně pociťuji, že pisatelka tímto chtěla vyzvednout zásluhy té matky, že ze svých synů neudělala mamánky ale kluky, co se nebojí žádné práce a nebojí se postavit životu. Toho si cením Neznám žádnou, které odešel manžel za jinou láskou, která by děti tak trochu neformovala do své zloby, která by na ně nepřenášela svoje problémy Fakt takovou neznám...
    Tímto chci taky říct, že můj otec, který zůstal v podobné situaci, s námi dětmi, tak taky nikdy nepřenášel svoji ukřivděnost a "zlobu na život" na nás děti. Měl hodně starostí aby nás uživil a na nás taky bylo, abychom mu ty starosti nepřidělávaly.

    superkarma: 0 18.05.2004, 08:20:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme