Bulvár

Malí, ale důležití GYMNAZISTÉ

V ranním spěchu potkáváme školáky, kteří se nám jeví jako příliš mladí na střední školu. Mají jen něco málo nad deset let, jsou samá ruka, samá noha. Měli by se pohybovat tak v okruhu několik metrů od svého bydliště. Ale ne, potkáváme je na mnohých odlehlých částech města, v metru, v tramvajích. Malí, ale důležití. Gymnazisté.

 

Do revoluce, kdy pevná klauzule povinné školní docházky jasně stanovovala, že devět tříd musíme mít všichni, jsme do patnácti poslušně navštěvovali ZDŠky. Pak se věci změnily a rovněž vzdělávání začalo mít mnoho alternativních podob. Víceletá gymnázia nebyla žádnou novotou, protože měla v Čechách až do školní reformy v padesátých letech veliké zastoupení a taky ověřenou tradici ve výchovně-vzdělávacím systému. Proto bylo jenom otázkou času, kdy se české školství opět k nim vrátí. A stalo se! Po listopadu 1989, lépe řečeno do následujících školních roků se osmiletých a šestiletých gymnázií urodilo jako hub po dešti. Stávající státní školy se rozšiřovaly o dva až čtyři roky výuky, vedle toho vznikaly další a další soukromé středoškolské instituce. Jedny byly všeobecně-vzdělávací, jiné specializované.

 

Moje dcera před měsícem dovršila 15 let a dle zažitých očekávání by měla procházet na další – II. stupeň vzdělávání. Ale naše koketování se středoškolským studiem začalo už  před hodně dlouhým časem. „Je to šikovné dítě! Byla by škoda, kdyby ztrácelo čas na základce!“ S touto formulací jsem se setkávala stále víc, až jsem začala pátrat v nabídce víceletých gymnázií. Po čtvrté třídě prolétlo mezi dětmi v Barčině okolí jenom několik slov o odchodu. V prvních měsících páté už se třída začala jasně polarizovat. Ti, co odcházeli na gymnázium, se jasně oddalovali od těch, kteří zůstávali. Mnohá přátelství utrpěla a děti prvně  jasně zademonstrovaly, že pochopily, že svět je rozdělený a oni udělají všechno, aby patřily k té úspěšné polovině.

 

Pak přišly přijímačky, napětí a pro většinu zklamání. Protože poptávka byla větší než možnosti škol. Taky soudnost rodičů je někdy ve velkém rozporu se skutečnými  schopnostmi dětí. My jsme taky neprošli. Matika pro naši ratolest byla vždy slabinou, a tak i když jsme chtěli jít na jazykové gymnázium, nepovedlo se to.
Jak to vypadalo po tomto rozhodujícím dni? Děti, odcházející na gymnázia, se ještě víc vzdálily od svých  spolužáků, kteří na základce zůstávaly. Učitelé se snažili je vybavit na poslední chvíli vědomostmi, které dle osnov měly ovládat, a tak přirozené tempo skupiny, nebo specifický přístup k jednotlivcům (myslí se slabším) šel stranou. Ještě větší propasti se objevily mezi  dětmi samotnými. Nepokrytě se kastovaly a třída jako celek se viditelně rozpadala. Před koncem pátého ročníku tady bylo pár zářících „gymnazistů“ a šedá amorfní hrst průměrně úspěšných druhořadých páťáků.

 

Upozorňuji, že předchozí líčení není žádnou fabulací, ale věrnou a legitimní realistickou vzpomínkou. Následující školní rok nebyl logicky nijak potěšující. Ani pro učitele, žáky ani rodiče. Třída, která přišla o tahouny, se pomalu konsolidovala, ale vyšla z krize se zjizvenou tváří. Z předchozí situace, kde každá  úrovňová skupina měla své zastoupení, se vytvořila struktura, kde dobří žáci zůstali dobrými, a dominantní ve třídě se stala horda kolem propadlíka Pavlíčka. Předtím děti s výraznou inteligencí tvořily přirozený protipól grázlíkům, teď  se jim každý klidil z cesty a oni měli prostor jen pro sebe. Právě kvůli této atmosféře, která přerostla až do šikany, jsem se rozhodla, že dceru z této školy dostanu za  každou cenu.

Bylo to sice až po dvou letech, neboť další cyklus gymnázií je až šestiletý, čili pro děti po sedmé třídě.

 

Odešli jsme z nenáviděné třídy a ve třinácti se moje dcera stala  gymnazistkou. Chvíli to trvalo, než získala balanc. Každodenní ježdění na druhý konec Prahy, mnoho zcela nových předmětů a snaha nezklamat, to všechno bylo nesmírně těžké. Nejenom pro dítě samotné, ale pro celou rodinu. Změnil se nám úplně režim: vstávalo se  dřív, později se šlo spát. Musel se z gruntu vyměnit šatník a školní výbava. Mluvilo se o klucích z primy a tercie.

 

Moje dcera je sama už v tercii a se statutem gymnazistky se sžila poměrně dobře. Mám však doma i jinou optiku, která problém mláďátek na gymnáziích  sleduje zblízka. Dívá se léta a poctivě: Profesor historie a estetiky na víceletých gymnáziích, Mgr. J. U., můj muž. Říká, že tak jako v každé  lidské činnosti, v přecházení dětí do víceletých gymnázií, platí ještě víc individuální přístup. Nestačí intelektuální zralost. Adept by měl být i emocionálně a sociálně vyzrálejší než obyčejný žák základní školy. A zde vzniká znova problém: polarizace a uměle vyprovokovaný růst ničí nejenom děti odcházející, ale i děti zůstávající.

 

Nedala jsem ve svém textu žádné jisté odpovědi ani návody, jak to udělat s dětmi přecházejícími na víceletá gymnázia. Myslím, že jediné správné řešení neexistuje. Je potřeba zvážit stávající situaci dítěte na ZŠ a dle jeho možností a kvalit rozhodnout, zda ano, nebo ne.

Jsem mámou gymnazistky a řeknu vám, dá to zabrat. Neboť, dnes platí: Jsem gymnazistka, kdo je víc? Ale to je povídání na další článek. 

 

 

 

 
   
30.09.2004 - Společnost - autor: Mária Uhrinová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [73] Ťapina [*]

    Už vidím, jak děti na základkách na rozdíl od gymnazistů ochotně nosí stejný styl oblečení na prvním stupni jako na druhém

    superkarma: 0 03.10.2004, 12:29:29
  2. avatar
    [72] Andula [*]

    misam: jenže on je to začarovaný kruh. Protože mnohde platí, že ta základka má fakt horší úroveň než gympl, takže se rodičům zase není co divit, že chtějí dát děti pryč.

    superkarma: 0 03.10.2004, 11:14:45
  3. avatar
    [68] Andula [*]

    Iva.: muj sef ma jen gympl a je , ale on ma nesporny takent a charisma, ktere mu staci

    superkarma: 0 30.09.2004, 22:24:45
  4. avatar
    [67] Andula [*]

    Jeremi: ehm, hm, moje sestra se na medicinu dostala ze zdravky, ale bylo to sileny a pak toho stejne nechala , protoze si to predtim vubec neumela predstavit, jak moc uceni to bude, mimo jine. Ona na medicin chtela jit vzdycky, nicmene si nenechala rict a sla na zdravku, ze tam pujde z ni
    Eva: moji hosici jsou jeste mali, pravda, ale tak nejak bych radsi, kdyby zamirili na gympl, na kvalitni gympl, prave kvuli tomu vseobecnemu vzdelani. Asi jo, jsem ambiciozni matka , ja to priznam. Nebudu nic lamat pres koleno, to je jasny, a budu se ridit tim, co je bude zajimat, nicmene tak nejak bych je k tomu rada nasmerovala. Ac sama jsem absolvovala gympl podobneho razeni jako medved a nevzpominam na to zrovna s nadsenim, jsem presvedcena je dobry gympl je vyhra.

    superkarma: 0 30.09.2004, 22:23:50
  5. avatar
    [65] Jeremi [*]

    Morgan II.: Podle toho, co vím, tak zdravotní sestra na medicíně sice exceluje v praktických disciplinách, ale je setsakra vedle v chemii, biologii apod. A v prvních ročnících je těhle teoretických předmětů docela dost. Na technických školách pravda absolventi průmyslovek bývají lepší v rýsování, ale v klasické matematice se taky ztrácí. Prostě pro studium VŠ je všeobecné vzdělání z gymplu lepší.

    superkarma: 0 30.09.2004, 21:28:12
  6. avatar
    [63] Jeremi [*]

    Žábina: Zato když chceš jít na VŠ odjinud než z gymnázia, jsi leckde vedle jak ta jedle. Stačilo mi, jak byli pozadu kolegové, co na práva přišli z ekonomky nebo průmky. O spoustě pro nás gymnazisty samozřejmých věcí v životě ani neslyšeli. Taková medicína se bez gymplu v podstatě ani studovat nedá (čest výjimkám).

    superkarma: 0 30.09.2004, 19:58:56
  7. avatar
    [62] Eva_CZ [*]

    Kytka: kolik tech deti mas? Informatiku, jo? To je ale sympatak!

    superkarma: 0 30.09.2004, 16:22:32
  8. avatar
    [61] Kytka [*]

    Chameleonka: Naprosto souhlasím, mám stejnou zkušenost. Mladší syn je taky zběhlík z gymplu,odešel po 4 letech, prostě se mu nechtělo učit, nedokázal to "vysedět" doma. Teď na prumce se zaměřením na informatiku je naprosto vysmátej. Ale na druhou stranu lituje odchodu, protože se mu hodně zúžily možnosti dalšího studia. Starší syn už je absolventem vícelet. gymplu, ale taky se tam věnoval jen těm předmětům, které ho bavily a ty ostatní výsledky za moc nestály. Ale už je na vejšce a tak je klid. Dva nejmladší jsou v devítce, letos je čekají přijímačky(na gympl nee, se školou mají bohužel problémy od začátku ). To bude teprve síla

    superkarma: 0 30.09.2004, 15:13:05
  9. avatar
    [60] Chameleonka [*]

    Lucka Z.: Nevěř tomu, že se malej studentík naučí učit jenom díky tomu, že je na víceletým gymplu. Není to školou, je to přístupem, je to zkrátka v něm - buď to zvládne, má zodpovědnost a disciplinu a taky nějakou cílevědomost, anebo ho to naopak otráví a přestane bavit. Přečti si můj příspěvek ze včerejška na téma "učit se učit" a pochopíš. Není to jen případ mého syna, zběhlíků z víceletých gymplů znám víc. A z těch, co zůstali, se flákala dobrá třetina až polovina a na škole drží dodnes jen silou vůle. Pokud nemají takovou maminku, jako bývalej spolužák mého juniora, která mu denně sedí za krkem a nutí ho učit se, psát úkoly, slovíčka, zkoušet, tak puberta s nima zacloumá a hodnoty letí do kouta. Ovšem je otázka, jestli mít gympl právě za takovou cenu - a k čemu

    superkarma: 0 30.09.2004, 14:53:52
  10. avatar
    [59] Žábina [*]

    syn bude příští rok na jaře dělat přijímačky na stavební průmyslovku...moc tam chce jít, ale jestli se tam nedostane, tak fakt nevím...gympl nepřipadá pro něj v úvahu a o nic jiného zájem nemá ...

    superkarma: 0 30.09.2004, 14:46:08
  11. avatar
    [58] Žábina [*]

    Gabi: ano víc času na rozmyšlenou při výběru profese ...ale co pokud se nejde studovat dál? ne každý na to má nebo chce...pak je to podle mě na nic...

    superkarma: 0 30.09.2004, 14:44:19
  12. avatar
    [57] Kytka [*]

    medved: Souhlasím, každá škola je jiná. Mně ty 4 roky ztracené nepřipadají. Spíš lituji, že jsem si nedodělala vejšku...Ale toho bych určitě litovala i s jinou střední školou. Prostě na určitá místa člověk se SŠ nedosáhne nebo to vyžaduje obrovské úsilí. Ale já si nemůžu stěžovat mám super práci i bez VŠ.

    superkarma: 0 30.09.2004, 14:24:15
  13. avatar
    [55] medved [*]

    Kytka: ale jde prece i o kvalitu te ktere skoly...ja studovala gympl na malem meste a musim uprimne rict, ze to byly zcela ztracene 4 roky ...diky ni jsem ale udelala prijimacky na VS a teprve ta mi neco dala...profesne i soukromne...gympl jako takovy byl zcela na nic, snazili se do nas nahustit tuny vedomosti, ktere me nezajimaly...tak jsem se je nabiflovala a okamzite stastne zapomnela...byla jsem premiantem skoly ...me spoluzacky, ktere nesly na VS skoncily jako sicky podprsenek nebo "profesionalni" matky maloktera dela aspon nejakou asistentku
    takze nechapu, kde se bere (pokud tedy vubec existuje, jakoze ja myslim, ze ne)...nejaka nafoukanost na gymplactvi

    superkarma: 0 30.09.2004, 13:56:56
  14. avatar
    [53] Kytka [*]

    Žábina: možná si spoustu lidí popudím proti sobě, ale já si zase myslím, že středoškolskou odbornost člověk s gymnáziem snadno získá praxí(samozřejmě pokud se nejedná o nějakou extra náročnou specializaci). Já osobně jsem nikdy neměla pocit, že mi byl gympl k ničemu, naopak. Myslím, že jsem tam získala slušný přehled hlavně v humanitních oborech, ale i náročná matika a maturita z ní mi určitě nebyly k ničemu. Znám spoustu mamin třeba i s VŠ, které od 6. třídy nedokáží dětem poradit s matikou...

    superkarma: 0 30.09.2004, 13:38:09
  15. avatar
    [52] Eva_CZ [*]

    Žábina: ja si zase myslim, ze zadne vzdelani neni k NICEMU, protoze co mas v hlave, ti proste ukrast nemuzou ( dokud nenastoupi starecka demence ). Ja gympl mam a jsem rada, ale kastovat jako ze jen ti nechytrejsi a nejschopnejsi se dostanou na gympl, je hovadina hovadin....

    A jak vas tak pozoruju, pro VAS, RODICE, je to dulezity, ne pro to dite... A rvat tam decko za kazdou cenu? DUVOD?

    Kytka - opet souhlas, same 1 nejsou zarukou toho, ze se dite v dospelosti ve svete neztrati, ten hnup, co ode me celej gympl opisoval, je lekarem....

    marcellina*:

    superkarma: 0 30.09.2004, 13:33:10
  16. avatar
    [51] Gabi [*]

    Žabina: výhodu gymnázia bych přece jen viděla - víc času na rozmyšlenou při výběru profese. I když někdo si není jist ani před promocí. Nevím jak teď, dcera je teprve v první třídě, ale mě dalo gymnázium velice dobrý celkový základ ze všech oborů, mohla jsem jít studovat cokoliv (bylo např. hrozně zajímavé, když jsme se sešli na technice průmyslováci a gympláci, jak oni měli žalostný základ matiky a fyziky, což jsem u odborné technické školy nechápala ). Musím říct, že gymplům docela fandím, zaměření typu "levá nosní dírka" (vtip o lékařích) není problém kdykoliv dodělat.

    superkarma: 0 30.09.2004, 13:33:04
  17. avatar
    [50] Žábina [*]

    Já nevím já si pořád myslím, že gymnázium je tak všeobecné vzdělání,až je k ničemu...daleko lepší je přece nějaká odborná škola...když si pak neuděláte vysokou, je to prakticky nanic ...

    superkarma: 0 30.09.2004, 13:16:47
  18. avatar
    [49] Kytka [*]

    Eva_Fl:

    superkarma: 0 30.09.2004, 12:58:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] Kytka [*]

    Lucka Z.: Já na to mám zase trošku jiný názor. Nejen grázlíci a přihlouplíci zůstanou na základkách.Hlavně u kluků bývá spousta problémů se soustředěním, dysgrafií, dysleksií atd. Většinou to chce hlavně čas a tyhle často jinak inteligentní děti se z toho časem vyštípou, dozrají. V 6. třídě ale ještě na střední školu prostě nemají.
    Spousta mých spolužáků ze základky - trojkařů od shora dolů, k velkému překvapení nás jedničkářek- později gymnazistek, vystudovalo nejen SŠ, ale i vysokou a dnes jsou z nich právníci, inženýři atd. No a mezi námi šprtnami je těch, které dotáhly VŠ až do konce poskrovnu( já to nejsem )

    superkarma: 0 30.09.2004, 12:54:11
  2. avatar
    [47] marcellina* [*]

    Neboť, dnes platí: Jsem gymnazistka, kdo je víc?
    Zajimavej zaver... nejdriv kdo je vic nez gymnazista, kdo odmaturoval, kdo ma VŠ a pak kdo ma vic penez, hezci manzelku(-la), vetsi barak, luxusnejsi auto a uz to jede

    superkarma: 0 30.09.2004, 12:52:44
  3. avatar
    [44] Eva_CZ [*]

    Kytka: souhlas.... Ja myslim, ze kdyby to RODICE brali jako naprosto normalni vec ( jako ze to JE normalni vec ), deti by to braly taky tak.
    Takze pro rodice : abyste se z nich neposrali!


    Za komousu byl pokus o navrat k temhle gymplum. Stravila jsem na nem 1 rok, pak nas vratili zpatky na zakladky... Abychom se nahodou nevzdelali....

    superkarma: 0 30.09.2004, 12:18:57
  4. [43] Rikina [*]

    Myslím, že to kastování sice není obecný jev, ale přece jen se i mezi těmi geniálními dětmi, co se dostanou na gymnázium, najde pár blbečků, co to s potěšením dají svým spolužákům "sežrat" - já půjdu na gympl, a ty ne, tak máš IQ tykve, heč. Ovšem to je výchovou, za to gymnázium nemůže, tyhle děti by si jistě uměly najít i jiný důvod, proč ostatními pohrdat. To bylo i v době, kdy například já jsem chodila "jen" na průmyslovku, zatímco některé mé bývalé spolužačky ze ZŠ na gympl, což byl důvod ani nepozdravit... Taky ale mnohé z těchto gymnazistek se později nedostaly na VŠ a vzdělání z gymplu jim bylo k ničemu. Každá mince má prostě ty dvě strany :-)))

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:53:58
  5. avatar
    [42] JanaVi [*]

    Jupíí: Chameleonka: Dobrá, asi máte pravdu, ale já budu radši ještě nějakou chvíli naivní a důvěřivá.

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:40:21
  6. avatar
    [41] Jupíí [*]

    akorát před základkou většinou hulejí propadlíci, takže to aspoň funguje jako negativní reklama. Kdo kouří za gymplem, to nevím.

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:24:34
  7. avatar
    [40] Jupíí [*]

    JanaVi: nebuď labuť . zkoušejí to všichni, přesně jak psala Chameleonka, někdo před školou někdo míň na očích.

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:17:51
  8. avatar
    [39] JanaVi [*]

    Chameleonka: To si nemyslím, jen před tou základkou prostě ty děti čekají, až se otevře škola a jak tam tak stojí všichni společně, tak se navzájem hecují, "kdo to nezkusí je..." . Takhle to alespoň vypráví syn mé kamarádky, jak je těžké denně se takovýmhle klukům vyhýbat a odmítat. Na tom gymplu by už asi tu společnost musel sám vyhledávat.

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:14:27
  9. [38] Anai [*]

    Moji synové nelitují, že se nedostali na víceletá gymnázia, absolvovali "normální" (ten mladší sportovní) a rozhodně nelitují, že tam nechodili déle, prostě jsou spokojení, že to bylo, jak to bylo. Ovšem absolvovali velmi kvalitní ZŠ v centru Prahy - po přechodu se vůbec nezhoršil prospěch u obou, spíše naopak! Snobismus trošku zaznamenal ten mladší, do třídy chodili tenisté z výrazně bohatých rodin, což rozhodně poznamenávalo styl života ve třídě v mnoha směrech, jak syn naznačoval.

    superkarma: 0 30.09.2004, 11:12:00
  10. avatar
    [36] Chameleonka [*]

    JanaVi: Jsi naivní, pokud se domníváš, že studenti gymplu nekouří kdeco Možná ty hloučky akorát nejsou tam, kde bys je očekávala

    superkarma: 0 30.09.2004, 10:55:22
  11. [34] Zuzanicka [*]

    JanaVi: nápodobně neznám jiné matky dětí z gymplu a s maminkami předešlých kamarádů syna se bavím pořád normálně dál a ony se mnou taky a ty hloučky dětí postávajících před ZŠ mi taky nechybí

    superkarma: 0 30.09.2004, 10:27:44
  12. [33] Zuzanicka [*]

    Lenra: pokud se nějaké matky baví o svých dětech,podle mně je normální,že mezi řečí přejdou na školu a věci s ní spojenými,takže se provalí i to,kam dítě chodí do školy ne?žeby se nějaká matka,které dítě chodí na gymnázium povíšeně tvářila na matku které dítě chodí na ZŠ,s tim jsem se fakt zatím nesetkala

    superkarma: 0 30.09.2004, 10:25:20
  13. avatar
    [32] JanaVi [*]

    Hlavně mi vyhovuje, že okolo gymplu nepostávají hloučky dětí (i holek) kouřících bůhvíco, které vídáme u ZŠ, kam vozíme ráno . Mimochodem taky chce příští rok jít na gympl.

    superkarma: 0 30.09.2004, 10:10:53
  14. avatar
    [31] Alousek [*]

    Moc pekne napsany clanek.
    Ja jsem v letech 1980-1984 byla na gymplu, ukoncila jsem maturitou.Dneska ziju v Nemecku a moje vzdelani je tady jenom duvod k smichu, co jako chci, nejaka MOJE maturita tady nikoho nedojima. Na uradu prace ji dokonce ten VZDELANY(rado-by)urednik srovnaval s ucnakem.
    Moje dcera je od pate tridy na zdejsim gymnaziu.Kdyz se nekomu zminim, jak spolu mrskame matiku tak se kazdy divi, jakto, ze tomu rozumim, co berou.
    A co se tech rozdilu mezi zakladkou a gymplem tyce, nekteri gymnaziste na mne pusobi tim dojmem, ze meli radeji zustat na zakladce. Z jejich chovani se da totiz velmi tezko usoudit, ze prave oni patri do te skupiny tech "vyvolenych" nebo jestli chcete tak tech " lepsich".

    superkarma: 0 30.09.2004, 10:04:06
  15. avatar
    [29] JanaVi [*]

    Zuzanicka: Taky nevím, jak to Lenra pozná. Já jinou maminku dítěte z našeho gymplu neznám, tak nevím . Zato se znám s maminkami ostatních kamarádů a ty se se mnou bavit nepřestaly

    superkarma: 0 30.09.2004, 09:58:31
  16. avatar
    [27] Kytka [*]

    Na můj vkus taky autorka přechod na gympl moc prožívá. A trošičku mi její přístup zavání snobstvím . Připomíná mi ambiciózní nesoudné maminky ze třídních schůzek, za které jsem se někdy musela červenat . Trošku vím o čem mluvím, nejstarší syn na víceletém gymplu loni úspěšně odmaturoval, mladší tam chodil 4 roky,pak přešel na informatiku. Ač gymnazisté, nadále se stýkali se spolužáky ze ZŠ, některá kamarádství šla z nedostatku času samozřejmě doztracena. Ale určitě ne proto, že by ti ze základky nedosahovali jejich kvalit a inteligence. Co se týče oblečení, mám spíš pocit, že na značkové oblečky dbají spíše ti ze základky(vím o čem mluvím, mám ještě 14 letá dvojčata, kteří jsou na ZŠ). Na gymplu kluci nosili spíš ležérní volné hadry, delší vlasy, dredíky atd.

    superkarma: 0 30.09.2004, 09:54:41
  17. [26] Zuzanicka [*]

    Lenra: a jak bezpečně poznáš maminky,kterých děti chodí na gymnázium od maminek které mají děti na ZŠ?

    superkarma: 0 30.09.2004, 09:49:56
  18. avatar
    [23] JanaVi [*]

    Koukám, že se názory dost liší jeden od druhého. Mně taky nepřipadá, že by ZŠ nějak utrpěla odchodem mého syna - odcházel jediný ze třídy a vzhledem k tomu, že je jich na gymplu ve třídě 29 z půlky okresu, asi z žádné třídy neodcházelo moc dětí.
    Nijak se nezměnil ani v chování ani v oblékání. Kamarádí dál s dětmi ze základky, protože jsou to jeho kamarádi už od školky.Je fakt, že má víc přípravy do školy - hlavně různé referáty a samostatné práce, ale stíhá a baví ho to. Určitě je samostatnější a to je dobře. Navíc začal mít pocit, že profesoři něco umí a mohou ho to naučit, protože paní učitelka na ZŠ byla moc hodná a hravá, ale ve znalostech měla velké mezery a ten náš jak se tak při hodinách nudil jí dával svými dotazy dost zabrat.

    superkarma: 0 30.09.2004, 09:36:25
  19. avatar
    [21] ještěrka.ehp [*]

    Já teda jenom zírám. Už sem teda ze školy 6 let, ale pořád mi to nepřipadá tolik, aby se mohlo tolik věcí změnit. Gymnazisti - pánové tvorstva? Nevim, jestli to je malym městem, ale u nás se na to takhle nikdy nekoukalo a ani rozdíly mezi různýma školama se nedělaly - střední jako střední - však ty odborný školy mají zase spoustu specifických náročných předmětů. A hlavně specielní šatník kvůli gymnáziu??? Nechápu a nevidím jediný důvod

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:57:03
  20. avatar
    [17] Chameleonka [*]

    Jak jsem už psala včera, mám dvě zkušenosti. Každou zcela opačnou. Synáček coby premiant hladce proplul prvním sítem a z pětky hrdě odkráčel na gympl. Gloriola kohosi významného ho bavila chvíli, pak zjistil, že už to jen tak hladce nejde, ráno vstávat a dojíždět, učit ho nebavilo, začal se flákat, do kvarty dolezl se čtyřkama a usoudil, že gympl je nuda a otrava a hbitě odchvátal na jinou školu, kde se statečně fláká dál. Dceruška se z pětky nedostala, ze sedmičky jsem stejně jako autorka chtěla, aby za každou cenu vypadla, tím spíš, že je výrazně humanitně zaměřená a ze sedmičky je šance na gymply bilingvní. Bohužel - nabídka výrazně kulhá za poptávkou, spíš se za ní jen plazí, takže obvykle z 200 dětí toužících po dvojjazyčném vzdělání na jednom z mála šestiletých gymnázií (a to obvykle dětí na velmi srovnatelné úrovni) má šanci 30, zbytek nazdar, další možnost není. Když nám nevyšlo státní, zkusili jsme soukromé a na druhé kolo (státní bohužel ze sedmičky jiné než první kolo nemají) to vyšlo. Dnes, po 3 letech, toho nelituju. Sice prachy lítaj, ale se drží velmi dobře, jazyk - jak ten hlavní, tak i ty ostatní - ji fakt baví a jde jí, mluví skvěle, snaží se a učí, vidím, že jsem neudělala chybu. A tady vidím hlavní problém našeho školství. Šanci dostane strašně málo dětí, a přitom se pak ukáže, že spousta jich na to vůbec neměla, nebo se s novou situací nedokázala poprat. A obráceně. Myslím, že by měla být kritéria nastavená úplně jinak. Přijímací zkoušky tak, jak jsou v téhle zemi, děti (páťáky, sedmáky i deváťáky bez rozdílu) zbytečně stresují a jsou do značné míry neobjektivní. Na jednom vágním testu leckdy leží celá jejich budoucnost. Možná by mělo být zavedeno cosi jako nultý, zkušební ročník, případně nějaké dlouhodobější hodnocení, anebo úplně nejlépe - vzdělání přístupné všem dětem takové, jaké chtějí. Jenže to by asi nastal totální rozklad základního školství. Pokud už ovšem leckde není

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:47:38
  21. avatar
    [16] Pentlička [*]

    Já si myslím, že ta změna šatníku souvisí spíš s věkem. Mně teda bylo v deseti letech úplně jedno co mám na sobě, ale ve třinácti teda už nee . a s tou úrovní ve třídě - no, ono taky záleží na tom, kolik dětí se na ten gympl dostane. V dceřině třídě to byl je jeden kluk, takže žádný strašný propad úrovně se nekonal.

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:46:17
  22. [15] Zuzanicka [*]

    Taky mám syna čerstvě v primě na gymnáziu,ale nemyslím si,že by gymnazisti bylo něco víc.Byť jsme my rodiče i syn rádi,že odešel ze ZŠ a dostal se na gymnázium.Zatím se mu tam velice líbí a je spokojený

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:46:03
  23. avatar
    [14] Gabi [*]

    Já nevím, jestli je to všechno tak úplně jinak. I za mě se odcházelo na "jazykovky", z nichž se pak někteří po 2-3 letech "potupně" vraceli na obyčejnou ZŠ s děsivými známkami (všude se psaly "průměry" a na jazykovkách bylo trojka opravdu "dobrá", kdežto jinde už "špatná"). Nijak úžasný kolektiv na ZŠ také nebýval. I my se na druhém stupni dělili na oddělení A - budoucí středoškoláci a B - ti ostatní (A dostávalo těžší písemky z "přijímačkových" předmětů).
    Než špatná základka, tak raději víceleté gymnázium s horšími známkami. A že by se děti z gymnázií "ofrňovali" nad obyčejnými zaklaďáky? To tedy nevím ... Za nás to bývalo spíš opačně - byli jsme ti "blbci, co šprtají" a jsou dobří jen na opisování.

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:45:39
  24. avatar
    [13] pajda [*]

    Není to je v Praze. Syslík přešel na gymnázium ještě s několika dalšími spolužáky a ve zbytku třídy zavládla šikana a nenávist...přesně, jak Mária popisuje. Kdo mohl, utelk v sedmičce, ostatní to mají blbý...doslovný výrok školní psycholožky při stížnosti na šikanování "on je slušně vychovaný, ale na gympl to nestačilo...no tak to má tedy blbý"

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:31:41
  25. avatar
    [8] Jupíí [*]

    Fiona: akorát, že je v návrhu zase nová verze školského zákona, podle ktzeré , by i gymnazisté museli skládat přijímací zkoušky z nižšího na vyšší gyml. Prostě vláda chce dětem to kastování znechutit

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:23:38
  26. avatar
    [6] Crash_override [*]

    To all users >>> Právě se do jednoho takového gymnázia chystám. Jsem tam už pátý rok, tedy mě v tom příštím čeká maturita. Snad v prvváku jsem si, dmoucí se pýchou, myslela, že gymnázium znamená něco víc ve smyslu společenské hierarchie. Není to sice pravda docela, ale jak se říká: na každém šprochu pravdy trochu :) gymnazisté musí zvládat o mnoho větší záběr učení, než jejich vrstevníci na jiných školách (obchodkách, stavebkách apod), kde se specializují jen na určitý obor, ale každá věc má dvě strany, takže podle mého názoru je gymnázium nejlepší volbou pro "nadané" dítě, které ještě neví, co chce studovat. není totiž nic horšího než ve třetím ročníku ekonomky zjistit, že vás ekonomie dohání k šílenství ;) nadaná jsem záměrně napsala v uvozovkách. Ptáte se proč? Je přeci jasné, že na gymnázium mohou jen nadané děti. Ale tak tomu v mnoha případech není. I v naší třídě se najdou děti-lidé, kteří látku moc nezvládají a a ni na základkách neměli moc dobré známky. To, že prošli sítem příïjímaček, pak může být jen náhoda, štěstí a nebo se prostě dobře připravili a zvýšenou zátěž nezvládají... Ať tak či tak (budu muset končit, protože je docela pozdě :)) pokud si gymnazisti myslí, že jsou pány tvorstva, nechme jim tu trochu slávy, ovšem vše v únosných mezích, a mysleme si o nich své. Vždyť je to, aby se na školu dostali a udrželi se na ní, stojí občas nemalé úsilí. A k šatníku? Také jsem si myslela, že je třeba chodit trochu jinak oblékaná v rámci prestiže, a proto jsem si koupila nové džíny, trička apod. (tady výčet končí, jelikož nic jiného nenosím ;)) ale když ostatní v obnově šatníku pokračovali, já stagnovala a nepřipadá mi, že jsem o něco přišla. Ač se to zdá až moc obyčejné, nezáleží na oblečení, ale na člověku. I když nechodím oblečena v posledních módních výstřelcích, chodila jsem s nejobletovanějším klukem na škole. (Že to byl spíš Casanova, nechme na jindy ;)) Jejda, já se zase zapomněla... papa a jedna rada pro snadné rozhodování: za zkoušku nic nedáte a ptřeba vás vaše ratolest mile překvapí, koneckonců vrátit se na základku může každý a není to až tak velká hanba, jak by se na první pohled mohlo zdát. ;)

    superkarma: 0 30.09.2004, 08:05:48
  27. avatar
    [5] Jupíí [*]

    Je to smutný článek, ačkoliv mi připadá, že u nás na malém městě nejsou takové rozdíly jako v Praze. Gymnazisti mi připadají milí.

    superkarma: 0 30.09.2004, 07:54:31
  28. avatar
    [4] alko [*]

    Nám zrušili základku vedle domu a udělali z ní gymnázium. Tak tam dcera ještě s několika spolužáky přešla a tím se vyhnula dojíždějí. Ale nikdy jsem od ní neslyšela, že by gymnazisti byli něco "víc" a ani neměnila šatník. Akorát měli vždycky o dost víc učení.

    superkarma: 0 30.09.2004, 07:53:29
  29. avatar
    [2] Sama [*]

    Já tedy nevím, jestli platí jsem gymnazistka, kdo je víc? Jednu čerstvou mám doma a nemám pocit, že by ji to nějak poznamenalo.

    superkarma: 0 30.09.2004, 07:08:00
  30. avatar
    [1] sarobrouk [*]

    A jak se změnil šatník gymnazistky?

    superkarma: 0 30.09.2004, 02:05:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme