V poslední době došlo ke krachům několika slevových portálů. Co bylo příčinou jejich pádu? A vyplatí se vůbec ještě slevové servery provozovat, nebo je jistější investicí pro internetové podnikatele klasický e-shop?

hardynSlevové servery se v posledních dvou letech staly v Česku fenoménem a rychle kolem nich vznikla zcela nová business kategorie. „Objevilo se velké množství slev, které předtím nikdo v Česku nenabízel a rozjela se nákupní horečka. Počáteční náklady na spuštění slevového serveru byly relativně nízké, riziko minimální. Toho využila celá řada podnikatelů,“ popisuje internetový odborník Michal Hardyn z portálu TopSleva.cz.

Výhodou byl i fakt, že tuzemští obchodníci nemuseli vytvářet nové obchodní postupy - stačilo převzít ty už existující ze zahraničí. „Produkt byl jasně definovaný z Ameriky, kde už 2 roky úspěšně fungoval otec českých slevových serverů Groupon.com. Stačilo model Grouponu úspěšně přenést na svou doménu,“ popisuje Hardyn. V dobách, kdy byl zájem o slevy největší, nebylo podle Hardyna zapotřebí ani žádných speciálních marketingových strategií. „Slevové nabídky se prodávaly téměř samy, hlavně díky slevovým srovnávačům, které si brzy oblíbilo okolo 1 milionu uživatelů. Tehdy stačilo mít rozumně nastavený obchodní tým a podnikání se začalo rozbíhat,“ líčí.

Taková situace však nemohla vydržet dlouho. Kvůli zvýšení konkurence začaly slevové servery bojovat o zákazníky - stejně jako je tomu ve všech ostatních odvětvích. „Slevové servery se musely kromě obchodu, který většinou zvládaly a zvládají slušně, začít věnovat i rozvoji marketingu a produktu. Když se podíváte na dnešní situaci, je vidět, že dobře se to podařilo třem až čtyřem slevovým serverům. V závěsu se drží dalších asi pět solidních konkurentů. Ostatní mají ještě výrazné rezervy,“ vypočítává Hardyn.

O tom, zda je i nadále výhodné provozovat slevové servery, však Hardyn nepochybuje. „Pokud se splní aktuální odhady, bude letošní nárůst tržeb v oboru slevových serverů 65%. Z loňských 1,8 miliardy Kč se zvýší roční tržby na 3 miliardy Kč při průměrné marži 15%. Výsledná hrubá marže pro slevové servery dosáhne v letošním roce řádově 450 milionů korun,“ předpovídá.

Dominantní pozici si podle Hardyna podrží Slevomat. „Momentálně je na trhu aktivních zhruba 120 slevových serverů. Slevomat měsíčně utrží kolem 50 milionů korun a jeho podíl na trhu zůstává velmi pěkných 20 %. O dalších 60 % výdělků se bude dělit přibližně 20 slevových serverů, které mají šanci utržit průměrně 100 milionů Kč ročně a vygenerovat hrubou marži kolem 14 milionů Kč za rok,“ uvádí. Do nákladů na marketing servery podle Hardyna investují necelou polovinu hrubé marže, tedy 6 až 7 milionů Kč. Zbylých cca 8 milionů Kč připadne na provize obchodníků a provozní náklady.

Výše zmíněná čísla jsou podle Hardyna důkazem, že ve srovnání s klasickými e-shopy mohou být slevové servery výrazně zajímavější investicí. Podle dříve zveřejněných průzkumů je v Česku aktivních přes 21 tisíc e-shopů a stovky nových e-shopů vznikají každý měsíc. „Celkový obrat e-shopů byl v loňském roce 37 miliard korun s meziročním růstem 12 %. Dynamika oboru je menší, než u slevových serverů, a průměrná marže, tedy rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou, se pohybuje v řádech nižších jednotek procent. Touto optikou slevový obor rozhodně nevypadá jako špatný byznys,“ uzavírá Hardyn.

Zdroje dat:

Interní statistiky Big Bang Media a slevového srovnávače TopSleva.cz

Statistiky společnosti Shoptet.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK):
http://byznys.ihned.cz/c1-54991650-cesko-je-e-shopovou-velmoci-internetove-obchody-vygeneruji-37-miliard-obratu
http://www.apek.cz/tiskove-zpravy/

Statistiky společnosti Slevomat.cz:
http://www.lupa.cz/clanky/tomas-cupr-nemyslim-si-ze-si-stesti-muzete-koupit/

Reklama