Rodina

Majitel Oriflame Alexander af Jochnick: Baví mě obchod se ženami

Když se v roce 1971 narodil Alexander af Jochnick, měl již předurčenou kariéru: Jednou převezme kormidlo lodi, kterou založil jeho otec. Ta loď nese název podle vlajky prastarého francouzského krále: Oriflame.

Nedávno se mi poštěstilo narazit na skutečně zajímavého člověka. Alexander af Jochnick je sportovec, který má rád zvířata, hraje tenis a bezmezně miluje své dvě děti. A také je synem zakladatele nadnárodní společnosti Oriflame.

Moje pocity, když jsem šel na rozhovor s ním, byly hodně zvláštní. Říkal jsem si, že jde jistě o člověka odměřeného - představoval jsem si něco jako Jr. z Dallasu. A tak mě překvapilo, když si proti mně v kavárně sedl usměvavý dlouhán, který každou třetí větu podložil upřímným hlasitým smíchem...

Alexander

Jaké to je vyrůstat v prostředí plném kosmetiky? Dovedu si představit, že je to příjemné pro ženu, ale pro muže...
Bylo to víc o byznysu než o kosmetice jako takové. V tomto obchodě je spousta žen, které se jím zabývají, tedy obchodem s kosmetikou. Takže to bylo velice příjemné. Někteří lidé říkají, že vypadám stále mladě, myslím, že je to tím, že mám kosmetiku v krvi, ale v mém případě je to opravdu hlavně ten byznys s kosmetikou.

My jsme relativně mladý kapitalismus a naše představa o generacích podnikatelů je hodně zkreslená různými seriály jako Dallas. Jak vypadá takový podnikatelský klan uvnitř?
Není to příliš podobné Dallasu. Ale tím, že se pohybujeme v globálním obchodě, tak se děje mnoho velkých věcí. I když se všechno okolo kazí, Oriflame se daří dobře. Je to přístupem k obchodu, když je člověk vzpřímený a dívá se vpřed, jde všechno dobře. Kdykoli se vrátím domů, vyprávím o Oriflame jako o příběhu, protože všechno, co se ve firmě děje, je jeden velký zázračný příběh.

Řekl jste, že máte kosmetiku v krvi. Chystáte do budoucna nějakou omlazující řadu založenou na vašem DNA?
Tak, někdy v příštím roce... možná.

Ale teď trochu vážně, co kosmetika a moderní věda, máme tu různé nanotechnologie a já nevím co... odráží se to v kosmetickém průmyslu, a jak?
Kosmetický trh prožívá velkou revoluci, hodně se obrací směrem k vědě. Dříve byl obchod hodně o obalech a marketingu, to nepominulo, ale udělal se i velký krok ve složení přípravků. V minulosti jste se mohli do kosmetického průmyslu dostat snadno, dnes k tomu potřebujete obrovské zázemí. Je zajímavé, že Oriflame je sice přírodní kosmetika, ale musí jít ruku v ruce s vědou. Osobně si na svá bedra beru v Oriflamu starost o životní prostředí. Nemyslím si však, že všechny produkty musí být stoprocentně organického původu. Výsledek by měl být tím nejlepším z vědy a tím nejlepším z přírody, jen tak se dosáhne správného účinku.

Když jsem se ptal na rodinu, mířil jsem tak trochu k vašemu dětství. Hodně dětí má sny, čím budou v dospělosti, ale u vás to bylo nalajnované?
Studoval jsem ekonomii a nastoupil pak do americké firmy Boston Consulting Group, ale cílem bylo dokázat něco bez pomoci. Když jsem dosáhl prvního povýšení, okamžitě jsem odešel do Oriflame.

Nikdy jste tedy nechtěl být třeba, já nevím, řidičem autobusu, lesníkem, policistou...?
Každý den jsem chodil s tatínkem a kamarádem do sauny, to je taková naše severská tradice, tak můj otec vyprávěl všechny příběhy z války a později všechno, co se odehrávalo v Oriflame. Byl jsem tím fascinován a vůbec mě nenapadlo, že bych se mohl věnovat něčemu jinému.

Jen v kostce, jaký je příběh Oriflame - vyprávíte o něm jako o legendě...
V kostce? To by bylo na dlouho, ale zkusím to zkrátit. V roce 1967 byl Oriflame založen, začátky nebyly vůbec jednoduché. Zrovna když jsem se v roce 1971 narodil, procházel Oriflame velkou krizí, tak jsme se museli přestěhovat do výrobního závodu v Malmö. Ale pak se to rychle obrátilo. Když padla Berlínská zeď, Oriflame byl na trhu již dvacet let a měl jasnou vizi. Nebyla to tedy velká změna, naopak pro nás byl rozpad východního bloku obrovskou příležitostí. Velká část prostředků se investovala do východní Evropy. Rychle se tam přesunulo i centrum našeho byznysu. Později přišel úspěch v Asii a latinské Americe.

Jak velkou zodpovědnost cítíte? Řekl bych, že když člověk vstoupí do tak velké rozjeté firmy, je to velký závazek.
Závazek cítím v tom, že se udrží kultura našeho podnikání. Odhaduji, že Oriflame bude mít větší růst,než konkurence, ale daleko větší závazek cítím v udržení stylu naší práce. Můj otec nese spíše poselství, co se týče firemní kultury než zaměření na čistý zisk. Ale samozřejmě jsou to spojité nádoby. Člověk musí být velice prozíravý, vzhledem ke všem globálním problémům. Celý budoucí úspěch firem bude, řekl bych, založen na tom, jestli se podaří nastolit rovnováhu mezi životním prostředím, firemní kulturou a oslovování zákazníků. Proto mě i daleko víc zajímá a baví obchod se ženami, ženy jsou v mnohem větší rovnováze než muži.

Co znamená slovo Oriflame?
Je to jméno vlajky, kterou uchopil jeden velmi starý francouzský král, když vyjel do války. Vlastně už název naší značky poukazuje na to, že Oriflame vždycky směřoval k tomu, že budeme globální firma, nikoli jen švédská. První požadavek názvu byl, že bude začínat na „O“.

Jak odpočíváte - co vás baví?
Mám dvě děti, devět a šest let, hodně času trávím s nimi. Hraju tenis, běhám...

Vaše žena je v domácnosti?
Kdepak, moje žena nezahálí, má také svou firmu.

Kosmetickou?
Ne, ne, navrhuje designové oblečení pro děti.

Máte nějakého domácího mazlíčka?
To jste se trefil, zrovna diskutujeme se ženou, jestli si pořídit, nebo nepořídit psa. Já bych ho chtěl, ale žena je proti. Tak si zatím půjčujeme psa od její sestry a občas i od jejího otce.

Jestli to dobře počítám, oslavil jste letos čtyřicáté narozeniny. Byla to velká oslava?
Jak se to vezme, je to vlastně docela hezká shoda, na mých čtyřicátých narozeninách bylo čtyřicet lidí. Jedli jsme kraby.

Alexander se se mnou rozloučil a spěchal na přednášku v rámci výročního setkání distributorek firmy Oriflame v Praze. A ve mně zůstala zvláštní směsice pocitů. Tenhle člověk se uměl narodit, za obdiv stojí, že z něj byznys a elitní společnost neudělaly žádného naboba.

Kam dál?

   
19.10.2011 - Finance a práce - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [8] marcela-1 [*]

    Sml30

    superkarma: 0 03.12.2011, 07:02:48
  2. [7] murat [*]

    Sml24

     ... a teď chci provizi Sml52

    superkarma: 0 19.10.2011, 13:12:12
  3. [6] murat [*]

    a pak jim poraď, aby udělali pár soutěží jen pro fanoušky FB a budeš vidět ten nástup Sml30Sml24

    superkarma: 0 19.10.2011, 13:11:47
  4. [5] murat [*]

    tetička25 — #4 mě by spíš zajímalo, proč nemá žena-in na stránkách viditelný přímý odkaz na Facebook. třeba někde v liště, tak jak to normální stránky mívají. To měli udělat jako první a ne takto podivným stylem nahánět ovce. poraď jim to a vyhraješ ten slibovanej litr Sml22Sml24

    superkarma: 1 19.10.2011, 13:10:34
  5. [4] tetička25 [*]

    Na facebooku zde  http://cs-cz.facebook.com/pages/%C5%BDena-incz/92453272357?sk=wall  můžete opět sledovat reakce na tento článek

    1. na komentář reaguje secret — #5
    superkarma: 0 19.10.2011, 12:02:49
  6. avatar
    [3] Klára Wimmerová [*]

    Opraveno, děkujeme za upozornění. :)

    superkarma: 0 19.10.2011, 11:51:36
  7. avatar
    [2] femme [*]

    Kubo, už zase????????? Sml58

    superkarma: 0 19.10.2011, 11:29:48
  8. [1] Draco [*]

    "že z něj byznys a elitní společnost neudělaly žádného nabopa." Myslím, že autor měl na mysli spíš "naboBa" což je název pro okázale žijícího boháče. Ale jinak velmi zajímavý a povedený článek Sml59

    superkarma: 0 19.10.2011, 11:18:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme