Novinky

Mají se přechylovat ženská jména?

Dnes mne zaujal již druhý článek z MF Dnes a to jim nechci dělat reklamu. Mají pravdu v tom, že se množí ženská jména, která jejich majitelky nepřechylují.

Celý článek najdete na Ona Dnes zde: Jmenují se Emma Smetana, či Petra Svoboda. Proč to té češtině dělají?

Osobně jsem přesvědčený, že přechylování cizích ženským jmen je zločin. Ale u českých mi tradice říká, že kdo se jmenuje Doležal, je chlap.

A představa, že moje žena se jmenuje Klára Kříž, mi přijde směšná

Co si myslíte vy?

Dokážete si představit své jméno bez přechýlení?

   
12.09.2013 - Redakční novinky - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [54] samecka [*]

    gerda — #53 Sml52

    ...a Mně by se líbilo Kr-emma Smetana.

    superkarma: 0 13.09.2013, 11:14:54
  2. avatar
    [53] gerda [*]

    navia — #42 Mně by se u ní líbilo Emma Bedřich Smetana.Sml39

    1. na komentář reaguje samecka — #54
    superkarma: 0 13.09.2013, 10:45:06
  3. avatar
    [52] gerda [*]

    dadma — #50 mně se líbil jeden diskusní příspěvek jinde, kdy pisatel uvažoval takto: děvčata zatím nedospěla do fáze, kdy začnou ukazovat prsa, tak na sebe zatím upozorňují takhleSml57Sml30

    superkarma: 0 13.09.2013, 10:43:49
  4. [51] dadma [*]

    Boros — #46 Zde bych brala Novická,ale v tomto případě by mě nedělal problém ani,kdyby se paní jmenovala Novicki.To jsou případy ,kdy se to dá akceptovat.

    superkarma: 0 13.09.2013, 06:53:20
  5. [50] dadma [*]

    Je to hrozné.Moje kamarádka si vzala za muže cizince,tak zde se to dá přijmout.Ale česká příjmení? Nevím co tím ta děvčata sledují,jestli si myslí, že tím budou světovější,mě připadají naopak směšné a hloupé.V našich končinách prostě -ová.

    1. na komentář reaguje gerda — #52
    superkarma: 0 13.09.2013, 06:50:23
  6. [49] MaVy [*]

    já českou koncovku nemám,ale končím -ova,což mě někdy pěkně štve,ale Květoslava Novák je strašnéSml68

    superkarma: 0 13.09.2013, 05:25:40
  7. avatar
    [48] Suzanne [*]

    peetrax — #47 Vlastně to souvisí. Protože když Emma bude Smetanová, 4.pád bude jasný. Sml22

    denkas — #33 To se mění - dřív se taky jezdilo do Nového Yorku Sml30

    superkarma: 0 12.09.2013, 23:22:58
  8. avatar
    [47] peetrax [*]

    navia — #42 zaměňuješ přechylování a skloňování.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #48
    superkarma: 0 12.09.2013, 20:44:28
  9. [46] Boros [*]

    zelvicka — #23 Moje spoližačka si brala ženicha, který se jmenoval Novicki. Jeho matka byla Novicka. Ale spolužačce dali vybrat, jeslti chce Novická nebo Novicková- ovšem je to přes 20 let

    1. na komentář reaguje dadma — #51
    superkarma: 0 12.09.2013, 19:59:55
  10. [45] Boros [*]

    navia — #42 Tak to já jsem taky paní doktorová? Manžel je RNDr. A jak by byl on, když já mám Bc et Bc? Naštěstí my tituly nepoužíváme, my je jen máme na diplomech.

    superkarma: 0 12.09.2013, 19:55:29
  11. [44] Boros [*]

    navia — #43 Ne a má se jim fakt říkat sestřičko.

    superkarma: 0 12.09.2013, 19:53:21
  12. avatar
    [43] navia [*]

    Boros — #39 No jo, v lednu jsem ležela ve špitále a ptala jsem se sester, jak se oslovují ti příjemní mladíci..bratříčci to prý nejsouSml52

    1. na komentář reaguje Boros — #44
    superkarma: 0 12.09.2013, 19:45:32
  13. avatar
    [42] navia [*]

    gerda — #30 No, možná spíš šlo o to, že paní doktorová byla manželka pana doktora... když to vážně byla lékařka, říkali jí paní doktor

    Ale Petra Svoboda mě tahá za uši. Taky netuším jak se to má správně skloňovat - poslechněme si Emmu Smetanu nebo Emmu Smetana. (Osobně se mi víc líbí to druhé - když neskloňovat, tak neskloňovat)

    1. na komentář reaguje Boros — #45
    2. na komentář reaguje peetrax — #47
    3. na komentář reaguje gerda — #53
    superkarma: 0 12.09.2013, 19:43:33
  14. avatar
    [41] monkee [*]

    Souhlasím, že přechylování cizích ženských jmen je zločin (ve světě nám do našich jmen taky nikdo neřeže a nezkracuje je) a proto mě docela udivilo v sousedním článku (DKNY) přechýlení doslova módní "značky" na Donnu Karanovou. Sml15

    Dámy s českým a nepřechýleným příjmením by se takto (podle mého názoru) měly jmenovat v cizině, u nás by měly "přistoupit na hru" a v ČR používat verzi s -ová. Třeba jako umělecký pseudonym.

    superkarma: 0 12.09.2013, 19:34:54
  15. avatar
    [40] navia [*]

    gerda — #5 Čí je kdo syn nebo dcera je v dnešní době užitečná informace... rodiny jsou tak propletené..každý se xkrát vdává a žení....Sml52

    superkarma: 0 12.09.2013, 19:33:13
  16. [39] Boros [*]

    No a ještě- máme všeobecné sestry, což je oficiální název. je docela fajn, když hromotlukovi mají pacienti říkat sestřiko, protože i muži vykonávají toto povolání- na jmenovce mají třeba Jan Novák- všeobecná sestra. Já osobně, pokud dotyčného neznám jménem, říkám zásadně "pane kolego", byť nejsem všeobecná sestra.

    1. na komentář reaguje navia — #43
    superkarma: 0 12.09.2013, 17:32:56
  17. [38] Boros [*]

    Suzanne — #28 Ano, pro nás je to slušnost, já mám občas potíže s paní a slečna (u nás jsou naštětstí samé ženy), jen někteří lékaři s tím mají potíže. Ale tos em nepatří. Bohužel, křestní jména nejsou vždycky k mání a tak byl trapas. naštětstí to dívenka vzala s humorem- prý je zvyklá.

    superkarma: 0 12.09.2013, 17:23:12
  18. avatar
    [37] gerda [*]

    Winnie the Pooh — #31 děkuju, pochopila jsem to teda hodně zjednodušeně.

    superkarma: 0 12.09.2013, 16:48:23
  19. avatar
    [36] OlgaMarie [*]

    OlgaMarie — #35 Moje rodné příjmení mělo roku 1565 tvar jiný. Tím tvarem mě zvali moji spolužáci v 2. polovině 20. století.

    superkarma: 0 12.09.2013, 16:41:34
  20. avatar
    [35] OlgaMarie [*]

    enka1 — #19 Ono povinné -ová nemá nic společného s vlatenectvím, že jsme Češi. Nařízeno nám to bylo za Rakouska patentem vydaným 3. února 1776! Sml52

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #36
    superkarma: 2 12.09.2013, 16:37:10
  21. [34] murat [*]

    paní ředitel, paní doktor se někde běžně používá

    superkarma: 0 12.09.2013, 16:24:12
  22. avatar
    [33] denkas [*]

    Mě je to fukSml80To by se taky mohlo říct,proč řikáme Řím,když je to RomaSml80,.....nebo proč nám tu teď vše píší anglicky,když jsme češi,...což mi teda vadí víc.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #48
    superkarma: 0 12.09.2013, 15:38:08
  23. avatar
    [32] kobližka [*]

    gerda — #30 No jo,ještě moje prateta to používala,asi to byl nějaký buržoazní přežitek,či co Sml80

    superkarma: 0 12.09.2013, 15:33:32
  24. avatar
    [31] Winnie the Pooh [*]

    gerda — #5 Já myslím, že je to na Islandu trochu jinak. Děti obou pohlaví dostávají jméno po otci (chlapec s příponou -son a dcera s příponou -dottir) Ale důležité je, že to jméno je po křestním jménu otce, např. Johanson= Johanův syn. Manželky na Islandu nepřejímají jména svých manželů, takže podle mého je to spíš pěkný zmatek, každý v rodině má jiné příjmení. Zajímalo by mne, jak tam sestavují rodokmeny  o několik generací zpět Sml30Sml30Sml30 .

    1. na komentář reaguje gerda — #37
    superkarma: 0 12.09.2013, 15:23:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] gerda [*]

    já pamatuju, že se lékařky oslovovaly PANÍ DOKTORSml30. A jak to bylo pitomé! Takže k tomu spějeme zpátky.Sml57

    1. na komentář reaguje kobližka — #32
    2. na komentář reaguje navia — #42
    superkarma: 0 12.09.2013, 15:21:34
  2. avatar
    [29] peetrax [*]

    S článkem z MF Dnes souhlasím. A přijde mi divné, že se tedy říká "Emmu Smetana", ne "Emmu Smetanu". Tak by to mělo být správně, ne?

    superkarma: 0 12.09.2013, 14:30:00
  3. avatar
    [28] Suzanne [*]

    Boros — #11 Zcela nezávisle na diskusi o přechylování - titulovat pacienta pán/paní mi přijde jako absolutní samozřejmost a slušnost, bez toho to přece nelze, bylo by to absolutně neuctivé. A copak se ta volající sestřička nepodívala na křestní jméno?

    Za sebe - souhlasím s kobližkou, Britney Spears se jmenuje Spears a nikoli Spearsová. Prostě ne, to není její jméno. A pokud se některá z českých žen chce jmenovat Smetana, tak budiž jí přáno Sml80 Nijak mě to nedráždí a nepobuřuje. Ani nevidím nic špatného na tom, když chce být někdo zajímavý. Sml80

    Rikina — #9 tak tam to člověk pozná, protože soutěže jsou už principiálně odlišené na mužské a ženské.

    samecka — #13 "máme chtít"? Sice mám příjmení s "ová", ale probůh, ať mi nikdo nediktuje, co mám chtít Sml14

    1. na komentář reaguje Boros — #38
    superkarma: 3 12.09.2013, 14:24:38
  4. [27] Rikina [*]

    kobližka — #26 Já chápu, že ony se tak nejmenují. Ale ještě jsem neslyšela, že by se některá sportovkyně nebo herečka ohrazovala, že ji uráží, jak jí v ČR přidali ke jménu -ová. Sml80 Pochybuju, že to ony dámy nějak řeší.

    superkarma: 0 12.09.2013, 14:14:23
  5. avatar
    [26] kobližka [*]

    samecka — #13 Tys tomu zasejc nasadila korunu Sml30Sml67

      Rikina — #15  Je to tvůj názor,já mám svůj.Jedno ale asi nehceš pochopit,ony se tak prostě ty ženy nejmenují.A finito Sml58

    1. na komentář reaguje Rikina — #27
    superkarma: 2 12.09.2013, 14:02:53
  6. [25] vintage [*]

    mám po svém ex příjmení (cizí) s přechýlením pro úřady, formality a pod. (i když celé jméno s příjmením se mi občas nevleze do kolonky podpis). neformálně si jméno zkrátím a příjmení nepřechyluju. už to akceptuje i poštovní služba :D ale jinak bych se - třeba tady v česku při představování - cítila trapně bez -ová. je to takové divné, neleze to z huby a to mám příjmení po cizinci, takže  určitě by to vypadalo o kapku jinak, než svoboda, smetana a ty další. zato rodina bývalého manžela s tím měla problém, nechápali a zezačátku různě  komolili moje příjmení v adrese (do česka). dnes je to jasné, pošta od nich chodí bez - ová a není problém Sml24

    superkarma: 0 12.09.2013, 13:58:59
  7. avatar
    [24] řinka [*]

    Prostě chceme být in za každou cenu

    superkarma: 1 12.09.2013, 13:49:03
  8. avatar
    [23] zelvicka [*]

    Moje sestra má příjmení bez koncovky, jmenuje se podobně jako uvedená Filipi, při představování vždy říká i křestní jméno. Matrikářka jim to při svatebním obřadu zchválila, podle dokumentu mají polské nebo maďarské předky.

    1. na komentář reaguje Boros — #46
    superkarma: 0 12.09.2013, 13:35:15
  9. [22] Rikina [*]

    enka1 — #19 Ostatně ono těch přechylovacích koncovek je v četšině více. Mohlo to dopadnou hůř. Novák - Novákyně, Novák - Novice, Novák - Novanda, Novák - Novačka... a tak různě podobně. Sml57

    superkarma: 0 12.09.2013, 13:34:26
  10. [21] Alexandra Stušková [*]

    Boros — #11 pan Muller, to je fakt podařené Sml52

    Za mě - je to zhovadilost. Cizinci by se kvůli nám také nepřetrhli a my se jim musíme za každou cenu zavděčit a ulevit v jejich papírování.

    Když si představím, že bych se jmenovala Saša Stuška, tak to už můžu rovnou podstoupit změnu pohlaví.

    Pipiny chtějí být jenom zajímavé, přijde mi, že na jisté Tv stanici je to snad i podmínkou přijetí.

    Je jedno co máš v hlavě, hlavně že papírově je Tvoje jméno "světové".

    superkarma: 5 12.09.2013, 13:32:16
  11. avatar
    [20] datura [*]

    Moje příjmení na ová nekončí, tak nemám co řešit, ale že bych byla urvaná z Emy Smetany nebo Petry Svobody, to ne, spíš se tomu směju.

    superkarma: 0 12.09.2013, 13:31:38
  12. avatar
    [19] enka1 [*]

    Náš kraj - náš mrav, i když u nás se spíš podivuji nad dlouhým -á: vzala jsem si Nováka, jsem Novákova a punktumSml58. Těší mě, že po dlouhá léta nám nikdo po velkém bratru nevnutil nebo jsme nepřijali třeba - Jana Petrovna Novakolnoj

    Přijímáme tvary příjmení ostatních národů, proč by nemohly ony přijímat naše

    Enkuang Nov Ťing

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #35
    superkarma: 1 12.09.2013, 13:26:58
  13. avatar
    [18] OlgaMarie [*]

    Klára Wimmerová — #7 Sandra Měřínská by v cizině byla jiná osoba než Sandra Měřínský a nemusela by být pokládána za jeho manželku. Všude by musela tahat oddací list.

    superkarma: 0 12.09.2013, 13:19:22
  14. avatar
    [17] OlgaMarie [*]

    Pokud je příjmení v souladu se zákonem o příjmeních, nemáme se čemu divit.  Kdo se s takovým příjmením narodil nebo se provdal za cizince, je to podle našich pravidel v pořádku. Tento příklad je zavádějící, neboť my víme, co  její příjmení v češtině znamená. Mě to za uši netahá.

    superkarma: 0 12.09.2013, 13:07:04
  15. avatar
    [16] margot [*]

    a nej je, když neznalci přechylují u asijských jmen jméno křestní a ne příjmeníSml57

    superkarma: 2 12.09.2013, 13:05:50
  16. [15] Rikina [*]

    kobližka — #10 Tak sportovní přenos může být i rozhlasový, tam nevidíš, a u textu taky vždycky není fotka. Sml80 No a speciálně u těch čínských jmen to už se vůbec poznat nedá, jestli je Li muž nebo žena. Sml57

    1. na komentář reaguje kobližka — #26
    superkarma: 0 12.09.2013, 13:02:42
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    Klára Wimmerová — #7 prostě snobárna, ta jde celou historií. Můžete se přesvědčit na příkladech z literatury. Kdo si bude chtít vychutnat třeba sžíravou ironii našeho klasika, nechť se začte do Výletu pana Broučka do Měsíce. Tam je celá přehlídka uměleckých typů s přiléhajícími jmény a Broučkovi jde z toho hlava kolem. Alegorie na nafoukanou společnost Čechových současníků. Škoda, že už nikdy nezažiju reakce těch, kteří se v měsíčních intelektuálech poznali. Je to čtivé i dnes.

    superkarma: 0 12.09.2013, 12:58:35
  18. avatar
    [13] samecka [*]

    My nemáme svou hrdost?!?!?!

    My se máme chtít jmenovat Marie Nováková.Je to a bylo to vždycky česky. Ne, my před 25 lety měli náběh jmenovat se Marie Novakovovová a teď zase Marie Novak.A můžeme čekat, že nakonec Marie Newman.

    1. na komentář reaguje kobližka — #26
    2. na komentář reaguje Suzanne — #28
    superkarma: 3 12.09.2013, 12:57:40
  19. [12] murat [*]

    Klára Wimmerová — #7 ale pořád bude mít jiné jméno než manžel.

    superkarma: 1 12.09.2013, 12:54:56
  20. [11] Boros [*]

    Mojí osobě se to nelíbí, jsem češka (i když s německým příjmením), tak jsem -ová a basta. Nedávno kolegyně volala do čekárny."pan Muller" a zvedla se křehká dívenka. pacienty musíme titulovat pan-paní a jek to v tomhle případě rozlišit....

    Když jsem psala Bc práci, museli jsme mít i kupu zahraničních autorů a měla jsem problém, jak to vyřešit, většinou jsem psala :"podle Smith" (nikoli podle Smithe), protože jsme nevěděla, jeslti je to pan Smith či paní Smith.

    1. na komentář reaguje Alexandra Stušková — #21
    2. na komentář reaguje Suzanne — #28
    superkarma: 0 12.09.2013, 12:54:53
  21. avatar
    [10] kobližka [*]

    Rikina — #9 V tomhle s tebou nesouhlasím.Když sleduju TV přenos,sportovce vidím.Přinejmneším je to slušnost vůči té ženě,aby se její jméno nekomolilo.Totéž se někdy děje i u zahraničních hereček.Ony se prostě jmenují jinak,než jim tady někdo říká...Sml68 a myslím,že je přinejmenším slušnost jí pojmenovat tak,jak se prostě jmenuje.A neříkej mi,že ti nepřijde naprosto scestné přechylování jména třeba čínské sportovkyně.Mě teda jo.

    1. na komentář reaguje Rikina — #15
    superkarma: 3 12.09.2013, 12:52:07
  22. [9] Rikina [*]

    kobližka — #6 Mně tohle nevadí, každý není tak kovaný, aby znal všecky sportovce a sportovkyně jménem, čili přechylováním se i ti méně znalí posluchači dozvědí, že se tím myslí žena. Totéž v textu, ne vždycky se dá rozeznat podle kontextu, o kom se to píše. Ono i v jiných jazycích to bývá nějak odlišeno, a my holt máme to -ová. Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #10
    2. na komentář reaguje Suzanne — #28
    superkarma: 0 12.09.2013, 12:45:32
  23. avatar
    [8] kobližka [*]

    Klára Wimmerová — #7 A zřejmě budete mít pravdu Sml16Sml22

    superkarma: 0 12.09.2013, 12:41:40
  24. avatar
    [7] Klára Wimmerová [*]

    Mně přišlo úsměvné, když paní, která nosí jméno a příjmení Sandra Měřínský, vysvětluje tuto volbu tím, že „v zahraničí příponu -ová nechápou“, přitom její příjmení by takovou příponu ani nemělo. Nemůžu si pomoct, nevidím za tím nic jiného než snahu udělat se za každou cenu výjimečnou. Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #8
    2. na komentář reaguje secret — #12
    3. na komentář reaguje gerda — #14
    4. na komentář reaguje OlgaMarie — #18
    superkarma: 2 12.09.2013, 12:39:39
  25. avatar
    [6] kobližka [*]

    No,tak u českých jmen asi o tom není pochyb,ale můžu vyletět z kůže,když slyším,jak třeba zkušený sportovní  komentátor přechyluje čínská,anglická,japonská a vůbec prostě cizí ženská jména.Vždyť ony se tak VŮBEC nejmenují!!!!!!!! Mohl by jim to někdo,prosím,konečně už říci????? Sml31Sml31Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje Rikina — #9
    superkarma: 3 12.09.2013, 12:39:29
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    secret — #1 mně se velice líbí islandská tradice. Když je to chlap, dostane jméno otce s přílepkem -son- a když žena, tak zas mámy a k tomu -dottir-. A je hned všecko jasné a ví se, jak to v rodině mají a kdo je čí syn nebo dcera.

    1. na komentář reaguje Winnie the Pooh — #31
    2. na komentář reaguje navia — #40
    superkarma: 0 12.09.2013, 12:39:02
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    Přechylování českých příjmení je dobrý rozlišovací znak. Když slyším "Petra Svoboda", hned vím, co si o té ženské můžu myslitSml52

    superkarma: 1 12.09.2013, 12:34:15
  28. [3] murat [*]

    jinak jsem samozřejmě pro tradici a Petra Svoboda mi rve uši Sml28

    superkarma: 0 12.09.2013, 12:33:29
  29. [2] Rikina [*]

    No, já si to představit dokážu, neb mám po svém ex choti příjmení původně německé. Které beztak všichni různě komolí a špatně čtou i píšou. Sml57 Ale souhlasím s tím, že u českých jmen je to spíše směšné, nikoli světové a cool a in. Sml80 Chápu nepřechylování u jmen jako Kateřina Jacques, nebo Kateřina Emmons, popřípadě Karolina Peake. Ale u dam citovaných v článku, jako např. paní Konvalinka Průšová, nebo paní Liška Boková, to jsou dle mého především kozy májové.

    superkarma: 0 12.09.2013, 12:32:48
  30. [1] murat [*]

    kdo se pohybuje víc venku, tak to má asi svůj důvod. taky se mě už několikrát ptali proč se jmenuju jinak než manžel. to -ová se blbě vysvětluje ..proč tam je navíc

    1. na komentář reaguje gerda — #5
    superkarma: 0 12.09.2013, 12:28:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme