Domácnost

Mají se postižení množit?

Asi nebude nejveselejší. Jenom by mě zajímal názor ostatních.

Včera jsem šla nakupovat do supermarketu. Před jeho vchodem mě upoutala a trošku zarazila skupinka. Velký chlapec - 4-5 (?) let, na sporťáku,  kolem něj stáli ještě tři další kluci jako buci, očividně  sourozenci různého věku, nejstaršímu mohlo být tak 16.

Vypadali  jako matrjošky.  Vážně, byly to přesné kopie  jednoho vzoru, jenom věkem se lišili. Co bylo ovšem horší, tak to, že byli všichni postižení. Pravděpodobně jenom duševně, protože jinak byli jako pořízci.

A pokračovalo to uvnitř: přede mnou s vozíkem stála brýlatá paní ještě s jednou. Ve vozíku měly velký nákup, ke kterému ta paní s brýlemi chtěla přihodit ještě něco z regálu u kasy. "Necháš to!! Hned to vrať zpátky!!!" plácla ji po ruce její sousedka. Jako nenechavé dítě. Nevím, v jakém vztahu byly, ale určitě hodně blízkém.

Podobné si nebyly, soudím, že ji ta přísná paní měla nějakým způsobem na starosti.  Nakonec zaplatily a já byla zvědavá, jestli tipuju správně a patří k oné skupině před vchodem. Nemýlila jsem se. Byli si všichni podobní jako vejce vejci.

Ta brýlatá paní byla na sto procent maminkou celé party, lišila se jenom tím, že byla žena.  Pak k nim přicházel malý mužíček, na kterého volali "dědku". Taky byl  trošku vzhledově zvláštní - otec?! Celou cestu domů jsem přemýšlela: jsem opravdu tak špatná,  když myslím na to, že postižení lidé můžou mít řadu stále stejně postižených dětí, pokud budou chtít a nedají na rady lékařů? Mám vůbec právo je posuzovat?  Nevypadali zanedbaně, to vůbec ne, určitě byli veselí a spokojení. Přesně tak, jak bývají bezstarostní lidé, které netíží příliš vysoké IQ. 

Paní vypadala, že je ještě hodně mladá a může mít klidně ještě 10 takových. Co se s nimi stane, když maminka vysadí? Kdo se o ně postará? Je to odpovědné? Kdo má vlastně odpovědnost... já fakt nevím a nechci ublížit, ani myšlenkou.... Tak, a teď se do mě můžete pustit, že jsem - vlastně ani nevím co. Mám v tom velký  zmatek.

Gerda


Milá  Gerdo, částečně se omlouvám za zjednodušující titulek, ale mně to nějak z tvého příspěvku vyplynulo. A nezlob se, že ti ani za tvůj velmi podnětný příspěvek nepošlu dáreček. Ale budu si to pamatovat... neboj.

Tohle je jistě velmi citlivé téma. A najde se spousta extrémních názorů. Od kastrovat po nechat to přírodě... ale já si nějak matně vzpomínám jak jsem kdesi četl takový ten vtip hádanku, kde si máte vybrat, koho byste nenechali narodit, podle rodiny, do které se má narodit....

A většina by nechala narodit Hitlera...

   
04.08.2005 - Dům a byt - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [115] Meander [*]

    Odemětobě: Souhlas se předpokládá automaticky.

    superkarma: 0 06.08.2005, 10:47:18
  2. avatar
    [114] Odemětobě [*]

    Meander: případně souhlas s poskytnutím orgánů k transplantaci?

    superkarma: 0 05.08.2005, 11:13:06
  3. avatar
    [113] Meander [*]

    Nyotaimori: Můžeš takhle sepsat odmítnutí resuscitace.

    superkarma: 0 05.08.2005, 10:36:54
  4. avatar
    [111] Avilka [*]

    Nemyslím si, že by postihnutí, ktorí potrebujú cudziu pomoc, aby prežili mali sami potomkov, o ktorých sa nevedia postarať. Po úmrtí zdravých príbuzných ich štát šupne do ústavu a mne tie ústavy pripomínajú basu.

    Na druhú stranu, Boh vie, ako tito mentálne postihnutí vnímajú svet, resp. ten svoj Matrix a ako a do akej hĺbky prežívajú, že budú mať dieťa.

    superkarma: 0 04.08.2005, 21:40:39
  5. avatar
    [110] Tanzi [*]

    evelyn: zcela souhlasím..vím, že jsi už o tom psala ráno..všimnula jsem se toho..mám stejný názor..
    tady by snad mohla pomoci škola.

    superkarma: 0 04.08.2005, 19:55:33
  6. avatar
    [109] evelyn [*]

    Tanzánie: tihle lide s nizkym IQ muzou mit zcela zdrave dite, ale jak dalece vyhovujici prostredi je to k jeho vyvinu, vyrustat v takove rodine o tom se da polemizovat, i kdyz rodicovske lasky asi dostane more

    superkarma: 0 04.08.2005, 19:47:09
  7. avatar
    [106] Tanzi [*]

    106: jo..také jsem to četla ..ale znovu musím napsat to, co si myslím...pokud ti někteří ment.postižení jsou na tom tak, že jsou třeba zbavený svéprávnosti a tedy mají určeného opatrovatele..tak určitě je na něm, aby se postaral o vhodnou antiko.
    A u toho zbytku o kterém jsem psala..tedy o lidech, kteří se nepočítají mezi postižené, byť jejich rozum není vysokého IQ..tak tam je to těžké..nikdo jim to nakázat nemůže a ani nemá právo.
    Byť je to sebesmutnější.

    superkarma: 0 04.08.2005, 18:05:35
  8. avatar
    [99] Gedžitka [*]

    Budu hnusná, ale taky bych tyto lidi nenechala mít děti. Sama bych si postižený dítě, pokud bych to věděla předem taky nenechala.
    Tady naproti v baráku bydlí jen postižení, byl tam pár - pán liliput ještě s nějakou vadou nohou, takže chdí o berlích nebo jezdí na vozíku, paní na vozíku asi po obrně, skoro se nemůže hejbat, nechápu, jak spolu mohli vůbec.... No ale prostě ona otěhotněla, taky nechápu, jak to mimčo odnosila v tom stavu v jakým je, ale řekli jim, že bude postižený, nechali si ho. Teď je mu cca 12 bych tipla, vozí ho na vozíku, ale takovým lehacím, mentálně je na úrovni novorozeněte, ti dva se rozvedli, ona se odstěhovala někam pryč, o dítě se prej vůbec nezajímá, dítě je ústavu a on si ho bere občas asi na víkendy nebo tak, takže je občas vidět velkej ležící člověk na takovým vozíkolehátku, kterej jen vydává zvuky veze ho liliput na vozíku. Tak tohle je obrovská nezodpovědnost. Jak to vím se mě neptejte, většinu z toho, že je vídám, vídala sem.

    superkarma: 0 04.08.2005, 16:19:05
  9. avatar
    [98] Tanzi [*]

    Aniž bych měla nějaké konkrétní informace (ale to vy určitě také ne) jsem přesvědčená, že těch opravdu postižených (bavíme se doufám pořád jenom o ment.postižení!!) co mají MEZI SEBOU děti je minimum.
    Myslím, že pokud opravdu jsou na tom tak špatně, že tady nějakou formou ta ochrana proti těhotenství probíhá...většinou zásluhou jejich opatrovníků.
    Něco jiného, ale je..pokud se jedná o lidi s nižším IQ tedy lidi, kteří sice podle nás nejsou na "úrovni" ale mezi postižené nepatří ... tam těžko můžete vyžadovat nějakou nařízenou kontrolu porodnosti.
    Ať se vám (nám) to líbí, nebo ne.

    superkarma: 0 04.08.2005, 15:36:42
  10. avatar
    [97] Amálie [*]

    Manx 76: Souhlas, jednoznačně

    superkarma: 0 04.08.2005, 15:28:25
  11. avatar
    [96] Amálie [*]

    Nemnožit, sterilizovat (včetně dalších velmi problémových spoluobčanů) a hotovo. Bez odmlouvání Vim, že je to hodně tvrdý názor, ale stejně jako nechápu, proč piplat každé dítě, které je postižené, tak nechápu, proč by měli mít tihle lidé další takové. Chybné geny přenesené do dalších generací "zamořují" lidské pokolení.

    superkarma: 0 04.08.2005, 15:26:14
  12. avatar
    [95] Meander [*]

    Manx: Jeho odpověď byla v podstatě stejná, jako tvoje reakce. A hysterická Rebeka z něj udělala pomalu monstrum.

    superkarma: 0 04.08.2005, 15:10:02
  13. avatar
    [93] Tanzi [*]

    Manx: já třeba možnost volby neměla, ale když se nad tím zamýšlím, tak po tom co by mi dr řekli, to co té paní..šla bych na potrat.
    I když zase jsou případy, že prognoza byla špatná a dítě bylo zdravé.
    Každopádně by mě to moc trápilo a žila bych s tou vzpomínkou celý život.
    A co se týče okolí té paní..myslím její rodinu..je to hanba, ano byla to její volba..ale proč? je ted méně dcerou svých rodičů?
    O manželovi ani nemluvím, nebot je málo mužů co se dokáží s touto situací srovnat.

    superkarma: 0 04.08.2005, 14:46:46
  14. avatar
    [92] Meander [*]

    oprava: Ti dva dopisující si...

    superkarma: 0 04.08.2005, 14:42:23

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [91] Meander [*]

    Manx: To bylo v Žena a život, že jo? Ty dva dopisující ci sranďáci na poslední straně. Ta jeho odpověď byla dost jednoznačná a její reakce na ni dost hysterická. Nojo, neuděláš nic.

    superkarma: 0 04.08.2005, 14:42:05
  2. avatar
    [89] Aktij [*]

    Tanzánie: na jednoho trochu moc..

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:45:07
  3. avatar
    [88] Tanzi [*]

    xenie: jak svého syna miluju..tak tohle nechápu..ano asi bych zkusila mít další dítě..ale s velikou obavou, aby to další mimčo už bylo zdravé..tedy těhotenství pohlídané doktory..i když pravda, né vždy to pomůže.
    V mém případě už jsem do toho po třetí nešla..první děcko zemřelo po špatném porodu a potom to s Pétou ..už jsem se bála cokoliv pokoušet.

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:40:44
  4. avatar
    [87] Meander [*]

    Tanzánie: mam-ča: Ségře je padesát a je to ještě větší hovado než já My to holt asi máme naopak nebo co

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:37:00
  5. [86] xenie [*]

    nedávno (pravda, může to být pár let :) byl dokument o páru, který byl více-méně zdravý, nicméně rodily se jim mentálně postižené děti...bůh ví proč...nicméně, tento páreček se vyjádřil ve smyslu, že ty děti milují a chtějí jich mít co nejvíc... dojemné, ale co s nimi bude až oni jako rodiče zemřou nebo už nebudou schopni se o ně starat ?

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:30:20
  6. avatar
    [85] Tanzi [*]

    Rikina: za megeru tě nepovažuju..to co jsi napsala má hlavu a patu

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:17:31
  7. avatar
    [84] Aktij [*]

    Rikina: 100% souhlasím...mě taky udivilo, když moje "normální" bývalá švagrovka chodila k lékaři se svým synem (dg. středně těžká debilita) na hormonální injekce, aby JEDNOU mohl mít děti . On sám musí mít péči 24 hod denně..

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:12:59
  8. [83] Rikina [*]

    Zase budu za megéru sánskou - pokud postižený člověk je schopný si uvědomit míru svého postižení, a fakt, že nebude mít zdravé děti, měl by projevit dostatek odpovědnosti, aby ty děti neměl. Pokud si to uvědomit nedokáže, měl by být za něj zodpovědný někdo jiný, patrně jeho zákonný zástupce. Zní to tvrdě, ale svět není růžová zahrada, a pro přežití lidstva jako celku je důležité, aby se předávaly dál zdravé geny schopných jedinců, a ty ostatní co nejméně. Bohužel to spěje spíš k opaku, protože dnes lékařská věda umožňuje přežití jedinců, kteří by neměli vůbec šanci. To už je ale zase otázka morálky a etiky, což tady nehodlám rozebírat. Z hlediska přežití člověka jako druhu by se postižení množit neměli, toť vše.

    superkarma: 0 04.08.2005, 13:03:22
  9. avatar
    [82] Tanzi [*]

    Meander: ty jsi ještě taková mladice? a to mě chceš vykládat o stařeckém sobectví? nebo nerozvážnosti..nebo co jsi to tam vlastně psala? to víš, mám skoro dvacet navrch a tak ta skleroza už útočí!

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:45:47
  10. avatar
    [81] mam-ča [*]

    Meander: Za třicítku ? Měnila bych všemi deseti !
    Léty a průšvihy nechtě nabyté zkušenosti, bych s radostí vyměnila za mládí a zdraví.
    Už se ze mě stává taková ta nudná baba, co každému nevyžádaně radí...

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:44:22
  11. avatar
    [80] Meander [*]

    mam-ča: Třicítka je málo? No, do důchodu daleko, pravda.

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:39:10
  12. avatar
    [79] Tanzi [*]

    hapy: dáme mír asi to bylo jenom nepochopení toho druhého!

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:38:58
  13. avatar
    [76] mam-ča [*]

    Meander: Že by jazyk jako břitva ?
    Těch obrušovacích let máš ještě málo...

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:36:08
  14. avatar
    [73] Meander [*]

    mam-ča: Člověče, já mo budu mít naopak. Mě ty okolnosti postupem věku nějak brousí a přiostřují.

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:32:38
  15. avatar
    [72] mam-ča [*]

    Meander: 46. To nebylo míněno ve zlém. Mám tři dospělé syny, a vím, že i jejich pohled na svět je jiný, než můj. Ani já jsem ve 20ti nebyla jiná. Všechno není jen černé nebo bílé, a postupem věku člověka okolnosti obrušují tak, že se na svět začne dívat jinýma očima.

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:27:53
  16. avatar
    [71] Meander [*]

    Tanzánie: Budu ti držet místo

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:16:05
  17. avatar
    [70] Tanzi [*]

    Meander: k tomu spěju mílovými kroky..až tam dojdu dám vědět!

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:14:22
  18. avatar
    [69] Tanzi [*]

    hapy: nemusí ti to být líto..to je realita a my jsme se s ní naučili žít. Tobě přeju (a určitě to tak bude) zdravé mimčo.
    K tomu odklonění od tématu..už ve chvíli, kdy debata sklouzla do oblasti financí jsme se odklonily od tématu všichni..protože konkrétně ta rodinka (byla li rodinkou) neberou od státu nic více ani nic méně jako rodiny se zdravými dětmi..tedy rodinné a dětské přídavky..ano ve chvíli, kdy někdo z nich skončí v ústavu, tam už to jde ze státních peněz.
    mmch ze článku nebylo patrné zda jenom "divně" vypadali či se i divně chovali.
    A můj přísp. č.23...já nechci nikoho pranýřovat, považuju se za bezkonfliktní osobu, ale reagovala jsem na toto:
    19. 4.8. 2005 11:23:34 - hapy (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    gerda: ...................
    Na druhou stranu je nespravedlivé, že lidi, kteří třeba do třicítky šetří, aby mohli materiálně zajistit a založit svoji rodinu, musí platit ze svých daní na ty, kteří holt tak zodpovědní nebyli, čímž vlastně ubírají svým vlastním dětem. Potom nás ještě p. Lukavský nebo jiné herecké osobnosti nostalgickým hlasem vyzývají, že nemůžeme přece být tak sobečtí, slepý vůči pomoci bližnímu atd, atd..., a máme přispět na různá konta. To se mi taky nelíbí...
    Tady to jasně vyznělo jako povšechně, všeobecně..to nebylo směrováno k té rodince před marketem..

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:13:38
  19. avatar
    [68] Meander [*]

    Tanzánie: Nojo, a co teprve moje stařecké sobectví

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:11:12
  20. avatar
    [65] gerda [*]

    catcat: zarazilo je slabé slovo. Lekla jsem se. Ono to vypadalo, pánbůh mě netrestej! - jako naklonovaná rodina! Však vidíte, co to se mnou dělá

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:04:38
  21. avatar
    [62] Tanzi [*]

    Meander: nebo versus životní realita...

    superkarma: 0 04.08.2005, 12:00:17
  22. avatar
    [59] Tanzi [*]

    mam-ča: ale jo..já fakt nepíšu v nějakém rozčílení..jenom jsem reagovala na druhou část přísp.č.19..tam to vyznělo všeobecně.

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:59:09
  23. avatar
    [58] babamary [*]

    Tak se furt Gerdo neomlouvej, to víš, jsme lidi různí. Také znám od vidění jednu takovou rodinu, vždy je jich plnej autobus, nejde to si jich nevšimnout. Navíc s postiženými pracuji, takže do "toho" trochu vidím. Asi berou více přírodně sex a následky a nějaké zodpovědnosti z našeho hlediska ani nejsou schopni. Ze zkušenosti vím, že vozíčkáře každej polituje, ale "mentálové" se lidem protiví. Na druhé straně znám spousty "přezodpovědných" lidí tzv. intaktních, kteří radši otěhotnění odkládají z různých důvodů (prý finančních?) a děti si POŘIZUJÍ co nejpozději. Asi jako poslední materiální výdobytek. Jsou to takové protipóly, asi je to důsledek odtržení lidstva od přírody...

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:58:08
  24. avatar
    [57] sara.l [*]

    Tanzánie: no vidíš to

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:57:52
  25. avatar
    [56] catcat [*]

    Já si myslím, že Gerdu zarazilo to množství sourozenců jak přes kopírák!

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:57:39
  26. avatar
    [55] Meander [*]

    mam-ča: Mladické sobectví vs. stařecká velkorysost?

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:56:33
  27. avatar
    [54] Trinii [*]

    Lucik007: tak pardon. No vidíš, teď se máš asi dobře tak buď ráda, že jsi zdravá.
    Hodně postižených lidí přece vyrábí různé pěkné věci, které se pak prodávají a co na tom, že nemůžou zastávat nějakou zodpovědnější těžkou práci, hlavně že mají radost ze života a je hodně hodných lidí co jim pomáhají.
    Špatné jsou socující individua věčně pod vlivem alkoholu bez zájmu se sebou něco dělat.

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:56:12
  28. avatar
    [53] Tanzi [*]

    sara.l: já se nerozčiluju..vlastně jo..připálila jsem maso

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:55:01
  29. avatar
    [52] mam-ča [*]

    Tanzánie: 23. Tanzánie: Takhle to nebylo míněno. Matek, které se věnují postiženému dítěti, a všemi prostředky se ho snaží vychovat k samostatnosti, si nesmírně vážím. A holky, které tady diskutují, určitě také, i když je tu samozřejmě znát generační rozdíl, a takové to mladické sobectví. Ony na to přijdou až postupem let, až budou samy vychovávat vlastní děti. Málokteré dítě je totiž podle našich představ, i když je úplně zdravé.
    Gerda měla na mysli zřejmě rodinu mentálně postižených, kteří rok co rok obohacují tuto zemi o dalšího podobně postiženého potomka, který se stejně jako oni nedokáže o sebe postarat. To mi přijde, jako nezodpovědnost, ale těžko jim násilím v této činnosti bránit. Předpokládám, že tito mentálně zaostalí rodiče nejsou svéprávní, takže by měl někdo rozumný (poručník, apod.) tomuto živelnému množení zabránit. Vždyť takoví rodiče jsou schopni během svého plodného období zplodit 20-40 potomků, kteří budou plnit sociální ústavy.
    Nechci srovnávat nesrovnatelné, ale nebudou pak místa v ústavech chybět třeba pro invalidní osoby po úrazech ? Při dnešním životním tempu a bezohlednosti např. na silnicích, každým rokem přibývá spousta lidí, která se bez ústavní péče neobejde.

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:53:45
  30. avatar
    [51] sara.l [*]

    Tanzánie: nerozčiluj se ...taky jednou třeba dostane invalidní důchod a bude moc srovnávat

    superkarma: 0 04.08.2005, 11:52:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme