Vztahy

Mají dvě děti, ale do manželství se nehrnou

Dnes je žití „na hromádce“ nejen jakousi módou, ale i určitou strategií. Matka „samoživitelka“ dostane od státu víc peněz, než kdyby byla vdaná. To je sice pravda, ale tento způsob „přivýdělku“ se nelíbí jejím rodičům. Byli by radši, kdyby se mladí vzali a žili jako „spořádaná rodina“.

Marta a Karel přiznávají, že jsou asi ze staré školy. Nelíbí se jim, že jejich dcera Katka žije takhle na „psí knížku“. Když přišla poprvé do jiného stavu, doufali, že se s Markem vezmou, ale bylo ticho po pěšině. Na jejich otázku, jestli chystají svatbu, jen podrážděně odsekla, že je to přežitek.

rodiče

„Dneska už to není jako za vašich časů, kdy se těhotná holka „musela“ vdát, aby nepřišla do řečí. Stejně takové vztahy dlouho nevydržely a lidské drby jsou nám fuk. Máme se s Markem rádi a žádný papír k tomu nepotřebujeme. A ještě na tom budeme lépe finančně. Jako matka samoživitelka dostanu víc peněz na dítě.“

Přestali se tedy vyptávat, ale stejně je to trochu mrzí. Mají sice krásného dvouletého vnoučka, ale rodina jim přijde neúplná. A už vůbec se jim nelíbí ta jejich finanční „strategie“. Vždyť přece bydlí ve společné domácnosti, mají společnou kasu, tak jaká pak samoživitelka. Přijde jim to jako podvod, který nemá jejich dcera zapotřebí. Copak je nějaký asociál, aby se musela snížit k takovému jednání?

Aby toho nebylo málo, o Vánocích jim prozradili novinku. Čekají druhé dítě.

„A svatba nebude, abyste si nemysleli,“ utnula jejich naděje. Tušila, že se na to zeptají.

„Jak vidíte, takhle jsme spokojení a už se o tom nehodláme bavit.“

Slíbili, že už to nebudou rozebírat, ale jejich obavy ještě zesílily.

Nevěří, že by to takhle jejich dceři vyhovovalo. Myslí si, že život na hromádce je spíš Markův výmysl a ona se jen podřizuje. Dnešní muži se prostě ženit nechtějí, takový je současný trend a přes to vlak nejede.

Co na takový „trend“ říká odborník?

Poslední dobou nelze přehlédnout „trend“, že se muži nechtějí ženit. Co je k takovému rozhodnutí vede? Na to jsme se zeptali odborníka na partnerské vztahy Karla Cháby.

nProč se muži (ne)žení?
Důvodů je mnoho. Obecně by se dalo říci, že doba manželství jako takovému nepřeje. Velké množství mužů se soustředí na vydělávání peněz, respektive budování kariéry. Mají pocit, že je dost času a neuvědomují si, že životní styl, na který si zvykají, se s přibývajícím věkem složitě mění.  Zvyknou si na volnost a na to, že všechen čas mohou podřizovat sobě a svým koníčkům. Pro mnohé z nich kariéra jako taková je na prvním místě a do manželství nechtějí vůbec.

Jakou roli hrají peníze?
To je dnes bohužel jeden z hlavních důvodů, proč se muži nechtějí ženit. Mnoho mužů má strach, že se nedokáží postarat o ženu a rodinu. Nebo se nechtějí vzdávat svého životního standardu a myslí si, že v manželství by o něj přišli.

Někteří si myslí a jistě to tak i cítí, že není důvod se ženit, když je všude kolem tolik příležitostí. Dnes je opravdu velice jednoduché si najít partnerku, milenku, a když mi něco nevyhovuje, tak to ukončím a najdu si jinou. Stalo se úplně normální pro širokou veřejnost, že se 50 % manželství rozvádí, a když to všude kolem sebe muži vidí, tak je jim to příkladem. Lidé nevědí jak, nechtějí na vztazích pracovat a často je pro ně jednodušší odejít a začít nový vztah, „takže proč se ženit“? Svatba znamená závazky a to není moderní. Prostě nejlepší pro tento typ muže je mít takovou volnost, aby bylo velice jednoduché odejít.

Mám pocit, že dnešní mladí muži nechtějí nést odpovědnost. Bojí se jí.
Odpovědnost je pro ně nepřekonatelnou překážkou a radši zůstanou sami nebo jen na hromádce s partnerkou a do chomoutu se neženou.

A co třeba „příklady“ z okolí a zkušenosti z vlastní rodiny?
Nejsou schopni manželství, neb jim vztahy jako takové nefungují a zažili, jak špatně to funguje rodičům.  Není výjimkou, že jsou muži, kteří z mnoha důvodů nejsou schopni dlouhodobě funkčního vztahu, a proto se nemohou ani oženit. Může za to především výchova a vzor, který viděli u rodičů. Mnoho mužů je z nefunkčních a rozvrácených rodin. Nesou si z dětství negativní přesvědčení, které jim příliš brání v tom, aby se uvázali do závazku. Není také žádnou výjimkou, že muž má z předešlých vztahů tak negativní zkušenosti, že si řekl, že už takovou bolest zažít nechce a vztahy žije jen povrchně. Vždy, když je s nějakou ženou, se kterou by to mohlo být vážné, tak se začne odtahovat a vztah skončí krachem.

Karel Chába [karel.chaba@partnerske-vztahy.eu]

Čtěte také:

   
27.01.2016 - Láska a vztahy - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [39] risina [*]

    magic11 — #37 A kdyby umřel otec dítěte, který by nebyl uvedený v rodném listu, nedostane dítě ani ten sirotčí důchod Sml80.

    superkarma: 0 28.01.2016, 23:26:44
  2. [38] Boros [*]

    risina — #35 Ano, to je to ono- pokud bydlí ve společné domácnosti. Ale to většinou papírově nebydlí a fakticky nikdo nesleduje.

    superkarma: 0 28.01.2016, 07:26:47
  3. [37] magic11 [*]

    Přijdou na to, až se jednomu z nich něco fatálního stane. Kolegyně z práce náhle zemřela, 26 roků, zůstal 1,5 synek a partner - otec dítěte. Kluk dostal sirotčí důchod, on tím že nebyl manžel, nedostal ani prd a ještě se musí vystěhovat ze služebního bytu. Kdyby byl manžel, dostal by od jejího zaměstnavatele 6-ti násobek jejího platu + další náležitosti, takhle ostrouhal. Je to kruté, ale když se něco stane, je pozdě plakat nad rozlitým mlékem...

    1. na komentář reaguje risina — #39
    superkarma: 0 28.01.2016, 07:06:17
  4. [36] rychenza [*]

    No tak ja vam to tady utnu Sml57

    Vdavat se nechci ja, i kdyz muj muz, se kterym ziju uz skoro 20 let, by si me vzal hned. Deti maji jeho jmeno, nikdy mi to nevadilo, popravde ve tride to tak meli skoro vsichni (rodice se rozvedli a matka se znovu vdala a vzala si jmeno noveho chlapa kvuli novemu diteti).

    Nic jsme nikdy od statu nedostavali navic, to byly jen povidacky, pani socialni pracovnice si nas prisla zkontrolovat, i kdyz jsem stat o nic nezadala. To si uz ted troufne malokdo, takhle podvadet, sankce jsou moc velke a tech penez navic je fakt minimum. Ale na zavreni ust pribuznym se tahle fraze hodi porad.

    Proc se nechci vdavat? Protoze proste nechci, nechapu proc bych mela. A fakt nehledam zadna zadni vratka a chci se svym chlapem zestarnout.

    superkarma: 0 28.01.2016, 05:43:08
  5. avatar
    [35] risina [*]

    Víc než to, že se ladí nevzali, by mi na místě rodičů vadilo, kdyby dceřin přítel nebyl v rodném listu uvedený jako otec dítěte. To je strašný risk...Sml80

    A pokud bydlí s přítelem ve společné domácnosti, počítají se při výpočtu podpory, přídavků apod. i jeho příjmy - ať je, nebo není uveden jako otec.

    1. na komentář reaguje Boros — #38
    superkarma: 0 27.01.2016, 21:45:22
  6. [34] Karo Líná [*]

    monyk — #29 Přesně, měla jsem to vždycky stejně, děti jedině do manželství Sml67 Kdyby nechtěl, nebude rodina. Bez dětí nebo ve vztazích starších lidí, kteří už děti mít nebudou, to nehraje roli - případné dědictví a další věci se dají zaobstarat i jinak než sňatkem (na stará kolena bych se taky už nevdávala, ale když někdo chce, proč ne), ovšem když je rodina, přijde mi manželství celkem důležité.

    superkarma: 0 27.01.2016, 21:14:51
  7. avatar
    [33] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #23 Sml67

    superkarma: 0 27.01.2016, 19:06:23
  8. avatar
    [32] Eva_CZ [*]

    Tohle me muze nasrat. Ji to neplati stat, ale ostatni danovi poplatnici. Sml31Sml31Sml31Sml31Sml31Sml31 Chovani posledniho cikana!Sml31

    superkarma: 0 27.01.2016, 19:05:55
  9. avatar
    [31] paníliška [*]

    Suzanne — #23 Trubka. Sml30

    superkarma: 0 27.01.2016, 18:49:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] bobani [*]

    ať si každý žije jak mu to vyhovuje . a bez té " vdovské " almužny bych se raději obešla

    superkarma: 0 27.01.2016, 18:37:34
  2. avatar
    [29] monyk [*]

    kobližka — #22 Ja si kolikrat myslim, ze nektere slecny a pani jen delaji, jak jsou stastne ¨bez papiru¨a jak jim to vyhovuje. Muj nazor je, ze pokud chlap se mnou chce zalozit rodinu, tak jedine po svatbe. Coz jsem manzelovi jasne rekla, ze na hromadce muzeme zit pokud neudou deti Sml24ale deti si ja poridim jedine po svatbe; At uz s nim, nebo s nejakym jinymSml57. Jsme ctyri kamaradky, z nichz ja jsem jedina vdana. Kdyz jsem prohlasovala, ze ja budu mit deti jedine po svatbe, tak jsem byla za staromodni...Dnes jsou vsechny tri bez puvodniho partnera ( pokazde odkracel bez ohledu na spolecne potomky za jinou) a dve z nich jsou samozivitelky Sml22 Jedna se porad ne a ne poucit, ma ted treti ditko se svym tusim patym partnerem...Ale jak rika, je na rozdil ode me moderni Sml24

    1. na komentář reaguje Karo Líná — #34
    superkarma: 0 27.01.2016, 18:36:24
  3. avatar
    [28] gerda [*]

    aviaki — #25Ale máš čisté svědomí. To je nad všecky peníze. Žít s pocitem, že jsem podvodník a někoho jsem okradla, tak to by mi za to nestálo.

    superkarma: 0 27.01.2016, 18:11:40
  4. avatar
    [27] v.poho [*]

    SNÍŽEK — #26Děti dostanou sirotčí důchod, ať jsou rodiče manžely nebo ne. Ale vdovský (vdovecký) důchod dostane jen vdova nebo vdovec.

    superkarma: 1 27.01.2016, 17:29:33
  5. avatar
    [26] SNÍŽEK [*]

    pokud spolu mají děti,měli by se vzít,aby měly děti stejné příjmení jako rodiče.Taky je to ochrana,pokud se jednomu z rodičů něco stane,děti dostanou sirotčí důchod.

    1. na komentář reaguje v.poho — #27
    superkarma: 0 27.01.2016, 17:26:07
  6. avatar
    [25] aviaki [*]

    Co se týká těch podvodů na stát - už je to delší doba, ale měla jsem malé děti a žila jsem s přítelem téměř ve společné domácnosti (bydleli jsme spolu v jednom bytě - mém, o některé výdaje jsme se samozřejmě dělili, ale v podstatě jsme měli každý své peníze), přítel nebyl otcem dětí. A když jsem šla "odhlásit" přídavky na děti - udala jsem, že žiji s přítelem ve společné domácnosti, a tudíž už mi nevyšly přídavky na děti - tak úřednice málem padla, že sama na sebe "práskám". Prý to vůbec není zvykem, kdo jen trohu může uplatnit samoživitelství, tak to dělá. Ale mně to stejně nedalo... a tak jsem přišla o přídavky na děti.Sml22

    1. na komentář reaguje gerda — #28
    superkarma: 2 27.01.2016, 15:41:22
  7. [24] Boros [*]

    Rikina — #14 Souhlasím, podvádí spousta (dělám v porodnici), ale tyhle akce s nejstarším dědečkem se vyskytují jen u romské populace

    superkarma: 0 27.01.2016, 15:30:25
  8. avatar
    [23] Suzanne [*]

    paníliška — #21 Tohle jsem svého času vysvětlovala své sousedce. Když mi nadšeně vyprávěla, jak ten stát ždíme, jen jsem poznamenala, že já jí to platím. Ještě se urazila Sml30

    1. na komentář reaguje paníliška — #31
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #33
    superkarma: 0 27.01.2016, 15:28:12
  9. avatar
    [22] kobližka [*]

    Jak píše Maria28,taky nechápu,proč matky,které žijí nesezdané s partnerem,dávají automaticky dítěti jméno po otci Sml80 Proč?

    Pokud spolu žijí bez sňatku partneři bez dětí,je to jaksi jedno,i když ani to se mi příliš nezamlouvá,ale jakmile pánují rodinu,já jsem rozhodně pro sňatek.A taková ta svatba až někdy po narození dítěte s odůvodněním,že jaksi nebyl čas,to je pro mě planá fráze.To je pouze módní vlna.Myslím,že spousta mladých lidí se nechtějí brát,protože na sebe nechtějí vzít odpovědnost a vázat se.Jak už bylo řečeno níže,ono je snažší odejít od partnera,než absolvovat zdlouhavý rozvod,tahanice o majetek a o děti.

    1. na komentář reaguje monyk — #29
    superkarma: 0 27.01.2016, 12:47:42
  10. avatar
    [21] paníliška [*]

    Když jim to vyhovuje, jejich věc. Ale někdo by měl slečně vysvětlit, že peníze jí nevyplácí jakýsi anonymní stát, alemy všichni a že její jednání je podvod.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #23
    superkarma: 1 27.01.2016, 12:33:29
  11. avatar
    [20] OlgaMarie [*]

    OlgaMarie — #19 ...vychovali...

    superkarma: 0 27.01.2016, 11:54:08
  12. avatar
    [19] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora — #16 Jakou ji vychovyli, takovou ji mají. Třeba i ji si pořídili, aby jim bylo odepsáno 2000,-Kč z nonvomanželské půjčky.Sml15

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #20
    superkarma: 0 27.01.2016, 11:53:42
  13. avatar
    [18] gerda [*]

    Mně se vztah nadivoko kvůli úspoře nelíbí. Když v tom vyrůstají děti a rodiče jim pak vysvětlí, proč nejsou sezdaní, vlastně je tím budou odmalinka charakterově kazit. Že se dá na všecko vyzrát a že nejdůležitější jsou peníze.

    superkarma: 2 27.01.2016, 11:30:32
  14. [17] Ferdicek [*]

    Upřednostnuji manželství,jsem ze staré školy.

    superkarma: 0 27.01.2016, 11:22:19
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    Lže, podvádí a co je horší, lže sama sobě. To bych, jako rodič, neutnula debaty s tím, že už se o svatbě nebudeme bavit. Asi bych jípěkne od plic řekla, co si o podvodu a holkách, co vymění kompromis za holý ústupek, myslím.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #19
    superkarma: 0 27.01.2016, 10:49:47
  16. [15] MaVy [*]

    je to podvod na stát, to za prvé a za druhé - pokud jim to vyhovuje bez papíru? Sml24 já ho mám a nijak mi nepřekážíSml80

    superkarma: 0 27.01.2016, 10:48:26
  17. [14] Rikina [*]

    Boros — #12 Ono to ale není jenom v ghetech u sociálně vyloučených. Sml80 Plno lidí se nestydí takhle podvádět, protože je to tak jednoduché, tak proč to nevyužít. Že to musí zaplatit jiní, to jim buď nedochází, nebo je jim to jedno. Sml15 Osobně jsem pro, aby měl děti každej za svý. Kdyby to všichni dopředu věděli, že žádné dávky nebudou, víc by si rozmýšleli, s kým ty děti mít a jak si život zorganizovat.

    1. na komentář reaguje Boros — #24
    superkarma: 3 27.01.2016, 10:29:49
  18. [13] Boros [*]

    No a v dnešní době, kdy se školka platí zlatem, mají přednost matky samoživitelky....

    superkarma: 0 27.01.2016, 10:25:49
  19. [12] Boros [*]

    OlgaMarie — #2 Nezajímá. Terénní sociální služby, kdy pracovnice skutečně chodily do domácností a zjišťovaly, jak to opravdu je, už nejsou a to nejen z finančních důvodů (taky někam do ghet aby chodily s policistou). Dokonce ani není nikomu divné, že udaný otec je nejstarší mužský potomek v celé rozvětvené rodině, který má jen invalidní, někdy minimální starobní důchod, ale většinou jen dávky a který si najednou pořídí přehršel dětí, které po něm budou brát za pár let sirotčí důchod.

    1. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 0 27.01.2016, 10:23:54
  20. avatar
    [11] Altamora [*]

    catcat — #6Proč vyděděnec? Když jí to vadí, může si za pár peněz změnit příjmení jako to udělala pané Babišová, která taky není vdaná. Ale já bych v takovém případě nesouhlasila s příjmením po otci.

    superkarma: 0 27.01.2016, 10:08:24
  21. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    catcat — #6 Dcera mých přátel žije "na hromádce" s přítelem a má s ním 3 děti. Přítel má šesticiferný příjem a rodina rozhodně nedostatkem čehokoliv netrpí. Ona je s dětmi doma, vozí je do a ze školy a na kroužky, dovolené tráví společně celá rodina. Ale nedovolila, aby děti měly příjmení po otci, protože se nevzali a je to ona, kdo chodí na třídní schůzky. Přítelovi rodiče z ní kdysi nebyli nadšení, přestože ona je velmi chytrá a vzdělaná, ale pokládali ji za zlatokopku. Nyní velmi těžce nesou právě ono příjmení dětí po matce a také vědí, že vila, kde rodina syna žije, je její. Kdysi jsem se jí ptala, co by kdyby...Zabezpečení své i dětí má notářsky ověřenou smlouvou.

    superkarma: 0 27.01.2016, 10:05:54
  22. [9] gazdina [*]

    Usporiadaná rodina je darom.....

    superkarma: 0 27.01.2016, 09:09:01
  23. avatar
    [8] RenataMor [*]

    já to nechápu a ani nechci

    superkarma: 0 27.01.2016, 08:42:11
  24. [7] prababka [*]

    OlgaMarie — #2Ryzí vypočítavost , měkký a nekontrolovatelný sociální systém , výsměch lidem , kteří , hlupáci , normálně pracují a dokonce žijí v manželstí.

    superkarma: 3 27.01.2016, 08:41:00
  25. avatar
    [6] catcat [*]

    Maria28 — #4souhlas - dát dítěti příjmení po otci je pěkná pitomost. Máma je pak jak vyděděnec s jiným příjmenímSml80

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #10
    2. na komentář reaguje Altamora — #11
    superkarma: 0 27.01.2016, 08:39:10
  26. avatar
    [5] Pentlička [*]

    Lidi prostě z velké části nejsou stavěni na dlouhodobé monogamní vztahy (nemluvím o sobě, já jsem monogamní, i když už 11 let bez partnera) a nač se otravovat s rozvodem, když bez manželství stačí prásknout dveřmi a jít?

    superkarma: 0 27.01.2016, 08:31:02
  27. [4] Maria28 [*]

    No stát manželství nepodporuje, o tom žádná. Mně to vadí. Víte proč? Kvůli rozvodu!! (to je darda, co?), Protože když se manželé rozvádějí, tak dělení majetku jde přes soud a je jakás takás spravedlnost. Kdežto na hromádce si to pak ukradne ten, kdo je rychlejší a odvolání není. A lituju ubožačky, které při porodu udávají příjmení dítěte po otci a doufají, že si je někdy vezme. Mně by to hrdost nedovolila.

    1. na komentář reaguje catcat — #6
    superkarma: 2 27.01.2016, 08:25:18
  28. [3] klejkyna [*]

    OlgaMarie — #2 V podstatě to tak je.. Je to tak i s porodným.. Já vdaná, manžel pracující - vydělává více než 1,5 násobek životního minima(tuším že to tak je, nevím přesně).. takže porodné nic.. Kamarádka na hromádce, počítá se jen její předchozí příjem - porodné dostala.. A nemusím ani psát, kdo vzhledem k uvedenému to porodné dostává nejvíce..

    superkarma: 2 27.01.2016, 07:08:14
  29. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    Rozum mi nebere, jak na tom může být finančně lépe samoživitelka, která žije s partnerem a dokonce si s ním pořizuje další dítě? To to na sociálce nikoho nezajímá?

    1. na komentář reaguje klejkyna — #3
    2. na komentář reaguje prababka — #7
    3. na komentář reaguje Boros — #12
    superkarma: 0 27.01.2016, 06:37:22
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Proč pan Chába mluví pouze o neženivých mužích? Není snad rovnoprávnost a nejsou snad taky ženy, které se do vdavek neženou?Sml57

    superkarma: 1 27.01.2016, 06:27:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme